Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se kohuttu reserviläiskirje tuli

Vierailija
13.05.2015 |

Oli sijoituspaikka. Suojeluskomppania. Oli vähän status laskenut, kertausharjoituksissa olin vielä esikunnan tiedusttelija, mutta siitä on 10 vuotta ja nyt on ikää jo 44v.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulle tuli kans. En ole enää sijoitettu. Kolmet kertsit takana joten ilmeisesti ne nyt on uskoneet että olen oppinut ne asiat mitä ovat päähän takoneet. Koulutus lkm.

Vierailija
2/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut enää sijoitusta täälläkään. 56 kertauspäivää ilmeisesti riitti. Ja ikääkin jo 45 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo etukäteen, että minua ei sijoiteta mihinkään, ikää jo senverran niin aika helppo tuo oli arvata, että reserviin menee. Muutenkin se homma mihin olen koulutuksen saanut on nuorten miesten hommaa, varmaan siitä ihan hyvin suoriutuisin vieläkin mutta eipä ne jaksa sen enempää miettiä siellä armeijassa kun katsovat ikää ja sen mukaan mennään, joka tuntuu ihan loogiselta.

Kaikki kaverit joilta olen kysynyt ovat myös reservissä, joten iän mukaan tuo tuntuu menevän jos ei ole natsoja tai muuten vaan joku maanpuolustus intoilija.

Vierailija
4/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suojeluskomppania? Kysyy armeijaa käymätön nainen.

Vierailija
5/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole saanut kirjettä lainkaan, miksihän? Ikää hänellä 45.

Vierailija
6/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollekkin ilmoitettu paikka mihin menee jos sota syttyy?mitä tarkoittaa jos sitä ei ole kirjeessä ilmoitettu?

Vierailija
7/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:32"]

[/quote]

Suojelumiehet saavat koulutukseen kaasun- ja säteilyntiedusteluun tai puhdistus- ja palontorjuntaan. Monilla on kokemusta VPK-toiminnasta.

Suojelumiehen varusteisiin kuuluu esimerkiksi suojanaamari, suojapuku ja kaasuntiedustelulaukku sekä huomattava määrä palo- ja pelastuskalustoa.

Suojelun erikoisosasto (SEO) on Puolustusvoimien korkean valmiuden suojelutiedusteluyksikkö, johon kuuluu CBRN-kenttälaboratorio (C=kemiallinen, B=biologinen ja RN= radionuklidi). SEO:a voidaan käyttää Puolustusvoimien kaikissa kolmessa tehtävässä eli kotimaan puolustamisessa, muiden viranomaisten tukemisessa ja sotilaallisen kriisinhallinnan tehtävissä. Suojelun erikoisosasto osallistui keväällä 2014 Syyriassa kriisinhallintatehtävään jonka tarkoituksena oli kuljettaa kemialliset aseet pois Syyriasta ja tuhota ne.

Wikipedia

Vierailija
8/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:33"]

Onko jollekkin ilmoitettu paikka mihin menee jos sota syttyy?mitä tarkoittaa jos sitä ei ole kirjeessä ilmoitettu?

[/quote]No sitä, että olet varalla ja joukkoja täydennetään sitä mukaa kun tarve niin vaatii. Armeija ei pysty varustamaan edes kaikkia reserviläisiä, joitakin satoja tuhansia pystyvät, joten reserviin jää jo tästäkin syystä useita satoja tuhansia ihmisiä ja jos ikää on jo, niin voi olla aika varma että löytää itsensä reservistä, ei niitä jakseta sen kummemin miettiä, rankataan vain isolla kädellä.

Vierailija
9/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tulee saamaan tän kuun aikana jos muut kriteerit täyttyvät. 

Kirjettä ei lähetetä asevelvollisille, jotka

ovat varareservissä eli miehistön 50–60-vuotiaat
eivät ole suorittaneet varusmiespalvelusta
ovat rauhan aikana asevelvollisuudesta vapautettuja
ovat edunvalvonnassa
asuvat vakituisesti ulkomailla
ovat vankilassa.

http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/reservilaiskirje/

Eihän se vielä ole voinut kaikille ennättää jos äsken alottivat vasta postituksen. Kuiten 900 000 kirjettä lähtee.

2

Vierailija
10/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suojelukomppania on erikoistunut ABC-aseilta suojautumiseen ja niillä tehtyjen hyökkäysten seurauksien minimointiin. Niillä taitaa olla myös sammutuskalustoa ym.

A = Atomic, B = Biological, C = Chemical.

Vierailija
11/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Jaaha, muotoilut ei pelaa täällä. Toivottavasti tuosta nyt selvän saa...

2

Vierailija
12/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sai kirjeen alkuviikosta. Reservissä pysyy. Ikää 37v. ja kertaakaan ei ole kertauksissa ollut.

Vierailija
13/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mitään määrättyä sijoitusta ja olen 30v alikersantti.

Vierailija
14/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

emmääkää, terv mr 47, res ups. Kait se tulee tai sitten ei tule, ihan sama. Kertauskutsu voisi huolestuttaa enemmän :)

Vierailija
15/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelle ei myöskään oltu määrätty sijoitusta. On vänrikki ja 38 v.

Vierailija
16/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitteleeko täällä muka yli 40-vuotiaat miehetkin!!! Kaikkea sitä näkee...

Vierailija
17/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reservissä (ei määrättyä sijoitusta) eli kuulun ns. toiseen aaltoon, jos sota syttyy... Res.au 42 vuotta.

Vierailija
18/43 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 ja sijoitus on, ihmetteln suuresti kertauskutsuakaan ei ole koskaan tullut.

Vierailija
19/43 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehellä (37v) ei myöskään ollut sijoitusta. Tosin ei ole kertaakaan ollut kertausharjoituksissakaan. Vuoden on aikaoinaan armeijassa ollut koska oli jossain sotilaspoliisi hommelissa.

Vierailija
20/43 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:50"]

[/quote]

Suojelukomppania on erikoistunut ABC-aseilta suojautumiseen ja niillä tehtyjen hyökkäysten seurauksien minimointiin. Niillä taitaa olla myös sammutuskalustoa ym.

A = Atomic, B = Biological, C = Chemical.

[/quote]Niin niin, kaikkihan tuon tietää mutta mikä on suojeluskomppania johon toi yksi oli sijoitettu? Liittyyköhän uskontoon jotenkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän