Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerroin äidilleni aloittaneeni opinnot ammattikorkeassa. Äidin kommentti oli, että

Opiskelija
15.01.2022 |

kannattaako tuo nyt. Vastasin, että kannattaa ja paranee työllistymismahdollisuudet. Siihen äiti vastasi, että no ei ainakaan täällä meidän kotipaikkakunnalla

Olen siis koulutukseltani lähihoitaja ja aloitin sairaanhoitajan opinnot. Sairaanhoitajana tulee paremmat mahdollisuudet päivä- tai kaksivuorotyöhön. On myös enemmän mahdollisuuksia työskennellä muuallakin kuin vanhustyössä. Täällä pienellä paikkakunnalla kun suurin osa lähihoitajista työskentelee vanhustyössä.

Joo se on totta, että ehkä täällä omalla paikkakunnalla ei välttämättä ole paljon työmahdollisuuksia koska asumme pienessä kylässä, mutta mulla on auto millä kulkea muualla.

Oli kyllä tosiaan kannustavaa äidiltä. Sitten ihmettelee, että miksi en kertonut hänelle heti kun sain tietää päässeeni koulutukseen. Niin kun tiesin reaktion. Huoh. Kehtaa ihmetellä miksi lapsensa eivät aivan kaikkea kerro tai kertovat vasta myöhemmin. Aina pitää vähätellä ja alentaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää jo 40 vuotta, asutaan äidin kainalossa ja ihmetellään, kun äiti ei ymmärrä. Ehkäpä ap:n pitäisi vähän itsenäistyä ennen eläkeikää.

Vierailija
42/49 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää jo 40 vuotta, asutaan äidin kainalossa ja ihmetellään, kun äiti ei ymmärrä. Ehkäpä ap:n pitäisi vähän itsenäistyä ennen eläkeikää.

Siis mitä ihmettä te jotkut sekoilette? Ihan asun omassa kodissa oman perheen kanssa enkä kysele vanhemmilta mitä saan tehdä. Ei äiti mun elämästä päätä, kunhan nyt vain kerroin aloittaneeni opiskelut. Olisi se kuitenkin jostakin kuullut joten parempi, että kerroin itse. Kotipaikkakunnalle jääminen ei tarkoita sitä, että olisi vanhemmissaan kiinni eikä ole itsenäistynyt. Nyt vähän todellisuudentajua peliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi sanoi samaa mitä sanoit itsekin, että ei teidän kylällä ole töitä kuitenkaan, joten miksi moitit äitiäsi? Ehkä hän oletti että et ole lähtemässä kotikylältä mihinkään kun et ole kerran ennenkään lähtenyt.

Tiedät kyllä ettei äitisi mitään pahaa tarkoittanut, ei vaan nyt sanonut juuri niin kuin sinä olisit halunnut vaikka tiedät äitisi tavan puhua. Hän ei ole sitä sukupolvea joka käyttää ylisanoja ja fiilistelee kaikenlaista. Hän on sen ikäpolven ihminen, että realiteetit on aina ollut oltava hyvin tiedossa ja parempi kun ei lähde jokaiseen hömpötykseen. 90-luvun lama on hyvin muistissa, eikä nytkään hyvältä näytä.

Sairaanhoitajalle on aina töitä. Jos ei muualla niin ruotsista ja norjasta sitä löytyy ja 2000e kovemmalla kuukausipalkalla.

Kuten sanoin, ei äiti sanonutkaan että missään ei olisi töitä, vaan siinä kotikylällä.

Niin mä voin käydä töissä naapuripaikkakunnilla. Onko sitä niin vaikea tajuta?

Vierailija
44/49 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkea on siitä rankka, että dissausta tulee sekä elämänkoulun/amiksen että yliopiston puolelta. Tsemppiä opiskeluun!

Ketkä yliopiston puolelta dissaavat sairaanhoitajia? Eiköhän ammattikorkeakoulututkinnoista juuri sairaanhoitajan koulutus ole yksi arvostetuimmista.

Ainakin kylterit ja teekkarit. Oikeastaan läppä kohdistuu koko "ammattikorkeasaareen" opintoaloja niin erittelemättä. Paitsi Humakille nauretaan eniten.

Vierailija
45/49 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on samanlainen. Aikuisena olen ymmärtänyt, että pelkää niin kovasti pettymyksiä elämässä -niin omia kuin lastensa- että sen takia asenne on jo valmiiksi kaikkeen niin pessimistinen.

Mutta ei se silti ole lapselle hyvä kasvuympäristö, että lannistetaan, oli syy mikä tahansa. Pitäisi käsitellä omat ongelmansa eikä siirtää niitä lapsiinsa, siitä kun voi jäädä hyvinkin pitkät jäljet.

Vierailija
46/49 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkea on siitä rankka, että dissausta tulee sekä elämänkoulun/amiksen että yliopiston puolelta. Tsemppiä opiskeluun!

Ketkä yliopiston puolelta dissaavat sairaanhoitajia? Eiköhän ammattikorkeakoulututkinnoista juuri sairaanhoitajan koulutus ole yksi arvostetuimmista.

Ainakin kylterit ja teekkarit. Oikeastaan läppä kohdistuu koko "ammattikorkeasaareen" opintoaloja niin erittelemättä. Paitsi Humakille nauretaan eniten.

Eipä kerro kovin suuresta sivistyksen tasosta jos pitää nauraa ammattikorkeakouluille. Normaalilla itsetunnolla ja omaan koulutukseensa ja elämäänsä tyytyväinen ihminen ei koe tarvetta tuollaiseen pilkkaamiseen ja nauramiseen.

En kyllä myöskään ymmärrä sitä, että jotkut ilmeisesti kuvittelee amk-tutkinnon olevan sama kuin yliopistotutkinto ja, että myös amk-tutkinto on akateeminen. Kun näinhän asia ei ole. Enkä ymmärrä sitä jos joku amk-koulutettu halveksuu amiksen käyneitä. Kun kaikkia meitä tarvitaan.

Vierailija
47/49 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vanhempien luona maksamassa heidän laskujaan kun heillä ei ole tietokonetta eivätkä oikein osaa nettipankkia käyttää. No siinä samalla äiti kysyi kuinka koulussa menee ja mä kerroin. Sitten alkoi taas se ihan turhaa tuollainen, täysin ajanhaaskausta jne. Tuota nyt sitten pitää ilmeisesti kuunnella koko opiskelujen ajan. Huoh. 

Pitääköhän jatkossa sanoa isälle, että tulee laskujen kanssa meille niin ei tarvitse kuunnella tuota urputusta. 

Vierailija
48/49 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Minä opiskelin aikanaan kotiavustajasta (en tiedä onko heitä enää?) ensin perushoitajaksi ja alalla oltuani jonkin aikaa lähdin jatkamaan sairaanhoitajaksi jossa työssä olen ollut nyt toista kymmentä vuotta.

Työskentelin ensin kotiapaikkakunnallani mutta päätin sitten hakea Norjaan töihin ja sainkin heti töitä. Ensin alkuun olin sijaisena ja niitä riitti sitten jatkuvasti putkeen. Suomalaiset hoitajat on täällä kysyttyjä hyvän ammattitaidon ja työmoraalin takia. Kaksi vuotta sijaisuuksia tehtyäni sain vakipaikan.

Kyllä minäkin sain skeptisiä kannanottoja kun aloin opiskella vaikka luulisi että oltaisiin iloisia lähiomaisen mahdollisuudesta päästä elämässä eteenpäin. Kaikista suurinta negaa sain Norjaan muutosta. Jota en ole katunut hetkeäkään. En suunnittele paluuta en todellakaan.

Kamalasti tsemppiä sinulle opiskeluun!!!

Vierailija
49/49 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kirjoitti:

Kävin vanhempien luona maksamassa heidän laskujaan kun heillä ei ole tietokonetta eivätkä oikein osaa nettipankkia käyttää. No siinä samalla äiti kysyi kuinka koulussa menee ja mä kerroin. Sitten alkoi taas se ihan turhaa tuollainen, täysin ajanhaaskausta jne. Tuota nyt sitten pitää ilmeisesti kuunnella koko opiskelujen ajan. Huoh. 

Pitääköhän jatkossa sanoa isälle, että tulee laskujen kanssa meille niin ei tarvitse kuunnella tuota urputusta. 

Sanot jatkossa että voivat varmaan opetella maksamaan itse laskunsa jos ei koulutetun lapsen apu kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi