Miksi noissa vaateketjujen rintaliivikoko-oppaissa lähes aina opastetaan ottamaan saman kokoinen liiviympärys kuin mitä mitattu rintakehän ympärys?
Sehän on monelle ainakin vähääkään isompirintaiselle liian väljä?
Kommentit (179)
Kannattaa selvittää, kuinka täytyisi mitata - et kai mittaa rintojen päältä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset monesti ostavat liivejä liian isolla ympäryksellä, koska eivät osaa mitata oikein tai eivät mittaa ollenkaan. Eri valmistajilla on erilaiset mitoitukset, esim. Changella on aivan eri mitoitus kuin useimmilla muilla.
Totta, jos käyttäisin esim. changen mitoitusta, kuppikokoni olisi 65F tai G. Mutta kuolen ne liivit päällä, henkeä ahdistaa ja päivän jälkeen on kylkiluut kipeät. Vaikka itse kuppi/rinnat istuu hyvin. Mielummin käytän ketjuliikkeiden mukavantuntuisia 75D-rintaliivejä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää, kuinka täytyisi mitata - et kai mittaa rintojen päältä?
En tietenkään :D
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ei niillä ole myynnissä mitään 65-senttisiä G-kupin liivejä. Pitää antaa mitat niille, joita myydään.
Oikeasti harva meistä haluaa pitää niin tiukkoja liivejä, että ne tuntuvat. Emme osta niin huonolaatuisia, jotka venähtävät heti. Istuvuuden vuoksi on ehkä otettava pienempi koko, mutta siihen laitetaan jatkopala, jotta ei purista.
Liivit tukevat myös olkaimien varassa. Tämän tietävät varmaan kaikki yli 25-vuotiaat, joilla on käytössä C-kupit tai suuremmat.
Sinulla on väärän kokoiset ja malliset liivit.
N42, 80G
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei ole tullut tutkineeksi, mitä terveysvaikutuksia on sillä, että rintakehän ympärille laitetaan koko päiväksi kiristysside? Rintojen ryhdikkyydestä on tullut joku ihme standardi. Ja kyllä, naiset sitä luomassa itse yhtä lailla. Stringien naru pyllyvaossa ja kiristysside rintakehän ympärillä. Naisen elämää 2022...
Ei sekään terveellistä ole eikä tunnu hyvältä jos rintojen paino roikkuu olkaimien varassa, niin kuin asia on kun on liian väljä ympärystä. Tulee kipuja ja urat hartioihin. Liiveittä en pysty ainakaan itse olemaan, tukea on oltava eikä pelkästään ulkonäön vuoksi.
Ei sekään ole kovin kivaa, kun ne urat painuvat koko vartalon ympärille. Isommille kupeille on yleensä myös leveämmät ja tukevammat olkaimet.
Olen varmaan aivan väärässä niin liivikauppiaitten kuin useimpien tämän palstan mammojen mielestä, kun minusta alusvaatteet eivät saisi tuntua millään tavalla. Eivät varsinkaan olla epämukavat eikä puristaa, kiristää eikä ahdistaa.
Vanity sizing-ilmiö. Miksi täällä jotkut jatkuvasti mainostavat sitä?
Kaikki eivät käytä vääränkokoisia (eli tiedän mielestänne liian pieniä) liivejä. Kaikki eivät pidä liian tukevasta ja puristavasta tunteesta rintakehällään. Eikä lapun kirjainnumeroilla ole heille merkitystä, tuntuu yhtä hyvältä, vaikka lapussa lukeekin E 70:n sijaan B 75.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ei niillä ole myynnissä mitään 65-senttisiä G-kupin liivejä. Pitää antaa mitat niille, joita myydään.
Oikeasti harva meistä haluaa pitää niin tiukkoja liivejä, että ne tuntuvat. Emme osta niin huonolaatuisia, jotka venähtävät heti. Istuvuuden vuoksi on ehkä otettava pienempi koko, mutta siihen laitetaan jatkopala, jotta ei purista.
Liivit tukevat myös olkaimien varassa. Tämän tietävät varmaan kaikki yli 25-vuotiaat, joilla on käytössä C-kupit tai suuremmat.
N42, 80G
Tiedän. Olen epätoivoisesti etsinyt sekä sopivia että mukavia jo noin 30 vuotta eli siitä alkaen, kun Patrician valmistamat imetysliivini kuluivat loppuun. Edelleen lähinnä sopivat löytyvät imetysliiveistä, kaarituettomia ja ilman mustelmia aiheuttavia saumoja ja kutittavia pitsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vanity sizing-ilmiö. Miksi täällä jotkut jatkuvasti mainostavat sitä?
Kaikki eivät käytä vääränkokoisia (eli tiedän mielestänne liian pieniä) liivejä. Kaikki eivät pidä liian tukevasta ja puristavasta tunteesta rintakehällään. Eikä lapun kirjainnumeroilla ole heille merkitystä, tuntuu yhtä hyvältä, vaikka lapussa lukeekin E 70:n sijaan B 75.
Minulle ei ole mitään väliä mitä siellä lapussa lukee, kuka sitä edes näkee?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei ole tullut tutkineeksi, mitä terveysvaikutuksia on sillä, että rintakehän ympärille laitetaan koko päiväksi kiristysside? Rintojen ryhdikkyydestä on tullut joku ihme standardi. Ja kyllä, naiset sitä luomassa itse yhtä lailla. Stringien naru pyllyvaossa ja kiristysside rintakehän ympärillä. Naisen elämää 2022...
Koska ketään ei kiinnosta kaaritukien epämukavuus tai terveyshaitat, koska niitä käyttävät naiset.
Mulla on 72cm ympärys ja kaikki suosittelee 75cm ympäryksellä olevia liivejä. Ne nousee jo kaupassa selästä ylös, eikä saa millään istumaan hyvin. ”Oikeassa” koossa olevat liivit on löpsäköitä, joiden kuppia ei saa kunnolla rinnan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42, 80G
Tiedän. Olen epätoivoisesti etsinyt sekä sopivia että mukavia jo noin 30 vuotta eli siitä alkaen, kun Patrician valmistamat imetysliivini kuluivat loppuun. Edelleen lähinnä sopivat löytyvät imetysliiveistä, kaarituettomia ja ilman mustelmia aiheuttavia saumoja ja kutittavia pitsejä.
Minun rinnanympärys on 71-72cm. Rintaliivikaupassa sanottiin että kannattaa aina ottaa 65 ympärys eli pienempi. Ei edes se 70 koska se 70 on käytännössä 1kk jälkeen niin löysä että mahtuu nyrkki sinne väliin..
Vaan pienempi ympärys niin että menee uloin hakanen kiinni ja sen mukaan kuppi. Niin sitten liivit kestää pidempään kun hakasia tiukentaa sitä mukaa kun liivit löystyy.
Joitain 70 liivejä oon ostanut ja totta se on, että muutaman kuukauden päästä ei istu enää. Ja sitten kun ei istu niin kupit alkaa olla oudosti tyhjät puoliksi jne. Sitten niitä onkin turha pitää ja käytän vaan urheilutoppeja.
Ja minä olen pienirintainen ihminen.
Täällä näkyy usein kommentteja miksi alusvaateliikkeen myyjä myy liian tiukkoja rintaliivejä, jotka puristavat käytössä niin, että niitä ei voi käyttää. Ehkä he ovat ap:n koulukuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 72cm ympärys ja kaikki suosittelee 75cm ympäryksellä olevia liivejä. Ne nousee jo kaupassa selästä ylös, eikä saa millään istumaan hyvin. ”Oikeassa” koossa olevat liivit on löpsäköitä, joiden kuppia ei saa kunnolla rinnan päälle.
Eih? Siis aivan päinvastainen suositus . Missä tuollaista suositellaan niin vaihda kauppaa !
Vierailija kirjoitti:
Minun rinnanympärys on 71-72cm. Rintaliivikaupassa sanottiin että kannattaa aina ottaa 65 ympärys eli pienempi. Ei edes se 70 koska se 70 on käytännössä 1kk jälkeen niin löysä että mahtuu nyrkki sinne väliin..
Vaan pienempi ympärys niin että menee uloin hakanen kiinni ja sen mukaan kuppi. Niin sitten liivit kestää pidempään kun hakasia tiukentaa sitä mukaa kun liivit löystyy.
Joitain 70 liivejä oon ostanut ja totta se on, että muutaman kuukauden päästä ei istu enää. Ja sitten kun ei istu niin kupit alkaa olla oudosti tyhjät puoliksi jne. Sitten niitä onkin turha pitää ja käytän vaan urheilutoppeja.
Ja minä olen pienirintainen ihminen.
Ostatko jotain halpis rintaliivejä? Itselleni ei ole käynyt koskaan noin, rintaliivit kestävät vuosia hyvinä.
Merkkiliiveissä ympärys on valittava yleensä 5-10 cm pienempänä kuin oma mitta (ts. liivi 75 sopii n. 80 cm rintakehälle). Change mitoitus ei ole mitenkään poikkeava kalliimpiin merkkeihin verrattuna. Marketti/halpisketjuliiveissä taas ympärysmitta sama kuin oma mitta. En tiedä, miksi näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian väljä, niin sitten on väärin mitattu. Jos rintojen alta mitattu ympärys on vaikka 75cm niin luonnollisesti silloin ostaa liivit, joissa on se 75cm ympärys.
Aina pitäisi kuitenkin sovittaa ennen ostamista. Kaikille vartaloille ei istu kaikki liivit.
Mutta miten se liivi tukee ollenkaan jos ympärys on ihan saman mittainen kuin oma rintakehä?
Rintaliivi on venyvää materiaalia jos et ole sattunut huomaamaan. Se tukivara on laskettu mittaan eikä lörpotä tms.
Nimenomaan on. Siksi se koko pitäisikin olla pienempi mitä oma mitta. Rintaliivin ympärysmitta on sen liivin pituus.
En ikinä ikinä enää osta pienempiä liivejä kuin oma mitta. Ei ole syytä puristaa hengityselimiä noin tiukalle ja jää kamalat jäljetkin seuraavaan päivään. Sama se mulle on vaikka haluaisit tukehduttaa itsesi mutta älä neuvo muille samoin.
Mut kato kun se on on hienompaa olla isokuppinen ja pieniympäryksinen, boostaa itsetuntoa mukavasti. Mielummin sanon tapailumiehillekin olevani D- tai E- kuin jotain B-kuppia! (Vaikka mulla pienet rinnat onkin.)
Mutta kun muut naiset käyttää vääränkokoisia liivejä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ketään ei kiinnosta kaaritukien epämukavuus tai terveyshaitat, koska niitä käyttävät naiset.
Jos kaarituet tuntuvat päällä, niin silloin kyseinen malli on vääränkokoinen tai vääränmallinen. Oikeankokoinen rintaliivi ei juurikaan tunnu päällä. Jos se kiristää, niin on liian tiukka. Sen oikean mallin löytäminen voi olla todella vaikeaa, edes kunnon liivikaupasta. Yhä kaipaan sitä lopettanutta liikettä, jossa oli ammattitaitoinen myyjä. Hän kun näki yhdet liivit päällä, niin hän totesi että sinun on turha kokeilla näitä muita tässä, hän katsoo sopivia malleja matalalla leveällä kaarella. Yleensä aina löytyi jotkut sopivat, mitkä eivät päällä puristaneet, painaneet tai olleet muuten epämukavat, mutta vaati tosi monien liivien kokeilua.
Yhdessä liikkeessä olen melkein riidellyt myyjän kanssa oikeasta koosta. Hän ei uskonut, että ilmoittamani koko voisi olla oikea, oli vaan tarjoamassa toista kokoa päältäpäin katsoen (minulla oli siis vaatteet päällä). Myönsi sitten vihdoin nähdessään ne liivit päällä, että olin sittenkin oikeassa koon suhteen.
Tosin ei sitä kokonumeroa kannata liikaa tuijotella, kannattaa avoimesti kokeilla rinnakkaisia kokoja, itsekseni ostellessa minulla saattaa olla samoista liiveistä kolmekin eri kokoa kokeiltavana, etenkin jos ei ole tutusta merkistä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkyy usein kommentteja miksi alusvaateliikkeen myyjä myy liian tiukkoja rintaliivejä, jotka puristavat käytössä niin, että niitä ei voi käyttää. Ehkä he ovat ap:n koulukuntaa.
Minulle myyjä sanoi että hyvä liivi on sellainen ettei sitä tunne tai huomaa ja antaa ryhdikkään olon. Ja niin se on kun ostaa oikean koon! Nimittäin liian löysä ympärys liikkuu, hiertää, hankaa.
Kun ottaa pienemmän ympäryksen täytyy kuppi valita sen mukaan. Ja itse olen mennyt tällä liiviasiantuntijan ohjeella 15 vuotta ja se mullisti elämäni! Mutta kaikenmalliset liivit ei istu- sekin kannattaa muistaa että tietty malli voi sopia jollekin paremmin kuin toiselle. Minulle sopii parhaiten balconette ja t-paitaliivit yleensä litistää tissit oudosti ja osa kupista jää tyhjäksi.
Oikeilla liiveillä voin käyttää push upeja ja rinnat on ryhdikkäät ja ihanat! Muuten on turha liivejä pitää kun tissit niin pienet. Jos pitäisin liian isoa ympärystä läpsyköitä tissien päällä niin mikä hyöty niistä edes on, parempi olla ilman sitten. Oikeilla liiveillä saan itselleni mm.rintavaon näkyviin ja tunne on tosiaan ryhdikäs ja kantava.
Toisaalta oma kokemus näin pienirintaisena.
Kokoa en ihmisille edes kerro koska minulle aletaan aina väittämään että se on väärin.. koska koko on 65E. Että ”yritän huijata että rinnat isot isolla kuppikoolla” tms. Kai nyt jokainen näkee että rinnat on pienet on mulla minkälaiset pushipit tahansa eikä se E kuppi niistä isompia tee. Kuppi on vaan suhteessa isompi kun ympärys on pieni.
T. Se jonka ympärys 71-72cm ja ostaa 65 koon liivejä.
Niin oli hankalaa ennen, kun ostin sitä kokoa mitä kaupan koko-oppaat sanoivat. Ikinä ei ollut hyvä päällä ja luulin että vika on rinnoissani ja että kaikki liivit on huonoja ja ”kuuluvat” olla epämukavia päällä.
Sitten ymmärsin mistä on kysymys.