Veli laittoi viestin että on mennyt naimisiin...
En edes tiennyt hänen seurustelleen, eivätkä vanhempammekaan. Luulin hänen lähteneen lomamatkalle yksin, ja nyt tuli viesti jossa ilmoitus naimisiinmenosta, allekirjoituksena molempien nimet. WTF?!?
Kommentit (99)
Itsekkin menin ns. salanaimisiin. Toki suku tiesi, että seurustelen ja näin päin pois. En vain kokenut, että sukunimen vaihtaminen ja virkamiehen lyhyt litanja olisi mitään muuta, kuin vain ilmoitusluontoinen asia. Menimme naimisiin keskenämme, emmekä kaivanneet siihen mitään isoa showta ympärille. Ja siis siksi ilmoitin vihkimisestä, koska sukunimeni vaihtui. Ei tarvitse sitten ihmetellä asiaa sen enempää.
Niin ja sain itse vilpittömät onnittelut lähisukulaisilta :)
Ehkä veljesi on ajatellut, ettei seurustelu ole mitenkään niin maata mullistavaa, että siitä pitäisi erikseen soittaa ja kertoa. Naimisiinmeno kuitenkin on sen verran iso muutos elämässä, että siitä kannattaakin jo ilmoittaa. En ottaisi tuota henkilökohtaisesti.
Onpa typeriä vastauksia täällä ja aiheetonta ap:n syyttelyä.
Musta seurustelukumppanista kertominen ei ole mitään "levitellään kaikkia asioita suvulle" ja musta olisi outoa, ettei oma veljeni kertoisi mulle seurustelustaan. Ymmärrän, että aloittajaa ärsyttää ja suututtaa. Jos ap:n ja veljen välit on normaalit, niin miettisin itsekin kyllä, mitä oiken olen tehnyt väärin, ettei tuollaista asiaa voi kertoa.
Onko veljesi Vegasissa?
Tai lomamatkalla tullut vastaan salamarakkaus ja nyt on sitten toimittu.
Tai.. sitten veljellä on syynsä olla kertomatta naimisiinmenoaikeistaan.
Siis raportoitteko te aina kaikesta perheelle heti? "Nyt mä seurustelen, mutta se ei ole kovin vakavaa" "Nyt meidän seurustelu on tosi vakavaa, mutta ei me olla menossa naimisiin" "Nyt me ei oikein enää kai seurustella" "Nyt mun tekis mieli lopettaa tää seurustelu" "Nyt me aletaan yrittää lasta" "Nyt tärppäsi ja raskaustesti näytti plussaa tänään" "Nyt tulikin keskenmeno" "Nyt me yritetään taas" "Nyt mä ostin uuden auton"...
Mä ainakin kerron asioista vasta sitten kun ne on ns. varmoja. Toki jos tulee joku luonteva tilaisuus sanoa, että Matti ja minä tai joku sukutapaaminen, minne on sopivaa viedä seurustelukumppani, niin sen teen, mutta en mä nyt sanallisesti elämästäni raportoi lapsuuden perheelleni.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:58"]
Siskoni ilmoitti myös menneensä naimisiin, tiesin heidän seurustelevan, mutta häät pidettiin salassa. Olin ja olen pettynyt. Ap:n ominaisuudessa lähettäisin kylmäkiskoisen onnitteluviestin, pakon sanelemana.
[/quote]minä menin naimisiin näin - vain maistraatin todistajat paikalla. Viestit 'tiedoksi' lähetettiin vanhemmille ja sisaruksille. Kaikki olivat ihan oikeasti iloisia ja onnellisia puolestamme. Miksi sinä olit pettynyt? Mikä olisi romanttisempaa, kuin mennä avioon ihan vain kahdestaan?
Ap tässä taas. Minusta on edelleen outoa että veli on salannut nän ison asian. Ettei hän ole koskaan tuonut naista mukana kun käy vanhempien luona, tai ettei hän edes siitä lomareissusta kertoessaan sanonut mitään tyyliin ajateltiin käydä paikassa X tai tullaan Suomeen silloin ja silloin,ei mitään mistä olisi voinut päätellä hänen lähtevän jonkun kanssa. Salaamiseen ei pitäisi olla mitään syytä. Perheemme on mielestäni normaali ja meillä sisaruksilla on hyvät välit sekä keskenämme että vanhempien kanssa. Mutta kai tämä asia selviää sitten kun veli tulee kotiin ja toivottavasti esittelee vaimonsa ainakin meille lähisukulaisille. Äiti oli yhtä ihmeissään ja järkyttynyt kuin minäkin.
Että salamarakkaus lomalla... Onhan se mahdollista, mutta onnistuisiko avioliiton solmiminen vaikka kuinka rakastuisi?
Ap
Musta tilannetta on turha analysoida ainakaan etukäteen. Veljeltä voi kysyä oliko sailailuun syytä mutta voi hyvin olla että sitä ei ole tai hän ei sitä halua syystä tai toisesta kerto. Väleistä tai läheisyydestä kertomatta jättämisen ei tarvitse kertoa mitää enkä sellaista johtopäätöstä teksi jos veli ei sitä halua suoraan kertoa.
En ole ikinä kertonut pitkistäkään seurusteluista vanhemmilleni tai veljelleni tai tuonut miehiä näytille. Avioerostakaan en ole vielä kahden vuoden jälkeenkään kertonut veljelle. Emme ole ikinä olleet riidoissa, mutta emme myöskään ole läheisiä. Minusta tuntuisi ihan omituiselta soittaa hänelle yhtäkkiä ja alkaa avautua tällaisista jutuista.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 06:54"]
Minulla on veli, joka on ihana ja mukava, mutta todella, todella tarkka omasta reviiristään. Kertoo mitä kertoo ja kun kertoo. Turha loukkaantua, se on hän. Toinen veljeni ja siskoni ovat toisenlaiset, itse olen puolesta välistä. En halua kertoa kaikkea, koska en jaksa ihmettelyä "voi hyvänen aika..." " kuinkas se nyt noin" "oletpas sinä nyt..." "mitäs minä sanoin" " no olenkin tässä jo ihmetellyt"... Ja luulen että se syy veljenikin käytökseen. Paljon on jäänyt tosiaan itseltäni kertomatta, tai olen kertonut viime tipassa, koska jo etukäteen TIEDÄN reaktiot jotka saan ja en vaan jaksa; jos ilouutinen, en jaksa negatiivissävytteistä kommentointia, haluaisin puhdasta ilon jakamista. Jos ei-niin-hyvä-uutinen, en jaksa "herranjestastelua", kaipaisin vain tukea.
[/quote]
Siskoni on se, joka kertoo kaiken ja hakee äitimme huomiota valittamalla ja kertomalla kaiken mahdollisen. Äitirukka sitten valvoo(ikää on jo todella paljon ja pitäisi jo antaa rauha), kun siskoni kertoo avoimesti kaikki sairaudet ja ongelat ja lastensa ongelmat.
Minusta on tullut sellainen, että kerro mitään. Kerron vain liirumlaarumia ja kuinka kevyttä ja mukavaa kaikki on. Hoitelen asiat itse ja en äitimme mieltä vaivaa asioilla. Siskoni on kyllä tämän tilan osannut aina ottaa niin, että ei vanhempiemme maailmaan muuta mahtunutkaan.
Ehkä tähän myös vaikuttaa sekin, että nuorena jos sorruin jotain kertomaan, siskolleni tapahtui vähän sama asia paljon järisyttävämpänä ja kovempana ja heti piti panna kunnon avustuskööri liikkeelle, kun hänen asioistaan oli kyse. Kaikki oli aina isompaa ja kovempaa ja rankempaa ja suurempaa.
Useimmat täällä ovat sitä mieltä, ettei ap:n perheelle siksi kerrottu, koska ovat niin perseestä. Voihan syynä olla myös veljen pikkusieluisuus: jostain syystä häpeilee syvästi uutta vaimoaan. Ehkä tämä on jälkeenjäänyt, muutaman vuosikymmenen vanhempi, hädin tuskin täysi-ikäinen, tyrmistyttävän ruma, rikollinen, alkoholisti tms. Ap kirjoitti, ettei ole kuullut veljellä aiemminkaan olleen tyttöystäviä. Ehkä tämä onkin ensimmäinen, ja elämän lannistama veli on päättänyt tyytyä siihen, mitä on saatavilla, ja sitoutua, kun on kerrankin saanut jonkun kiinni. Ei kuitenkaan ole täysin sinut valintansa kanssa ja kavahtaa ajatusta, että hänen perheensä näkisi, millä tolalla asiat ovat.
Epäilyttävää. Tarkasta nainen facebookista, niin tiedät että veljesi ei ole kidnapattuna ja pakotettu lähettämään feikkiviestiä
No kyllä mäkin seurustelin viisi vuotta ja osittain asuttiinkin yhdessä, enkä koskaan kertonut tästä kenellekään sukulaiselle. Tässä tapauksessa tosin syy salamyhkäisyyteen oli se, että halusin suurimman osan ajasta vain erota, joten en nähnyt tarpeelliseksi vaivata asialla ketään, koska oletin suhteen loppuvan pian kuitenkin. No, siihen meni vain vähän pidempään kuin olin ajatellut, hankala ja takertuva mies. Oli kyllä hieman hankalaa muistaa kertoa esim. lomamatkoista niin, että olisin ollut muka yksin reissussa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:50"]
Useimmat täällä ovat sitä mieltä, ettei ap:n perheelle siksi kerrottu, koska ovat niin perseestä. Voihan syynä olla myös veljen pikkusieluisuus: jostain syystä häpeilee syvästi uutta vaimoaan. Ehkä tämä on jälkeenjäänyt, muutaman vuosikymmenen vanhempi, hädin tuskin täysi-ikäinen, tyrmistyttävän ruma, rikollinen, alkoholisti tms. Ap kirjoitti, ettei ole kuullut veljellä aiemminkaan olleen tyttöystäviä. Ehkä tämä onkin ensimmäinen, ja elämän lannistama veli on päättänyt tyytyä siihen, mitä on saatavilla, ja sitoutua, kun on kerrankin saanut jonkun kiinni. Ei kuitenkaan ole täysin sinut valintansa kanssa ja kavahtaa ajatusta, että hänen perheensä näkisi, millä tolalla asiat ovat.
[/quote]
Tai sisko vain ei tiedä, koska veli ei ole ruukannut kertoa seurusteluasioistaan jostain syystä siskolle. Siihen on varmaan syy, miksi sisko ei tiedä veljensä naisasioista
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:50"]
[/quote]
Tai sisko vain ei tiedä, koska veli ei ole ruukannut kertoa seurusteluasioistaan jostain syystä siskolle. Siihen on varmaan syy, miksi sisko ei tiedä veljensä naisasioista
[/quote] Tällainen syy on esim. veljen mt-ongelmat. Tervepäinen ihminen kertoo aivan kohteliaisuudesta vakavasta seurustelusuhteesta perheelleen, elleivät välit ole jostain painavasta syystä tulehtuneet. Ja tässä tapauksessa kanssakäyminen on ollut ap:n kertoman mukaan muutoin normaalia. Veli vaikuttaa todella tasapainottomalta. On helvetin lapsellista osoittaa mieltään lapsuudenperheelle tuolla tavalla, ellei ole oikeaa syytä laittaa välejä poikki. "Sisko on välillä ärsyttävän utelias" ei ole normaalien käytöstapojen mukainen syy näpäyttää koko sukua.
Mä varmaan kuolisin, jos veli ilmoittaisi asiasta noin. Olemme läheisiä, aina olleet, ja kokisin itseni niin ulkopuoliseksi, jos oma veli tekisi tuolla tavoin. Onneksi ei tee, hänellä on hyvä vaimo ja saan kuulua heidän elämäänsä.
Ilmeisesti foorumilaisten mielestä olisi ok, jos perheenjäsenet eivät kertoisi edes sairauksistaan. Veli sitten kuolinvuoteellaan naureskelisi partaansa, että pitipä oman yksityisyytensä. Ja vanhemmat ja sisarukset saavat sitten tietää kuolemasta myöhemmin.
Niin, mitä se kellekään kuuluu. AV-mammat eivät myöskään haluaisi tietää oman lapsensa avioitumisesta, parempi kun pitää yhteyttä mahdollisimman harvoin.
Ei veljelläsi välttämättä ole mitään erityistä syytä kertomatta jättämiselle. Olimme seurustelleet mieheni kanssa varmaan 8 kk ennen kuin mieheni kertoi äidilleen ja siskolleen minusta ja silloinkin asia tuli puheeksi vasta, kun miehen äiti tajusi asiasta suoraan kysyä. Meidän tapauksessamme mies ei ollut aluksi halunnut rasittaa omilla asioillaan alkavasta seurustelusta perhettään, kun isä oli kuolemassa syöpään, mutta mies on tyyliltään vähän sellainen, ettei kerro oma-aloitteisesti asioistaan, kun ei vaan juolahda mieleen kertoa. Miehen toisella paikkakunnalla asuvat kaverit olivat tosi yllättyneitä, kun odotin viimeisillään kuopustamme. Ei ollut vaan tullut puheeksi, että meille oli tulossa uusi vauva.