Matala palkka ja koulutus ennakoivat rokottamattomuutta
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/matala-palkka-ja-koulutus-ennak…
Mitä vähemmän ihminen tienaa ja mitä heikommin hänet on koulutettu, sitä todennäköisemmin hän ei aio ottaa koronarokotetta. Tutkijoiden teettämästä kyselytutkimuksesta huolimatta asiantuntija ei näe, että rokotusvastaisia olisi syrjitty.
Kommentit (100)
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa [1] koronapassin käyttöönottoa koskevasta lainmuutoksesta valtioneuvosto velvoitettiin tekemään koronapassin käytöstä vaikuttavuusanalyysia. Hallituksen esityksessä tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta passin käytön laajentamiseksi ei ole esitelty minkäänlaista seurantaa tai aiempia tuloksia passin vaikuttavuudesta. Reaalisesti passin käyttöönoton jälkeen tartuntamäärät ja sairaanhoidon kuormitus ovat nousseet huomattavasti. Tästä ei voi päätellä passin auttavan koronatilanteeseen.
Koronapassi vaikuttaa oleellisella tavalla ihmisten perusoikeuksiin, joten päätös koronapassin käytön laajentamisesta ei voi perustua pelkästään oletuksiin tai ennusteisiin. Ennusteet ovat osoittautuneet monesti epätarkoiksi ja heittelehtiviksi. Esimerkiksi koronapassi otetiin käyttöön pahenevan koronatilanteen vuoksi, mutta poistettiin myöhemmin väliaikaisesti käytöstä tismalleen samasta syystä. Päätös koronapassin käytön laajentamisesta voi perustua vain näyttöön sen todennetusta tehosta, jota ei siis ole.
On myös selvää, että toimiakseen koronapassi tarvitsee kontrollointimekanismit. Nämä mekanismit koskevat kaikkia, joten tosiasiallisesti passin käyttöön ottamalla olemme luomassa eriarvoistavaa kontrollointijärjestelmää, joka ei lisää kenenkään vapauksia, vaan toimii perusoikeuksien annostelijana. Tällainen kehityskulku ei vastaa länsimaista arvopohjaa, joka perustuu yksilön vapauteen.
Erityisesti haluamme muistuttaa, että hyvä johtaminen yhdistää kansaa. Koronapassi on jo luonut kansaamme syvän railon, joka levenee koko ajan. Tämä kehityskulku on katkaistava. Pandemia loppuu aikanaan, mutta arvet eriarvoistavasta kohtelusta jäävät.
[1] https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_35+2021.aspx
Jan Lindström, professori, filosofian tohtori
Mikko Packalen, associate professor, PhD economics
Essi Isohanni, tekniikan tohtori
Marko Leppänen, tekniikan tohtori
Jani Isohanni, tekniikan lisensiaatti
Mihin viittaa se, että joku yhä luulee k-piikkiä rokotteeksi?
En ainakaan minkään pienipalkkaisen työn takia menisi piikitettäväksi. Yhden voisin kokeilla jos palkka olisi yli 7000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä yksi poikkeus, korkeakoulutettu ja hyvin tienaava rokottamaton. En usko, että täälläkään ainoa laatuaan.
Tuskinpa on. Matalapalkka no joo, riippuu mihin vertaa. Olen akateeminen töissä, hikisesti saan 40.000 vuodessa. 1. piikki on.
Tunnen erään akateemisen jolla ei palkkatuloja lähes ollenkaan, elää perinnöllä. PK-seutu, ei lesta-taustaa.
Ihan keskituloisen tohtorinkin tunnen sekä yhden, akateemisen joka tienaa varmaan 50.000 valtiolla asiantuntijana . Hän on ehkä yllättävin, koska me muut, siis tuntemani akateemikot rokotevastaiset olemme ainakin jossain vaiheessa olleet pitkän ajan työttöminä. Tällä kyseisellä henkilöllä aina ollut ura putkessa.
Muuten tunnen kaksi rokotepassivastaista, jotka eivät kerro avoimesti onko piikitetty vai ei. He ovat hihhuleita yhdestä harrastusporukasta, ja tässä harrastuksessa tulee melko todennäköisesti kaikki järjestäjät vaatimaan passia, vaikka ihan yksityistä ryhmää olisikin. Siksi epäilen. Mutta nää siis tyypillisiä elämämkoululaisia joilla hyvinkin satunnaiset eli pienet tulot.
Kuinka moni rokottamattomista on näitä 20-40v naisettomia miehiä?
Eihän sitä piikkiä ENÄÄ kannata hakea. Ei se tehoa omikroniin. Oli sitten mikä tahansa koulutus.
En halua mrna-koronarokotetta, kaikki muut yleiset rokotteet olen ottanut. Minulla ei ole koronarokotetta ja on korkeakoulutus. Odotan Novavaxin koronarokotetta.
Tämä ihmisten vastakkainasettelu eikö jo ala riittää, Suomen suurin pelko ei kohta ole Venäjän hyökkäys vaan sisällissota.
Vierailija kirjoitti:
En halua mrna-koronarokotetta, kaikki muut yleiset rokotteet olen ottanut. Minulla ei ole koronarokotetta ja on korkeakoulutus. Odotan Novavaxin koronarokotetta.
Tämä ihmisten vastakkainasettelu eikö jo ala riittää, Suomen suurin pelko ei kohta ole Venäjän hyökkäys vaan sisällissota.
Minä en ymmärrä näitä väkivalta- ja sisällissotapuheita.
Miten ihmeessä joku 1/200 kansasta voisi nousta suurta enemmistöä vastaan ?
Köyhä ei tarvitse rokotetta mihinkään. Tuttavapiiriä kun kuuntelee, niin rokotteet otetaan että päästään matkustelemaan, ravintoloihin, tapahtumiin. Köyhällä ei ole varaa harrastaa noita muutenkaan. Jos työpaikka alkaa vaatia rokotepassia, niin ihan sama, ollaan sitten työttömänä. Hirveä paskaduuni se olikin.
Vierailija kirjoitti:
Matala koulutus korreloi käänteisesti älykkyyden kanssa.
Tarkoitat varmaan, että sinulla on matala koulutus, mutta koet olevasi älykäs.
Muista ihmistä sinun on tuolta pohjalta turha väittää mitään.
Dunning-Kruger-efektiksi kutsutaan asiantuntemuksen täydellisen puutteen aiheuttamaa harhaluuloa täydellisestä ja muita paremmasta asiantuntemuksesta.
Olen korkeakoulutettu hyväpalkkainen nainen. En ole ottanut ensimmäistäkään kokeellista myrkkypiikkiä. Voin erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei tarvitse rokotetta mihinkään. Tuttavapiiriä kun kuuntelee, niin rokotteet otetaan että päästään matkustelemaan, ravintoloihin, tapahtumiin. Köyhällä ei ole varaa harrastaa noita muutenkaan. Jos työpaikka alkaa vaatia rokotepassia, niin ihan sama, ollaan sitten työttömänä. Hirveä paskaduuni se olikin.
Juuri tämä. Miksi hakea rokotus kun ei ole menossa minnekään muutenkaan?
Rikkaat ja hyväosaiset ei sitä tunnu millään tajuavan, että jos on vain kotona riski sairastua on minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu hyväpalkkainen nainen. En ole ottanut ensimmäistäkään kokeellista myrkkypiikkiä. Voin erinomaisesti.
En ole minäkään ottanut myrkkypiikkejä vaan rokotteita. Koulutukseni riittää ymmärtämään myrkkypiikin ja rokotteen erot sekä tajuamaan, miksi rokote pelastaa ihmishenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Miksi hakea rokotus kun ei ole menossa minnekään muutenkaan?
Rikkaat ja hyväosaiset ei sitä tunnu millään tajuavan, että jos on vain kotona riski sairastua on minimaalinen.
Harva ihminen ei käy ikinä kaupassa, asioilla, lääkärissä tai ole täysin vailla mitään ihmiskontakteja. Taudin voi saada perheenjäseneltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tällä tutkimuksella väitettykään, että kouluttamattomuus ja matalapalkkaisuus luonnonlain tavoin aiheuttaisivat rokottamattomuutta. Suurten massojen lukuja vain, rokotekielteisyyden olemista yleisempää matalammin koulutettujen ja pienituloisempien keskuudessa. Sama havainto kuin lukuisissa eri maissa tehdyissä tutkimuksissa.
Ikävää, että tätä eivät monet tässäkin ketjussa kirjoittavat koulutuksestaan huolimatta tajua. "Olen dosentti mutta rokotusta en ota" -anekdootti ei ole millään tavalla kelvollinen vastaväite tässä siteeratun tutkimuksen löydöksiin.
Koen olevani ihan keskinkertaisesti koulutettu. Minulla on kaksi AMK-tutkintoa. Palkka ei ikävä kyllä mikään kauhean hyvä ole, sotealalla kun olen, tienaan ehkä 3000-3500€/kk lisineen bruttona, käteen reilu pari tonnia. Kolmivuoro.
Nyt onneksi äitiyslomalla juuri sopivasti kun sitä rokotetta ei tosiaan ole. Ja tästä jatkankin äitiysloman jälkeen yliopistoon maisteritutkintoon, paikka jo odottaa.
Lähipiirissä on aika paljon rokottamattomia ja täytyy kyllä sanoa että kovin on eri taustaista väkeä. Itseasiassa ne keiden tiedän ottaneen rokotteet on lähinnä vanhempaa porukkaa. Yhtään salaliittoteoreetikkoa en tunne, kaikki ovat ottaneet normaalisti muut rokotteet mutta eivät vain koe tämän olevan hyöty-haitta suhteeltaan sellainen että sitä kannattaisi heidän kohdallaan ottaa.
Oma mieheni tienaa minusta ihan hyvin, reilu 6000€/kk päivätyöstä etänä kotona, mutta koulutus on tosin matalampi kuin itselläni, eli lukio ja ammattitutkinto. Ja ei siis ole rokotettu myöskään.
Teini sai meillä itse tietysti päättää, ei ottanut hänkään rokotetta. On huomattavasti ehdottomampi siinä kun minä, minä en ole vielä lopullista päätöstä omalla kohdalla tehnyt, voin vielä muuttaa mieltäni jos tilanne muuttuu jotenkin. Teini menestyy koulussa ihan hyvin, ei vielä tiedä mihin hakee lukion jälkeen.
Toisaalta minua ei kiinnosta juurikaan ihmisten rokotusstatukset niin kovin monien perhettä etäisempien tuttavien, kavereiden tai sukulaisten rokotuksista en edes tiedä. Osa kavereista toki jää nyt hoitoalan töistä pois niin voisi olettaa että ovat rokottamattomia, mutta toisaalta moni on miettinyt lähtöä pidempään muutenkin ja nyt voi olla hyvä kohta olla vain esittämättä rokotustodistusta vaikka rokotukset olisikin, joten mene ja tiedä.
En koe että yksi koronarokote nyt on ihan kauhean iso asia elämässä, niin ei sen pohdintaan ihan kauheasti kannata kyllä aikaansa käyttää. Varsinkaan sen että onko joku toinen ottanut vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, matala koulutus ja palkka. Rokotusta en ota. Miksi en? Koska en koe tarvitsevani sitä. En vieläkään tunne ketään koronaan sairastunutta.
Joskin rokottamattomuus alkaa olla hiljalleen myös periaatekysymys.Fiksu päätös. Kyllä oma fiilis kertoo aina totuuden; ei koko maailman tiedeyhteisö ja 99,9% tutkijoista ja lääkäreistä mitään tiedä. Ihan turhaan suosittelevat rokotetta. Jos sinä koet, että et tarvitse rokotetta, niin kyllä kannattaa kuunnella omaa sydämen ääntä. Se on maailman paras korona- ja rokoteasiantuntija ❤️
Olen ihan samaa mieltä tästä! Ylipäänsä ihmiset kuuntelevat omaa intuitiota nykyään ihan liian vähän. Jos tuntuu siltä että omalle kropalle ei joku tee hyvää niin ei siihen kannata lähteä. Yleensä sille tunteelle on joku syy, alitajunta yrittää esimerkiksi kertoa jotain.
Juuri tästä syystä ketään ei saa myöskään pakottaa tai painostaa mihinkään omaa kroppaa koskeviin asipihin! Tämän pitäisi olla nyky-yhteiskunnassa jo selvää kaikkien metoo-kampanjointien jälkeen, mutta ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, matala koulutus ja palkka. Rokotusta en ota. Miksi en? Koska en koe tarvitsevani sitä. En vieläkään tunne ketään koronaan sairastunutta.
Joskin rokottamattomuus alkaa olla hiljalleen myös periaatekysymys.Fiksu päätös. Kyllä oma fiilis kertoo aina totuuden; ei koko maailman tiedeyhteisö ja 99,9% tutkijoista ja lääkäreistä mitään tiedä. Ihan turhaan suosittelevat rokotetta. Jos sinä koet, että et tarvitse rokotetta, niin kyllä kannattaa kuunnella omaa sydämen ääntä. Se on maailman paras korona- ja rokoteasiantuntija ❤️
Olen ihan samaa mieltä tästä! Ylipäänsä ihmiset kuuntelevat omaa intuitiota nykyään ihan liian vähän. Jos tuntuu siltä että omalle kropalle ei joku tee hyvää niin ei siihen kannata lähteä. Yleensä sille tunteelle on joku syy, alitajunta yrittää esimerkiksi kertoa jotain.
Juuri tästä syystä ketään ei saa myöskään pakottaa tai painostaa mihinkään omaa kroppaa koskeviin asipihin! Tämän pitäisi olla nyky-yhteiskunnassa jo selvää kaikkien metoo-kampanjointien jälkeen, mutta ei...
Niin se vaan taisi mennä vastaajalta ohi aiemman kirjoittajan sarkasmi :)
Toisaalta meillä on intuitiouskovaisille tarjolla maksullisia hopeavesi-, äänimalja- jne hoitoja. Ehkä ne auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tällaisella propagandalla yritetään saada rokottamattomat näyttämään yksinkertaisilta. Totuus on ihan muuta.
Niin, rokottamattomat tietävät koulutuspohjasta riippumatta enemmän kuin koko maailman tiede- ja yliopistomaailma. Tuo oli sitten sarkasmia ettei kukaan rokottamaton amis ota tosissaan ja ylpisty entisestään.
Eivät varmasti tiedä, eikä tiedä rokotetutkaan. Tieteen tekijät kuitenkin perustavat tietonsa siihen mikä on hyväksi suurimmalle osalle kansaa, tilastojen valossa, ja tilanne voi yksilön kohdalla olla erilainen. Tätä ei tietenkään voida ääneen mainostaa, vaikka jokaisen se tulisikin ymmärtää. Rokotteita suositellaan kaikille koska jos kaikki ottavat ne on se laajassa mittakaavassa parempi. Haittavaikutuksia kuitenkin on ja jonkun yksilön kohdalla, esimerkkinä nuoren, normaalipainoisen ja perusterveen naisen kohdalla ne haitat voivat nousta huomattavasti suuremmiksi kuin hyödyt.
Ja huom, tämä koskien siis juuri tätä virusta ja tätä rokotetta!
En ole ottanut koronarokotteita ja olen valmistunut Helsingin yliopistosta.