Vanhukset ja seksuaalisuus hoitolaitoksissa
"Hoitaja voi antaa erektiossa olevaan penikseen kevyen luunapin moittivana eleenä." IS
Aika karu artikkeli suhtautumisesta vanhusten seksuaalisuuteen Iltasanomien jutussa: http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1431433093540.html
Mutta suhtautuminen tulee varmaan muuttumaan tai toivon niin.
Tuokin esimerkki, että hoitaja saattaa näpäyttää erektoitunutta penistä, on todella nöyryyttävä.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:08"]
Olen ollut hoitajana 30 vuotta ja en ole kyllä nähnyt piliin näpsäyttelyä kertaakaan. Mutta näitä olen nähnyt
-pakonomaista runkkausta päiväsalissa, ruokasalissa, ulkona, joka paikassa
-vieraiden tullessa osastolle, vedetään pili esille ja runkkausta vieraiden edessä
-hoitajaa tökitään pilillä, kun yrittää tehdä hoitotoimenpiteitä
-pyydetään naimaan tai runkkaamaan
-käydään kimppuun ja yritetään pikkuhousuihin
-ruokailussa otetaan heppi esiin ja yritetään panna maitomukia
Ikinä en ole kohdannut naisten tekemää hoitajan ahdistelua seksuaalisesti, mutta miehiltä olen kokenut tökkimistä munalla, vihjailua, ehdottelua, raiskausuhkailua, runkkaamista pesutilanteessa, runkkaamista hoitotilanteessa, huorittelua ja käsiksikäymistä
[/quote]
Aikuinen ihminen käyttää sanaa pili? Eikä puhe ole edes pikkulapsista?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:15"]
Olen ollut hoitajana 30 vuotta ja en ole kyllä nähnyt piliin näpsäyttelyä kertaakaan. Mutta näitä olen nähnyt
-vieraiden tullessa osastolle, vedetään pili esille ja runkkausta vieraiden edessä
Ikinä en ole kohdannut naisten tekemää hoitajan ahdistelua seksuaalisesti, mutta miehiltä olen kokenut tökkimistä munalla, vihjailua, ehdottelua, raiskausuhkailua, runkkaamista pesutilanteessa, runkkaamista hoitotilanteessa, huorittelua ja käsiksikäymistä
[/quote]
Aikuinen ihminen käyttää sanaa pili? Eikä puhe ole edes pikkulapsista?
[/quote]
No rakkaalla lapsella monta nimeä
Jos nyt puhutaan näistä muistisairaista vanhuksista hoitokodeissa, niin kyllä niitä hygieniahaalareita pidetään enimmäkseen ihan sen takia etteivät vanhukset esimerkiksi kuseksi kukkaruukkuihin ja huoneidensa nurkkiin jne. kun eivät enää vessaa tunnista. Ja jos syy on se, että vanhus masturboi niin kyllä olen itse sitä mieltä, että hygieniahaalarit ovat siinä vaiheessa hyvät jos vanhus alkaa yleisissä tiloissa itseään tyydyttämään. Pitää ottaa huomioon myös ne muut asukkaat. Eri asia jos vanhus hoitaa hommansa omassa huoneessaan tai vessassa siten ettei se muita häiritse.
Minun täytyy kyllä nyt rehellisesti kertoa nuorena naishoitajana, että usein, USEIN, joudun kärsimään vanhojen mieshoidettavien rivouksista, tuijottamisesta tai kourimisesta. Muistisairaus on muistisairaus eikä sille mitään voi, mutta jatkuva "anna kun työnnä sormet p##luusi" yms kuuntelu on välillä kuluttavaa. Vielä vähemmän ymmärrän ei-dementoituneiden vastaavaa toimintaa. Luunappeja yms en ymmärrä ja kannustan vanhusten hoitolaitoksissa keskeneen solmia suhteita, jotka tuovat heille usein iloa, mutta myös hoitajalla on oikeus tehdä työtään rauhassa ja ilman hyperseksuaalista toimintaa. T entinen hoitaja
Ei missään jaella luunappeja peniksiin! Nyt on taas vissiin tarkoitus, että hoitajat ja muut potilaat joutuvat alistumaan siihen, että joku vatkaa mulkkuaan toisten silmien edessä ja käyttäytyy muutenkin asiattomasti.. "Mutta sehän on sairas..."
Just!
Olen miettinyt, että ihan oikein noille Thaimaa-hurjastelujoille ja petturihäntäheikeille, että heille tulee aika, kun on pakko hillitä himonsa.
Mutta ällöä, että heidän kauttaan siellä hoivapaikassa leviävät krooniset sukupuolitaudit hoitajien käsien kautta.
Vastaavasti pimperoista löytyy välillä sitä sun tätä.
Mulla kokemusta kolmesta vanhainkodista, joissa kolmella asukkaalla oli käytössä hygipuku. Kahdella siksi, että söivät muuten vaipan sisältöineen (hygipuvusta huolimatta toinen onnistui tässä välillä, useita kertoja sairaalassakin tämän vuoksi kun siis syö esim. Tena Ultiman sisällön litran pissamäärällä turvotettuna).
Yhdellä miehellä hygipuku siksi, että repi toistuvasti alatiekatetrin/subrapubisen katetrin irti. Virtsaamaan ei kyennyt ilman letkua, toistokatetrointi mahdotonta.
Seksuaalisuuden rajoittamista, ainakaan tietoista, en ole kyllä nähnyt.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:15"]
Eikö ne hygieniahaalarit ole käytössä vain silloin, kun ihminen on siinä kunnossa, että talppaa virtsan ja ulosteen kanssa esim. dementikko pissailee nurkkiin tai kaivaa käsin kakan housuistaan ja pistää sen keittiönpöydälle. En ole ikinä kuullutkaan, että haalareilla pitäisi estää runkkaamista.
[/quote]
Juuri näin. Meidän osastolla nuo haalarit ovat yökäytössä sellaisilla vaikeasti dementoituneilla asukkailla, joilla on tapana repiä / silputa käsin vaippansa ja levittää ulosteensa ympäriinsä. Ellei haalareita laitettaisi, niin vanhukset sairastuisivat uloistebakteereistaan todella vakavasti, sillä paskaa päätyy käsien kautta myös suuhun. Haalareilla ei ole mitään tekemistä seksuaalisten toimintojen rajoittamisen kanssa.
Kaikki on myös itselleni tullut vastaan. Yritä siinä ymmärtää dementikkoukon seksuaalisuutta, kun jaat ruokaa osastolla ja ne 10 muuta hoidettavaa kiljuu vieressä, yksi vetää käteensä kaikkien nähden.
[/quote]
Sama täällä ja tämä on asia josta ei puhuta, vaan naispuolisten hoitajien toivotaan hoitavan tilanteet huumorilla ja diplomaattisesti. Mutta on oikeasti aika kauhea tunne, kun olet yksin pesemässä satakiloista pappaa, joka yhtäkkiä tarttuu hoitajaa hiuksiin ja repii kaikin voimin kohti paljasta penistään pakottaen "ottamaan suuhun".
Itselläni jäi tuollaisessa tilanteessa ainoaksi vaihtoehdoksi tempoa itseni irti miehen otteesta, jäi paksu tukko hiuksia huorittelevan papan käsiin ja ikuinen kammo miehille tehtäviä alapesuja kohtaan. Mutta varmaan jos näistä kirjoittelisi mediassa, niin vain hoitajat syyllistettäisiin herkkänahkaisuudesta ja ymmärtämättömyydestä :(
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:38"]
SIIS MITÄ MÄ OIKEE LUIN :o pitkäään alalla työskeneenä en ole KOSKAAN nähnyt erektiota vanhuksella! Kyllä ne vehkeet on jo niin out of this world sitte ku ikää alkaa tulla et ei ne kyl nousu mihinkään!!! Rivoja saattavat puhua mut ku se bassikka vaan auttamattomasti roikkuu jo elefantin kärsä. Lötkönä.
[/quote]
Ja sä et varmaankaan oikein ymmärrä mitä ilmaisu 'out of this world' tarkoittaa...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:02"]
[/quote]
Sama täällä ja tämä on asia josta ei puhuta, vaan naispuolisten hoitajien toivotaan hoitavan tilanteet huumorilla ja diplomaattisesti. Mutta on oikeasti aika kauhea tunne, kun olet yksin pesemässä satakiloista pappaa, joka yhtäkkiä tarttuu hoitajaa hiuksiin ja repii kaikin voimin kohti paljasta penistään pakottaen "ottamaan suuhun".
Itselläni jäi tuollaisessa tilanteessa ainoaksi vaihtoehdoksi tempoa itseni irti miehen otteesta, jäi paksu tukko hiuksia huorittelevan papan käsiin ja ikuinen kammo miehille tehtäviä alapesuja kohtaan. Mutta varmaan jos näistä kirjoittelisi mediassa, niin vain hoitajat syyllistettäisiin herkkänahkaisuudesta ja ymmärtämättömyydestä :(
[/quote]
Hyi kamala! Vankimielisairaalaan tuollainen pappa kuuluisi.
Joskus myös seksuaalissävytteistä puhetta joutuu rajoittamaan toisten asukkaiden/potilaiden takia. Ymmärrettävästi liikuntarajoitteista mummua saattaa kovasti pelottaa asukas joka huorittelee tai puhuu rivouksia vaikka puhe ei suoraan hänelle olisi kohdistettukaan.
Omalla kohdalla jos tollainen sattuu vaipanvaihdon yhteydessä niin odotellaan hetki että erektio menee ohitse sen kummemmin asiaa kommentoimatta ja vaihdetaan se vaippa sitten kun se on mahdollista. Ei tulisi mieleen moittia tai antaa luunappeja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 15:31"]
Omalla kohdalla jos tollainen sattuu vaipanvaihdon yhteydessä niin odotellaan hetki että erektio menee ohitse sen kummemmin asiaa kommentoimatta ja vaihdetaan se vaippa sitten kun se on mahdollista. Ei tulisi mieleen moittia tai antaa luunappeja.
[/quote]
Hienoa!
Ihan hyvä kirjoitus. Luunappeihin en ole koskaan törmännyt, hygieniahaalareihin sitäkin useammin. Toisaalta joskus miettii onko ne siltikin parempi ratkaisu. Syytäisikö omainen hoitajaa että nämä ei tiedä mitä tapahtuu jos törmäävät huoneessa isäänsä tai äitiinsä joka on riisunut housunsa ja vaippansa ja masturboi ehkä pissat jopa ulosteet aikansa tai vähintään sormet pissalta haissen kun ne hetki aikaisemmin on ollut vaipassa.
"Hoitaja voi pesutilanteessa sanoa miehelle, jolla on erektio että ”lähden tästä pois, tulen takaisin kun olet rauhoittunut”."
Onko tuossa nyt mitään outoa? Pahimmillaan se mies saattaa tökkiä sillä hoitajaa reiteen ja/tai ainakin puhua rivoja. Mitä muuten siinä voi tehdä kuin poistua "kunnes on rauhoittunut"?
Luunappi on väkivaltaa. Ilmoitus poliisille, hoitajan toiminta tutkintaan pahoinpitelynä ja varoitus hoitajalle. Omaiset, olkaa tarkkoina.
Ongelma on edessä silloin jos vanhus pyrkii toteuttamaan seksuaalisuuttaan toisen vanhuksen kustannuksella ja ilman vastapuolen hyväksyntää. Jos ns päälle karkauksia ja kyseessä esim muistisairasvanhus niin kyllä mahdollisista toimintatavoista on ehkä syytä keskustella omaisten kanssa, jos omaiset mukana hoitopäätöksissä.
Toinen ongelmallinen tilanne on hoitajan mukaan ottaminen niin fyysisesti kuin sanallisesti. Itse en ainakaan hoitajana halua jatkuvalla syötöllä kuulla rivouksia tai ehdotuksia.
Asiallisesti suhtaudutaan ja annetaan tilaa toteuttaa seksuaalisuutta kun se ei tapahdu ulkopuolisen kustannuksella!