Ilkeät hoitajat (15v tyttäreni tuleva kesätyöpaikka)
Miksi suurin osa hoitajista on kamalan ilkeitä? Olen havainnut tämän ennenkin ja ajatellut vain yhtenä ilkeänä yksilönä, mutta näemmä heitä on enemmänkin. Arvostan hoitajien työtä suuresti ja osaan kuvitella, että se on stressaavaa, mutta on harmillista miten stressi purkautuu aggressiivisuutena.
{
Kiltti ja positiivinen tyttäreni, 15v, sai kunnan arvottavan kesätyöpaikan vanhainkodista. Tytär kävi muutama päivä sitten ilmoittautumassa ja allekirjoittamassa työsopimuksen. Hän oli kysynyt kohteliaasti pahoittelujen kera paikalla olleelta hoitajalta päällikön toimiston sijainnista. Vastassa oli n. 30-vuotias hoitaja, joka oli tiuskinut, että mitä asiaa tytöllä muka olisi päällikölle. Kun tytär kertoi saaneensa kunnan arvotun kesätyöpaikan, hoitaja sanoi hänelle makeasti nauraen: "Mistä lähtien kesätyöntekijät on arvottu, kyllä sustakin heti huomaa ettet oo tosissaan tänne tulossa, turha tulla käytävän tukkeeksi kun meillä olisi oikeitakin hakijoita." Loppujen lopuksi tyttö pääsi kuitenkin päällikön luokse, joka oli onneksi mukavampi kuin häntä edeltänyt perushoitaja.
{
Tyttärelle jäi kuitenkin ensimmäisen kesätyöpaikkansa ja tämän henkilökunnan ensitapaamisesta huono olotila. Hän on ystävällinen ja kohtelias kaikkia kohtaan, ehkä aluksi hieman ujo ja epävarma, mutta alkukankeuden jälkeen varmasti ahkera ja hyvä työntekijä. Tapaamisen jälkeen hän on miettinyt koko ajan, mikä hänessä on vikana. Olen koittanut tukea ja kannustaa, mutta hän ei saa asiaa mielestään, mikä on mielestäni inhimillistä saamiensa kommenttien jälkeen. Onko jonkun nuorella ollut samankaltaista tilannetta kesätyöpaikan työntekijöiden suhteen? Anteeksi sulkumerkeistä, kirjoitan mobiililla enkä saa kappalejakoja näkyviin.
Kommentit (54)
Olipas inhottava ämmä. Tsemppiä vaan tytölle töihin! Joka paikassa on edes joku pissapää varmasti mutta nyt sattui tyttösi kohdalle. Vois vähän miettiä miten käyttäytyy ihmisiä kohtaan varmaan äyskii asiakkaillekin. Teini-ikäset tarvii tsemppiä ja tukea.
Kyllä pääsee kunnan hoitohommiin monissa paikoissa. Meillä tosin pitää olla täyttänyt toukokuun alkuun mennessä 16 vuotta, että pääsee mukaan arvontaan. Töitä on kuukauden verran kesä- tai heinäkuu, ja palkka jotain 750 euron luokkaa.
Oma tyttäreni oli viime kesänä 2vkoa vanhustentalolla ja oli kuulemma kamalaa meininkiä. Aluksi valehteli kuinka kivaa oli olla töissä siellä, mutta paljasti vasta kesätöiden loputtua että häntä kohdeltiin kuin roskaa. Ohjeet ja tehtävänannot olivat ympäripyöreitä ja kun hän vaikka lajitteli liinat väärällä tavalla niin suututtiin hirveästi.
Uskon että aika monella kesätyöpaikalla käytetään nuoria hyväksi, erityisesti kuntasektorilla. Työpaikkakiusaamista ei ole ainoastaan sosiaalialalla.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:30"]
Miksi suurin osa hoitajista on kamalan ilkeitä? Olen havainnut tämän ennenkin ja ajatellut vain yhtenä ilkeänä yksilönä, mutta näemmä heitä on enemmänkin. Arvostan hoitajien työtä suuresti ja osaan kuvitella, että se on stressaavaa, mutta on harmillista miten stressi purkautuu aggressiivisuutena. { Kiltti ja positiivinen tyttäreni, 15v, sai kunnan arvottavan kesätyöpaikan vanhainkodista. Tytär kävi muutama päivä sitten ilmoittautumassa ja allekirjoittamassa työsopimuksen. Hän oli kysynyt kohteliaasti pahoittelujen kera paikalla olleelta hoitajalta päällikön toimiston sijainnista. Vastassa oli n. 30-vuotias hoitaja, joka oli tiuskinut, että mitä asiaa tytöllä muka olisi päällikölle. Kun tytär kertoi saaneensa kunnan arvotun kesätyöpaikan, hoitaja sanoi hänelle makeasti nauraen: "Mistä lähtien kesätyöntekijät on arvottu, kyllä sustakin heti huomaa ettet oo tosissaan tänne tulossa, turha tulla käytävän tukkeeksi kun meillä olisi oikeitakin hakijoita." Loppujen lopuksi tyttö pääsi kuitenkin päällikön luokse, joka oli onneksi mukavampi kuin häntä edeltänyt perushoitaja. { Tyttärelle jäi kuitenkin ensimmäisen kesätyöpaikkansa ja tämän henkilökunnan ensitapaamisesta huono olotila. Hän on ystävällinen ja kohtelias kaikkia kohtaan, ehkä aluksi hieman ujo ja epävarma, mutta alkukankeuden jälkeen varmasti ahkera ja hyvä työntekijä. Tapaamisen jälkeen hän on miettinyt koko ajan, mikä hänessä on vikana. Olen koittanut tukea ja kannustaa, mutta hän ei saa asiaa mielestään, mikä on mielestäni inhimillistä saamiensa kommenttien jälkeen. Onko jonkun nuorella ollut samankaltaista tilannetta kesätyöpaikan työntekijöiden suhteen? Anteeksi sulkumerkeistä, kirjoitan mobiililla enkä saa kappalejakoja näkyviin.
[/quote]
Kyseinen ihminen ei ole perushoitaja, vaan lähihoitaja. Perushoitaja, vajaamielishoitaja ja mielisairaanhoitaja koulutukset lopetettiin 80 luvulla. Tilalle on tullut nämä lähihoitajakoulutukset, joihin lähdetään suoraan peruskoulusta. Ja sen kyllä huomaa tasosta.......
[/quote]
Minä olen/olin perushoitaja ja voin edelleen Superin mukaan käyttää ko. nimikettä, vaikka pakkakuitissa ja Efficassa oikeaan tutkintoani ei hyväksytäkään. Kaikki apu- ja perushoitajiksi valmistuneet eivät vielä kuolleet.
Kyllä uskon tämän aloituksen. Myös potilaat saavat oman osansa näistä elämäänsä kyllästyneistä hoitsuista. Terveisiä vaan Hyvinkään sairaalaan. Onneksi osa hoitajista on mukavia, mutta sitten nämä beaglehapannaamat pilaavat ilmapiirin.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:30"]
Miksi suurin osa hoitajista on kamalan ilkeitä? Olen havainnut tämän ennenkin ja ajatellut vain yhtenä ilkeänä yksilönä, mutta näemmä heitä on enemmänkin. Arvostan hoitajien työtä suuresti ja osaan kuvitella, että se on stressaavaa, mutta on harmillista miten stressi purkautuu aggressiivisuutena. { Kiltti ja positiivinen tyttäreni, 15v, sai kunnan arvottavan kesätyöpaikan vanhainkodista. Tytär kävi muutama päivä sitten ilmoittautumassa ja allekirjoittamassa työsopimuksen. Hän oli kysynyt kohteliaasti pahoittelujen kera paikalla olleelta hoitajalta päällikön toimiston sijainnista. Vastassa oli n. 30-vuotias hoitaja, joka oli tiuskinut, että mitä asiaa tytöllä muka olisi päällikölle. Kun tytär kertoi saaneensa kunnan arvotun kesätyöpaikan, hoitaja sanoi hänelle makeasti nauraen: "Mistä lähtien kesätyöntekijät on arvottu, kyllä sustakin heti huomaa ettet oo tosissaan tänne tulossa, turha tulla käytävän tukkeeksi kun meillä olisi oikeitakin hakijoita." Loppujen lopuksi tyttö pääsi kuitenkin päällikön luokse, joka oli onneksi mukavampi kuin häntä edeltänyt perushoitaja. { Tyttärelle jäi kuitenkin ensimmäisen kesätyöpaikkansa ja tämän henkilökunnan ensitapaamisesta huono olotila. Hän on ystävällinen ja kohtelias kaikkia kohtaan, ehkä aluksi hieman ujo ja epävarma, mutta alkukankeuden jälkeen varmasti ahkera ja hyvä työntekijä. Tapaamisen jälkeen hän on miettinyt koko ajan, mikä hänessä on vikana. Olen koittanut tukea ja kannustaa, mutta hän ei saa asiaa mielestään, mikä on mielestäni inhimillistä saamiensa kommenttien jälkeen. Onko jonkun nuorella ollut samankaltaista tilannetta kesätyöpaikan työntekijöiden suhteen? Anteeksi sulkumerkeistä, kirjoitan mobiililla enkä saa kappalejakoja näkyviin.
[/quote]
Kyseinen ihminen ei ole perushoitaja, vaan lähihoitaja. Perushoitaja, vajaamielishoitaja ja mielisairaanhoitaja koulutukset lopetettiin 80 luvulla. Tilalle on tullut nämä lähihoitajakoulutukset, joihin lähdetään suoraan peruskoulusta. Ja sen kyllä huomaa tasosta.......
[/quote]
Minä olen/olin perushoitaja ja voin edelleen Superin mukaan käyttää ko. nimikettä, vaikka pakkakuitissa ja Efficassa oikeaan tutkintoani ei hyväksytäkään. Kaikki apu- ja perushoitajiksi valmistuneet eivät vielä kuolleet.
[/quote]
Mutta 30v ei ole perushoitaja. Siksi tämän virheen korjasin. Olen itsekin mielisairaanhoitaja, mutta olen hiukan vanhempi kuin 30v
Äitini sanoi kun itselläni oli nuorena vaikeaa työelämän aloittamisessa, että sellaista se joskus työpaikoilla on.
Jätti jo nuoresta lähtien taistelemaan omat taisteluni, joten nyt aikuisena työelämän vaikeat ihmiset eivät paljon hetkauta.
Äiti sanoi minulle että hoida työsi hyvin ja jätä kotkotukset omaan arvoonsa.
Yleensä nämä kunnan arpomat kesätyöläiset ovat laiskoja ja kännykkä on kasvanut kiinni käteen, siitä johtuu joidenkin hoitajien negatiivinen asenne heitä kohtaan. Meillä oli vuosi sitten poika joka lusmuili ruokatauolla yli tunnin, vaikka ruokailuun oli varattu puoli tuntia. Aina kun silmä vältti, niin tekstaili ja leikki kännykällä. Puhui mumisten ja teki työnsä todella huolimattomasti ja nopeasti jotta pääsisi taas kännykän kimppuun. Vasta viikon jälkeen keksimme takavarikoida hänen kännykkänsä töiden ajaksi, tauolla sai pelailla jos kiinnosti. Kahtena viimeisenä työpäivänä tuli ilmeisesti tahallaan myöhässä. Never again.
Yhtä ilkeitä ovat kaikille. T. Entinen lh-sijainen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:53"]
Tuttua hommaa, valitettavasti. Liian usein jopa kekkalle tulevat kollegat koetaan riippakivena, kun pitäisi perehdyttää. Nakellaan niskoja ja vältelään. Paetaan kiireen taakse. Toivottavasti tyttäresi saa työtehtäviinsä kunnollisen perehdytyksen. Ei ole ihan helppoon paikkaan kyllä kesätöihin päässyt.
[/quote]
Ei siinä mitään paeta kiireen taakse, vaan se on ihan totta. Hoitoalallahan ei makseta siitä että opettaa harjoittelijaa. Jossain tehtaassa tai asennusporukassa saa palkkaan pienen lisän kun on harjoittelija opastettavana. Hoitajilla on usein niin paljon hommaa, että mukana olevan harjoittelijan opastaminen hidastaa ja teettää lisää töitä, että se saattaa vähän ottaa pannuun.
[/quote]
Tsiisus mikä asenne. Kai se nyt hoitoalalla on itsestäänselvyys, että harjoittelijoita on melkein koko ajan ja opastaa pitää. Se on osa työnkuvaasi. Jotkut hoitajat yliopistollisessa keskussairaalassakin, siis OPETUSsairaalassa, valittavat samaa. Miksi edes hakeuduit alallesi, jos et pidä työstäsi? Btw, esim. lääkärit joutuvat koko ajan neuvomaan hoitajia muiden töidensä ohessa, eivätkä he siitä valita. Helpoimmalla pääsisit, jos kiltisti neuvoisit ja opastaisit harjoittelijoita. Saisit silloin kaipaamiasi apukäsiä.
Mene sinne tehtaalle, jos haluat vielä erikseen rahaa jokaisesta perseen penkistä nostamisestakin.
Itse olen työharjoittelussa vanhainkodissa ja samaa olen huomannut. Suurin osa hoitajista vittuilevat ja simputtavat minkä kerkiävät. Työilmapiiri on kamala ja vanhuksista puhutaan paskaa jatkuvasti.
Monet kollegat meilläkin kyykyttävät opiskelijoita, harjoittelijoita ja apulaisia mikä on surullista. Meillä oli TET-harjoittelussa eli yläkoululaisten työ tutustumisessa viime syksynä aivan ihana nuori tyttö. Todella lämminsydäminen ja vastuuntuntoinen joka hoiti kaikki annetut tehtävät kunnolla loppuun saakka, välillä jopa paremmin kuin olisi ollut tarpeen. Hän oli oma-aloitteinen ja niin mukava kun vaan voi olla. En ole varmaan koskaan tavannut yhtä ystävällistä teiniä kuin hän oli. Siitä huolimatta hän sai kokoajan paskaa niskaansa. Kävi niin paljon sääliksi, kun tyttö teki parhaansa ja enemmänkin, mutta kollegat nipottivat ja etsimällä etsivät hänen tekemiään virheitä. Olin ainut hoitaja, jolta hän uskalsi loppua kohden tulla kysymään jos jokin painoi mieltä. Kiitin häntä tetin päätteeksi oikein halaamalla, kaikki hoitajat eivät edes sanoneet hänelle moikka vaikka näkivätkin tytön lähtevän. Harmittaa etten pahoitellut kollegojen puolesta, toivottavasti tyttö ei muistele tettiä pahalla.
Tyttärelle terveisiä, että todellakaan hänessä ei ole vikaa.
Hoitajat on useimmiten todella ilkeitä. Tuntuu, että nykyisin kaikkein kipeimmät tyypit pääsee/menee alalle. Ja vanhat hoitajat ne vasta ilkeitä ja elämäänsä kyllästyneitä onkin! Kerro tyttärellesi terveisiä, että tuollaiseen paikkaan kun menee töihin, niin ei saa mitään ottaa itseensä. Ei hoitajilta eikä potilailta. Kaikki negatiivinen yhdestä korvasta sisään, ja toisesta ulos.
Terveisin entinen lähihoitaja.