Kilpirauhasen vajaatoimintaan voi muualla saada jopa avustusta
Mm. Australiassa sairaspäivärahaa. Yleensäkin ulkomaisissa lähteissä todetaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikuttaa työssä jaksamiseen monin eri tavoin mm. kylmän sieto.
Suomenkielellä kun etsin tietoa niin löysin jotain vähättelyä jonkun asiantuntijan sanomana ettei lievä vajaatoiminta vaikuta yleensä työssä pärjäämiseen mitenkään.
Omalla kohdalla huomasin jo vuosia ennen vajiksen toteamista, että olen hyvin infektioherkkä ja palelen. Nytkin kun lääkitys on aloitettu niin palelen silti hyvin helposti jos työskentelen vähänkin aikaa kylmässä :(
Siis miksi suomenkieliset sivut niin vähättelevät tätä sairautta? Ei se pilleri päivässä ihan kaikkea ratkaise, se sairaus on siellä taustalla aina!
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin on nuo mt-ongelmat tällä hetkellä, toivon että voisin vain olla ja levätä. Tuntuu ettei pää pysy tällä hetkellä oikein mukana.
Ap
Tuttu tunne. Aivan hirveä olo päässä. Toki itselläni selvitellään myös muita mahdollisuuksia väsymykselle ja aivosumulle. Koska tuo tsh 6.2 ei ole kovin suuri. Masentunut en koe olevani, vaikka sitä yllättäen dg tarjotaan.
Koitetaan selvitä tästä ja toivotaan parempaa kevättä.Huh, 6,2 on jo korkea! Minulla oli pahimmillaan "vasta" 4,39, mutta tämä on tietysti yksilöllistä. Olen miettinyt tuon tyroksiiniherkkyyden yhteyttä esim. kaksisuuntaiseen jota on itselläni jo vuosia epäilty vaikkei todettu.
Tämän nyt jo voi todeta kontrollein joita tehtiin näiden koronavuosien aikana ja kun sain lääkkeet niin 25 mikrogrammalla lähti masennus, aivosumu, väsymys, nivelkivut, aloitekyvyttömyys, kertynyt paino, kasvojen turvotus, päänahan kiristävä kuivuus...
Toivotaan että tosiaan saadaan apua kevään mittaan ja hyvää kevättä sinnekin :)
Ap
Oho. Hyvä vaste ollut ja olet oikeassa se on korkea, mutta ei lääkärin mukaan tarpeeksi korkea, että lääkitystä kokeiltaisiin.
Toki ongelmaa on muuallakin ja huomenna taas tiettyjen kokeiden jälkeen olen "fiksumpi" siitä, että mistä voisi olla kysymys.
Työtä en ole jaksanut tehdä nyt kuukauteen, vaikka se onkin minun intohimo ja se Harmittaa paljon.
Olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja senkin pohjalta osaan kyllä päätellä, ettei nyt kyse ole psyykkisestä ongelmasta. Ei sillä, että mua haittaisi, vaikka olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin on nuo mt-ongelmat tällä hetkellä, toivon että voisin vain olla ja levätä. Tuntuu ettei pää pysy tällä hetkellä oikein mukana.
Ap
Tuttu tunne. Aivan hirveä olo päässä. Toki itselläni selvitellään myös muita mahdollisuuksia väsymykselle ja aivosumulle. Koska tuo tsh 6.2 ei ole kovin suuri. Masentunut en koe olevani, vaikka sitä yllättäen dg tarjotaan.
Koitetaan selvitä tästä ja toivotaan parempaa kevättä.Huh, 6,2 on jo korkea! Minulla oli pahimmillaan "vasta" 4,39, mutta tämä on tietysti yksilöllistä. Olen miettinyt tuon tyroksiiniherkkyyden yhteyttä esim. kaksisuuntaiseen jota on itselläni jo vuosia epäilty vaikkei todettu.
Tämän nyt jo voi todeta kontrollein joita tehtiin näiden koronavuosien aikana ja kun sain lääkkeet niin 25 mikrogrammalla lähti masennus, aivosumu, väsymys, nivelkivut, aloitekyvyttömyys, kertynyt paino, kasvojen turvotus, päänahan kiristävä kuivuus...
Toivotaan että tosiaan saadaan apua kevään mittaan ja hyvää kevättä sinnekin :)
Ap
Oho. Hyvä vaste ollut ja olet oikeassa se on korkea, mutta ei lääkärin mukaan tarpeeksi korkea, että lääkitystä kokeiltaisiin.
Toki ongelmaa on muuallakin ja huomenna taas tiettyjen kokeiden jälkeen olen "fiksumpi" siitä, että mistä voisi olla kysymys.Työtä en ole jaksanut tehdä nyt kuukauteen, vaikka se onkin minun intohimo ja se Harmittaa paljon.
Olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja senkin pohjalta osaan kyllä päätellä, ettei nyt kyse ole psyykkisestä ongelmasta. Ei sillä, että mua haittaisi, vaikka olisikin.
Huh, mikähän on lääkärin käsitys viitearvoista? Minulla tarkkailtiin kun arvo oli 4,15 ja kun mentiin 4,39 niin sain lääkityksen. Sen aloituksesta 1,5 kk TSH oli 3,3 ja olo todella hyvä. Nykyistä arvoa en tiedä. Ap
Osaisko joku vajaatoiminnasta kärsivä sanoa että pitääkö tässä vielä lääkäreitä painostaa vai luovuttaa. Kilpirauhasarvoja tutkittu 2015 asti, joka ikinen vajaatoiminnan oire ollut riesana jo vuosia, verinäytteet viitanneet vajaatoimintaan useamman kerran. Viimesimmät verikoetulokset olivat nämä:
P -T4-V 12.8 pmol/l
P -TSH 6.54 mU/l
S -TSH 5.48 mU/l
S -TSH-AbR 1.89 mU/l
Tämän perusteella lääkäri sanoi että ei ole vajaatoimintaa joten ei tarvi tutkia enempää, antoi reseptin masennus ja unilääkkeisiin. Kuulemma tuo viimeisin tulos kertoo siitä että vajaatoimintaa ei ole. Suvussa on sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Just mietin, että keskustelen firman kanssa työkyvystäni, koska sitähän ei nyt ole. En vain oikeasti jaksa yhtään mitään tällä hetkellä. Sama tilanne kuin ennen kilpirauhaslääkityksen aloitusta. Puuskutan myös levossa kuin joku vanha sydänpotilas ja röökaaja. Ei edes henkeä saa...
Ap
tuohon vielä hikoilu lisäksi, niin on samat oireet kuin itselläni lymfoomaan sairatuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vajaatoiminta on naisten sairaus siskoseni.
Ei ole, enkä ole sun sisko
Niin, kuten aina, tämänkin kanssa pitää ensin itse etsiä kaikki tieto ja mahdollinen hoito ja mennä sitten kertomaan lääkärille kaikki. Sitten lääkäri mumisee jotain siitä että pitäisi lenkkeillä ja levätä ja tarkastaa korkeintaan ehkä hemoglobiinin. Sitten pitää uudestaan kertoa lääkärille mistä ihan tarkkaan on kyse ja pyytää tiettyä lääkettä, jonka jälkeen lääkäri jälleen vähättelee ja mumisee.
Jonka jälkeen pitää ite hommata netistä lääkitys.
Uupunut kirjoitti:
Osaisko joku vajaatoiminnasta kärsivä sanoa että pitääkö tässä vielä lääkäreitä painostaa vai luovuttaa. Kilpirauhasarvoja tutkittu 2015 asti, joka ikinen vajaatoiminnan oire ollut riesana jo vuosia, verinäytteet viitanneet vajaatoimintaan useamman kerran. Viimesimmät verikoetulokset olivat nämä:
P -T4-V 12.8 pmol/l
P -TSH 6.54 mU/l
S -TSH 5.48 mU/l
S -TSH-AbR 1.89 mU/l
Tämän perusteella lääkäri sanoi että ei ole vajaatoimintaa joten ei tarvi tutkia enempää, antoi reseptin masennus ja unilääkkeisiin. Kuulemma tuo viimeisin tulos kertoo siitä että vajaatoimintaa ei ole. Suvussa on sairautta.
Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Voi hyvinkin olla vajaatoiminta ja moni saa noilla arvoilla tyroksiinin kokeiluun.
Uupunut kirjoitti:
P -T4-V 12.8 pmol/l
P -TSH 6.54 mU/l
S -TSH 5.48 mU/l
S -TSH-AbR 1.89 mU/l
Mulla ei suvussa sairautta ole ja arvot lähellä normaalia oli jo silloin kun aloin vasta epäillä sairautta. Tosin en uskaltanut masennuksesta puhua lääkärille mitään vaan hirveästä invalidisoivasta väsymyksestä. Lääkäri oli viisas ja aloitti pienellä annoksella kokeilun ja laittoi kontrolliin. Miksei sitä voida edes tehdä?
Ap
Lääkäreiden mielestä monet sairaudet ovat vain pelkkiä numeroita näytöllä. Monilla on tarjota asiakkailleen vain hyvin kapea osaamisala ja vanhentunutta tietoa.
Onko teiltä keneltäkään mitattu jodin määrää?
Oletteko kokeillut onko jodilisästä apua?
Japanissa jodimäärät on paljon suurempia.
https://www.ign.org/newsletter/idd_aug15_japan.pdf
"On balance, it is not clear at present that the iodine intake in Japan is excessive, although the daily consumption of iodine is higher than in most other countries. Future epidemiological studies in Japan should continue investigating the role of iodine in thyroid dysfunction."
No sepä tässä ihmetyttää kun sitä lääkitystä ei edes kokeilla. Ja turha jankata asiasta tolle lekurille kun ei ota edes kuuleviin korviin koko asiaa. Mt puolella asiasta puhuessa työntekijäni (jolla myös vajaatoiminta) meni itse keskustelemaan lääkärini kanssa veriarvoista ja voinnistani, ei siitäkään huolimatta suostunut lääkekokeiluun. Eli haluaa vaan masennuksena hoitaa oireita (vaikka se ''masennus'' tässä pisteessä voi hyvinkin johtua näistä lamaannuttavista oireista, kun ei jaksa ei kykene tekemään mitään).. Ei se vissiin auta kun lähteä yksityiselle ja maksaa siitä ilosta satoja euroja, lähin endokrinologikin on 100km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Uupunut kirjoitti:
P -T4-V 12.8 pmol/l
P -TSH 6.54 mU/l
S -TSH 5.48 mU/l
S -TSH-AbR 1.89 mU/l
Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Voi hyvinkin olla vajaatoiminta ja moni saa noilla arvoilla tyroksiinin kokeiluun.
Sulla on aikalailla samanlaisia nuo arvot kuin itselläni ja ei tosiaan lääkettä. Tosin tuon vasta-aineen tulos tulee vasta huomenna.
Koetko olevasi masentunut? Teitkö BDI:n? Saitko siitä pisteitä?
Itsellenikin tuota masennus dg tarjottiin. Olen ollut kyllä masentunut joskus 18.v ja tämä on aivan erilaista.
Juuri sitä aivosumua ja ihan kuin joku "sammuttelisi lamppuja" päässäni. Muisti on huono ja pieninkin ponnistus esim. Leffan juonen seurannassa ei vain onnistu enää.
Mua kiinnostaa myös tuo lymfoomaan sairastuneen kokemus. Haluaisitko kertoa lisää oireistasi?
Itselläni on viitteitä myös mahdollisesta kroonisesta myeloottisesta leukemiasta, mutta siitäkin olen viisaampi huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo lääkitys, mutta kun sitä pitäisi nostaa ja nostamista varten tarvitsee labrat. Olen jo sairastellut paljon tuon kylmänsieto-ongelman takia ja teen aamuvuoroja joten jotta pääsen labraan joudun odottamaan iltavuoroviikkoa. Sittenkin menee aikaa ja hermoja saada lääkitykseen nosto, koska joudun varmaan väittelemään siitä hoitohenkilökunnan kanssa jos lääkitys on liiankin hyvin viiterajoissa.
Nostonkin jälkeen menee 1,5 kk varmaan taas, että tulokset näkyvät :( en oikeasti tiedä nyt miten jaksan tuonne asti, toivon joka päivä että olisin vain työtön ja saisin levätä vaikka pari viikkoa kunnolla jonka jälkeen hakisin osa-aikaista :( tuntuu että minusta revitään ihan liikaa koko ajan jaksamista. Olen niin väsynyt :(
Ap
Jos sinulla on lääkitys aloitettu vasta äskettäin ja annos pieni, niin arvoja pitää seurata tiuhaan ja annosta pitää hinata pikkuhiljaa ylöspäin. Ei se pieni aloitusannos riitä kuin alkuun, koska oman kilpirauhasen toiminta lakkaa vähitellen. Sitä mukaa annosta nostetaan, kunnes saavutetaan ylläpitoannos, jossa arvot ja vointi pysyvät kohdillaan.
Sinun pitää nyt vaan mennä kiltisti labraan. Ensimmäinen vuosi-pari voi olla tuskaa jatkuvien labrojen, lääkesäätöjen ja myös autoimmuunitulehduksen takia, mutta kyllä se siitä tasaantuu. Tsemppiä!
Suosittelen kilpirauhaspaneelia, saa myös ilman lääkärin lähetettä. Yleisin kilpirauhasen vajaatoimintaa aiheuttava syy on autoimmuunitulehdus, jonka saa selville esim. tuosta kilpirauhaspaneelista.
Koronarokotteen haittavaikutuksissa on mainittu kilpirauhasongelmat.
Kilpirauhasvaivat aiheuttaa myös vuotohäiriöitä.
Jos tyroksiini ei auta oireisiin, on muu syy todennäköinen. Uupumus ja väsymysoireyhtymä tuntuu olevan uusi kansansairaus jo ennen koronaakin ja siihen lääkärillä on vähän vaikutusmahdollisuuksia.
95% kilpirauhasen vajaatoimintapotilaista hoituu mainiosti tyroksiinilla, varsinkin jos hoito on aloitettu aivan selvän vajaatoiminnan takia (T4V selvästi alle viitteiden). Autoimmuunitaustaisilla vajaatoimintapotilailla, joilla on joskus muitakin saman sarjan tauteja (esim. keliakia) tai muuta tulehdustaustaa kuten allergia, atopia, tuntuu olevan useammin ongelmia. Tyroksiinin nostoista yli tavanomaisten tavoitteiden he eivät hyödy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitäisi saada jotain rahallista tukea, riittää kun saa lääkkeet täyskorvattavana.
Suomessa on vaikea vakavammin sairaankin ja vammaisen saada tukia ja apuvälineitä, pistetään ne asiat ensin kuntoon.- syön thyroxia-
Kerrotko mikä on se raja vakavalle sairaudelle. Minusta krooninen elämänmittainen sairaus joka vaikuttaa kaikkeen kehossa negatiivisesti on jo vakava. Minä en pysty tekemään työtä jos lääkitys ei ole oikein, eikö se muka ole vakavaa? Kuka palkkaa ihmisen jonka kunto heittelee jatkuvasti riippuen lääkityksen tehosta?
Ap
Eli sulla on muutakin kuin vajaatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteen haittavaikutuksissa on mainittu kilpirauhasongelmat.
Kilpirauhasvaivat aiheuttaa myös vuotohäiriöitä.
Tai sitten kyseessä on vaan vaihdevuodet, myoomat tms. naisten vaivat.
Kerrotko mikä on se raja vakavalle sairaudelle. Minusta krooninen elämänmittainen sairaus joka vaikuttaa kaikkeen kehossa negatiivisesti on jo vakava. Minä en pysty tekemään työtä jos lääkitys ei ole oikein, eikö se muka ole vakavaa? Kuka palkkaa ihmisen jonka kunto heittelee jatkuvasti riippuen lääkityksen tehosta?
Ap