Kerroin äidilleni aloittaneeni opinnot ammattikorkeassa. Äidin kommentti oli, että
kannattaako tuo nyt. Vastasin, että kannattaa ja paranee työllistymismahdollisuudet. Siihen äiti vastasi, että no ei ainakaan täällä meidän kotipaikkakunnalla
Olen siis koulutukseltani lähihoitaja ja aloitin sairaanhoitajan opinnot. Sairaanhoitajana tulee paremmat mahdollisuudet päivä- tai kaksivuorotyöhön. On myös enemmän mahdollisuuksia työskennellä muuallakin kuin vanhustyössä. Täällä pienellä paikkakunnalla kun suurin osa lähihoitajista työskentelee vanhustyössä.
Joo se on totta, että ehkä täällä omalla paikkakunnalla ei välttämättä ole paljon työmahdollisuuksia koska asumme pienessä kylässä, mutta mulla on auto millä kulkea muualla.
Oli kyllä tosiaan kannustavaa äidiltä. Sitten ihmettelee, että miksi en kertonut hänelle heti kun sain tietää päässeeni koulutukseen. Niin kun tiesin reaktion. Huoh. Kehtaa ihmetellä miksi lapsensa eivät aivan kaikkea kerro tai kertovat vasta myöhemmin. Aina pitää vähätellä ja alentaa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että äitisi on vähän juntti mutta älä anna sen hillitä opiskeluitasi. Onhan sairaanhoitajan tutkinto nyt kova juttu.
No kyllä todellakin aion suorittaa opinnot loppuun. Jos mahdollista, niin koitan lyhentää opiskeluajan 3,5 vuodesta kolmeen vuoteen.
Jos et kuitenkaan koittaisi vaan koettaisit tai yrittäisit.
Toivottavasti et oleta, että vanhempasi tarjoavat taloudellista apua, vaan teet viikonloput töitä ja viikot opiskelet.
Älä viitsi saivarrella sanamuodoista. Mä olen vasta aloittanut opinnot ja pitää nyt ensin selvittää mitä saan ahotoitua. Kesällä aion suorittaa opintoja itsenäisesti riippuen mitä on tarjolla ja mitkä sopii juuri meidän amk:n opintoihin. Eikä ole maailmanloppu vaikka opiskelu kestäisi 3,5 vuotta.
Mistä keksit tuon taloudellisen avun odottamisen? Mä olen ihan työelämässä oleva ihminen joka opiskelee kahtena päivänä viikossa. Sovittuna on 70% työaika, mutta otan mahdollisuuksien mukaan lisää vuoroja. Mulla on myös työelämässä oleva aviopuoliso.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkea on siitä rankka, että dissausta tulee sekä elämänkoulun/amiksen että yliopiston puolelta. Tsemppiä opiskeluun!
Ketkä yliopiston puolelta dissaavat sairaanhoitajia? Eiköhän ammattikorkeakoulututkinnoista juuri sairaanhoitajan koulutus ole yksi arvostetuimmista.
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että äitisi on vähän juntti mutta älä anna sen hillitä opiskeluitasi. Onhan sairaanhoitajan tutkinto nyt kova juttu.
No kyllä todellakin aion suorittaa opinnot loppuun. Jos mahdollista, niin koitan lyhentää opiskeluajan 3,5 vuodesta kolmeen vuoteen.
Onnistuu reilusti alle senkin kun suunnittelee hyvin.
Äitisi sanoi samaa mitä sanoit itsekin, että ei teidän kylällä ole töitä kuitenkaan, joten miksi moitit äitiäsi? Ehkä hän oletti että et ole lähtemässä kotikylältä mihinkään kun et ole kerran ennenkään lähtenyt.
Tiedät kyllä ettei äitisi mitään pahaa tarkoittanut, ei vaan nyt sanonut juuri niin kuin sinä olisit halunnut vaikka tiedät äitisi tavan puhua. Hän ei ole sitä sukupolvea joka käyttää ylisanoja ja fiilistelee kaikenlaista. Hän on sen ikäpolven ihminen, että realiteetit on aina ollut oltava hyvin tiedossa ja parempi kun ei lähde jokaiseen hömpötykseen. 90-luvun lama on hyvin muistissa, eikä nytkään hyvältä näytä.
Toivoi selvästi että olisit henkilökohtainen lähihoitaja hautaan saakka.
Mulla kanssa äii mollasi kaikkea, mitä yritin ja minusta tuli outo haahuilija. Opiskelin usean ammatin, enkä oikein tykännyt niistä töistä.
Lukioonkaan en päässyt taloudellisista syistä ja kävin sitten aikuislukion, kun muutin lapsuuden kodistani.
Äiti aina muistutti, että eihän veljesikään ole "saanut" opiskella. (Hän ei muuten halunnu)
Onnea opintoihin! :)
Hienoa, että olet osannut itse kyseenalaistaa vanhemmiltasi periytyvän asenteen opiskeluun. Oikeasti, kiitä siitä itseäsi.
On ihan tavallista, että vähemmän koulutetuissa perheissä asenne opiskeluun on huono ja se periytyy, kuten huonompiosaisuus. Ei siis ole lainkaan yksiselitteistä, että lähdet jatko-opintoihin :)
Omatkaan vanhempani eivät kannustaneet minua opinnoissa, mutta eivät onneksi vähätelleetkään valintojani.
Tiesitkö, että kannustus, ja jopa odotus nuoren opiskelusta on nimenomaan yleistä akateemisissa ja hyvin toimeentulevissa perheissä?
Älä välitä sukulaisten kommenteista. Ei sukulaisia kiinnosta kun eivät ymmärrä tai edes kiinnosta.
Muistan kun valmistuin AMK:sta niin sisarustani odottelin valmistujaisiin ja kun soitin kysyäkseni milloin tulevat laittoi muksunsa vastaamaan puhelimeen ja onnittelemaan syntymäpäivästä...joka ei tod. ollut samaan aikaan.
Äitini vastusti koulutustani ja työhön menoani aikoinaan koska halusi hallita elämääni ja jatkaa almujen jakamista. Sinun äitisi kuulostaa siltä, että haluaa hallita myös sinua. Miksi ihmeessä ylipäätään asut noin lähellä vanhempiasi ja vielä kotikylässäsi? Napanuora katki. Sairaanhoitajan pitää olla jämäkkä luonne eikä mikään pliisu mukautuja.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi sanoi samaa mitä sanoit itsekin, että ei teidän kylällä ole töitä kuitenkaan, joten miksi moitit äitiäsi? Ehkä hän oletti että et ole lähtemässä kotikylältä mihinkään kun et ole kerran ennenkään lähtenyt.
Tiedät kyllä ettei äitisi mitään pahaa tarkoittanut, ei vaan nyt sanonut juuri niin kuin sinä olisit halunnut vaikka tiedät äitisi tavan puhua. Hän ei ole sitä sukupolvea joka käyttää ylisanoja ja fiilistelee kaikenlaista. Hän on sen ikäpolven ihminen, että realiteetit on aina ollut oltava hyvin tiedossa ja parempi kun ei lähde jokaiseen hömpötykseen. 90-luvun lama on hyvin muistissa, eikä nytkään hyvältä näytä.
Sairaanhoitajalle on aina töitä. Jos ei muualla niin ruotsista ja norjasta sitä löytyy ja 2000e kovemmalla kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tyypillistä suomalaista käyttäytymistä. Ei osata kannustaa.
Kuulostaa äidiltäni. Älä välitä. Eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu reilusti alle senkin kun suunnittelee hyvin.
No mä haluan kuitenkin elämääni muutakin kuin opiskelun ja työn. Pitää jättää aikaa myös perheelle ja parisuhteelle. Enkä ala itseäni kuluttamaan loppuun opiskeluiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja. Oletko kuullut käytöstavoista ja siitä, että kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen?
Kyllä sairaanhoitajalle töitä löytyy. Ja miksi ihmeessä mun pitäisi täältä muuttaa pois kun voin käydä muualla töissä täältä kotipaikkakunnalta???
Onnea opiskelupaikasta! Yhtä kannustava äiti kuin mulla. Sain mm. ylennyksen niin ainoat kommentit olivat huoli siitä opinko työt ja pelko pärjäämisestä. Muita kyllä kannustaa ja tsemppaa, mutta ei mua. Sit ihmettelee, miksi en enää puhu asioista. Muutenkin kyseenalaistaa mun neuvot, vaikka niitä pyytääkin jatkuvasti.
Mulle moittii lapsenikin opiskelupaikkaa jatkuvasti kun on niin kaukana. Sanonut hänelle monta kertaa et on just se opiskelupaikka, minne nuori itse halusi. Ei millään ota uskoakseen. Viimeksi kun tästä motkotti, niin halusi kuulla nuorelta itseltään, että onko nyt tosiaan siellä mihin halusi (niinkuin minä nyt lastani pakottaisin). Ja kun oli, niin se kuitataan sillä, että äitiäsi kiusaan vaan tällä. (Ja minkä ihmeen takia!!)
Nauttii siis mun kiusaamisesta ja jos sanon jotain, minä olen huumorintajuton tosikko. Varsinkin jos vastaan samoin huumorilla takas, niin siitä riemu repeää ja suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Toissapäivänä olit homoseksuaali. Tässä alkaa hahmottua kuva ap:sta, kun näitä aloituksia tulee.
Mitä ihmettä oikein sekoilet? Mä en ole tehnyt mitään aloitusta homoseksuaalisuudesta. Olen heteronainen, naimisissa miehen kanssa ja meillä on lapsia. Todella ärsyttävää kun väitetään trolliksi ja valehtelijaksi. Miksi pitää olettaa jokaisen aloituksen olevan jonkun keksimä trolli? Oletteko te noin vieraantuneita todellisesta elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkea on siitä rankka, että dissausta tulee sekä elämänkoulun/amiksen että yliopiston puolelta. Tsemppiä opiskeluun!
Ketkä yliopiston puolelta dissaavat sairaanhoitajia? Eiköhän ammattikorkeakoulututkinnoista juuri sairaanhoitajan koulutus ole yksi arvostetuimmista.
Amiksista en tiedä, mutta itse yliopistosta valmistuneena voin sanoa, että arvostan sairaanhoitajia todella paljon. Enkä kyllä tiedä ketään muutakaan, joka ei arvostaisi. Onnea opintoihin!
Oma äiti samanlainen, suhtautuu kaikkeen tuollaiseen pessimistisesti aluksi, myöhemmin kyllä kannustaa kun tajuaa hyödyn.
Jos vanhemmat ei ole itse opiskelleet mitään, he voivat vähätellä.
Isäni yritti pahoinpidellä minut kun olin aloittanut lukiossa. Vanhempien mielestä minun olisi pitänyt mennä suoraan tehtaaseen töihin. Siskoa joka oli suvun ensimmäinen akateeminen, hän solvasi "#tun ämmäksi".
Niiden tehtävä oli talo ja perhe, koska niin oli tapana. Molemmat vältti kehittymistä koska silloin jotain olisi muuttunut.
Järkyttävän tyhmiä eikä vanhemmiten ainakaan parantunut. Pahoja, yksiaivosoluisia, kateellisia. Pelkkää lannistamista.
Onneksi nyt on netti ja nekin jotka ei muuten lukisi mitään, lukee jotain.
Pitäkää kiinni unelmistanne ja tavoitteistanne. Muistakaa kuunnella kannustajia. Ja jättää lannistaja-vihaaja-ilonpilaajat omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalle on aina töitä. Jos ei muualla niin ruotsista ja norjasta sitä löytyy ja 2000e kovemmalla kuukausipalkalla.
Kuten sanoin, ei äiti sanonutkaan että missään ei olisi töitä, vaan siinä kotikylällä.
Hyvä että et ole perinyt äitisi järkeä.