Asioita, joita nykynuoret eivät VARMASTI ole tehneet
Jonnet ja jonnettaret muistaa paljon asioita, mutta kukaan heistä ei ole varmasti mm. etsinyt kirjekaveria teksti-tv:stä.
Kommentit (249)
olleet heinäpellolla tai heinälaossa tai juottaneet vasikoita
olleet kitkemässä rikkaruohoja jossain pellolla
keränneet postimerkkejä
Tiiranneet vanhoja lehtiä/lehtileikkeitä mikrofilmiltä kirjastossa. Tätä tein etsiessäni esim. esitelmiin tai esseisiin tietoa. :)
Kirjastontäti on käskenyt olla hiljaa ja on puhuttu kuiskaamalla.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:54"]- pyörittäneet c-kasetin nauhaa lyijykynällä
- tehneet omia c-kasettikokoelmia ja niihin värikkäitä kansia
- kopioineet vhs-kasettia niin monta kertaa, että kuvanlaatu meni puuroksi
- katsoneet "suojattua" tv-lähetystä välittämättä keskellä kuvaa heiluvasta viivasta
- katsoneet tuollaisesta lähetyksestä tehtyä vhs-kopiota
- heittäneet about 1000 korppua eli diskettiä roskiin koska niissä oli virus
[/quote]
Näitä olen tehnyt. Ja hyppinyt twistiä.
-mies vm87
Jonnet ei muista, kun skootterit olivat tyttöjen ja hinttien kulkupelejä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:12"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:09"]Odottaneet illan mankan vieressä hyvää biisiä, jonka voi sitten nauhoittaa kasetille. [/quote] Sori, vahinkopeukku alas! Ylös piti. Tätä olen tehnyt itse! [/quote] Tätä tehtiin vielä 90-luvulla eli ei ole kyllä niin vanha juttu, ettei nykynuoret olisi tätä tehneet. [/quote] Tästä poikii kysymys, että miten määritellään nuori? Jos tuota on tehnyt vaikka vuonna -95 (varmaan viimeisiä aikoja kun tuota isoissa määrin on tehty), voisi päätellä tekijän olevan ainakin 10v, eli syntynyt -85, eli tänä vuonna 30v.
[/quote]
Mitä, mitä, mulla on itsenauhoitettuja kasetteja vieläkin joltain vuodelta 2000. Ehkä olin sitten ajasta jäljessä.
[/quote]
Ei meillä maalla ostettu cd-soitinta kun kasettisoitin oli ihan kunnossa vielä. Vm -86
Kirjoittaneet monisivuisia esseitä ja esitelmiä käsin. Vai mitenkä, kirjoitetaanko nykyään kaikki koneella?
Eivät ole nauhoittaneet kasetilta toiselle laittamalla kaksi kasettimankkaa vastakkain. Auta armias sitä joka kehtasi tirskua kesken kaiken. Samalla tyylillä nauhoitettiin musicTv:n biisejä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:32"]
ostanut kananmunia paperipussiin.
[/quote]
Minun lähi s-marketissa edelleen voi ostaa irto kananmunia paperipussiin.
Koulumuistoja 80-luvulta. Kouluruoka tuotiin isoissa laatikoissa luokkaan ja opettaja jakoi jonottaville oppilaille ateriat vuorotellen. Ei ollut kouluruokalaa. Syötiin tietysti pulpetin ääressä. Kaikki söi lihaa, pelkkää kasvisruokaa ei edes saanut. Se olisi ollut suoranainen vitsi. Eihän kukaan voi elää pelkillä kasviksilla!
välitunnilla oli käytössä ainoastaan ulkohuussi koulun takana. Jos halusi käyttää sisävessaa oli ol tava nopea ennen tai jälkeen välkän ennen tunnin alkua.
Rehtoria piti teititellä. Luokassa ei ollut avioerolapsia tai uusperheestä. Jos jonkun vanhemmat erosivat, se oli suoranainen skandaali. Näin siis pikkukaupungissa.
Neekereistä luettiin koulukirjoista. Liikuntatunnilla leikittiin "Kuka pelkää mustaa miestä?" Välillä ope oli "musta mies". Tosin ei varmaan kukaan osannut yhdistää mustaa miestä neekeriin, jotka oli kuvissa ruskeita.
Kaikkien oli pakko osallistua kaikkiin koulujen urheilukilpailuihin. Olitpa miten huono tahansa. Köyhyyskään ei ollut riittävä syy mihinkään.
väärentäneet pahvisia ajokortteja kirjoituskoneella
Kuunnelleet kun isä huutaa unissaan, koska näki sodasta painajaisia
Juoneet pussissa myytävää maitoa
Tervanneet suksia
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:58"]Olen tuulastanut. Eli sytytetään peltoa palamaan ja sitä ohjataan isoilla havun oksilla hallitusti sitä paloa. Kerinyt lammasta ja valmistanut mummon kanssa villa lankaa alusta loppuun asti.. Oli mielenkiintoinen kesä
[/quote]
-------
Meilläpäin tuulastaminen on nimellä kulotus.
T. N21, joka kulottanut usein
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:09"]Odottaneet illan mankan vieressä hyvää biisiä, jonka voi sitten nauhoittaa kasetille. [/quote] Sori, vahinkopeukku alas! Ylös piti. Tätä olen tehnyt itse!
[/quote]
Tätä tehtiin vielä 90-luvulla eli ei ole kyllä niin vanha juttu, ettei nykynuoret olisi tätä tehneet.
[/quote]
Jos nuori määritellään 13 - 19 -vuotiaaksi, ovat vanhimmatkin nuorista syntyneet vuonna 1996. He eivät tosiaan ole mankalla äänittäneet yhtään mitään. Vaikka jonkun mielestä vielä 25-vuotiaskin kuuluisi nuoriin ts. nuorisoon, olisi tällainenkin syntynyt vuonna 1990 ja ollut nauhoitusiässä vasta aivan ysärin lopulla.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:20"]Eivät ole katsoneet mustavalkoista tv:ä
Eivät kerää ja vaihda kiiltokuvia.
eivät ole hiihtäneet puusuksilla
t. VM. 1969
[/quote]
------
-94 syntynyt, kiiltokuvien keräily ja vaihtaminen oli suuri hitti meiän koulussa 1-3 luokilla! Se oli niin kivaa... Pienessä kyläkoulussa oli mukavaa :)
N21
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:09"]Odottaneet illan mankan vieressä hyvää biisiä, jonka voi sitten nauhoittaa kasetille. [/quote] Sori, vahinkopeukku alas! Ylös piti. Tätä olen tehnyt itse!
[/quote]
Tätä tehtiin vielä 90-luvulla eli ei ole kyllä niin vanha juttu, ettei nykynuoret olisi tätä tehneet.
[/quote]
Jos nuori määritellään 13 - 19 -vuotiaaksi, ovat vanhimmatkin nuorista syntyneet vuonna 1996. He eivät tosiaan ole mankalla äänittäneet yhtään mitään. Vaikka jonkun mielestä vielä 25-vuotiaskin kuuluisi nuoriin ts. nuorisoon, olisi tällainenkin syntynyt vuonna 1990 ja ollut nauhoitusiässä vasta aivan ysärin lopulla.
[/quote]
------
-
Sama -94 syntynyt ja nauhoittanut kyllä. Pienestä pitäen. Ehkä olin sitten outo lapsi... :D
Meillä on edelleen pyöritettävä lankapuhelin. Siinä pihelinnumerossa on seitsemän numeroa. Eipä siihen soita kuin puhelinmyyjät ja meidän mummo, aina kivipaperisakset että kuka jaksaa vastata :D
Esitelmän lähteenä ollut Tiedon portaat. Vieläkö teillä on ne tallessa? Ne oli varmaan joka taloudessa, jossa oli oppikoululainen.
Tuosta tulikin mieleen, että nuoret eivät ole pyrkineet oppikouluun ja olleet pääsykokeissa 4. luokan jälkeen.
Menneet kirjastoon kuuntelemaan satuja kuulokkeilla. Kansioon oli laitettu satukasettien kansipaperit siitä valittiin mitä halutaan kuunnella. Pyöreässä pöydässä oli neljä paikkaa, täti toi kaikille kuulokkeet ja pistokkeet työnnettiin pöydän alla oleviin reikiin. Siinä sista napotettiin hiljaa kuuntelemassa satua, oli hienoo. Tämä oli vain kaupungin pääkirjastossa :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:57"]
------- Meilläpäin tuulastaminen on nimellä kulotus. T. N21, joka kulottanut usein
[/quote]
Aha, missä näin? Entä mitä on se homma, kun pellolta poltetaan kulottunutta heinää? Harva nuori on tainnut kulottaa metsää. Harva on tainnut olla pahanteossa polttolasin kanssa, ja tullut sytyttäneeksi tulipalon.
Nuoret eivät ole pyytäneet ansoilla jäniksiä, ainakaan laillisesti. Tuskin mitään muutakaan, jos eivät ole asuneet aivan pohjoisessa. Minun nuoruudessa ansojen kokeminen oli kakaroiden hommaa.
Mennyt kaverin ovelle pimpottaa ovikelloa ja kysyny "voiksä olla?" "Aijaa, ei sitte", ja mennyt kotiin.