Lapsen lemmikki
Mikkä ikäinen lapsi pystyy huolehtimaan aikuisen avuin
-koirasta
-kissasta
-kaneista
-marsuista
-pienjyrsijät mm.hamsterit,hiiret ja gerbiilit
-matelijoista
-linnuista
Vastatkaa oma mielipiteenne!Lapsella ei olisi tokikaan ikinä hoitovastuu vaan aikuisella.Mutta pystyykö lapsi huolehtimaan eläimen tarpeista aikuisen avulla.Vastaa!
Kommentit (6)
Meillä 8-vuotias hoitaa gerbiilinsä käytännössä kokonaan itse. Tietenkin katsotaan perään ja apuakin joskus tarjotaan, mutta sujuvasti siivoaa terraarionkin ilman erillisiä muistutuksia ja käsittelee gerbuja todella taitavasti.
Toisaalta hänen 15-vuotias siskonsa tuskin saisi pidettyä huolta edes sauvasirkasta. Joten hyvin pitkälle lapsesta kiinni.
Jopa aikuiset osaavat laiminlyödä lemmikkiensä tarpeita, joten ikä ei näissä asioissa paina mitään. Olennaisin aikaan liittyvä kysymys on se, montako tuntia viikosta te olette valmiita panostamaan lemmikin hyvinvointiin sitten kun lapsen luontainen kiinnostus lopahtaa. Ja kuinka monta vuotta? Oma äitini hankki meille kanin kun olimme pieniä ja parin vuoden päästä se annettin pois. Tavallaan oli hyvä päätös, koska ei ketään enää muistaakseni se kiinnostanut. Mutta valitettavasti olen aikuisiällä alkanut nähdä lopumiseen liittyviä painajaisia kun olen ymmärtänyt kuinka pahalta perheen menettäminen voi jopa kanista tuntua. Olin itse siis reilusti alle kouluikäinen ja kani oli hommattu ruikuttavan isosiskon "seuraksi".
Minä olen ottanut sen kannan, että vasta yläasteikäiseltä voi vaatia sellaista ennakoimistaitoa ja hoksaamista, mitä lemmikin pito vaatii. Minusta on väärin, että lapselle otetaan lemmikki, ja sitten syyllistetään lasta siitä ettei lapsi osaa hoitaa sitä, ja uhkaillaan että lemmikki annetaan pois tai lopetetaan jos lapsi ei ala hoitaa sitä paremmin. Lapselle voi jäädä siitä isot pelot ja tunne siitä ettei osaa, vaikka kyse on ihan vaan siitä että lapsen aivot eivät ole riittävän kehittyneet, niin että hän hahmottaisi kaiken mitä lemmikin hoitoon kuuluu ja hänellä olisi siihen hoitamiseen riittävästi kykyä säädellä itseään ja mielihalujaan (eli tekeekö jotain muuta, mukavampaa, kuin vaikka siivoaa häkin tai vie lemmikin ulos.) Ikinä en ottaisi lemmikkiä lapselle, jos se tarkoittaisi sitä, että siitä tulisi vain asia josta pitää nalkuttaa ja pahoittaa lapsen mieli ja omakin mieli.
Jos lapsi on ala asteella pystyy hän mielestäni ottamaan vähän vastuuta jostain pien eläimestä (marsu,kala jne.) koira vaatii jo mielestäni aika paljon joten siinä 5luokasta ylöspäin(meillä itsellä koira,tuo 12v sitä joskus lenkittää mutta jäis kyll ilman ruokaa jos ei aikuinen sitä veis.)
Itse olin 10v kun minulle hankittiin koira. Vein sen aamulla ja iltapäivällä, äiti illalla. Annoin ruuan joskus aamulla, joskus äiti. Minä annoin kuitenkin usein illalla. Äidin vastuullahan se oli enkä olisi noin nuorena voinut olla KOKONAAN vastuussa. Siis mistään eläimestä. En olisi muistanut tai jaksanut hoitaa täysin yksin. Mutta riippuu NIIN paljon lapsesta.
Aikuisen tavoin vasta yli 12-vuotias.