HS: ”Ghostausta” harrastavat varsinkin ihmiset, joilla on psykopaattisia ja manipuloivia piirteitä
"Moni hylkää deittikumppanin selityksittä – ”Ghostausta” harrastavat varsinkin ihmiset, joilla on psykopaattisia ja manipuloivia piirteitä, tutkimus esittää
Yllättävää katoamista pitävät tuoreen tutkimuksen mukaan hyväksyttävämpänä ne, joilla on piirteitä persoonallisuuden niin sanotusta synkästä kolmikosta. Taustalla voi olla myös muita syitä, suomalaistutkija huomauttaa."
Kommentit (235)
Kyllä artikkelissa sanottiin että myös ujo ja konfliktipelkoinen voi ghostata. Itse olen tehnyt niin, mutta sellaisen henkilön kanssa kenestä paljastui jotain todella myrkyllistä. Hän olisi halunnut selitellä asiaa mutta itse en halunnut selityksiä edes kuulla. Se oli siinä. Keskustelu aiheesta ei olisi onnistunut, kun en vaan halunnut keskustella ja kuulla koottuja selityksiä asiasta. Mutta sinänsä ymmärrän kyllä että se tuntui hänestä varmaan ikävältä kun ei päässyt sanomaan omaa näkökantaansa, mutta asiasta oli mustaa valkoisella. Joku rohkeampi olisi sanonut suoraan että älä ota yhteyttä enää. Minä sanoin en halua keskustella, ja sitten ghostasin.
Sitten on sellaisia tilanteita joissa toinen ei ole ehkä selkeästi tehnyt mitään pahaa, tai ei ainakaan keksi onko tehnyt, ja toinen ghostaa. En puhu treffailusta, vaan kavereista. Pitkäaikainen kaverini alkoi vaan jättää vastaamatta viesteihin. Mielestäni se oli tosi kurjaa, mutta hän onnistui kyllä sillä osoittamaan etten ole hänelle tärkeä ihminen enää. Haluaisin kuulla syyt vaikka ne olisi kuinka kamalia, koska tavoitteeni on olla hyvä ihminen. Eli jos hän suuttui minuun, haluaisin tietää miksi. Tai sitten vaan kyllästyi? Tällaista jää miettimään, kun taustalla on pitkä ihmissuhde. Ehkä joku pari treffiä tai jos uusi tuttavuus ghostaa ei ole niin ikävää mutta jos se on joku kenen kanssa tapaillut pidempään tai tuntenut kauan, haluaisi tietää syyn
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kannattaa "ghostata" myrkylliset ihmiset. He sitten syyttää ghostauksesta ja mustamaalaa, vaikka itse olivat tehneet mahdottomaksi minkäänlaisen terveen suhteen olemassaolon.
Just olin sanomassa samaa: kun tajuaa että toinen ei ole vilpitön vaan tavalla tai toisella tunnekylmän, laskelmoivan tai ihan vaan oudon oloinen, kyllä siitä on sallittua kadota selittelemättä.
Toki nämä ”hullut” projisoi kelvottomuutta ympärilleen ja saavat vallantunteen toisen dumppaamisesta. Mutta vallantunne ja itsesuojelu ovat kaksi ihan eri asiaa.
Kaikki eivät ole kiinnostuneita käytetyksi tulemisesta tai muusta ikävästä, mitä epäterveet ihmiset voivat tuoda tullessaan. Siksi fiksu tutustuu toiseen kaikessa rauhassa. Kiirehtiminen ja rakkauspommitus ovat aina huonoja merkkejä. Voi käydä niinkin että jos antautuu hurmautumaan, toinen haihtuu kuin tuhka tuuleen. Se voi olla jo näiden kostostrategia itsessään.
Kuka tuollaisia kokemuksia tarvitsee??
Varmaan hieman yleistetty sillä psykopaattinen sairaus on jo hyvin vakava mielenterveyden häiriö. Manipuloivia ihmisiä ovat lähes kakki aina opettajista lähtien. Manipulointi on sitä että ei hyväksytä muita mielipiteitä tai ajatuksia ja yritetään todistella että oma käytös on ainoa oikea. Siksi jokaisen on syytä miettiä mikä on oikein. Eduskunta on hyvä esimerkki ja kyselytunnilla oikein sylky lentää fanaattisimmilla. Aikuisia kuitenkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sellaisia tilanteita joissa toinen ei ole ehkä selkeästi tehnyt mitään pahaa, tai ei ainakaan keksi onko tehnyt, ja toinen ghostaa. En puhu treffailusta, vaan kavereista. Pitkäaikainen kaverini alkoi vaan jättää vastaamatta viesteihin. Mielestäni se oli tosi kurjaa, mutta hän onnistui kyllä sillä osoittamaan etten ole hänelle tärkeä ihminen enää. Haluaisin kuulla syyt vaikka ne olisi kuinka kamalia, koska tavoitteeni on olla hyvä ihminen. Eli jos hän suuttui minuun, haluaisin tietää miksi. Tai sitten vaan kyllästyi? Tällaista jää miettimään, kun taustalla on pitkä ihmissuhde. Ehkä joku pari treffiä tai jos uusi tuttavuus ghostaa ei ole niin ikävää mutta jos se on joku kenen kanssa tapaillut pidempään tai tuntenut kauan, haluaisi tietää syyn
Suhteenne on jollain tavalla ollut epäaito. Ette puhu vaikeista, hankalista asioista, paljasta vaikka sitä, mikä toisen arvoissa tai ajattelussa hiertää. Toinen voi olla oikeasti täysin sokea esim omalle epäkypsyydelleen ja maanittelee toista siihen mukaan. Tämä ”mehän ollaan niin samiksii”- harha.
Oli pakko lopettaa tuo suhde vaikka kyllä annoinkin syyn eli en täysin ghostannut. Joskus vaan toivoisi että ihmiset tajuaisivat itse ilman rautalankaa mistä kiikastaa.
Mutta just nää epäkypsät ja pers häiriöiset ei tajua. Ne ei välttämättä tajua edes selittämällä vaan vänkää ja koettaa vaikka miten välttää rehellistä kohtaamista. Silloin se ghostaus on ihan ymmärrettävää - on vaan niin sanotusti mitta täynnä.
Ja narsisteista puhuttaessa tuo on no contact eli olet myrkyllinen, en halua sinua elämääni. Ei kukaan voi lopulta pakottaa toista ihmissuhteeseen, mutta nää oikein pipipäät luulee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaamisen sijaan, jotkut harjoittavat hätävalheita.
Niinpä. Ei ole kohteliasta sanoa "olet tyhmä", "- jäänyt keskenkasvuiseksi", "- feikki" jne. Parempi keksiä joku hätävalhe.
Tämä on niin totta. On itselläkin ollut hetkiä, jolloin olisi halunnut tietää, mikä on syynä, mutta kyllähän minkä tahansa syyn sanomisesta seuraa usein huonoa. Joskus voi olla hyvä kuulla, jos olisi jotain, mikä olisi syytä korjata (esim. henki haisee eikä itse tajua sitä), mutta useimmiten on varmaan kysymys sellaisista piirteistä, että joku toinen voisi niistä syttyäkin mutta itse vain ei syty. Joten mitä hyötyä niiden sanomisista olisi, kun kysymys ei ole siitä, että toisessa olisi jotain "absoluuttista" vikaa. Se on vain molemmille noloa. Tyyliin en pidä sinun parrasta tai olet liian sliipattu minun makuuni tai en voi sietää nakkisormia. Se nolaa toisen tyylin, josta hän itse pitää, tai huonommassa tapauksessa vielä sellaisista piirteistä, joille ei voi mitään. Ja itselle on noloa, että jotkut tuollaiset asiat vaikuttavat niin paljon. Riskinä on, että siitä tulee vain haukut, että oletpa pinnallinen ja et kyllä ole itsekään minkään näköinen. Kummallekaan ei tullut hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaamista tekevät aivan tavalliset ihmiset, koska se on helpompaa kuin diilata vastapuolen pettymystä.
Kerrot suoraan deitille, että ei kiinnosta = mahdollista draamaa ja ajanhukkaa luvassa
Katoa deitin elämästä sanomatta sanaakaan = ei draamaa, ei ajanhukkaamista
Se minkä taakse jättää, sen edestään löytää. ;)
Ghoustaamiseen tottuu ajan kanssa.
Olenko ainut, joka mielummin ottaisin ghostauksen kun jotkut laimeat selittelyt siitä, miten tämän ihmissuhteen loppuminen on lopettajan vika, eikä tietenkään sen jätetyn osapuolen. Tai jotain selviä tekosyitä kiireeseen vedoten tai huonoon elämäntilanteeseen tms.
Ihan selväksihän se asia tulee siinä kun toinen ei vaan enää vastaa, eikä tarvitse järjestää mitään nöyryyttävää teatteria, mitä kumpikaan osapuoli ei oikeastaan usko tai halua.
Kyllähän nyt nettideitin saa ghostata, jos ollaan vasta kirjoitteluasteella. Olen varmaan yksin tämän mielipiteeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan olla varmaan aika vanha, kun täälläkin melkein kaikki tinderistä ja sen ongelmista kertovat avaukset kommentteineen tuovat mieleen vain, että nykyajan ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja eikä kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Ihan höpöä perustella, että kaikki ghostaajat muka olisivat psykopaatteja tai ongelmallisia muutoin. Itsekeskeisiä varmaan, mutta enimmäkseen huonostikasvatettuja
Nettideittailuaikana suurin osa ghostailee ja käsittelee ihmisiä pelkkänä valokuvana ja tekstinä. Tulee toinen parempi valokuva, niin silloin voi hylätä edellisen. Tätä tekevät siellä lähes kaikki.
Tuommoisessa hätäisessä pikatarkastelussa voi mennä se elämänsä ihminen vahingossa ohitse.
Myönnetään, olen tullut vanhaksi enkä ymmärrä nuorisoa. Mutta onko reilua, ettei toiselle anneta edes mahdollisuutta tutustua vaan pelkän kuvan ja ulkonäön perusteella heitetään sivuun .
Annoin yhdelle erittäin kauniille ja muodokkaalle ja huolitellulle itseäni paljon nuoremmalle sinkkuystävälleni neuvon, että ottaa sinne tinderiin kaukaa otettuja epätarkkoja kuvia, jossa hällä tuulipuku päällä ja kumpparit jalassa. Karsiutuisi ne vain ulkonäköä tuijottavat idiootit.
Mutta ei uskonut minua ja sitten valittaa, että miehet on vaan pi**un perässä. *syvä huokaus*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan olla varmaan aika vanha, kun täälläkin melkein kaikki tinderistä ja sen ongelmista kertovat avaukset kommentteineen tuovat mieleen vain, että nykyajan ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja eikä kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Ihan höpöä perustella, että kaikki ghostaajat muka olisivat psykopaatteja tai ongelmallisia muutoin. Itsekeskeisiä varmaan, mutta enimmäkseen huonostikasvatettuja
Nettideittailuaikana suurin osa ghostailee ja käsittelee ihmisiä pelkkänä valokuvana ja tekstinä. Tulee toinen parempi valokuva, niin silloin voi hylätä edellisen. Tätä tekevät siellä lähes kaikki.
Ei tee. Sinä itse olet sairas ja teet näin. Ei kaikki ihmiset toimi niinkuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi edes huonosti kasvatettuja. Kun puhutaan viisikymppisistä ns hyvistä perheestä niin varmaan on kasvatusta ollut. Mutta elämän koulu on vaan tehny valtaosasta tällaisia. Vaikka olis mitä kasvatusta ja koutlutusta taustalla. Ei vaan enää kunnoiteta ihmistä jota ei tunneta, ajatellaan ettei sillä mitään väliä, plenty of fish, tuolla ei ole mitään ns vaikutusvaltaa eli ajetaan yli vaan. Tämä on se uusi normaali.
Hyvissä perheissä harvoin arvostetaan muuta kuin omaa erinomaisuutta. Eli opit on otettu täysin käyttöön vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt nettideitin saa ghostata, jos ollaan vasta kirjoitteluasteella. Olen varmaan yksin tämän mielipiteeni kanssa.
Tietenkin saa. Jos jutut ei kiinnosta tai on tavannut jonkun kiinnostavamman johon haluaa keskittyä, niin mitä sitä selittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut inisevät termistä ghostaaminen? Paljon helpompaa se on suomalaisten lausua kuin vaikka smoothie. Silti smoothie on ihan vakiintunut termi täällä. Miksei ghostaaminen saisi olla? Kaikki nuo kummittelut ja häivyttämiset ne vasta typeriltä ja väkisin väännetyiltä kuulostavat.
Miksi se on sinusta ininää, jos on sitä mieltä, että olisi hyvä keksiä suomenkielisiä sanoja ja termejä sen sijaan, että ottaa aina sen englanninkielisen sanan käyttöön? Miksi suomenkieliset sanat kuulostavat väkisin väännetyiltä?
Suomalaisilla on varsinkin nykyään niin heikko itsetunto, että haluavat kopioida kaiken suoraan jenkeistä. Kaikki suomalainen on paheksuttavaa ja junttia.
Usein yksi englanninkielinen sana kuvaa paremmin ilmiötä/aihetta, kuin sönköttämällä suomenkielisen lauseen aiheen vierestä, väkisin väännetyistä suomennuksista nyt puhumattakaan.
No jos on täys tollo niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa. Jos jutut ei kiinnosta tai on tavannut jonkun kiinnostavamman johon haluaa keskittyä, niin mitä sitä selittelemään.
Niinpä. Tai jos toisen jutut ovat pelottavia tai outoja, ei sellaiselle tarvitse mitään selitellä.
On parempi sanoa suoraan, kun sitten kohdata se tyyppi kadulla, kun mistä sitä kenenkään pään sisälle näkee.
Sentään, jos joku kahjo pitää ghostata, niin eikö tyypistä kannata kerätä aineistoja, jos hän esim. uhkailee ohareiden jälkeen? Sentään kätesi ovat puhtaat, kun olet ilmoittanut hänelle, ettet halua jatkaa juttua sanomalla, etkä ghostaamalla, eikö totta? Ei tarvitse jättää mitään avoimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut tapailun asiallisesti ja perustellen ja silti minua syytetään ghoustaamisesta. Ei kai kenenkään ole pakko tapailla toista, jos ei halua. Tapailun lopettaminen ei tee kenestäkään psykopaattia. - N
Jep tämä. En ole koskaan pelkästään ghostannut, vaan aina päättänyt jutun muilla tavoin, keskustellen, usein toivottaen toiselle mukavaa kevättä jne. Mutta tämä ei vaan mene kaikille perille. Jos yrität muotoilla asian jotenkin kivasti, he kuvittelee, että on vielä joku mahdollisuus ja tapailu jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa, että ne ovat omituisia ghostaajia, joiden viimeiset viestit ghostattavalle ovat luokkaa: "Tykkään susta paljon!"
WTF? Et näköjään.
Minkä halvatun takia pitää leikkiä toisten tunteilla?
Joko tämä on selvää kiusantekoa tai muita vikoja siellä päänupissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutkin narsistit on sun kanssa samaa mieltä.
NiiMpä. Opettele suomea.