Parhaat vinkit raskaudenaikaiseen ummetukseen
olen raskaana viikolla 16 ja ummetus ja turvotus on loppumatonta... Ummetus aiheuttaa minulle ei raskaana ollessakin päänsärkyä, samoin nyt. Olen syönyt kuitupitoista ruokaa, luumuja, maustamatonta jugurttirahkaa, pähkinöitä jne. Mutta ei tunnu auttavan. Apteekista hain duphalac jauhetta sekä levalac liosta. Nekään ei tunnu auttavan. Vatsa on turvoksissa kuin olisin jo raskauden loppuvaiheessa. Mitä keinoja vielä on? Millä ise olette saaneet apua raskaudenaikaiseen ummetukseen ja turvotukseen?
nm. Neuvoista kiitollinen
Kommentit (9)
Söin rautaa ja se pahensi ummetusta. Oli aivan kamala ummetus. Kävin joogassa ja sen jälkeen alkoi armotonliike suolistossa. Ja vatsa toimi loistavasti.
Magneessium auttaa. Voi ottaa vähän reilumman annoksen ei mitään vaaraa. Ei tosin ole sellainen pika apu vaan vaikutus tuntuu vasta seuraavana päivänä. Mulla toimi hyvin eikä aiheuttanu kuitenkaan mitään ripulia.
Itse söin koko raskausajan Vi-Siblin rakeita. Auttoi tosi hyvin! Saa apteekista. Puuron sekaan laitettuna siedettävimillään.
Mulla on auttanut kiivin syönti. Päivittäin kiivi aamupalaksi ja päivällä toinen, illalla kolmas.
Liikunta, ehdoton ykkönen. Sulla on niin vähän viikkojakin että pystyt liikkumaan hyvin, joten päivittäin ainakin parin kilsan lenkki ja muistathan juoda 30ml/kg/vrk? Eli keskimäärin 1,5-3l/vrk.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:05"]Liikunta, ehdoton ykkönen. Sulla on niin vähän viikkojakin että pystyt liikkumaan hyvin, joten päivittäin ainakin parin kilsan lenkki ja muistathan juoda 30ml/kg/vrk? Eli keskimäärin 1,5-3l/vrk.
[/quote]
Muistutan sit vielä lisäks että esim.puuroon (neljä viljaa hyvä, kun on paljon kuituja) ruisleseitä reilulla kädellä. Toimii :) Sokeria ja rasvaisia ruokia ei kannata suosia.
Kärsin kaameasta ummetuksesta kaikissa kolmessa raskaudessa, viimeisessä se oli kaikista pahin. Kokeilin veden lisäämistä, liikuntaa, pegorionin, levolacit ja peräruiskeita, mutta kun on lähemmäs kaksi viikkoa ollut tukossa ei apteekin peräruiskeetkaan enää auttaneet. Sitten ostin marlin luumunektaria, ei mehua vaan nektaria eli mikä on melkein sitä itseään. Vedin koko litran kerralla. Vartin päästä alkoi tapahtumaan, ja alkoi tyhjennys. Hetken päästä pelästyin, kun tajusin että vatsan kouristukset tuntuivat supistuksilta ja tulivat säännöllisesti vartin välein. Puolitoista tuntia juoksin vessassa ja sitten rauhoittui. Neuvolaan kun menin (olin muuten kolme kiloa kevyempi) selitin asiaa, minulle sanottiin että risiiniöljyllä käynnistettiin ennen synnytyksiä, antoi vaan neuvon että rajoita lasilliseen ruuan jälkeen, ettei tapahdu samaa.
Eli suosittelen luumunektaria, mutta vähemmällä määrällä. :) Oli oikeasti ainoa, mikä auttoi.