Onko yleistä että yhdessä asuminen lisää stressiä?
Asuttiin ex-kihlattuni kanssa 2v yksiössä ja rajoitusten takia kahdestaan kotona aikalailla kaikki vapaa-aika. Mun oli välillä vaikea rauhoittua nukkumaan toisen takia ja muutenkin mua välillä häiritsi mekastaminen mitä asuessa syntyy. Ehkä erillinen makkari olisi auttanut, en tiedä. Olen vatsavaivoista kärsinyt atoopikko jolle kaikki stressi on erittäin haitallista.
Eron jälkeen olen keskittynyt hyviin yöuniin, ulkoiluun, liikuntaan. Katselin vanhoja valokuvia yhdessäolon ajoilta ja näytän niissä aivan järkyttävältä. Stressaantuneelta ja väsyneeltä. Yksinolo, hyvinvointiin panostaminen ja stressittömyys on saanut minut loistamaan ulkoisesti. Näytän kuulemma 5v ikäistäni nuoremmalta kun aiemmin saman pystyi sanomaan toiseen suuntaan.
Kun fwb-kumppani oli istumassa sohvallani ja itse olin vessassa, huomasin heti stressitilan nousun. Eli pitäisikö suosiolla seukkailla jatkossa etänä, vai poistuisiko tämä vaiva 150 neliön kämpässä?
Kommentit (27)
Sinkkunaiset ovat miehiä onnellisempia, koska parisuhteessa oleminen käy raskaammaksi naisille
Heteronaiset ovat heteromiehiä tyytyväisempiä sinkkuuteensa, tuore tutkimus kertoo. 61 prosenttia vastanneista naisista ilmoitti olevansa onnellinen sinkkuna; miesvastaajilla vastaava luku oli 49 prosenttia.
Essexin yliopiston professori Emily Grundy uskoo, että ero saattaa selittyä ainakin osittain sukupuolirooleilla parisuhteessa.
Naiset tekevät todennäköisemmin enemmän kodinhoitoon liittyviä askareita. He joutuvat usein myös vastaamaan enemmän niin sanotusta tunnepuolen työstä (engl. emotional labour): parisuhteen ylläpitämisestä, riitojen ratkaisemisesta, yhteisten ystävyyssuhteiden ylläpitämisestä ja muista vastaavista asioista.
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/201711132200528903
Tuossa nyt yksi artikkeli aiheesta, näitä on paljon eri tutkimuksia. Tiedoksi alapeukuttajille.
Jos mies haluaa olla onnellinen, hänen on syytä hankkiutua naimisiin. Jos taas nainen haluaa varmistaa onnellisuutensa, hänen on parasta pysyä naimattomana ja perheettömänä. Näin väitti käyttäytymistieteilijä Paul Dohan taannoisessa The Guardianissa julkaistussa jutussa.
https://www.tuni.fi/unit-magazine/artikkelit/onko-onnea-ilman-perhetta-…
Ilmankos on aina tuntunut siltä, että voi paremmin sinkkuna... ilmeisesti ihan oikeita huomioita.
Riippuu tietty luonteestakin, kaikkia ei ole luotu asumaan yhdessä, mutta kyllähän tuo asunnon pienuuskin vaikuttaa. Etenkin introverteilla pitäisi olla isot kämpät, jotta olisi omaa rauhaa ja tilaa. Itse en muuta enää koskaan yhteen, en pysty siihen. Kokeiltu on.
Ja allekirjoitan tuon, että nainen kuormittuu kyllä parisuhteessa/yhdessä asuessa enemmän. Tulee kaikenlaista metahommaa, jotka kummasti aina (okei, ei AINA mutta usein..) kaatuu naisen tehtäväksi.
Yksiössä kaksin asuessa ei kukaan voi hyvin. Mutta on mahdollista että ongelma ei poistuisi isossakaan asunnossa, jos on kovin introvertti. Silloiin on parempi ettei muuta yhteen vaan tiedostaa sen että eri kämpät on oltava.
Minullakin tämmöinen. Alkaa parissa päivässä ahdistaa toisen seura ja tulen vihaiseksi ja itkuiseksi. Kavereitakaan en mielellään majoita yhtä yötä pidempään. Se on ihan normaalia joillekin ihmisille. Tykkään kyllä olla sosiaalinen mutta pakko päästä olemaan yksin joka päivä. En vaan muuta enää yhteen kenenkään kanssa, ei se mikään pakko ole. Parisuhde pysyy ehkä pidempään "tuoreena" ja jännittävämpänä kun ei muuta yhteen, tämähän käy ihan hyvin minulle :)
Hienosti saatiin taas vihat tulille. Kysehän oli nimenomaan siitä, että asuitte yksiössä. Ei hetkeäkään ilman toista samassa huoneessa, paitsi (toivottavasti) vessassa/suihkussa. Voi olla, että sopeudut ihan hyvin avoliittoon, kun tilaa on enemmän. Mutta miksi kiirehtiä siihen? Ja parisuhteessa voi olla myös niin, että molemmat pitävät oman asuntonsa. On jopa aviopareja, jotka asuvat erikseen.