Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi noissa vaateketjujen rintaliivikoko-oppaissa lähes aina opastetaan ottamaan saman kokoinen liiviympärys kuin mitä mitattu rintakehän ympärys?

Vierailija
15.01.2022 |

Sehän on monelle ainakin vähääkään isompirintaiselle liian väljä?

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olkaimet taas on aina liian pitkiä!

Pitää itse lyhentää niitä.

Ja vaikka kuinka tiukalle laittaisi ne, niin ne valahtaa sivuille.

Seuraapa nouseeko ympärysnauhasi päivän mittaan ylöspäin, niskaa kohti. Jos nousee, niin se on ainakin yksi yleisimpiä syitä olkaimien valahtamiseen alas. Ratkaisu on pienempi ympärysmitta ja yleensä samalla isompi kuppi.

Tässä video joka esittää miten ne olkaimet putoaa kun ympärys on liian löysä

Vierailija
162/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin että alapeukuttajat nyt kertovat että MITÄ KOKOA MINUN TULISI NYT SIIS KÄYTTÄÄ? Kertokaa. Jos minä olen väärässä.

Rinnanympärys 71-72cm alta ja päältä semmonen 76-77cm ilman liivejä mitattuna.

Kukaan ei pysty antamaan sinulle täsmällistä vastausta näistä syistä, jotka on jo tällä palstalla mainittu:

- eri valmistajilla on erilainen mitoitus

- eri mallit ovat erilaisia ja kupit eri muotoisia

- eri ihmiset pitävät erilailla tukevista

- eri ihmisten rinnat ovat erilaisia ja vaikka mitat olisivat samat, ei sama koko käy

Kai sinä ymmärrät, että ei nuorelle tytölle sopivat liivit käy mammalle, jonka röllykät roikkuvat lähempänä napaa, vaikka mitat olisivat samat.

Noin se on.

Kysyjälle voisi vielä sanoa sen että kuppikoko kannattaa mitata rintaliivit päällä.

Jos päällä olevat liivit ovat vääränkokoiset, ei silläkään tavoin saa totuudenmukaista mittaa.

Taidat nyt tuijottaa siihen mittanauhaan liian totisesti. Mitään "totuudenmukaista" rintaliivikokoa ei ole olemassa. On sun rinnat, jotka ovat elävää ja muuttuvaista kudosta. Ja sitten on rintaliivejä eli kaupallisia tuotteita, jotka on valmistettu eri maissa eri mitoitusten mukaan, joissa liivin leikkaus, materiaali, ja muut yksityiskohdat vaihtelevat.

Sun tehtävä on kotona mitatessa saada joku mittatulos, vaikkapa 75E, ja sitten lähdet rintaliiviliikkeessä kokeilemaan erilaisia liivejä tuosta koosta, se ei ole siis kiveenhakattu mitta vaan se aloituspiste. Jos kokeilemasi liivin kuppi on löysä, mutta nauha okei, kokeile samassa liivissä kokoa 75D, jos kuppi on tiukka, sitten 75F. Jos ympärys on liian väljä, mutta kuppi okei, sitten kokeile kokoa 70F, jos liian tiukka, sitten vaitse 80D. Jos sekä kuppi että nauha on liian väljiä, sitten 70D, jos kuppi ja nauha ovat liian tiukkoja, sitten 80F. jne jne jne...

Sitten kun olet löytänyt tuossa liivimerkissä ja mallissa (ja materiaalissa) sopivantuntuisen ja -näköisen koon, sitten merkkaat muistiin liivin valmistuskoodin (ja mallin) ja koon. Jos merkki on kansainvälinen, löytyy netistä tietoa että miten joku toinen liivimerkki/malli/koko suhtautuu tuohon ko. liiviin. Sen perusteella sitten voit valita uusia liivejä, jotka voivat sopia kohtuullisen hyvin sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rintsikoiden olkaimet lakkasivat valumasta kun aloin ostaa oikeankokoisia liivejä. Eli numeromitta tismalleen sama kuin rintojen alusympärysmitta.

Nyt jos kokeilen pienempiä, kinnaavat ilkeästija kaikki pienet ovatkin jääneet kaapin perukoille kun ei voi käyttää.

Vierailija
164/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin että alapeukuttajat nyt kertovat että MITÄ KOKOA MINUN TULISI NYT SIIS KÄYTTÄÄ? Kertokaa. Jos minä olen väärässä.

Kukaan ei pysty antamaan sinulle täsmällistä vastausta näistä syistä, jotka on jo tällä palstalla mainittu:

- eri ihmisten rinnat ovat erilaisia ja vaikka mitat olisivat samat, ei sama koko käy

Kai sinä ymmärrät, että ei nuorelle tytölle sopivat liivit käy mammalle, jonka röllykät roikkuvat lähempänä napaa, vaikka mitat olisivat samat.

Noin se on.

Kysyjälle voisi vielä sanoa sen että kuppikoko kannattaa mitata rintaliivit päällä.

Jos päällä olevat liivit ovat vääränkokoiset, ei silläkään tavoin saa totuudenmukaista mittaa.

Taidat nyt tuijottaa siihen mittanauhaan liian totisesti. Mitään "totuudenmukaista" rintaliivikokoa ei ole olemassa. On sun rinnat, jotka ovat elävää ja muuttuvaista kudosta. Ja sitten on rintaliivejä eli kaupallisia tuotteita, jotka on valmistettu eri maissa eri mitoitusten mukaan, joissa liivin leikkaus, materiaali, ja muut yksityiskohdat vaihtelevat.

Sun tehtävä on kotona mitatessa saada joku mittatulos, vaikkapa 75E, ja sitten lähdet rintaliiviliikkeessä kokeilemaan erilaisia liivejä tuosta koosta, se ei ole siis kiveenhakattu mitta vaan se aloituspiste. Jos kokeilemasi liivin kuppi on löysä, mutta nauha okei, kokeile samassa liivissä kokoa 75D, jos kuppi on tiukka, sitten 75F. Jos ympärys on liian väljä, mutta kuppi okei, sitten kokeile kokoa 70F, jos liian tiukka, sitten vaitse 80D. Jos sekä kuppi että nauha on liian väljiä, sitten 70D, jos kuppi ja nauha ovat liian tiukkoja, sitten 80F. jne jne jne...

Sitten kun olet löytänyt tuossa liivimerkissä ja mallissa (ja materiaalissa) sopivantuntuisen ja -näköisen koon, sitten merkkaat muistiin liivin valmistuskoodin (ja mallin) ja koon. Jos merkki on kansainvälinen, löytyy netistä tietoa että miten joku toinen liivimerkki/malli/koko suhtautuu tuohon ko. liiviin. Sen perusteella sitten voit valita uusia liivejä, jotka voivat sopia kohtuullisen hyvin sulle.

Tiedän kyllä mittani ja liivini on sopivan kokoiset. Tuo oli vaan kommentti tuohon rintsikat päällä mittaamiseen, mikä on parempi kuin ilman liivejä, mutta ei täydellinen sekään.

Vierailija
165/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olkaimet taas on aina liian pitkiä!

Pitää itse lyhentää niitä.

Ja vaikka kuinka tiukalle laittaisi ne, niin ne valahtaa sivuille.

Seuraapa nouseeko ympärysnauhasi päivän mittaan ylöspäin, niskaa kohti. Jos nousee, niin se on ainakin yksi yleisimpiä syitä olkaimien valahtamiseen alas. Ratkaisu on pienempi ympärysmitta ja yleensä samalla isompi kuppi.

Tässä video joka esittää miten ne olkaimet putoaa kun ympärys on liian löysä

Tuossa on todella hyvät ohjeet :)

Tuon lisäksi on kuitenkin muitakin ongelmia. Jos liivin olkain on ohut ja sileä, kyllä se luistaa hieman olkapäältä. Leveämmät olkaimet, joiden materiaali on sellaista röpyläisempää, toimivat paremmin.

Sitten voi olla luonnostaan tai vaikka vamman takia toinen olkapää matalampi, jolloin olkaimet pitää säätää eripituisiksi.

Sellainenkin ongelma voi olla, että hartiat ovat kapeammat kuin rinnat, jolloin olkain joka lähtee aivan kupin sivusta ei siksi pysy ylhäällä. Silloin valitaan kuten videossa esitetään liivi, jossa olkain lähtee enemmän kupin keskeltä.

Vierailija
166/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rinnat ovat roikkuvat melonit, kyllä sillä ulkonäöllä kanssaihmisetkin jo toivovat rintaliivien käyttöä. Navassa asti hyllyvät vailla mitään tukea. Ja huom LAADUKKAAT liivit tukevat, eivätkä purista. Rinnan alta jämäkkä ja riittävä kuppikoko, mihin kääriä rinnat. Vähän nostetta, ja pystyy jopa liikkumaan.

Ei ole kokemusta (vielä) napaan asti hyllyvistä läpysköistä. Jos olisi, en viikkaisi tai rullaisi niitä LAADUKKAISIIN tötterömallisiin topattuihin liiveihin näyttääkseni nuorekkaalta kaksikymppiseltä vanhana RINTOJENI kohdalta.

Kehooni liittyvät asiat ja alusvaatteeni eivät kuulu kenellekään muulle kuin minulle. Paras toivoa mieluummin sitä että osaa kääntää toisten ulkonäköön puuttuvan nirppanokkansa eri suuntaan, jos niin kovasti vaivaa se että naiset eivät ole toistensa klooneja.

Kuinka yksinkertainen ihmisen pitää olla, että pitää kohteliaana sitä, että kaikki ovat sellaisia kuin hän haluaa? Jotain kehorauhaa nyt.

Kirjoitatpa rumasti toisista naisista.

Vain sellaisista, joiden mielestä jos rinnat ovat roikkuvat melonit jotka hyllyvät navassa, sillä ulkonäöllä kanssaihmisetkin toivovat rintaliivien käyttöä.

Sellainen nainen on nirppanokka, joka ei anna kehorauhaa toisille. Hän on myös yksinkertainen, jos ajattelee, että toisten pitäisi pukeutua kohteliaasti sellaisiin alusvaatteisiin joista hän pitää, että hän tulisi huomioiduksi.

Miksi kenenkään pitäisi "kääriä" rinnat laadukkaisiin liiveihin, jotka eivät purista häntä? Miksi rintojen pitäisi olla saman muotoiset kaikilla?

Kun minä olen vanha, minulla on läpyskät, jotka saattavat hyllyä navassa asti. Navassa asti hyllyviä meloneita minulla ei todennäköisesti ole. Niistä en puhunut mitään, lainaamani puhui.

Vierailija
167/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla rintsikoiden olkaimet lakkasivat valumasta kun aloin ostaa oikeankokoisia liivejä. Eli numeromitta tismalleen sama kuin rintojen alusympärysmitta.

Nyt jos kokeilen pienempiä, kinnaavat ilkeästija kaikki pienet ovatkin jääneet kaapin perukoille kun ei voi käyttää.

Sama juttu mulla. Silloin, kun käytin liian pientä ympärysmittaa, olkaimet tippuivat. Ilmeisesti ne rinnat sitten ilmeisesti olivat ympärysnauhan varassa, kuten täällä on ihannetilanteeksi väitetty. Epämukavaa se ainakin oli.

Vierailija
168/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se on.

Tiedän kyllä mittani ja liivini on sopivan kokoiset. Tuo oli vaan kommentti tuohon rintsikat päällä mittaamiseen, mikä on parempi kuin ilman liivejä, mutta ei täydellinen sekään.

Mutta kun sillä ei ole väliä. Kun mitään täydellisyyttä ja yhtä ainoaa aina sopivaa kokoa ei ole olemassa. Eikä sitä sopivaa kokoa voi löytää mittaamalla rintojaan kotona kun ne rintaliivit ovat siellä kaupassa.

Vierailija
169/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rinnat ovat roikkuvat melonit, kyllä sillä ulkonäöllä kanssaihmisetkin jo toivovat rintaliivien käyttöä. Navassa asti hyllyvät vailla mitään tukea. Ja huom LAADUKKAAT liivit tukevat, eivätkä purista. Rinnan alta jämäkkä ja riittävä kuppikoko, mihin kääriä rinnat. Vähän nostetta, ja pystyy jopa liikkumaan.

Ei ole kokemusta (vielä) napaan asti hyllyvistä läpysköistä. Jos olisi, en viikkaisi tai rullaisi niitä LAADUKKAISIIN tötterömallisiin topattuihin liiveihin näyttääkseni nuorekkaalta kaksikymppiseltä vanhana RINTOJENI kohdalta.

Kehooni liittyvät asiat ja alusvaatteeni eivät kuulu kenellekään muulle kuin minulle. Paras toivoa mieluummin sitä että osaa kääntää toisten ulkonäköön puuttuvan nirppanokkansa eri suuntaan, jos niin kovasti vaivaa se että naiset eivät ole toistensa klooneja.

Kuinka yksinkertainen ihmisen pitää olla, että pitää kohteliaana sitä, että kaikki ovat sellaisia kuin hän haluaa? Jotain kehorauhaa nyt.

Kirjoitatpa rumasti toisista naisista.

Vain sellaisista, joiden mielestä jos rinnat ovat roikkuvat melonit jotka hyllyvät navassa, sillä ulkonäöllä kanssaihmisetkin toivovat rintaliivien käyttöä.

Sellainen nainen on nirppanokka, joka ei anna kehorauhaa toisille. Hän on myös yksinkertainen, jos ajattelee, että toisten pitäisi pukeutua kohteliaasti sellaisiin alusvaatteisiin joista hän pitää, että hän tulisi huomioiduksi.

Miksi kenenkään pitäisi "kääriä" rinnat laadukkaisiin liiveihin, jotka eivät purista häntä? Miksi rintojen pitäisi olla saman muotoiset kaikilla?

Kun minä olen vanha, minulla on läpyskät, jotka saattavat hyllyä navassa asti. Navassa asti hyllyviä meloneita minulla ei todennäköisesti ole. Niistä en puhunut mitään, lainaamani puhui.

Aplodit sinulle! Nyt ollaan itse asiassa. Miksi naisten pitää arvostella toisiaan?

Vierailija
170/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän -15 cm pienempää ympärystä kun mitä itse sain mitattua nauhalla. Itseään on toki vaikea mitata mutta siis esim ympärys 85 on liian löysä mut 75 puristaa joten otan aina 80 jos on.

Kuppi on yleensä valitettavasti liian pieni kun normikaupoista ei löydy E:tä isompaa tai sitten ovat hiton rumia mummoliivejä, G olisi täydellinen mutta en ole valmis maksamaan yli 20 e rintsikoista jotka kestää hyvänä kuitenkin pyhättömän viikon. Toki on seksikkäitä alusvaatteita jotka on päällä vaan sen 15 min mutta ne nyt on oma lukunsa..

Vierailija
171/179 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se on.

Mutta kun sillä ei ole väliä. Kun mitään täydellisyyttä ja yhtä ainoaa aina sopivaa kokoa ei ole olemassa. Eikä sitä sopivaa kokoa voi löytää mittaamalla rintojaan kotona kun ne rintaliivit ovat siellä kaupassa.

Mistä me nyt oikein väitellään? Kuten sanottua, tuo oli vain kommentti tuohon rintsikat päällä mittaamiseen.

Vierailija
172/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin käyttää kaarituettomia toppimaisia liivejä ja nämä ovat kyllä mukavia!

Vierailija
173/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu käyttämään rintaliivejä, jotka kiristävät rintakehän ympärillä ja niin tekevät poikkeuksetta liiviliikkeen ”asiantuntevan” myyjän suosittelemat liivit ja koot. Onneksi olen jo iso tyttö, joka osaa ihan itse päättää, millaiset liivit ovat minulle ne oikeat: mukavat päällä, tukevat hyvin, olkaimet eivät valu, vaatteet istuvat kauniisti ja mikä tärkeintä, ne eivät tunnu kireiltä rintakehän ympärillä!!!

Vierailija
174/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on liian väljä, niin sitten on väärin mitattu. Jos rintojen alta mitattu ympärys on vaikka 75cm niin luonnollisesti silloin ostaa liivit, joissa on se 75cm ympärys.

Aina pitäisi kuitenkin sovittaa ennen ostamista. Kaikille vartaloille ei istu kaikki liivit.

Mutta miten se liivi tukee ollenkaan jos ympärys on ihan saman mittainen kuin oma rintakehä?

Oletko muuten huomannut, että niissä kiinnityshakasissa on yleensä ainakin kolme eri kireystasoa?

Vierailija
175/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina jatkopalan, jolla saa taakse lisää leveyttä. Jos ostan valmiiksi riittävän väljät, niin kupit ovat kainaloissa, ja se ei ole kaunis näky. Suurin ongelma minulla on, että olkaimet ovat liian lyhyet. Joudun aina jatkamaan ne jopa yli 10 cm per olkain. Muuten olkaimet nostavat liivit takaa lähes niskaan.

Jatketuista olkaimista tulee väkisinkin rumat, en käsitä miksi niitä ei voisi alun perin tehdä riittävän pitkiksi.

Tämä liian tiukka ympärysmitta oli yhteen aikaan joidenkin myyjien pakkomielle. Minäkin sorruin siihen, ja jouduin lopulta ostamaan kahdet jatkopalat.

Jos joudut jatkaan olkaimia, niin oot varmaan joko tosi pitkä tai sitten sulla on tosimassiiviset hartiat? Itellä ei oo koskaan olkaimet jääny liian

lyhyiksi, mutta monesti itsellä olkaimet on kiinnitetty liiveihin liian sivulle, kun ne meinaan pudota olkapäiltä väkisinkin. Hartiani ovat melko kapeat ja pienet muutenkin, kylläkin ryhdikkäät eikä pullomaiset.

Vierailija
176/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollessa ei tarvitse liivejä ollenkaan. Vain ulos lähtiessä laitan ja heti on tukala ja ahdistava olo.

Kun löytäisin hyvät liivit, jotka istuvat hyvin mutta eivät napakasti ja puristavasti.

Vierailija
177/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti isorintaiselle se mitta rinnan alta on tosi tärkeä. Olen tilannut liivini ainakin 15 vuotta Lumingerielta ja liivin ympärysmitta on 5-10 senttiä pienempi kuin tiukka mitta rinnan alta. Minulla oli liivikoko 75M eikä mitään niska- ja hartiaseutuvaivoja, kiitos hyvin istuvien liivien.

Kävin rintojen pienennysleikkauksessa ja nykyään koko on 75 F-H, liivimallista riippuen. Edelleen, josta ostan liivit liian isolla ympäryksellä, tulevat hartiat ja olkapäät kipeiksi, koska rintojen paino on olkaimien varassa. Mitta rinnan alta on minulla 83-84 cm ja jos ostan liivit ympärysmitalla 80 cm, ne ovat liian väljät.

Mutta tämä ei varmaan ole pieni-, normaali tai kiinteärintaiselle niin iso asia, koska tueka ei tarvita niin paljon.

Vierailija
178/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti isorintaiselle se mitta rinnan alta on tosi tärkeä. Olen tilannut liivini ainakin 15 vuotta Lumingerielta ja liivin ympärysmitta on 5-10 senttiä pienempi kuin tiukka mitta rinnan alta. Minulla oli liivikoko 75M eikä mitään niska- ja hartiaseutuvaivoja, kiitos hyvin istuvien liivien.

Kävin rintojen pienennysleikkauksessa ja nykyään koko on 75 F-H, liivimallista riippuen. Edelleen, josta ostan liivit liian isolla ympäryksellä, tulevat hartiat ja olkapäät kipeiksi, koska rintojen paino on olkaimien varassa. Mitta rinnan alta on minulla 83-84 cm ja jos ostan liivit ympärysmitalla 80 cm, ne ovat liian väljät.

Mutta tämä ei varmaan ole pieni-, normaali tai kiinteärintaiselle niin iso asia, koska tueka ei tarvita niin paljon.

Juuri näin. Itsellä rinnanympärys 78cm ja olen vähän kokojen välissä. 70 nousee jonkin verran ylöspäin selässä ja silloin alkavat olkaimet valahdella. Joidenkin liivien materiaali taas on napakampaa ja ne pysyvät paikoillaan koko päivän. Välillä ostan 65 ympäryksisiä ja käytän jatkopalaa, sillä saa säädettyä ympäryksen sopivaksi.

Vierailija
179/179 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mitta rintojen alta 63cm. Ja ihan oikein on mitattu. Changen kokolaskuri herjaa tuosta mitasta, pitäisi kuulemma olla vähintään 65cm. Mutta minkäs teet kun ei ole. Ilmeisesti heillä koot alkaa 65, joillakin muilla valmistajilla mun koko pitäisi olla 60, joku väitti jopa 55. Mutta ei kyllä mistään löydä edes tuota 60, kun kuppi pitäisi olla G tai H. Nyt käytän sitten 65G tai F kokoa, cubukselta löytyy. H&M on yhdet 70F liivit, niissä on siinä ympäryksessä jotain silikonia tms, pysyy hyvin paikoillaan. Mutta yleensä tuo 70 on liian löysä. Joten joo, minä ainakin käytän liian isoja ympäryksiä. Ja olen kuitenkin 163cm "pitkä" eli en muuten mikään ihan lyhyt.

Ohhoh, onko sulla pahat niska-hartiakivut, kun olet muuten pieni ja rinnat noin isot? Mä kävin pienennysleikkauksessa pienemmillä rinnoilla, koska kivut kovat eikä mitkään vaatteet istuneet päälle, kun olin pelkkää rintaa 😅

On minulla hartiat aivan jumissa ollut aina, ei hierontakaan oikein auta. Mutta tähän on muitakin syitä, työt jne.

Ja mitta rintojen päältä on 82, esimerkiksi lumingerie antaa näillä mitoilla 55H. Jos lasketaan noiden kahden mitan erotukset, niinkuin monessa kokotaulukossa menee, kuppikoko on joku DD tms. Mutta ei kyllä mahdu. Tuo 65F on juuri ja juuri hyvä, 65G vähän väljempi, mutta ok sekin etenkin menkkoja ennen kun vähän tuppaa turpoamaan. Urheiluliivejä on aika mahdoton löytää, kun jos ottaa xs, niin ei sinne rinnat mahdu. S taas liian väljä rintojen alta. Ja niissäkin rinnat litistyy liikaa. En näitä kuitenkaan pienentää haluaisi, kun eihän nämä kooltaan varsinaisesti mitkään jätit ole. Vartaloon nähden kyllä sitten isot.

Rintojen päältä? Rintaliivimitta kuuluu ottaa rinnan alta, ilmankos teillä on noin outoja kokoja. Tämä selittää.

Koon etsimiseen tarvitaan kaksi mittaa, rintojen päältä ja alta. Kirjainkoko saadaan kun miinustetaan rinnanpäällysmitta rinnanalusmitasta. Ympärysmitta on oma rinnanmitta pyöristettynä alaspäin, käyttäjästä riippuu miten napakasta tykkää.

Kuvittelepa isoäiti 65v, äiti 40 v ja tytär 18v, joilla kaikilla on täsmälleen samat vartalonympärysmitat niin rintojen alta kuin päältä mitattuna. Mitäpä lottoat, sopiiko samat liivit tai edes sama koko kaikille kolmelle?

Sama koko kyllä, plus miinus jokunen sentti, rasvan määrästä riippuen, malli on sit eri asia, koska siihen liittyy omat mieltymykset, rintojen malli jne. Miksi koko olisi ikäsidonnainen?

Ei ikäsidonnainen mutta kyllä se valittu liivimalli sekä vartalotyyppi, kehonkoostumus, rintojen ominaisuudet, ynnä muu vaikuttaa.

Niinhän tossa lukee.

Et tainnut ymmärtää, että tarkoitin että nuo mainitut tekijät muuttuvat iän myötä.

Niin? Koko on edelleen sama samoilla mitoilla.

Huoh. Tarkoitin juuri sitä, että koko ei ole sama samoilla mitoilla, koska (lisää nuo ylläolevat syyt).

Huoh. Liivimalli on eri asia kuin koko. Kyllä, vanhemmat ihmiset valitsevat varmasti erilaisen mallin ja siinä mitoitus saattaa olla erilainen. Mutta kuitenkin yleisenä ohjeena mittojen (rinnanympärys korkeimmalta kohdalta-rinnanympärys rintojen alta) mukaan arvioituna iästä huolimatta koko on sama samoilla mitoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme