Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia pois stadilaisesta puhetyylistä? Täälläpäin olen silmätikkuna sen takia.

Vierailija
16.01.2022 |

Muutin reilu vuosi sitten pohjoiseen pk-seudulta. Olen ikäni asunut etelässä ja puhetapa on tiukassa. En siis mitään pahaa kommenttia ole kuullut, ainakaan kukaan ei ole sanonut suoraan, mutta nämä asiat toistuvat jatkuvasti: ”Et ole täkäläisiä puheesi perusteella”, ”Kuulostaa oudolta”. Sitten on tätä että täkäläinen vaihtaa oman murteensa stadilaiseksi ja keskustelusta häviää rentous. Jotkut ”järkyttyvät” kun avaan suuni ja puhun omaa murrettani, he saattavat kysyä että miksi olen täällä.

Koitan puhua yleiskieltä, mutta huomaan että innostuneena tai väsyneenä alan puhua ns. terävän kuuloisesti. Puhun myös yleensä aika nopeasti. En halua ylimääräistä huomiota. On rasittavaa selittää aina samat jutut.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelua, opettelua ja opettelua. Joka kerta kun huomaat puhuvasi murteella, vaihda se.

Vierailija
2/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en jaksais alkaa muuttaan puhetyyliä, keskittyisin vaikuttaan omaan suhtautumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä muuttaa yhtään mitään. Väkisin yrittäminen kuulostaa todella väkinäiseltä. Puhetyylisi kyllä muuttuu aikanaan, jos se on muuttuakseen.

T. Äikänope

Vierailija
4/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas sinä herkkähipiäinen. Nuo kuvailemasi kommentit ovat aivan normaalia. Jos keskustelukumppani puhuu eri murteella, niin on jopa luonnollista kysyä, että mistä päin olet kotoisin.

Ei ole mitään tarvetta muuttaa omaa puhetyyliä, miellyttääkseen muita.

Minulta kysytään aika usein, että mistä päin Savoa olet, vaikka olen asunut Helsingissä jo 40 vuotta.

Vierailija
5/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnikkäästi vaan koitat oppia pois puheestasi.

Vierailija
6/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua juuri niin kuin puhuu. Voihan sitä sanoa, että on eteläsuomesta muuttanut. Ei kannata ruveta opettelemaan paikkakunnan murretta. Vieraan murteen opettelu on yhtä vaikeaa kuin vieraan kielen opettelu. Puhetavasta säilyy yleensä aine puheen intonaatio tai nuotti. Melkoinen käpykylä jos ei nykyaikana ole pääkaupunkiseudun puhetyyliä kuullut. Puheen tiukkuudesta voi opetetta eroon, rentouttaa ääntä. Googlaa Miten rentoutan ääntä. Vaikka hieman tietoisesti puhua hieman hitaammin. Murteesta ei pääse ikinä eroon. Eikä pidäkkään. Murteet on hieno asia. Olen asunut eteläsuomessa 32 vuotta, ja puheen nuotti ei häviä mihinkään. Puhun nykyään nopeammin, hieman " kaupunkimaisemmin". Olen ylpeä juuristani, puhua pälpätän eikä mitään ongelmia. Olen kohta 60 v nainen.

Vierailija
7/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaankin hesalaisesta puhetyylistä. Ensimmäisenä sinun on rimpuiltava irti lesoässän käytöstä, sen jälkeen helpottuu.

Vierailija
8/8 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä esittää jotain mitä et ole. Jatkat vaan sinnikkäästi ihmisille lörpöttelemistä niin ennen pitkää ne huomaavat että ihan ihminen sinäkin olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan