Päiväkodin tädin iltainen avautuminen
Olen päiväkodissa töissä. Ihmettelen todella monen lapsen kohdalla miten heidän vanhempansa oikeasti jaksavat heitä.
Esim. Eräs lapsi jatkuvasti mätkii kavereita, heittelee hiekkaa ulkona, tavaroiden heittelystä sisällä ja ulkona puhumattakaan. Kyseisen lapsen sisarus kertoi kerran että tämä samainen lapsi oli heittänyt perheen vauvan jonnekkin sillä seurauksella että vauva jouduttiin kiikuttamaan sairaalaan (äiti vahvisti tämän).
Kyseinen lapsi sanoo ihan kaikkeen "Ei" tai "Eihän ole". Jopa sellaisiin asioihin mihin ei voi sanoa noin. Esim jos hänellä on sininen takki (osaa kyllä värit) ja sanon että tuo on sininen takki. Sitten kaiken tämän kivan lisäksi sabotoi aina päiväuniaikaan nukkarissa muiden unta. Kolkuttelee kokoajan, möykkää ja jopa huutaa huvikseen. On jo iso lapsi joten kyse ei ole siitä etteikö hän tietäisi miten siellä ollaan.
Toinen ihmetystä herättävä lapsi ei ole ihan näin paha, mutta aikamoinen tapaus kuitenkin. Hänelle ei yksinkertaisesti voi sanoa mitään, ei hyvää eikä pahaa. Saman tien alkaa rääkyminen ja huutaminen. Ihan sama vaikka vain tervehtisit.
Kolmantena esimerkkinä eräs todella raskas tapaus. Kyseinen lapsi tekee ihan kokoajan jotain tihutöitä. Häntä ei voi jättää hetkeksikään silmistään. Huutaa kokoajan jotain ihme mongerrusta joka ei oikeastaan tarkoita mitään. Vinkuu mitä ihmeellisemmistä asioista. Ei usko mitään. Hakkaa kavereita ja paiskoo leluilla päähän.
Yhdelläkään näistä lapsista ei ole mitään diegnoosia, ovat siis ihan normilapsia. Joskin epäilen...
Kommentit (129)
Ei ne vanhemmat jaksakaan, siksi ne osa lapsista on hoidossa parhaillaan puoli seitsemästä iltapäivä viiteen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:11"]
Laitettu päiväkotiin vauvana eikä kukaan ole oikein koskaan kasvattanut tai opettanut elämästä mitään?
[/quote]
Alapeukut :D
Eihän tuollaisia lapsia kasva, jos vanhemmat ovat yhtään läsnä lapsen elämässä, ohjaavat ja kieltävät. Kasvattavat lastaan. Ellei sitten ole joku kehitysvamma tai syndrooma. Ja luulisi tervepäisten vanhempien jo itsensäkin olevan huolissaan, mikäli ovat lasnä lapsen elämässä.
Kyllä minä voin ihan suoraan myöntää, että aika usein on hermo kotona koetuksella. Meillä kolme pk-ikäistä lasta, ja lähdöt ovat tuskaa, ruokailut ja nukkumiset on aina aikuisen ohjattava yms. Tuntuu, että aina jollain on jokin ongelma, eli usein joku parkuu vaikka muut touhuaisivat sopuisasti.
Ja kyllä kasvatetaan. Koko osaamallani ammattiarsenaalilla (käytän pääosin myönteisiä keinoja, esim.lasten omaa vastuuttamista, muksuoppityylisiä palkkioita yms). Palaute päiväkodista on lähes aina hyvää, mutta uskokaa pois, laumana näissä on kyllä sietämistä. Sellaista se vain pienten kanssa on. Kyllä ne kasvaa, ja sitten murheet ovat toisenlaisia.
Meillä koulukiusaajat oli muuten jo tarhassa niitä villeimpiä ja ilkeitä, pikkupaikkakunnalla mentiin samaan kouluun... Sen voi jo silloin nähdä. Hienoa työtä teette, kiitos kun jaksatte !:) t. Lasten tekoa tiukasti harkitseva
Jännä, miten vanhemmat voivat olla niin hukassa omassa vanhemmuudessaan. Tuttavamme 2v on jo nyt käytöshäiriöinen, äiti vieläpä töissä lastenneuvolassa, hokee aina et ei se meidän lapsi vasn ne muut :D Niin just, koko muu maailma on sairas paitsi nämä herrantertut, joita ei saada kuriin taaperoikäisinä, teini-iässä antavat jo turpaan mutsille..
ehkäpä nää ei ole ihan niitä terveitä tapauksia! TUTKIMUKSIIN!
Oletko esim erityislastentarhan opettajan kanssa keksukstellut tapauksista??
Mun lapsella käytöshäiriö dg. Päiväkodin alusta asti on ollut pk:ssa haastavaa. Kotona on kiltimmin.
Ei kyllä kuulosta normaali perheen lapsilta. Jotain ongelmia perheessä mistä lapset oireilee.
joo itsekin olen alalla ja mitä pidempää teen tätä sitä varvempi olen ettei nää tulepat piltit mua kyllä hoida jos vanhuksena laitokseen joudun otan vaikka mielummin insuliini piikin siinä vaiheessa!
Pelottavan tutulta kuulostaa. Meidän päikyssä on eräät 5-vuotiaat kaksoset jotka ovat ihan kuin suoraan helvetistä karanneet. Ne pikku paskiaiset sabotoivat aamusta iltapäivään taukoamatta. On yritetty vaikka mitä mutta ei auta.
Muutamaan otteeseen nämä perkeleen kauhukakarat on onnistunut saamaan henkilökuntaamme saikuille. Esim. toinen pennuista kamppasi yhden työntekijämme ja tältä murtui jalka. Toisella kerralla hänen sisarus tiputti työparini varpaille luistimen tahallaan - varvas murtui. Sama pentu heitti minua jääpalalla, sain aivotärähdyksen. En tosin joutunut olemaan kuin yhden päivän saikulla. Ei siis mitään verrattuna noihin murtumisiin.
Ap, minkälaisia mainitsemiesi lasten vanhemmat ovat?
Nimimerkillä "voiko _NORMAALISSA_ perheessä käydä noin...?"
Miehenä olin jonkin aikaa päiväkodissa 20 vuotta sitten. Yksi riiviö yritti lyödä munille joka käänteessä. Ei puhuttelut tai mikään tuntunut auttavan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:38"]
Pelottavan tutulta kuulostaa. Meidän päikyssä on eräät 5-vuotiaat kaksoset jotka ovat ihan kuin suoraan helvetistä karanneet. Ne pikku paskiaiset sabotoivat aamusta iltapäivään taukoamatta. On yritetty vaikka mitä mutta ei auta.
Muutamaan otteeseen nämä perkeleen kauhukakarat on onnistunut saamaan henkilökuntaamme saikuille. Esim. toinen pennuista kamppasi yhden työntekijämme ja tältä murtui jalka. Toisella kerralla hänen sisarus tiputti työparini varpaille luistimen tahallaan - varvas murtui. Sama pentu heitti minua jääpalalla, sain aivotärähdyksen. En tosin joutunut olemaan kuin yhden päivän saikulla. Ei siis mitään verrattuna noihin murtumisiin.
[/quote]
Anteeksi mua nauratti tuo "heitti jääpalalla ja sain aivotärähdyksen". Mielikuva siis sellaisesta pienenpienestä lentävästä jääpalasta millä viilennetään juomia.
Tarkoitit varmaan jäälohkaretta tms? :)
Täällä toinen pk täti! Meillä on mm. tälläisiä lapsia
Kiljukaula - Kiljuu IHAN KOKOAJAN taukoamatta. Ei mitenkään erityisen kovaa, mutta korkealta. Tästä perheestä on 5 lasta meillä hoidossa ja tämä on näistä toisiksi vanhin eli 5v. Mitään diagnoosia ei ole, mutta saa tällä kotona huomiota
Ninja - Pitää pitää kokoajan kädestä kiinni, koska karkaa muuten. Ei voi jättää yksin edes pöydän ääreen istumaan ja 4 metrin päässä muuta, koska osaa kadota kuin ninja kun kattoo sekunniksikin muualle. 3v
Portinavaaja - Avaa jatkuvasti portteja, houkuteltuaan ensin pienemmät siihen lähelle. Kertoo että haluaa näiden kuolevan. Käytännössä yksi aikuinen saa seurata tätä pihalla taukoamatta. Ei diagnoosia, 6v.
Itkupilli - Itkee kaikesta ja kaikki on aina huonosti. Pinaattiletussa on läikkä väärässä kohtaa, keitossa on väärä määrä nakkia, näkkärissä on läpi menevä reikä, vetuketjusta tulee inhottava ääni kun laittaa kiinni, väärät sormikkaat mukana, väärät lapset paikalla, kivat unilelut loppu, väärät alushousut, KAIKKI ON HUONOSTI!!! 4v
Vandaali - Käy ninjan tavoin sabotoimassa muiden leikkejä, rikkoo rakennelmia, käy tönimässä, repii kirjoja, varastaa leluja. Lisäksi piirtelee kaikella joka paikkaan, heittelee ruokaa, leikkelee saksilla kaikkea mahdollista, kiipeilee kaappeihin, käy nukkarissa herättämässä muita, pelottelee muita lapsi, sanoo pienemmille "mä tapan sun äitin" jolloin pienet oikeasti pelkäävät. Ei diagnoosia, 5v
T. Lto, joka menee ensi viikolla pääsykokeisiin täysin eri alalle
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:27"]
Kyllä minä voin ihan suoraan myöntää, että aika usein on hermo kotona koetuksella. Meillä kolme pk-ikäistä lasta, ja lähdöt ovat tuskaa, ruokailut ja nukkumiset on aina aikuisen ohjattava yms. Tuntuu, että aina jollain on jokin ongelma, eli usein joku parkuu vaikka muut touhuaisivat sopuisasti.
Ja kyllä kasvatetaan. Koko osaamallani ammattiarsenaalilla (käytän pääosin myönteisiä keinoja, esim.lasten omaa vastuuttamista, muksuoppityylisiä palkkioita yms). Palaute päiväkodista on lähes aina hyvää, mutta uskokaa pois, laumana näissä on kyllä sietämistä. Sellaista se vain pienten kanssa on. Kyllä ne kasvaa, ja sitten murheet ovat toisenlaisia.
[/quote]
vastuuttamista? Palkkioita?
Miten olisi vastuu aikuiselle ja säännöt lapsille?
Just nämä nykyajan vouhotukset ja kasvattamatta jättämiset on syy huonoon käytökseen. Kasvattavaa ne lapset kuriin ja tottelemiseen, jo loppuu käytöshäiriöt. Pienen lapsen ei todellakaan kuulu ottaa vastuuta yhtään mistään vaan luottaa siihen, että aikuinen vastaa ja päättää.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:48"]
Täällä toinen pk täti! Meillä on mm. tälläisiä lapsia
Kiljukaula - Kiljuu IHAN KOKOAJAN taukoamatta. Ei mitenkään erityisen kovaa, mutta korkealta. Tästä perheestä on 5 lasta meillä hoidossa ja tämä on näistä toisiksi vanhin eli 5v. Mitään diagnoosia ei ole, mutta saa tällä kotona huomiota
Ninja - Pitää pitää kokoajan kädestä kiinni, koska karkaa muuten. Ei voi jättää yksin edes pöydän ääreen istumaan ja 4 metrin päässä muuta, koska osaa kadota kuin ninja kun kattoo sekunniksikin muualle. 3v
Portinavaaja - Avaa jatkuvasti portteja, houkuteltuaan ensin pienemmät siihen lähelle. Kertoo että haluaa näiden kuolevan. Käytännössä yksi aikuinen saa seurata tätä pihalla taukoamatta. Ei diagnoosia, 6v.
Itkupilli - Itkee kaikesta ja kaikki on aina huonosti. Pinaattiletussa on läikkä väärässä kohtaa, keitossa on väärä määrä nakkia, näkkärissä on läpi menevä reikä, vetuketjusta tulee inhottava ääni kun laittaa kiinni, väärät sormikkaat mukana, väärät lapset paikalla, kivat unilelut loppu, väärät alushousut, KAIKKI ON HUONOSTI!!! 4v
Vandaali - Käy ninjan tavoin sabotoimassa muiden leikkejä, rikkoo rakennelmia, käy tönimässä, repii kirjoja, varastaa leluja. Lisäksi piirtelee kaikella joka paikkaan, heittelee ruokaa, leikkelee saksilla kaikkea mahdollista, kiipeilee kaappeihin, käy nukkarissa herättämässä muita, pelottelee muita lapsi, sanoo pienemmille "mä tapan sun äitin" jolloin pienet oikeasti pelkäävät. Ei diagnoosia, 5v
T. Lto, joka menee ensi viikolla pääsykokeisiin täysin eri alalle
[/quote]
Unohdin nämän!
Lapsinaattori - Pyrkii tuhoamaan tai vahingoittamaan kaikkea. Ampuu, hakkaa, lyö, potkii ja puree kaikkea mikä liikkuu tai ei liiku, niin ihmisiä kuin esineitä ja tavaroitakin.
Mario - Ääntelee tauotta kuin joku saatanan videopeli, DINDINDINDINBÄMÄBÄMBÄM!!! Leikkii myös aina yksin olevansa joku videopelin hahmo, useimmiten mario. Ei muuten ärsyttävä, mutta kun ei pysty olemaan hetkeäkään hiljaa. Ei diagnoosia, 6v
Miksi mainitsette, että lapsella ei ole diagnoosia? Tiedättekö ammattikasvattajina, että te olette merkittävässä asemassa kun pohditaan lapsen normaalia kasvua ja kehitystä?
Teidän pitäisi osata arvioida, voisiko lapsen poikkeavan käytöksen taustalla olla joku syy, muukin kuin huono kasvatus. Se, että ammattikasvattajat leimaavat lapsia jo päivähoitoikäisinä, on todella surullista. Jos olette noin uupuneita niin alan vaihto onkin varmaan paras vaihtoehto.
Liian myöhään aloitetut tutkimukset ja viivästynyt diagnosointi voi olla todella tuhoisaa perheelle ja lapsen itsetunnolle.
Käsittääkseni omituisinta on, että nuo ongelmalapset eivät välttämättä aina edes ole kovn ihmeellisistä perheistä. Tai voi jopa olla. että sisarukset ovat ihan ns. normaaleja, mutta yksi lapsista on karmea kauhukakara. Jotkut ihmiset ovat syntymästään lähtien hamaaseen lopuun asti aivan tajuttoman hankalia tyyppejä, mutta mitään diagnoosia eivät saa ikinä.
En siis tässä väitä, ettei kasvatuksella yleensä olisi mitään merkitystä, mutta olen itse ihmetellyt kovasti sitä ilmiötä, että jostain ihan kammottavista perheistä voi tulla hyväsydämisiä, älykkäitä ja lahjakkaita lapsia, kun taas jostain paremmasta perheestä voi tulla pieniä hirviöitä. Aina vanhempien käytös ei selitä lasten käytöstä, vaikka tietty homma yleensä niin toimii.
Otan osaa - ja mietin, kannattaako asiakkaista kirjoittaa julkisella keskustelupalstalla noin yksityiskohtaisia ja tunnistamisen mahdollistavia asioita..?
Kiusaaminen alkaa näemmä jo päiväkodin tädeistä.