Mies vihdoin myönsi ryyppäämisen lähteneen käsistä
Mies on viime kuukausina juonut kavereidensa kanssa monta kertaa viikossa ja kotona olutta päivittäin. Ei ole jäänyt 1 tai 2 olueen, vaan yleensä niitä on juonut vähintään 5-10.
Muutimme vuodenvaihteessa uudelle paikkakunnalle opiskelemaan ja saanut nuoria ystäviä, jotka ovat sinkkuja, joten juoma virtaa ja baarit kiinnostaa. Mies perheellisenä ja hieman vanhempana on mennyt mukana samalla tavalla ja juonut monta kertaa viikossa. Humalla esiintyy paranoiaa, luulee ihmisten haluavan tappaa hänet.
Eilen tuli kovassa humalassa kotiin, oksenteli, ei pystynyt kävelemään suoraan, haisi kamalalle ja myönsi, ettei enää pysty hallitsemaan juomistaan. Kuulemma yrittänyt lopettaa, mutta ei loppujen lopuksi ole pystynyt. Haluaisi terapiaa tai muuta apua.
Mihin otamme yhteyttä? Onko muilla kokemusta omasta tai muiden liiallisesta alkoholinkäytöstä? Entä siitä eroon pääsemisestä?
Kommentit (31)
Mies on hyvä isä ja minä olen hyvä äiti. Jos mies menee A-klinikalle, tehdäänkö sieltä lastensuojeluilmoitus automaattisesti? Lapseni on minulle tärkeintä, enkä häntä halua menettää,
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:25"]
Entäs AA? Onko siitä kenllekään mitään apua? A-klinikalle soitamme heti huomenna! Sellainenkin tästä kaupungista löytyi :) Siellähän he osaavat auttaa eteenpäin. Tuntuu, että nämä asiat voivat selkiytyä pikkuhiljaa. Ap
[/quote]
Minulla parinkymmentä vuotta lähes päivittäistä juopottelua ja nyt viitisen selvää vuotta takana. Minun reseptini oli terveyskeskus- antabuskuuri- pari kuukautta terapiaa päihde- ja mielenterveusosastolla 3 kertaa viikossa ja samaan aikaan käynti AA:ssa niin tiuhaan kuin pystyin. Nyt käyn AA:ssa satunnaisesti, joskus pidän kuukaudenkin tauon. Ja mikä ihmeellisintä: minun ei tee mieli viinaa, ei vähäkään. Koko prosessin hinnaksi tuli yhden terveyskeskuskäynnin ja antabuspurkin hinta. Kustannus vastasi ehkä parin päivän viinoja.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:34"]Mies on hyvä isä ja minä olen hyvä äiti. Jos mies menee A-klinikalle, tehdäänkö sieltä lastensuojeluilmoitus automaattisesti? Lapseni on minulle tärkeintä, enkä häntä halua menettää,
Ap
[/quote]
tuskin tehdään. Tai siis en varmuudella osaa sanoa, mutta uskoisin ettei ne nää tossa mitään ilmoitettavaa, kun kuitenkin sinä hoidat lapsen eikä mitään ole laiminlyöty
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:03"]Ihan ensiksi, alkoholisti ei kykene kohtuukäyttöön _ikinä_. Ei vaikka paranisi sairaudestaan. Riippuvuus piilee aivoissa ja aktivoituu saman tien kun ensimmäinen ryyppy otetaan. Tämän vuoksi täysraittius on ainoa keino parantua. Se tarkoittaa myös sitä että kaikki lääkkeetkin, mitkä vaikuttavat alkoholin tavoin, on syytä lopettaa. Myöskään antabukset sun muut mitä katkoilla tarjotaan, eivät auta koska ne hoitavat vain oireita eivätkä sairauden syytä. Valitettavasti suurin osa lääkäreistä ei osaa hoitaa alkoholismia oikein - käsketään vain yrittää olla juomatta, tarjotaan diapamia/masennuslääkkeitä ja muita jotka vain pahentavat sairautta ja läheisten pitäisi koittaa ymmärtää kun toinen juo. Pahinta on se, että sairaus määritellään määrällisillä tutkimuksilla: kysytään kuinka paljon juot, vaikkei sillä ole merkitystä. Avainkysymys on, kuka hallitsee, kun pullo on kädessä. Juoppo voi juoda vaikka kerran viikossa, mutta pullo määrittelee hänen elämänsä kellon ympäri. Tieto siitä, että viikon päästä pääsee juomaan, auttaa jaksamaan vittumaista oloa selvinpäin.
Epäreilua on se, että alkoholisti sairastuttaa myös lähipiirinsä. Sen vuoksi ei riitä että vain mies raitistuu (HUOM raitistuu, ei vain lopeta juomista) vaan teidän kaikkien pitää parantua.
[/quote]
mikä tekee alkoholistin? Itselläni oli 5kk pituinen ryyppyputki, ja sain sen lopetettua ihan pelkällä perheen ja ystävien tuella. Jotkut väittivät minun ollee alkoholisti, mutten mielestäni ollut, vaan oli vaan uusi tilanne elämässäni. Toki kun lopettaa liiallisen juomisen niin kannattaa toki olla pidempi aika juomatta (myös puolison), mutta itse osaan juoda kohtuudella ja juon välillä nykyään 1 tai 2 iltaisin, joskus kunnon kännit. Kuitenkaan ei ole ollut enää tuon jälkeen mitään putkia, enkä koe juomiseni aiheuttavan kenellekkään ongelmia, enkä myöskään koe olevani alkoholisti.
[/quote]
Kuten sanoin, kyse ei ole määristä, joten ihan turhaan luettelet kuinka paljon käytät alkoholia. Tärkeintä on se, millainen rooli alkoholilla on elämässäsi: kumpi vie ja kumpi vikisee. Voi olla ettet olekaan alkoholisti,ja tuo ajanjakso oli vain joku suurkuluttajan putki. Kuitenkin on muistettava, ettei sairas ihminen itse tiedosta sairauttaan joten se että itse kokee juomisen olevan hallinnassa, ei kerro koko totuutta. Mitä tulee läheisten juomiseen, sillä ei ole MITÄÄN väliä. Alkoholismi ei ole kenenkään syy, eikä alkoholisti ala juomaan siksi koska muut alkavat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:34"]Mies on hyvä isä ja minä olen hyvä äiti. Jos mies menee A-klinikalle, tehdäänkö sieltä lastensuojeluilmoitus automaattisesti? Lapseni on minulle tärkeintä, enkä häntä halua menettää,
Ap
[/quote]
Ei tehdä, paitsi jos miehen juominen vaarantaa lapsen turvallisuuden.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:34"]Mies on hyvä isä ja minä olen hyvä äiti. Jos mies menee A-klinikalle, tehdäänkö sieltä lastensuojeluilmoitus automaattisesti? Lapseni on minulle tärkeintä, enkä häntä halua menettää,
Ap
[/quote]
Ei tehdä, paitsi jos miehen juominen vaarantaa lapsen turvallisuuden.
[/quote]
No tästä ei ole pelkoa. Lapsi on minun kanssani yleensä ja mieheni ei juo lapsen seurassa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 08:49"]No itselläni on kokemusta liiallisesta juomisesta. Ja kyllä se itsekin voi saada kuriin, ei siinä aina lääkkeitä ja hoitoja tarvitse. Se auttaa jo, kun miehesi on myöntänyt tilanteen. Koittakaa nyt yhdessä pysyä aina viikonloppuisin yms, etkä vaan yksinkertaisesti päästä sitä juomaan. Mielestäni ei myöskään tarvitse koko loppuelämäksi juomista lopettaa, kerran kuukaudessa on ihan ok vetää kännit.
Pakko kyllä nauraa alkoholin aiheuttamia vauvoja, niitä on yllättävän paljon maalilmassa.
[/quote]
Googleta kuiva humala, ja toivottavasti tajuat että neuvosi on kertakaikkisen huono. Läheisten vastuulla ei ole se että pääseekö juoppo toteuttamaan riippuvuuttaan! "Älä päästä miestä juomaan" on sama kuin syyttäisi puolisoa siitä että mies juo. Känni kerran kuussa ei todellakaan ole ok, jos kyse on alkoholistista.
Juoppo juo vaikka kuinka "ei päästä juomaan" ja ihana liittohan se olisikin?
Jos ei halua lopettaa, anna mennä. Poltat vaan itsesi loppuun. kokemusta on. Oisi eksästä pitänyt tehdä eksä jo vuosia sitten mutta katoin vaan , odottelin että lopettaa kun joka krapula-aamu niin veessä silmin lupasi. Syytti sitten minua juopottelustaan.
Tajusin viimein nakkaa pihalle 20v liiton jälkeen. Siellä se nyt ryypiskelee uuden muijansa kanssa, sääli käy naista..
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 08:33"]
Mies opiskelee ja on ne hoitanut mallikkaasti. Korkki aukeaa vasta kotiin tullessaan, keskiviikot ja perjantait opiskelukavereiden kanssa ryyppäämässä. Alkoholi on aina ollut hänelle keino juhlia, surra, rentoutua jne. Syitä löytyy. Tätä jatkuvaa juomista ollut vasta pari kuukautta. Kuulemma kuuluu opiskelijaelämään... Ap
[/quote]
Valitettavasti minun pitää nyt kuvauksesi perusteella epäillä, että mies oli humalassa muutenkin kuin illalla. Kerroit hänen juovan kotonakin ns. normi-iltana yleensä 5-10 olutta. 10 alkoholiannosta - siis jos kyseessä ovat pienet oluet - nautittuna 5-6 tunnin sisällä (ilmeisesti lapsen nukahdettua, jos tämä ei vaikuta perheen elämään mitenkään) on sellainen määrä, että siitä tulee isommallekin miehelle väistämättä jonkinasteinen krapula. Jos miehesi pystyy toimimaan perheen kanssa ja opiskeluissa jokseenkin normaalisti tuollaisen illan jälkeen, hän saattaa hyvinkin ottaa loiventavia pitkin päivää sinulta salaa. Tämä siis perustuu kokemukseen omassa suvussani - isoisäni oli klassinen juoppo, jolla oli julkisesti esillä kori kaljaa, mutta joka oli humalassa koko ajan, kiitos kirkkailla täytettyjen piilopullojen - ja myös miesvaltaisella työpaikalla - työkaverit ovat saattaneet läheteä viihteelle myös keskellä viikkoa, ja ainoa, josta seuraavana päivänä ei ole mitään huomannut, on ollut kaveri, jonka salapullosta työpaikalla ovat tienneet oikeastaan kaikki.
Ei ole syytä tehdä mitään ls-ilmoitusta, kun lapsella on selvä vanhempi kotona, ole huoleti.
Entäs AA? Onko siitä kenllekään mitään apua?
A-klinikalle soitamme heti huomenna! Sellainenkin tästä kaupungista löytyi :) Siellähän he osaavat auttaa eteenpäin. Tuntuu, että nämä asiat voivat selkiytyä pikkuhiljaa.
Ap