Jos pohjoisessa näkyviä "taivaan valoja" kutsutaan revontuliksi, niin millä nimellä etelässä näkyviä kutsutaan?
Englanniksi Aurora borealis & Aurora australis, mutta suomeksi?
Kommentit (21)
Sama repolainen se siellä etelässäkin loimuaa.
Revontuli ei ole maantieteen mukaan jaettu määritelmä, joten minä ainakin kutsuisin niitä revontuliksi.
Ei niitä taida näkyä niin monesti eteläisen pallonpuoliskon maissa, koska maat ovat kauempana etelänavasta kuin Suomi on pohjoisnavasta. Olisiko joku av:lla eteläisellä pallonpuoliskolla vahvistamaan tai kumoamaan luuloni?
Syötä aurora australis googleen, niin se ehdottaa wikisivustona revontulia.
Vierailija kirjoitti:
Revontuli ei ole maantieteen mukaan jaettu määritelmä, joten minä ainakin kutsuisin niitä revontuliksi.
Ei niitä taida näkyä niin monesti eteläisen pallonpuoliskon maissa, koska maat ovat kauempana etelänavasta kuin Suomi on pohjoisnavasta. Olisiko joku av:lla eteläisellä pallonpuoliskolla vahvistamaan tai kumoamaan luuloni?
Kyllä niitä on joskus näkynyt, harvinaisempia tietysti kuin Lapissa. Kyllähän Suomea etelämpänäkin on joskus revontulia.
Aboriginaaleilla oli niille oma selityksensä kuten revontulilla suomalaisillekin. Tuliketun häntä kipinöi. Sana on hieno, northern lights on niin tylsä ja ainakaan ei ole käytettävä latinankielistä ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Kojootinleimuiksi
Eihän tuo edes elä Australiassa, tuli kirjoitettua liian nopeasti tuo...
Revontulet on revontulia myös eteläisellä pallon puoliskolla. Sana on siis Aurora Sielläkin päin.
Aurora borealis pohjoisessa ja Aurora australis etelässä. Suomeksi revontulet molemmissa paikoissa.
Virossakin näkyy revontulia silloin tällöin, joten virmalised on ihan tuttu sana heille. On myös virolainen olutmerkki 😄
Revanloimotus olen luullut käytettävän
Suomenkielistä väestöä ei ole ihan hirveästi siellä eteläisellä pallonpuoliskolla elellyt eikä liikkunut ennen kuin viimeisen 100 vuoden aikana, joten ei mahda olla suomenkielistä termiä etelän revontulille erikseen keksitty.
No siellä on kaikki päinvastoin joten niitä kutsutaan
tulin revoiksi.
Mutta onhan Suomi erittäin pohjoisessa kun koko pallon kannalta asiaa katsoo. Joten northern lights on siinä mielessä oikein. Reposia. Revontuli on kaunis sana.
Aika huono