onko teistä ok teetättää 15v kesän kotitöitä
Kun en saanut kesätyöpaikkaa? Asun siis äidin kanssa kahdestaan. Lisäksi aikoi viedä mut hillasuolle ja että niistä tienaisin myös käyttörahaa. Äiti on tehnyt hinnaston millä voin ansaita mut ihan naurettavaa joku 2 euroa imuroinnista tai 5 euroa nurmikonleikkuusta. Onko tää normaalia muissa perheissä?
Kommentit (17)
On todella ok. Aion omille lapsillenikin aikanaan opettaa (kesä)työntekoa viimeistään tuosta iästä alkaen. Itse olen tehnyt 14-vuotiaasta asti kesätöitä ja 19-vuotiaasta asti opintojen ohella myös osa-aikatöitä. Miksi se ei olisi ok?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"]Sano sun äidille että minä voin tuolla palkalla tulla töihin ja teen sen vielä hymyssä suin. Voin myös hoitaa ruoanlaiton, pyykin, ikkunoiden pesun, moppauksen ja vaikka lasten/lemmikkien hoidon. Hillasuolle lähden mielelläni, samoin mustikka/puolukkametsälle ja istutan vaikka kasvimaan teille omin kätösin.
T: en tänäkään vuonna saanut kesätöitä
[/quote]
Minkä ikäinen olet? Mä sain viimevuonna 2 viikon kesätyön. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"]Sano sun äidille että minä voin tuolla palkalla tulla töihin ja teen sen vielä hymyssä suin. Voin myös hoitaa ruoanlaiton, pyykin, ikkunoiden pesun, moppauksen ja vaikka lasten/lemmikkien hoidon. Hillasuolle lähden mielelläni, samoin mustikka/puolukkametsälle ja istutan vaikka kasvimaan teille omin kätösin.
[/quote]
[/quote]
Olen yli 20v
Ei todellakaan ole normaalia. Oletpa onnekas että äiti maksaa sulle normaaleista kotitöistä!
Toiset tekevät kotitöitä ihan normaalisti ilman mitään rahapalkkaa. Sinä ilmeisesti olet patalaiska, kun äitisi joutuu maksamaan, että tekisit kotona jotain?
Mä en teetä teinillä kotona töitä. Tietyt hommat jotuu tekee ja ne kuuluu viikkorahaan. Mä en ollu teininä koskaan kesätöissä kun ei kiinnostanut. Silloin 80-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:29"]On todella ok. Aion omille lapsillenikin aikanaan opettaa (kesä)työntekoa viimeistään tuosta iästä alkaen. Itse olen tehnyt 14-vuotiaasta asti kesätöitä ja 19-vuotiaasta asti opintojen ohella myös osa-aikatöitä. Miksi se ei olisi ok?
[/quote]
Kyllä nytkin kotitöitä teen mutta jotenkin ahistaa nuo äidin tekemät laskelmat kuinka paljon voin kuukaudessa tienata kotitöillä. Eniten ahistaa kuitenki se hillasuo. Inhoan paarmoja ja sääskiä ja mäkäräisiä ja äidillä on jotenkin sellainen kuva että rahan perässä jaksaisin siellä mutku en oikeesti halua sinne. Ap
Kyllä minä tein kotitöitä lapsena ja mitään ei maksettu. Joten älä valita. Kumpa mäkin saisin rahaa kun imuroin oman kämpän.
M-96
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:33"]Mä en teetä teinillä kotona töitä. Tietyt hommat jotuu tekee ja ne kuuluu viikkorahaan. Mä en ollu teininä koskaan kesätöissä kun ei kiinnostanut. Silloin 80-luvulla.
[/quote]
En ole koskaan saanut mitään viikkorahaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:32"]
Ei todellakaan ole normaalia. Oletpa onnekas että äiti maksaa sulle normaaleista kotitöistä!
[/quote]
Nimenomaan!
Meillä kotityöt kuuluvat kaikille eikä niistä makseta lapsille. Miksi pitäisikään, ei me vanhemmatkaan kotitöiden tekemisestä saada rahaa.
Niin ja lisään että tosiaan viikkorahaa tai kuukausirahaa en ole koskaan saanut. Se on ostettu mitä tarvittu. Ei mitään extraa. Tai no kyl saan sitte jos lähen vaikka elokuviin kaverin kans tai muuta. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"]Sano sun äidille että minä voin tuolla palkalla tulla töihin ja teen sen vielä hymyssä suin. Voin myös hoitaa ruoanlaiton, pyykin, ikkunoiden pesun, moppauksen ja vaikka lasten/lemmikkien hoidon. Hillasuolle lähden mielelläni, samoin mustikka/puolukkametsälle ja istutan vaikka kasvimaan teille omin kätösin.
[/quote]
[/quote]
Olen yli 20v
[/quote]
Milloin voin aloittaa?
Joo, itse istutin taimiakin 15-kesäisenä kymnenen vuotta sitten. Ei tullut kotitöistä palkkaa ei. Taidat olla aika pumpulissa kasvanut?
On ok. Noin meilläkin tehtiin kun en saanut 15-vuotiaana kesätöitä. Olin kuitenkin päivät kotona niin munhan ne oli sama tehdä ja samalla sit sain rahaa et pystyi käymään useammin kuin arkena esim. leffassa tai kaupungilla kavereiden kanssa. Sain muistaakseni 2€ tiskauksesta ja pyykeistä, 5€ imuroinnista ja luutuamisesta ja 10€ nurmikon leikkuusta ja ikkunoiden pesusta. Kyllä niillä pehmiksen osti ja leffassa kävi. Lisäksi täti palkkasi mut lapsenvahdiksi ja toi kolmena päivänä viikossa 3-vuotiaan serkkuni meille työpäiväksi. Siitä tienasin muistaakseni 8€/tunti.
Minä 8-vuotiaana imuroin 5 makuuhuoneen taloa 2 x viikossa, samalla moppasin, pesin kaksi vessaa, laitoin tiskit koneeseen ja tyhjensin aina tarvittaessa, pyykkejä laitoin kuivamaan, vein roskia, kesällä kitkin kasvimaata, syksyllä poimin marjoja...jne ILMAN MITÄÄN 2 €/KERTA KORVAUSTA. ENKÄ VALITTANUT. Tämä oli normaalia ennen kuin lasten täytyi saada olla lapsia siihen asti ennenkuin 30-vuotiaana ehkä muuttavat pois kotoa. Tänä päivänä lasten ei oleteta osaavan mitään, häpeän jos omat lapseni sinun iässäsi viitsivät valittaa perus kotitöistä. Meillä 3-vuotiaskin osaa erotella tummat ja vaaleat pyykit omiin koreihinsa + laittaa astiat koneeseen ja auttaa minua pyykkien kanssa ripustamalla sukat kuivamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:52"]Minä 8-vuotiaana imuroin 5 makuuhuoneen taloa 2 x viikossa, samalla moppasin, pesin kaksi vessaa, laitoin tiskit koneeseen ja tyhjensin aina tarvittaessa, pyykkejä laitoin kuivamaan, vein roskia, kesällä kitkin kasvimaata, syksyllä poimin marjoja...jne ILMAN MITÄÄN 2 €/KERTA KORVAUSTA. ENKÄ VALITTANUT. Tämä oli normaalia ennen kuin lasten täytyi saada olla lapsia siihen asti ennenkuin 30-vuotiaana ehkä muuttavat pois kotoa. Tänä päivänä lasten ei oleteta osaavan mitään, häpeän jos omat lapseni sinun iässäsi viitsivät valittaa perus kotitöistä. Meillä 3-vuotiaskin osaa erotella tummat ja vaaleat pyykit omiin koreihinsa + laittaa astiat koneeseen ja auttaa minua pyykkien kanssa ripustamalla sukat kuivamaan.
[/quote]
No meillä siinä oli yhdelle ihmiselle enemmän kuin tarpeeksi hommaa. Ei ollut mikään heitä pyykit koneeseen ja imuroi muutama huone siinä kun kone pesee ja heittäydy sohvalle äksäksi loppupäiväksi. Mun sisarukset jäi kotiin heti, kun mulla alkoi loma. Kotona oli siis mun lisäksi 4 alle kouluikäistä se tädin lapsi mukaan luettuna, 2 koiraa ja 3 kerroksinen talo. Kyllä omallenikin maksaisin jos tuuppaisin sille päiväksi 4 kersaa ja hommat jotka normaalisti tekee 6 ihmistä.
-16
Sano sun äidille että minä voin tuolla palkalla tulla töihin ja teen sen vielä hymyssä suin. Voin myös hoitaa ruoanlaiton, pyykin, ikkunoiden pesun, moppauksen ja vaikka lasten/lemmikkien hoidon. Hillasuolle lähden mielelläni, samoin mustikka/puolukkametsälle ja istutan vaikka kasvimaan teille omin kätösin.