Laihdutusprojekti -Mitä ostaa jääkaappiin?
Millaisia raaka-aineita te laihduttajat pidätte jääkaapissa? Esimerkiksi pahan herkkuhimon yllättäessä? Haluaisin vaihtaa kaikk epäterveelliset raaka-aineet kevyisiin ja terveellisiin? Millä itse täyttäisitte jääkaapin?
Kommentit (29)
Riippuu milaista ruokavalioa ajattelit. Ostaisin paljon tuoreita vihanneksia, sieniä, hedelmiä, sitruksia, chiliä, avokadoa, mustikoita... Leiväksi (tosin pöydälle eikä jääkaappiin) runsaskuistuisia vaihtoehtoja. Voileipälevitteen ja voin sijaan tomaatteja, niillä saa leipiin "kosteutta". Salaattien päälle sitruuna-avokadoöljyä. Pähkinöitä ja kalaa, en syö lainkaan lihaa.
Kuka nyt mitäkin herkkuna pitää. Minulle se voisi olla kevytkermaviiliin tehty dippi ja tuorekurkkusuikaleet, tietysti kotimaiset. Parsa ja voinokare.
Lisäksi ostaisin perunan, riisin ja pastan oheen kaikenlaisia "puruja" kuten spelttiä, bulguria, täysjyväcouscousia.
- Korvasin siis määrän laadulla ja vaihtelevilla mauilla.
Tärkeintä on liikunnan lisääminen ja herkkujen pois jättäminen. Tästä kun tulee tapa, eivät kilot tule takaisin projektin loputtua, koska projekti ei lopu.
En tiedä mitä sinun jääkaapissasi nyt on, mutta ainakin nämä voisit tehdä:
- rasvaisien tuotteiden vaihtaminen rasvattomiin (jugurtit, maito, ruokakermat, juustot - vähärasvaisiin)
- tuoremehut pois (ks. kalorimäärät)
- osta runsaasti salaattiaineksia ja juureksia...
Korostan liikunnan lisäämistä kuitenkin. Jääkaapissa kaiketi yleensäkin on melko terveellisiä tuotteita, mutta entäpä kuivakaappi? Keksit ja pullat pois.
Itsekin olen siis laihiksella, mutta kevyellä ja kestävällä sellaisella. Teen tällaisia juttuja:
- aina, jos vaihtoehtona on hissi ja portaat, kävelen portaat
- jos vaihtoehtona on autolla/bussilla meno ja pyöräily/kävely, valitsen viimeisimmät
- käyn erilaisissa jumpissa joka toinen päivä ja muina päivinä käyn tunnin kävelyllä (joskus molemmat samana päivänä)
Tiedän, että tuloksia tulee pidemmällä tähtäimellä, koska lihomiseni alkoi auton hankittuani ja iltamässäilyt aloitettuani.
"Haluaisin vaihtaa kaikk epäterveelliset raaka-aineet kevyisiin ja terveellisiin? "
Kuulostaa pahalta. Harva tuollaista jaksaa pidemmän päälle ja sitten kun ei jaksa, palaa paino. Itse söin laihduttaessani myös raskaita ja epäterveellisiä ruoka-aineita joista pidän, ja laihduttaminen onnistui silti hyvin. Rajasin vain syömäni kalorimäärän.
"Tärkeintä on liikunnan lisääminen ja herkkujen pois jättäminen. "
Tutkimusten mukaan erittäin huonoja neuvoja. Herkkujen pois jättämisen keskimääräinen vaikutus 100-kiloisella laihduttajalla on vuodessa vain muutama kilo. Sen sijaan esim. kasvisten lisäämisen merkitys 10-20 kg ja energiapitoisten juomien rajoittamisen 5-7 kg.
Liikunnan merkitys laihduttamisessa on myös yllättävän vähäinen, koska useimmilla ei ole mahdollisuuksia muun elämän (työ, lasten hoito, kotihommat) jälkeen mahdollisuuksia sellaisiin määriin liikuntaa jotka kuluttaisivat merkittävästi kaloreita. Toki liikunta on ok tuki laihduttamisessa, mutta pääasia on ruokavalio. Ja ilman liikuntaakin voi laihduttaa, itse laihdutin 23 kg ilman mitään muuta kuin arkiliikuntaa. Enkä edes jättänyt herkkuja pois.
kiitos vinkeistä! itselläni on paha tapa juurikin iltaisin myöhään sortua kaikenmaailman herkkuihin vaikka muuten päivä olisi mennyt ruokalujen osalta hyvin. Tai sitten huomaan illalla että ravinto on jäänyt vähäiselle päivällä ja illaksi otan jonkun rasvaisen/epäerveellisen vaihtoehdon jota yleensä syön myös liikaa ja yli tarpeeni. äh... kuivakaapissa ei oikeastaan ole mitään paitsi leipää - leipä onkin yksi paha tapani sillä syön sitä usein ja juurikin tätä pullamössö vaihtoehtoa.
liikuntaa olen yrittänyt lisätä, myös hyötöliikuntaa.
Herkku on sanana tosi epämääräinen. Jos tarkoitat sillä pullaa, jätskiä, pizzaa, raskaita juustoja, karkkipusseja, vanukkaita, ranskiksia ja muuta pitkälle jalostettua suolaista ja rasvaista (tai silkkaa sokeria), nuo voit ihan hyvvin jättää täysi ostamatta. Mene karkkilakkoon/ limulakkoon/ pizzalakkoon vuodeksi, niin olet karsinut jo paljon kaloreita pois.
Kyllä kielen päälle jotakin hyvää joskus kaipaa, mutta valitse iltaherkutteluksi juuri tuollaisia kasvisdippejä tai säästä vaikka päivän kaloreita ja syö hedelmäsi ja marjasi oikein makeana smoothiena: banaani+mansikka vie kyllä karkinnälän. Kohmeiset hedelmät myös: ananas ja viinirypäleet.
Ihan oikeasti laihdut vain syömällä vähemmän energiaa kuin kulutat. Ihan se ja sama vedätkö liikaa pähkinöinä vai pizzana, liika on liikaa. Terveellinen ei ole synonyymi laihduttavalle.
osta semmoinen muovinen sika, joka röhkii aina kun avaa jääkaapin oven ;=) Hyvää projektia sulle.
-22 kg
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:02"]
kiitos vinkeistä! itselläni on paha tapa juurikin iltaisin myöhään sortua kaikenmaailman herkkuihin vaikka muuten päivä olisi mennyt ruokalujen osalta hyvin. Tai sitten huomaan illalla että ravinto on jäänyt vähäiselle päivällä ja illaksi otan jonkun rasvaisen/epäerveellisen vaihtoehdon jota yleensä syön myös liikaa ja yli tarpeeni. äh... kuivakaapissa ei oikeastaan ole mitään paitsi leipää - leipä onkin yksi paha tapani sillä syön sitä usein ja juurikin tätä pullamössö vaihtoehtoa.
[/quote]
Jos sinulla on illalla nälkä, miksi et söisi kunnon ateriaa silloin? Tämä oli itselläni ratkaisu iltanälkäongelmaan. Ennen yritin perinteisten ohjeiden mukaan, eli kunnon aamiainen (vaikkei tehnyt edes mieli), kunnon lounas, ja illalla sitten kärvistelin jollain kevyellä, ja sorruin aina naposteluun. Tajusin, että minulle sopii paremmin iltapainotteinen syöminen. Muutin ruokavaliotani niin että lounas hyvin keyvt, mutta kunnon päivällinen makealla jälkiruoalla klo 20 aikoihin. Eipä tarvinnut sen jälkeen napostella nälkään eikä mielitekoon.
hei joo, voisin yrittää tuota että illalla vasta kunnon ateria. se voisi toimia!
10, tuokin on ihan totta. On ihan myytti, ettei illalla saisi muka syödä. Sekin on henkilökohtaista sopiiko aterioiden määräksi 3 vai 6 päivässä, sen saa ihan valita. Jos tekee mieli syödä illalla paremmin, niin siitä vaan. Kunhan koko vuorokauden kalorimäärä pysyy laihduttavana.
Olen armoton iltaherkuttelija, joten säästin "kaloreita" nimenomaan iltaan. Tein laihduttaessani usein illaksi lämpimät leivät ruisviipaleista, tomaatista, vuohenjuustosta, juustosta. Ja olipa ihanaa mennä nukkumaan maha täynnä! Päivässä söin 1200-1500kcal. 3 ja 8
Mulle iskee myös iltaisin napostelu himo. Viime aikoina olen pitänyt kaapissa reilusti kurkkua ja porkkanoita. Leikkaan ne tikuiksi ja napostelen :) Kukkakaali on myös hyvää naposteltavaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:02"]
[/quote]
Jos sinulla on illalla nälkä, miksi et söisi kunnon ateriaa silloin? Tämä oli itselläni ratkaisu iltanälkäongelmaan. Ennen yritin perinteisten ohjeiden mukaan, eli kunnon aamiainen (vaikkei tehnyt edes mieli), kunnon lounas, ja illalla sitten kärvistelin jollain kevyellä, ja sorruin aina naposteluun. Tajusin, että minulle sopii paremmin iltapainotteinen syöminen. Muutin ruokavaliotani niin että lounas hyvin keyvt, mutta kunnon päivällinen makealla jälkiruoalla klo 20 aikoihin. Eipä tarvinnut sen jälkeen napostella nälkään eikä mielitekoon. [/quote]
Kunnon ateriat ovat muutenkin avain laihduttamiseen. Aterioita, ei napostelua.
esimerkkejä kunnon laihduttajan aterioista?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:26"]
esimerkkejä kunnon laihduttajan aterioista?
[/quote]
Ihan normaali ruoka, jota ei ole liikaa. Eikö yllä olevista raaka-aineista tule mitään mieleen??
syötkö paljon pakasteruokia? Ne pois ellei kyse ole vihanneksista! Nyt keväällä ja kesällä kasviksia on paljon halpaan hintaan (esim. Parsa). Ylimääräset hiilarit pois. Vaalea leipä tummaan! Paljon rasvattomia maitotuotteita. Ylimääräinen suola pois! Tuoretta kanaa/lihaa/kalaa. Majoneesit ja salaattikastikkeet pois, salaattikasikkeet voi korvata ripauksella oliiviöljyä. Paljon hedelmiä! Vievät makeanhimon. Kerran viikossa voi sortua Stevialla makeutettuun herkkuun, kunhan muistat että kohtuud kaikessa! Mieheltä lähti tällä ruokavaliolla ja 5h viikossa liikunnalla -30kg puolessa vuodessa ja lihaksia tuli lisää.
Kauhea kiljukaula! Käytä vähemmän huutomerkkejä!
Tietenkin laihduttajalla pitäisi olla tuoreita salaattivihanneksia&kasviksia, mutta suosittelen että ostat ruisleipää ja levitettä ja jotain kevyitä leikkeleitä. Ruisleipää voi paahtaa ja heittää päälle myös tomaattia, persiljaa jne. Hedelmiä kannattaa myös olla, ovat nopea pelastus jos verensokeri alkaa laskea. Puuro on tosi hyvä. Itse suosittelen että teet valmiita annoksia rasioihin pakkaseen kasvisosekeittoa, kana-riisi-kasvispataa ym. Ei joka päivä samaa ruokaa!
entäs se haaste kun mies syö melko epäterveellisesti, eikä siis liho millään eikä mitenkään. miten olla sortumatta hänen herkkuihin? kokkailuihin?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:38"]
entäs se haaste kun mies syö melko epäterveellisesti, eikä siis liho millään eikä mitenkään. miten olla sortumatta hänen herkkuihin? kokkailuihin?
[/quote]
Tuollaisten ympäristön haasteiden kanssa on pakko elää koko loppuelämä. Et voi muuttaa ulkomaailman syömistapoja, vain omiasi. Ihan sama asia kuin alkoholistin taistelu pysyä raittiina. Hän vain voi olla kokonaan ilman juomaa, ruokaa ei voi jättää kokonaan pois ja se pitää siksi otteesaan.
Pysyt omissa ruuissa, jos mies elää makkaralla ja pekonilla. Minullakin on aina omat raaka-aineet, koska olen kasvissyöjä. Samalla hellalla valmistuu kaksi kattilallista ruokaa siinä missä yksikin, neljä levyähän niissä yleensä on.
Rasvattomia maitotuotteita (rahka, viili, maustamaton jogurtti...), vihanneksia ja kanaa. Raejuusto toimii hyvin, rahkan kanssa vähäkalorista mehukeittoa. Puuroa syön itse myös, samoin mehukeittojen kanssa. Kananmunia mulla on aina.
Mun herkkuhimoihin mulla on pakkasessa banaania ja viinirypäleitä. Mutta parhaiten palkintona ja sijaistoimintona mulle toimii kahvi. ;) Sitä juon muutenkin vain kylmällä vedellä lantraten.
Tsemppiä!