Vierailija

Onko aivan itsemurha lähteä harjoittelemaan autolla ajoa niin, että puoliso toimii ajo-opettajana? Haluaisin kovasti ajokortin, mutta hinnat ovat aivan järkyttäviä. Asumme Helsingin keskustassa, jossa inssin läpäisyprosentti minimiajotunneilla on melko pieni, eli lisätunteja tulisin luultavasti tarvitsemaan tähän perushinnan päälle (koska haluan oppia ajamaan myös keskustassa!). Mieheni on kuitenkin tottunut kaupunkiautoilija ja hänellä on mukavan rauhallinen ja maltillinen ajotyyli. Kortin saamisella ei ole kiire, joten ajoluvalla voisi hyvin ihan hissukseen opetalla ajamista omaa tahtiin ja huomattavasti halvemmalla.

Mutta onko tämä aivan tuhoontuomittu idea? Olen itse kyllä aika temperamenttinen ja kuka nyt tykkäisi siitä, että puoliso "määräilee"..? Eli meillä kyllä kiivastuessa huudetaan, joskaan ei noin muuten tapella kuin harvoin. Ja ylipäänsä, mitä mieltä olette?

Kommentit (13)

Miksipä ei, sovitte vaan etukäteen pelisäännöt. Säästäähän siinä huimasti rahaa. Tunnen useita pariskuntia joissa toinen opettanut toisen ajamaan opetusluvilla ja kyllä kaikki edelleen yhdessä ovat :D

Joo, mutta älkää vain siellä keskustassa ajelko ennen kuin sulla on muuten varma ote ajamiseen. Eli hiljaisia maanteitä aluksi. 

Minä opetin mieheni ajamaan, aluksi ajeltiin Ikean parkkipaikalla (kiinnioloaikaan) kunnes uskalsin päästää hänet liikenteen sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tunnen samaan ketjuun mieltäni askarruttavan kysymyksen kanssa, mihin en googlailulla löytänyt vastausta. Mitenköhän mahdollista on saada opetuslupa, jos on yhdet ylinopeussakot? Kortti ollut vuodesta 2002 ja sakot sain kesällä 2013. Ei muita rikkeitä. Joka paikassa sanotaan, että nuhteeton tausta, mutta esim. isälläni joka minut aikoinaan opetti on ollu jokunen ikivanha sakko. Silti kolme kertaa haki ja sai opetusluvan. Mitään virallista "aikarajaa" ei siis ilmeisesti ole, mutta onko kellään käytännön tietoa tai kokemusta. Ja Helsingin poliisilta pitäisi lupaa hakea.

me mietittiin samaa mutta saas nähä, voisi olla minun hermoille liian kova rasitus. paljos hermot maksaa kilo? argh. mut opetti oma isä ja siinä oli kyllä auktoriteetit selvillä kuka neuvoo ja kuka tottelee, tässä voisi tulla kina kesken punaisten valojen :D 

Vierailija
Tunnen samaan ketjuun mieltäni askarruttavan kysymyksen kanssa, mihin en googlailulla löytänyt vastausta. Mitenköhän mahdollista on saada opetuslupa, jos on yhdet ylinopeussakot? Kortti ollut vuodesta 2002 ja sakot sain kesällä 2013. Ei muita rikkeitä. Joka paikassa sanotaan, että nuhteeton tausta, mutta esim. isälläni joka minut aikoinaan opetti on ollu jokunen ikivanha sakko. Silti kolme kertaa haki ja sai opetusluvan. Mitään virallista "aikarajaa" ei siis ilmeisesti ole, mutta onko kellään käytännön tietoa tai kokemusta. Ja Helsingin poliisilta pitäisi lupaa hakea.

En usko että sakko vaikuttaa mitenkään. Eiköhän ainoa ratkaiseva tekijä ole että opetusluvan hakijalta löytyy voimassa oleva ajokortti.

Vierailija

Sakot eivät haittaa opetusluvan saamista, mutta jos on ollut jostain syystä ajokiellossa viimeisen kolmen vuoden aikana tai ajokiellossa viimeisen viiden vuoden aikana rattijuopumuksen vuoksi, ei opetuslupaa saa.

Ap täällä. Joo missään nimessä ajamista ei aloitettais kaupungista, en ikinä uskaltaisi!

Olen itseasiassa aikonaan alkanut opettelemaan isäni kanssa ajoluvalla, mutta se tyssähti useaan eri tekijään (mm. muutin silloin pois kotoa). Silloin minua kuitenkin jo ahdisti se, että isäni ns. pakotti minut ajelemaan täysin yli mukavuusrajojeni ja en todellakaan saanut hissukseen, omaan tahtiin opetella ajamista. Isäni ei ole mikään rauhallinen kuski muutenkaan, joskin hyvin itsevarma sellainen... Mutta mun mies taas on tarkka liikennesäännöistä ja ei ajele holtittomasti ylinopeutta tuli perseen alla, vaan sellainen nimenomaan rauhallinen ja turvallinen ajaja. Mä vähän pelkään sitä autolla ajamista, ja haluaisin oppia sen taidon joltain joka ymmärtää ajatustani tässä. Ja miehelle uskaltaisin paremmin sanoakin jos joku tuntuu epämukavalta tai jos en ymmärrä...

Joo, kyllä siinä pitää rautaiset hermot olla, ainakin opettajalla. Itsekin muistan pari pahaa tilannetta esim. sen kun mies kääntyi yllättäen vastaantulevien kaistalle ja piti sitten ajaa nurmikaistan yli ja istutusten läpi omalle puolelle. Piti hetken aikaa purra huulta ettei tullut sanoneeksi mitään peruuttamatonta...

-3-

Kiitos vastauksista, täytyy varmaan alkaa työstää tuota opetuslupaa eteenpäin. Siinä pitää kuitenkin ensiksi muutoskatsastaa auto ja käydä kirjalliset jne, niin kyllä ärsyttäisi jos lupa jäisi kiinni tuosta yhdestä sakosta. t.4

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat