Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä tekisit? Koulukaverin väkivaltainen käytös

Vierailija
15.05.2015 |

Lasten suhde on ollut ongelmallinen koko kouluajan. Tapauksia on noin pari kertaa kuussa. Viime aikoina mukaan on tullut lapseni ulkonäön haukkuminen sekä väkivalta enenevässä määrin lastani kohtaan. lisäksi on uhattu ajaa esim. pyörällä päälle. Koulu kuittaa tällaiset tapaukset "Asia selvitety ja anteeksi pyydetty". Nykyisin näistä tulee sentään tieto opettajalta, kun sitä vaadin. Aiemmin asiasta kertoi lapsi itse. Luokkakaverin äidille ei kannata soitella, koska on muka kädetön asian suhteen. Lapsi käy kuulemma perheneuvolassa.Kuraattorilla käynneistä, jotka nekin minun pyytämiä, ei ole ollut apuja eikä apulaisrehtorin ja rehtorin juttusilla käynnistä. Sama meno jatkuu vain. Koulu ei käyttänyt KiVa koulu menetemiä ehdotuksestani huolimatta. Tarkempaa syytä en tiedä. 

Viimeksi keskiviikkona tämä toinen lapsi repi lastani välitunnilla tukasta niin että lapsi pakeni metsään kun ei uskaltanut mennä sisälle. Kaikki alkoi siitä että tämä toinen lapsi halusi jotain mitä lapsella oli ja lapsi ei sitä hänelle antanut kun ei ollut edes hänele kuuva asia. Ajoi takaa lastani ja kun sai kiinni niin repi tukasta. Opettaja haki lapseni metsästä tunnille.

Kerro miten sinä tämän tilanteen hoitaisit minun sijassani? 
En kerro vielä mitä olen asian eteen tekemässä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:15"]ilmoittaisin koululle, että jos kiusaamista ei saada välittömästi loppumaan täysin, teen asiasta rikosilmoituksen. [/quote] Tämä tehty jo 1,5 kuukautta sitten.

[/quote]

No jos oot noin sanonut niin mikä on nyt se miksi et tee niinkuin olet itse sanonut? Eli sitä rikosilmoitusta?

[/quote]

Olen nyt ollut yhteydessä paikallispoliisiin, joka lupasi olla yhteydessä kouluun. Ei vielä nähnyt rikosilmoituksen tekemiselle syitä. Katsotaan mihin tämä johtaa vai johtaako mihinkään.  
Itse olen vähän skeptinen asian suhteen, mutta tämäkin kortti on nyt käännettävä esiin.
Syksyä vasta selvinnee onko poliisin puuttumisesta mitään apuja.

ap

[/quote]

Sä se olet joka päättää, teetkö rikosilmoituksen vai et. Poliisi sitten tutkii.

Nyt vähän tsemppiä ja tiukkuutta omaan tekemisiin.

[/quote]
Tiedän että poliisi tutkii jos teen rikosilmoituksen. Se on heidän velvoisuutensa ja asia siirtyy sosiaaliviranomaisten hoteisiin heiltä. 
Haluan kuitenkin katsoa nyt mitä poliisi saa aikaiseksi ilman rikosilmoitusta. Tuleeko kouluun ja sitä kautta vanhempiin ryhtiä poliisin yhteydenoton jälkeen vai jatkuuko sama meno vielä syksyllä. Ensi syksynä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä sitten rikosilmoitus asiasta, jos sama meno jatkuu.

Vierailija
22/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^integroitu. Kielipoliisi toim. huom.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:13"]Rikosilmoitus ja koulun/luokan vaihto. Ei lasta voi lähettää kouluun, jossa häneen kohdistuu väkivallan uhka. Tärkeintä olisi mielestäni nyt ottaa pieni tauko ja selvittää missä lapsi voi hoitaa opiskelunsa ilman tämän kiusanhengen läsnäoloa.   [/quote] Koulu on periaatteessa yksisarjainen joten luokanvaihto ei onnistu. Toinen luokka on käytöshäiriöisille. Ei siis auta että tämän tytön saisi tuolle luokalle koska olisi samalla välituntipihalla jatkossakin. Koulunvaihto olisi näistä ainoa mahdollisuus.

[/quote]

No kyllähän se siirto auttaisi siinä ettei heillä olisi enää niin paljon yhteistä ja ehkä tuo häirikkö ei enää olisi niin kiinnostunut lapsestasi. Toisaalta noita pienluokkalaisia yleensä vahditaan välitunnillakin paremmin koska heidät on "leimattu" ja näissiä luokissa on enemmän avustajia saatavilla.

Vierailija
24/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsi on ollut samanlainen kuulemma jo päiväkodissa. Onneksi emme sentään ole olleet samassa päiväkodissa. Olisi siis tarvinnut apuja jo paljon paljon aikaisemmin ja enemmän kuin on saanut jos nyt on saanut mitään apuja. 

ap

Vierailija
25/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin koululta, miksi KiVaa ei ole käytetty. Ja vaatisin siihen vastauksen. Lisäksi pyytäisin päästä koululle juttelemaan niin, että paikalla opettaja, rehtori ja molemmat perheet. Jos koulu niin näkee, niin myös muut asiaa hoitaneet aikuiset. 

Minä olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa en saa kiusaamista loppumaan. Olen käyttänyt kaikki käytettävissäni olevat keinot, mutta kiusaaminen vain jatkuu pieniä taukoja lukuunottamatta. On melko voimaton ja toivoton olo. 

Ope

Vierailija
26/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:14"]

Minä tekisi rrikosilmoituksen. Tiedän ettei siitä lapselle mitään seuraa, mutta voi kyllä säikäyttää niin että kiusaus loppuu. T. Juristi

[/quote]

Eikös siitä rikosilmoituksesta kuitenkin seuraa lastensuojelullisia toimenpiteitä kun kyseessä on alle 15v?

[/quote]

eihän sellainen rikosilmoitus edes kohdistu lapseen, eikä siitä lapselle mitään pidäkään seurata, vaan niille aikuisille, jotka ei hoida asiaa järjestykseen. Ts. Opettajille, rehtorille ja lapsen vanhemmille. Kyllä ls-ilmoitus tulee ja sehän on nimenomaan vanhempien neuvomiseksi.

Vierailija
27/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin poliisille. Oikeasti tämä on ainoa tepsivä keino ja pakottaa koulun tekemään asialle jotain.

Koulu on todella täysin avuton. Eihän koulun henkilökunnalla ole mitään laillisia keinoja puuttua tähän. KiVa-koulu on täysin merkityksetön kirjainyhdistelmä. Tämä väite perustuu omiin havaintoihin niin lapsen koulusta kuin omasta työpaikasta.

Poliisi ei tee yhtään mitään ilman rikosilmoitusta ja rangaistusvaatimusta. Tässä tapauksessa tosin on tutkittava kahtakin eri asiaa, eli peruskoululain mukaista turvallista ja terveellistä koulua ei ole, ja lapsen tekemästä pahoinpitelystäkin on joku vastuussa.

"Tämä lapsi oli samanlainen jo päiväkodissa", eli lapsella on ilmiselvästi jotain pitkäaikaisia ongelmia. Siksi poliisille ilmoittamisen lisäksi on aihetta tehdä myös lastensuojeluilmoitus. Todennäköisesti ilmoitus (ilmoituksia) on tehty ennenkin, mutta minkäpä sossu kuitenkaan voi ...

Vierailija
28/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:13"]Rikosilmoitus ja koulun/luokan vaihto. Ei lasta voi lähettää kouluun, jossa häneen kohdistuu väkivallan uhka. Tärkeintä olisi mielestäni nyt ottaa pieni tauko ja selvittää missä lapsi voi hoitaa opiskelunsa ilman tämän kiusanhengen läsnäoloa.   [/quote] Koulu on periaatteessa yksisarjainen joten luokanvaihto ei onnistu. Toinen luokka on käytöshäiriöisille. Ei siis auta että tämän tytön saisi tuolle luokalle koska olisi samalla välituntipihalla jatkossakin. Koulunvaihto olisi näistä ainoa mahdollisuus.

[/quote]

No kyllähän se siirto auttaisi siinä ettei heillä olisi enää niin paljon yhteistä ja ehkä tuo häirikkö ei enää olisi niin kiinnostunut lapsestasi. Toisaalta noita pienluokkalaisia yleensä vahditaan välitunnillakin paremmin koska heidät on "leimattu" ja näissiä luokissa on enemmän avustajia saatavilla.

[/quote]
Tuolla erityisluokalla ei ole tällä hetkellä yhtään tyttöä ja kun nykyiselläkin luokalla tyttöjä on vain kouralinen niin epäilen vahvasti että näinkö meno välitunneilla muuttuisi mihinkään. Ovat nytkin eri jakoryhmissä, eri katsomusaineryhmissä ja jatkossa toisella on A2-kieli.

Seuraa esim lastani välitunneilla vaikka toinen sanoo että haluaa leikkiä jonkun muun kanssa. Koulun jälkeenkin seuraa lastani kirjastoon jne. Huutelee tunnilla lapseni nimeä ja ilveilee, Osa luokan tytöistä ei leiki tämän tytön kanssa koulussa eikä vapaa-aikana. Heitetään huonon käytöksen vuoksi pois whatsappiryhmistäkin aina parin päivän jälkeen kun meno ei muutu vaikka kuinka lupaa. Kauheasti haluaa olla lapseni kaveri mutta kun sitten välillä keittää yli ja alkaa väkivaltaiseksi.

Vierailija
29/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:05"]Minä kysyisin koululta, miksi KiVaa ei ole käytetty. Ja vaatisin siihen vastauksen. Lisäksi pyytäisin päästä koululle juttelemaan niin, että paikalla opettaja, rehtori ja molemmat perheet. Jos koulu niin näkee, niin myös muut asiaa hoitaneet aikuiset. 

Minä olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa en saa kiusaamista loppumaan. Olen käyttänyt kaikki käytettävissäni olevat keinot, mutta kiusaaminen vain jatkuu pieniä taukoja lukuunottamatta. On melko voimaton ja toivoton olo. 

Ope
[/quote]

Kantele virallisesti opetuslautakuntaan ja rehtorin esimiehelle. Lasu häirikkölapsesta. Ja joka tapauksesta rikosilmoitus.

Vierailija
30/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää todisteet

Vierailija
31/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:11"]

Ilmoittaisin poliisille. Oikeasti tämä on ainoa tepsivä keino ja pakottaa koulun tekemään asialle jotain.

Koulu on todella täysin avuton. Eihän koulun henkilökunnalla ole mitään laillisia keinoja puuttua tähän. KiVa-koulu on täysin merkityksetön kirjainyhdistelmä. Tämä väite perustuu omiin havaintoihin niin lapsen koulusta kuin omasta työpaikasta.

Poliisi ei tee yhtään mitään ilman rikosilmoitusta ja rangaistusvaatimusta. Tässä tapauksessa tosin on tutkittava kahtakin eri asiaa, eli peruskoululain mukaista turvallista ja terveellistä koulua ei ole, ja lapsen tekemästä pahoinpitelystäkin on joku vastuussa.

"Tämä lapsi oli samanlainen jo päiväkodissa", eli lapsella on ilmiselvästi jotain pitkäaikaisia ongelmia. Siksi poliisille ilmoittamisen lisäksi on aihetta tehdä myös lastensuojeluilmoitus. Todennäköisesti ilmoitus (ilmoituksia) on tehty ennenkin, mutta minkäpä sossu kuitenkaan voi ...

[/quote]
Ainakin tämä poliisi lupasi olla yhteyessä kouluun. Oli käynyt puhumassa kiusaamisesta juurikin tässä koulussa toissa viikolla. Katsotaan mitä tapahtuu.

Itse olen todennut saman KiVa-menetelmistä. Siitä on kiva puhua, mutta toteutaminen on sitten vähemmän kivaa eikä sitä ole lapsenkaan tapauksessa käytetty kertaakaan. Olen tämänkin perään kysyny muutaman kerran. Kurattorille ovat päässeet kohtuu hyvin kun olen sitä vaatinut, mutta aina sekin on loppunu muutaman kerran jälkeen.

Vierailija
32/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:05"]Minä kysyisin koululta, miksi KiVaa ei ole käytetty. Ja vaatisin siihen vastauksen. Lisäksi pyytäisin päästä koululle juttelemaan niin, että paikalla opettaja, rehtori ja molemmat perheet. Jos koulu niin näkee, niin myös muut asiaa hoitaneet aikuiset.  Minä olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa en saa kiusaamista loppumaan. Olen käyttänyt kaikki käytettävissäni olevat keinot, mutta kiusaaminen vain jatkuu pieniä taukoja lukuunottamatta. On melko voimaton ja toivoton olo.  Ope [/quote] Kantele virallisesti opetuslautakuntaan ja rehtorin esimiehelle. Lasu häirikkölapsesta. Ja joka tapauksesta rikosilmoitus.

[/quote]

oliko nämä ohjeet minulle? Ihmettelen aina, mitä nuo kantelut auttaisivat. Virkamiehet antavat huomautuksia, eikä niistä kuitenkaan seuraa mitään. Ja kyllä me rehtorin kanssa tiedämme, että tilanne ei ole toivotulla tavalla hallinnassamme, ei me siitä mitään huomautuksia tai varoituksia tarvita. Poliisi ja lasu on kehissä ja kaikki koulun keinot käytetty, kuten jo sanoin. Jatkuu vaan, nykyään enemmän vapaa-ajalla, mutta ajoittain myös koulussa. Ope

Vierailija
33/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:15"]

Kerää todisteet

[/quote]
Todisteita on esim. kuraatorin kolmen viikon seurantajaksoita, jolloin joka viikko oli joku episodi. Olen nämä jo listannut rehtporille, kuraattorille ja opettajalle. Helmessä on viestit yhteydenotoistani kouluun. 

Vierailija
34/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:10"]

Vetäisitkö sitten turpaan jos kerron että kyseessä on 9v tytöt?

[/quote]

Vetäisin vanhempia turpaan.

Vierailija
35/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:05"]

Minä kysyisin koululta, miksi KiVaa ei ole käytetty. Ja vaatisin siihen vastauksen. Lisäksi pyytäisin päästä koululle juttelemaan niin, että paikalla opettaja, rehtori ja molemmat perheet. Jos koulu niin näkee, niin myös muut asiaa hoitaneet aikuiset. 

Ope

[/quote]
olen KiVasta kysyny monen kertaan. En ole oikein saanut vastausta.
Olen ilmottanut olevani valmis keskusteluihin kaikki yhdessä, mutta koulu halusi keskustella vain tämän toisen tytön perheen kanssa. En tiedä ovatko keskustelleet.

Äidille olen sanonut parikin kertaa että voidaan jutella asiasta ihan äitien ja tytärienkin kesken yksityisesti. Tunnen äidin kohtuu hyvin. Ei ota sekään tuulta alleen. Olen sanonut myös äidille jo aiemmin että tämä tyttö tarvitsisi kurattorilla käyntejä ihan yksinään ja hänen kannattaisi niitä vaatia. Ei sekään ottanut tuulta alleen. Tosin nyt keväällä on käynyt perheneuvolassa asioista juttelemassa äitinsä mukaan. 

Ymmärrän luokanvalvojaa joka varmasti yrittää kaikkensa. Ei hänellä ole yksittäisessä tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin yrittää nopeasti selvittää asiaa ja saada anteeksipyynnöt. Eikä hän pysty näitä kahta koko ajan vahtimaan ja eristämään toisistaan. Toivottavasti osaa ajatella, että minun yhteydenotot ovat hänelle avuksi kun asiaa käsitellään ja viedään eteeenpäin koulussa.

Vierailija
36/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt koulu järjesti tapaamisen, niin että kaikki osalliset sekä koulun henkilökuntaa ja paikallispoliisikin on paikalla. Toivottavasti poliisin auktoriteetti auttaisi tyttöä ymmärtämään asian ettei tarvitsisi rikosilmoituksia tehdä. Koska ollaan jo lukuvuoden lopussa. Todellisuus paljastuu vasta syksyllä.

Vierailija
37/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä aluehallintovirastoon/lääninhallitukseen, tekisin rikosilmoituksen jotta lastensuojelu tulee mukaan asiaan. Ja sit kyllä ottaisin yhteyttä myös ulkomaalaispoliisiin ja pyytäisin karkotusta kiusaajalle sukuineen.

Vierailija
38/38 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:45"]

Ottaisin yhteyttä aluehallintovirastoon/lääninhallitukseen, tekisin rikosilmoituksen jotta lastensuojelu tulee mukaan asiaan. Ja sit kyllä ottaisin yhteyttä myös ulkomaalaispoliisiin ja pyytäisin karkotusta kiusaajalle sukuineen.

[/quote]
öö.. Mihin suomenkansalaiset karkoitettaisiin? Kyeeinen tyttö on ihan kantasuomalainen tapaus kuten vanhempansakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi