Joku sokeriarvoista ymmärtävä
Hei,
viikon verran olen nyt seuraillut verensokeriani, ja en tajua noita arvoja yhtään. Mittaan siis tietyn arvon ennen ruokailua, sitten syön ja sitten tunnin päästä mittaan ohjeen mukaan uudelleen. Miten on mahdollista, että joskus tuo tunnin päästä mitattu arvo onkin sama tai jopa hieman alempi kuin juuri ennen syömistä?
Kommentit (9)
Kiitos 6! Eli tuon tunnin jälkeen mittauksen tarkoitus on siis tarkistaa, että arvot olisivat laskeneet jo takaisin lähelle normaalia tasoa? Itse kun olen kuvitellut, että se nousu näkyy vasta siinä tunnin päästä ja mittauksen tarkoitus on nähdä, paljonko tätä nousua tapahtuu...
Ap
6 jatkaa vielä. Eli jos radi ja sokerit toistuvasti yli sallittujen niin sitten insuliini käyttöön. Itse huomasin raskausaikana, että sokerit heittelivät kovastikin ja sama ruoka ja annoskoko ja silti toisena päivänä saattoi sokerit olla hyvät ja toisena päivänä reilusti koholla. Ja yrityksestä huolimatta aamun paastoarvot heitteli ja sitten jouduinkin aloittamaan pitkäkestoisen insuliinin pistämisen.
Joka helvetin asiaan tulee aina Ap nimimerkki.. Osaakko elää kysymättä millo mitäkin? Taidat olla aika hermotautinen...
Hyvä, jos oli apuja. Toivotaan, että sulla pysyy arvot hyvinä ruokavaliolla. Ja onnea odotukseen. :)
Sehän tarkoittaa, että verensokeri laskee, kuten kuuluukin.
Jos sulla ei ole todettu diabetesta,niin kaikki hyvin. Haimasi toimii moitteettomasti :)
:) Taisin jo sanoakin, etten ymmärrä näistä mitään... Raskausdiabeteksen takia arvoja seurailen, ja kovasti on eri suuruinen (korkeampi) tuo sallittu "tunti ruokailun jälkeen -arvo" verrattuna aamuarvoon. Siitä siis olen jotenkin päätellyt, että tuon ruokailun jälkeisen arvon kuuluisikin nousta huomattavasti. Mutta jos kaikki toimisi moitteettomasti, niin silloinko arvo pysyisi siis koko ajan suht tasaisena?
Ap
Kyllä terveelläkin ihmisellä syönnin jälkeen sokerit nousee hetkellisesti (siihen vaikuttaa paljon myös se, mitä syö). Tietenkään arvon ei kuulu terveellä nousta taivaisiin, mutta voi se nousta 10 ainakin, jos ruokana esim. hiilarimättöä. Tärkeää on se, että sokerit laskee normitasolle, eikä jää koholle pitkäksi aikaa. Jos sokerit ei laske tunnissa sallittuihin arvoihin niin sitten yleensä joutuu ottamaan insuliinin avuksi.