Muita työttömäksi jääviä opettajia?
Olen luokanopettaja, ja minulla on työkokemusta nyt yhteensä kuusi vuotta. Olen työskennellyt viidellä eri koulullaja opettanut seitsemää eri luokkaa. Vanhemmat ja oppilaat ovat minusta aina pitäneet ja itse tykkään työstäni kovasti. Koen olevani oikealla alalla ja tekeväni työni hyvin. Tämä nykyinen työpaikkani on äitisyloman ja hoitovapaan sijaisuus luokassa, jolla opettajat ja avustajat ovat vaihtuneet todella usein. Luokka oli siitä syystä varsin levoton ja riitaisa aloittaessani, nyt tilanne on rauhallisempi ja olen toki kovasti kiintynyt erityisesti tähän luokkaan, jonka kanssa on tehty niin paljon töitä työrauhan ja luokkahengen eteen. Ikävä niitä tulee... Oppilaat ja vanhemmat ovat kovasti toivoneet, että jatkaisin, mutta virassa oleva opettaja palaa työhönsä.
Taas kerran löydän itseni tilanteesta, jossa syksyn töistä ei ole mitään tietoa. Hakemuksia olen tämän kevään aikana tehnyt 30-40 kpl., lisäksi olen kaksi kertaa lähettänyt sähköpostia kaikille rehtoreille 100 km säteellä, että olisin käytettävissä ensi syksynä. Yhtään yhteydenottoa ei ole tullut, ei yhtään kutsua haastatteluun. Ne paikat, joista jälkikäteen kerrotaan hakijamäärä, ovat olleet aika "suosittuja", hakijoita 30-60 puolen vuoden tai vuoden sijaisuuksiin, ja jos kyseessä on virka, niin reippaasti yli sata hakijaa. Miten siitä joukosta erottuu? Lisäksi aika paljon työpaikat tuntuvat menevän suhteilla, esim. nuori kollega sai vuoden työkokemuksella vuoden mittaisen sijaisuuden, jota minäkin olin hakenut, koska yksi koulussa työskentelevä opettaja tunsi hänet. Alan pikkuhiljaa luopua toivosta, että koskaan saisin virkaa, mutta toivottavasti saisin jostain edes töitä ensi syksyksi! Stressaa hirveästi, että uusi lukuvuosi alkaa kolmen kuukauden kuluttua eikä töistä ole mitään tietoa. Opettajanhuoneessa lasketaan taas kerran päivä lomaan, minulle se tarkoittaa vähän eri asiaa, työttömyyttä... Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:36"]
Millä te sitten elätte kesäkuukaudet? Oletteko laittaneet vuoden aikana sukanvarteen vai saako kesällä jotain tukia? Miten tuo menee?
[/quote]
Ansiosidonnaisella, jota onneksi useimmilla pätevillä opettajilla riittää kun sen verran aina pätkää löytyy.
Ap tässä. Onpa lohdullista nähdä, että kohtalotovereita löytyy. Joo, tuohon verkostoitumiseen täytyy panostaa. Olen aika huono mainostamaan itseäni ja erinomaisuuttani :D. Rehtoreille soittamista mietin, että kummin päin se tosiaan otetaan "Se on se kiinnostunut ja innokas" vai "Se on se rasittava, joka soittaa ja häiritsee koko ajan, vaikka meillä ei mitään töitä ole tulossa".
Ansiosidonnaista päivärahaa saa työttömyyden ajalta, mutta reilu kuukausi kesällä yleensä menee, ennen kuin asia on käsitelty ja rahat tulevat tilille. Taloudellisesta puolesta tuli muuten mieleen, että olen opettajanhuoneessa aina se, joka ajaa 90-luvun autonromulla ja pukeutuu henkkamaukkaan, siitä ehkä huomaa, että virkaa ei ole... Miehet tosiaan saavat viran melkoisen helposti, monet heti valmistumisensa jälkeen. Ne killuttimet ovat kyllä tärkeät. Onnittelut numerolle 23, hieno juttu, että sait viran. Ehkä me muutkin vielä joskus...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:09"]
Opettajien koulutusmääriä pitäisi supistaa - pian ja rajusti. Ei ole järkeä kouluttaa luokanopettajia kortistoon, sama juttu humanistisessa ja valtiotieteellisessä yliopistokoulutuksessa.
AP:lle tiedoksi, että et todellakaan ole ainoa. Tiedän itsekin kaksi luokanopettajaa, joilta työt pian loppuvat. Miehet muuten ovat naisia paremmassa asemassa: jos 30 hakijasta yksi on mies, valitaan mies.
[/quote]
No siinä tapauksessa pitää supistaa monien muidenkin ylikoulutettujen alojen koulutusmääriä, jotta sama kohtelu tulee kaikille. Sama tilanne kaikille koulutusmäärien suhteen, kuin lääkäritkin ovat onnistuneet itselleen lobbaamaan.
Tällä hetkellä lääkärit ovat etuoikeutettu ryhmä.
Hae myös muualle päin Suomea töihin, jos siis olet itse siihen valmis ja mikään ei sido sinua nykyiseen paikkakuntaan.
Ap tässä. Olen miettinyt tuota muualle hakemista, jostain pääkaupunkiseudulta tai sitten Lapin pikkukylästä saattaisin viran saada, mutta se on hankaa, sillä miehellä on vakituinen työ täällä, lasten vanhenevat isovanhemmat asuvat täällä, omilla lapsilla on kiva koulu ja hyvät kaverit täällä, omakotitalomme juuri remontoitu jne., koko elämämme on rakennettu tänne. En haluaisi tämän oman työtilanteeni takia repiä perhettä juuriltaan.
Samassa veneessä. Kevät menee aina hermoillesa hakemuksista ja haastatteluista. Samalla hirveä kiire töissä ja arviointideadline painaa päälle. Henkisesti painaa taas irrottautuminen tutusta paikasta. Anna näissä paineissa sitten hyvä kuva itsestäsi, kun silmänaluset on ihan tummat ja stressifinnit kukittavat naamaa :-(
Ei ole muita. Olet Suomen ainoa. Onnea!
Toivottavasti sut otettais korvaamaan äikän ope meidän lukioon. Olen niin kypsynyt siihen vanhaan haaskaan.
Minä olen aineenopettajana samassa tilanteessa. Paikkoja on vähän auki ja niistä jokaiseen tulee 30-50 hakemusta. Toivotonta :(
Ei siis OKL pääsykokeisiin pänttäystä enää ensivuonna.. :D
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:22"]
Opettajanhuoneessa lasketaan taas kerran päivä lomaan, minulle se tarkoittaa vähän eri asiaa, työttömyyttä...
[/quote]
Tuo on kyllä aika syvältä. Muut odottavat riemumielin loman alkua, ja itseä ahdistaa työttömäksi jääminen.
Työtön bi/ge-ope
Been there done that. Kolme kesää olen ollut työttömänä. Viimeiseltä kahdelta palkan olen onnekseni saanut, vaikka määräaikaisella sopimuksella olen ollutkin. Työkokemusta 6 v. Nyt viimein onni potkaisi kun sain viran yllättäin. Eikä edes mennyt suhteilla! Tiedän, että on kyllä melkoinen lottovoitto tänä päivänä omalla aineyhdistelmälläni. Hakijoita yleensä se 100 yhteen paikkaan...hurjaa! Tsemppiä teille! Hyvä tietää kuitenkin, että on ihan arkipäivää, että hyvätkin tyypit tekee pätkää toisen perään.