Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies kieltää 50% työajan vedoten pandemiaan

Vierailija
15.01.2022 |

Olen sairaanhoitajana vakituisessa virassa kaupungilla. Olen raskaana (suht alussa) ja minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Pyysin esimieheltäni, voisinko aloittaa tekemään 50 prosenttista työaikaa, koska olen väsynyt raskaudesta ja töissä on tietysti nyt todella kiire. En saa yöllä kunnolla nukuttua stressin takia. Esimieheni kielsi minulta tämän syynä pandemia.
Ymmärrän kyllä että meitä hoitajia tarvitaan ja olen itsekkin vääntänyt ylitöissä jatkuvasti, käynyt vielä rokottamassa ja joustanut. Mielestäni minulla on lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työaikaan kun on pienet lapset. Esimiehen mukaan pandemian vuoksi ei ole.
Onko kenelläkään tietoa asiasta?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lakiin vetoat?

Vierailija
22/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen tie on jäädä sairaslomalle, josta palaat työhön osasairausloman kautta eli 50-60% työtä ja loput Kelan sairauspäivärahaa. Tähän ei työnantajalla ole sanomista. Muista että työuupumusoireisto ei yksinään oikeuta palkalliseen sairastamiseen.

Osasairauslomapäiviä on rajoitetusti, tarkista se määrä Kelan sivuilta, mutta sittenhän sinä jo jäätkin äitiyslomalle. Voit laskea sen kauanko olet 100% saikulla ja milloin osasairausloma voi alkaa että päiviä riittää äitiyslomaan asti.

Osasairauslomalle ei voi jäädä suoraan työstä vaan tarvitaan ensin kokoaikainen työkyvyttömyys, josta se toipuminen sitten tapahtuu.

TAI otat ammattiliittosi lakimieheen yhteyttä tarkistaaksesi muutoin oikeutesi. Toivottavasti kuulut liittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pyydä miestäsi jäämään hoitovapaalle?

Se mieskö nyt on raskaana?

Ei mutta kun AP:lla on stressi kahden alle kouluikäisen lapsen aiheuttamasta kaaoksesta kotona. Jos mies hoitaisi kodin päivisin, iltaisin ja aamuisin kuntoon, niin AP saisi rentoutua kotona ja saisi nukuttua, jolloin ei olisi stressiä.

Vierailija
24/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomaa voit pyytää 50% jos lääkäri sitä ehdottaa.

Kannattaa ottaa huomioon, että se vaikuttaa sitten äitiyspäivärahaan.

Vierailija
25/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sinulla ei ole oikeutta 50% työaikaan. Sinulla voisi olla oikeus 6 tunnin työpäivään normaalioloissa, mutta juuri nyt koronasta johtuen työnantajalle syntyy huomattavaa haittaa ja sillä on oikeus kieltäytyä (korona+hoitajapula).

Mihin 6 tunnin työpäivään? Kyllä meillä suurinosa tekee 3-4 päiväistä viikkoa jos tekee lyhennettyä viikkoa. Saa itse valita lyhentääkö päiviä vai lyhyempää viikkoa.

Oma mielipide & henk.koht. kokemus sekä yleinen toimintamalli työajan lyhennykselle omasta sote-alan isohkosta työpaikasta: Toimivampi ratkaisu on normaalin mittaiset työpäivät, mutta vapaapäiviä on enemmän työvuorolistassa.

Vierailija
26/26 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pyydä miestäsi jäämään hoitovapaalle?

Se mieskö nyt on raskaana?

Ei mutta kun AP:lla on stressi kahden alle kouluikäisen lapsen aiheuttamasta kaaoksesta kotona. Jos mies hoitaisi kodin päivisin, iltaisin ja aamuisin kuntoon, niin AP saisi rentoutua kotona ja saisi nukuttua, jolloin ei olisi stressiä.

Mies tekee kyllä osuutensa kodin ja lastenhoidosta. Mies ei ole kuitenkaan raskaana eikä tee hoitotyötä jossa vaaditaan jatkuvasti tekemään ylitöitä. Lapset ei valvota tai kotityöt stressaa, vaan työ.

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Olenkin yhteydessä liittoon heti maanantaina. Kyselin täältä vain viikonlopun vuoksi, onko kenelläkään tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi