Voi ahdistus! Pakko hakea toimeentulotukea :(
Jäin työttömäksi 3kk sitten ja ei me pärjätä vaikka en polta tai juo enkä tuhlaa turhuuksiin. Ns. turhia laskuja ei tule, ei ole lehtitilauksia yms. Rahat on loppu koko ajan. "Tuloina" asumistuki n.660e, työttömyyskorvaus n.650 ja lapsilisät vajaa 300e kahdesta teinistä yh-lisällä. Saankohan toimeentulotukea?
Tsempatkaa mua kiltit <3
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:29"]
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että miksi kantasuomalaisen täytyy itse etsiä kaikki tiedot sossusta yms tuista mutta esim. sompuille yms vastaaville ne systeemit kerrotaan heti kättelyssä? Ei kukaan esim työkkäristä kertonut mitä muita tukia on saatavilla kuin peruspvraha kun siellä ekan kerran kävin. Ei voida olettaa että koska olet Suomessa syntynyt vaikkapa 80-luvulla niin nuo systeemit tiedät automaattisesti......
[/quote]
Pitää avata suu ja kysyä. Viranomaiset ovat tiedonantovelvollisia. Jos kysyt nevoja tukien hakemiseen, heidän on neuvottava sinua. Ehkä mamut osaa kysellä että mistä saa rahaa ja miten sitä haetaan?
Kuullostaa siltä,että saatte,kun säästötkin on jo käytetty.Joku sekoilee huostaanotolla jo tuolla,älä välitä.Selvitä tt-asia heti,koska valitettavasti sekin päätös voi kestää tovin..Muista sitten,että seurakunta voi auttaa jos ruoka loppuu kaapista,selvitä tämäkin ajoissa varuiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:43"] Mikä sinne sossuun "menemisessä" on niin ihmeellistä? Se on juuri näitä väliaikaisia työttömyysjaksoja ym. vastaavia varten olemassa. Hakemukset käsitellään kirjallisesti ja ohjeet löytyvät netistä. (oma paikkakunta + toimeentulotuki) [/quote] Ei, vaan toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tukimuoto. Jos sinusta toimeentulotuen hakemisessa ei ole mitään outoa, niin minulle se olisi häpeällistä. Kokisin, että olisin epäonnistunut kun en pystyisi tulemaan toimeen ilman toimeentulotukea. Muihin yhteiskunnan tukiin (asumistuki, opintotuki, kotihoidon tuki jne.) ei omassa mielessäni liity tämänkaltaisia konnotaatioita. Ja muuten: työttömyyteen on tapana varautua kuulumalla ammattiliittoon. Silloin saadaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. [/quote]Ah kuinka täydellinen ihminen <3
[/quote]
Väärä tulkinta - olen kaikkea muuta kuin täydellinen. =(
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:43"]
Mikä sinne sossuun "menemisessä" on niin ihmeellistä? Se on juuri näitä väliaikaisia työttömyysjaksoja ym. vastaavia varten olemassa. Hakemukset käsitellään kirjallisesti ja ohjeet löytyvät netistä. (oma paikkakunta + toimeentulotuki)
[/quote]
Ei, vaan toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tukimuoto. Jos sinusta toimeentulotuen hakemisessa ei ole mitään outoa, niin minulle se olisi häpeällistä. Kokisin, että olisin epäonnistunut kun en pystyisi tulemaan toimeen ilman toimeentulotukea. Muihin yhteiskunnan tukiin (asumistuki, opintotuki, kotihoidon tuki jne.) ei omassa mielessäni liity tämänkaltaisia konnotaatioita.
Ja muuten: työttömyyteen on tapana varautua kuulumalla ammattiliittoon. Silloin saadaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
[/quote]
Ei sitä pitäisi nykyaikana hävetä. Toimeentulotuelle voi joutua ilman että siihen olisi itse varsinaisesti "syyllinen". Syitä on paljon.
Tämpereella ainakin on Sosiaalipalvelujen Neuvonta-piste, eiku paprut mukaan ja kysymään. sieltä neuvotaan miten edetä asiassa, ei tarvitse ajanvarausta senkun käppäilee sisälle. En tiedä miten muissa kaupungeissa sitten. Ja varmaa on ettei sitä rahaa tuputeta jollei itse osaa kysyä. Kyllä netti vaan on ihme tietolähde, suosittelen. Nääs.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:29"]Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että miksi kantasuomalaisen täytyy itse etsiä kaikki tiedot sossusta yms tuista mutta esim. sompuille yms vastaaville ne systeemit kerrotaan heti kättelyssä?
Ei kukaan esim työkkäristä kertonut mitä muita tukia on saatavilla kuin peruspvraha kun siellä ekan kerran kävin. Ei voida olettaa että koska olet Suomessa syntynyt vaikkapa 80-luvulla niin nuo systeemit tiedät automaattisesti......
[/quote]
Työkkärin heiniä on vain työttömyysturva, toki moni virkailija tietää jotain muistakin tuista jos kysyt. Kansalaisneuvonnasta saa tietoa kaikista etuuksista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:22"]Kiitos jo vastanneille ja tsemppiä samassa tilanteessa oleville! Meille jää pakollisten laskujen jälkeen noin 600e. Kyllä tiukkaa tekee jotta ruokaan ja muihin menoihin riittää :( AP
[/quote]
Meillä menee päivittäistavaroihin 600-700e/kk ja meillä on kuitenkin kaksi aikuista ja seitsemän lasta..
[/quote]
...miks teitte niin monta..? ;p