Parsa--miten laitatte ruuaksi?
Kommentit (15)
Parsastako se johtuu??? MInäkin ihmettelin miten ihmeessä haisen niin pahalle, onko maksa sanonut poks vai mitä ihmettä on tapahtunut! Pissa haisee ihan spermalle... tai jollekin sperman ja pierun sekoitukselle!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:07"]
Parsastako se johtuu??? MInäkin ihmettelin miten ihmeessä haisen niin pahalle, onko maksa sanonut poks vai mitä ihmettä on tapahtunut! Pissa haisee ihan spermalle... tai jollekin sperman ja pierun sekoitukselle!
[/quote]
Löysinkin selityksen:
Mikäli haistat virtsalla käynnin yhteydessä hieman pahanhajuisen tuoksun, voit mahdollisesti syyttää tästä aiemmin nauttimaasi parsaa. Parsa nimittäin sisältää merkaptaani -nimistä yhdistettä, jota löytyy muun muassa valkosipulista, mädistä kananmunista sekä haisunäädistä. Merkaptaanin paha haju aiheutuu sen hajoamisesta ruoansulatuksessa, ja pahanhajuisesta virtsasta parsan syönnin jälkeen kärsii esimerkiksi 46 prosenttia englantilaisista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:07"]
[/quote]
Minulla haisee parsalle, mutta älyttömän voimakkaasti. Tajusin siksi heti yhdistää sen parsansyöntiin. Omituisinta on se, että haju tulee heti syömisen jälkeen, alle tunnin päästä.... ja jatkuu vielä seuraavanakin päivänä.
Minulle on parsaan muodostunut niin negatiivinen mielleyhtymä sen pissan hajun takia, että ei tee mieli moista herkkua enää...
Eikös se vain keitetä ja nautita valkokastikkeen kanssa?
Saksalaisittain.
Keitinveteen lisätään suolaa ja muutama pala sokeria, vesi keitetään kiehuvaksi, jonka jälkeen kattila pois levyltä ja erittäin huolellisesti kuoritut parsat tulikuumaan veteen hautoutumaan kunnes ovat kunnolla pehmentyneet.
Sitten lautaselle parsat, uudet perunat, savukinkkua ja päälle reilusti hollandeiskastiketta.
Pronto.
Vihreä parsa on herkkua, kun ensin leikkaa (tai katkoo) palan juuresta pois, käärii pekoniin, maustaa suolalla ja pippurilla ja tuikkaa uuniin tai grilliin - nam!
Vaihtoehtoisesti keitän ja syön bearnaisekastikkeen kanssa.
Mulla vaikuttaa myös pissaan, mutta haju on vaan imelä (ei musta mikään kauhean paha) ja kestää vaan sen yhen päivän ajan.
Leikkaan puista osaa vähän pois, höyrytän ja syön voin kanssa. Nam.
Pyöritän öljyssä, päälle vähän pippuria ja suolaa -> grilliin. Törkeen hyvää!
Kun vihreää parsaa taivuttaa kantaosastaan, niin siitä katkeaa luonnollisesti puiseva osa pois. Ei tarvitse edes leikata.
Keitän, höyrytän, paistan pannulla tai uunissa tai grillaan. Rakastan parsaa, mutta inhoan sitä hajua vessassa jälkeenpäin.
Leikkaan sen puisen alaosan pois, kuumennan pannulla öljyä (tai voita), paistan parsoja 4,5 minuuttia, maustan suolalla ja mustapippurilla ja nautin pihvin kanssa. Tänään syön kanapihvin kanssa, naudanpihvi toimii myös.
Olen kyllä joskus miettinyt, jos tekisin parsakeittoa, mutta ongelmana on se, että pitäisi löytää hyvä maidoton ja gluteeniton resepti, koska mun mahani on typerän yliherkkä kaikesta. :/
Mä ensin keitän 3min ja sitten kieputan pekonin ympärille ja paistan pannulla :)
Minä en syö parsaa parsapissan takia. Kuuluun siihen 40 prosentin vähemmistöön, joka haisee parsaa syötyään... Harmi, sillä parsa on hyvänmakuista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:04"]
Minä en syö parsaa parsapissan takia. Kuuluun siihen 40 prosentin vähemmistöön, joka haisee parsaa syötyään... Harmi, sillä parsa on hyvänmakuista.
[/quote]
Me haistaan miehen kanssa molemmat. Se on ällöttävä haju, mutta pakko kestää, koska parsaa nyt on vain pakko syödä keväisin.