Mitä järkeä on vaihdattaa lapsella uudet pikkuhousut päivittäin?
Mitä järkeä on vaihdattaa lapsella uudet pikkuhousut päivittäin? Hygienia friikki kaveri vannottaa tyttärensä vaihtamaan uudet pikkarit päivittäin? Melkoista pyykkirumbaa varmaan ja luonto kiittää.
Ymmärrän, että ehkä 3 tai 4 kertaa viikossa lapsi vaihtaa alushousut, mutta että jokapäivä?? Housuunko ne kakkaa??
Kommentit (31)
Kyllä meillä ainakin vaihdetaan pikkarit/kalsarit päivittäin. Niin mä kuin mieskin, sekä poika ja tyttö. Eikä kukaan kakkaa housuihinsa.
Alushousut vaihdetaan päivittäin. Se on perushygieniaa. Se opitaan jo pikkulapsena.
Olen muuten samaa mieltä kuin ap, mutta itse opetin tavan lapsille siksi, etteivät myöhemmin kuvittelisi, että niitä voi pitää samoja useamman päivän.
Oikeasti siis eivät ne varmaan likaannu sillä lailla, että pitäisi pestä. Mutta siis miten niin ne lisäävät energiankulutusta, koska varmaan ne laitetaan koneelliseen, joka pestäisiin parin pikkuhousun erotuksesta huolimatta? Vai mitä oikein meinaat, ap?
Alkavat haisemaan. Alapää on hyvä pestä vedellä päivittäin ja sen jälkeen laitetaan puhtaat alushousut.
Eli kun lapsesi käy päivän aikana pissalla ja kakalla niin hän pyyhkii ja illalla pöksyt tuolin selkönojalle tai mihin nyt laittaa kun ja aamulla taas jalkaan?
Kai sitten edes kakkaamisen jälkeen käy pyllypyykillä, jos samoja alkkareita pitää seuraavanakin päivänä käyttää?!?!
🤢😐
Eipä tarvitse ihmetellä miksi jotkut lapset "haisevat" varhaiskasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten samaa mieltä kuin ap, mutta itse opetin tavan lapsille siksi, etteivät myöhemmin kuvittelisi, että niitä voi pitää samoja useamman päivän.
Oikeasti siis eivät ne varmaan likaannu sillä lailla, että pitäisi pestä. Mutta siis miten niin ne lisäävät energiankulutusta, koska varmaan ne laitetaan koneelliseen, joka pestäisiin parin pikkuhousun erotuksesta huolimatta? Vai mitä oikein meinaat, ap?
Siinäpä se. Meillä pestään pyllyt aina kakan jälkeen (aikuiset/lapset) ja varmasti ei ole likaa housuissa. Silti joka aamu puhtaat pöksyt jalkaan. Yhtään pelkkää alusvaatekoneellista en ole ikinä pessyt, vaan pyörivät siinä muun pyykin seassa. Ja eivät kulu rikki sen nopeammin, jos sitä yritetään perustella. Ihan kestää kaikki koot lapsilla kasvuajan ehjänä ja aikuisten taas on hyvä joskus ostaakin uusia vaatteita, jos joku kalsari nyt pesusta johtuen puhki menisi...
Ensinnäkin, jotta päivittäisestä vaihtamisesta tulee automaattinen rutiini kuten hampaidenpesustakin.
Toiseksi, jotta lapsi olisi puhdas eikä haisisi pyllylle. Kannattaa opettaa myös päivittäinen vesipesu.
Ihan perushygienian harjoittelua pienestä pitäen. Teininä näitä on jo vaikeampi treenata, jos luulee että pesut ja pikkareiden vaihto 3-4 kertaa viikossa riittää.
Kyllä lapsikin esim. hikoaa ja pienten hygienia voi olla hieman puutteellista varsinkin jos itse pyyhkivät pyllynsä.
Lapselle tulee pienestä pitäen opettaa itsestään huolehtimisen perusasiat, kuten se, että alapää pestään päivittäin ja joka päivä laitetaan puhtaat vaatteet, erityisesti alusvaatteet ja sukat.
Seitsemät pienet pikkuhousut viikossa ei näy pyykkihuollossa mitenkään.
Oikeasti, miten joku voi vedota 2-3 pikkuhousujen pesujen säästöä per viikko ekologialla?
Voi jumalauta mitä luonnonvarojen haaskausta. Kyllä ne alusvaatteet kuluu ja pyykkiä joutuu pesemään useammin, jos jatkuvasti vaihtaa alusvaatteita. Meri koostuu pisaroista. Meillä pestään viikossa 10 koneellista pyykkiä ainakin, siihen tulisi varmasti yksi koneellinen lisää, jos vaihdetaan alkkarit alituiseen. Ei ennenkään vaihdettu alusvaatteita kuin kerran viikossa, saunapäivänä. Jos ei housuun pasko, niin kyllä se riittäisi nykyään myös perushygienian tasoksi.
Me vaihdetaan alkkarit saunapäivinä, siis noin joka toinen päivä. Usein kyllä saunomaan lähes joka päivä.
Meillä lapset peseytyy 2-3 kertaa viikossa, ilman pesuaineita. Tuolloin myös vaihdetaan vaatteet. Ei patistella pippelipesulle joka ilta.
Perushygieniaan kuuluvat tavat kannattaa lapselle opettaa heti pienestä pitäen, jotta ne varmasti menevät selkärankaan. Sitten on jo myöhäistä opettaa uusia rutiineja kun asia olisi oikeasti ajankohtainen eli kun lapsi on tullut teini-ikään ja alkaa haisemaan sen takia.
Minulle opetettiin lapsena, että sukat, pikkarit ja T-paita vaihdetaan päivittäin. Kasvot, kainalot, alapää ja jalat myös pestään päivittäin, vaikka ei kävisi suihkussa. Saman olen opettanut lapsilleni.
En voi ymmärtää, kun lapsille ei opeteta pienestä saakka perushygieniaa ja sitten esiteini- ja teini-iän tullen itketään, kun ne ei osaa automaattisesti vaihtaa haisevia vaatteita puhtaisiin tai käydä pesulla.
Ja pienikin lapsi haisee oikeasti pahalle, jos tätä ei pestä säännöllisesti ja vaihdeta puhtaita vaatteita. Olin nuorempana päiväkodissa töissä ja välillä piti pidätellä oksennusta, kun lapset haisi niin pahalle. Eikä ollut mikään slummi vaan ihan tavallinen keskiluokkainen alue.
Mietinmie kirjoitti:
Voi jumalauta mitä luonnonvarojen haaskausta. Kyllä ne alusvaatteet kuluu ja pyykkiä joutuu pesemään useammin, jos jatkuvasti vaihtaa alusvaatteita. Meri koostuu pisaroista. Meillä pestään viikossa 10 koneellista pyykkiä ainakin, siihen tulisi varmasti yksi koneellinen lisää, jos vaihdetaan alkkarit alituiseen. Ei ennenkään vaihdettu alusvaatteita kuin kerran viikossa, saunapäivänä. Jos ei housuun pasko, niin kyllä se riittäisi nykyään myös perushygienian tasoksi.
Me vaihdetaan alkkarit saunapäivinä, siis noin joka toinen päivä. Usein kyllä saunomaan lähes joka päivä.
Sinusta saunominen joka (toinen) päivä kuluttaa vähemmän luonnonvaroja kuin yhden ylimääräisen pyykkikoneellisen peseminen per viikko?
Sauna joka päivä kuluttaa myös luonnonvaroja ja miten pesette 10 koneellista pyykkiä ja sinne ei muutamat pikkarit mahdu sekaan? Kuinka paljon porukka teillä on, jos viikon alusvaatteet täyttää koko koneellisen?
Mietinmie kirjoitti:
Höpö höpö, taidatte haaskata niitä luonnonvaroja noin muuten pesemällä muita tekstiilejä turhan usein. Miten muka ei 10 koneelliseen mahdu pikkuhousuja 1-2 per henkilö lisää viikossa? Kuulostaa selittelyltä, kun omaatte vain huonot hygieniatavat. Johan naisten pitää vaihtaa ne alkkarit valkovuodon takia!
Mietinmie kirjoitti:
Eiköhän tuo jatkuva saunominen kuluta enemmän sähköä ja vettä, kuin pelkkä päivittäinen suihku ja yksi extrakoneellinen pyykkiä viikossa. Pesette kuitenkin 10 koneellista viikossa, joten en ymmärrä miten kynnyskysymys on juuri alusvaatteiden peseminen. Minä ainakin ihan mielelläni pidennän päällysvaatteiden pesuväliä esim. tuulettamalla, mutta alusvaatteiden ja sukkien pesemisestä en tingi.
Vaatteet on joka tapauksessa kulutustavaraa, varsinkaan alusvaatteita ei kannata säästellä hysteerisesti puhtauden kustannuksella.
Mietinmie kirjoitti:
Eli saunotte melkein joka päivä ja vaihdatte silloin alkkarit. Vaihdatte itsekin melkein joka päivä siis.
Vierailija kirjoitti:
Minulle opetettiin lapsena, että sukat, pikkarit ja T-paita vaihdetaan päivittäin. Kasvot, kainalot, alapää ja jalat myös pestään päivittäin, vaikka ei kävisi suihkussa. Saman olen opettanut lapsilleni.
En voi ymmärtää, kun lapsille ei opeteta pienestä saakka perushygieniaa ja sitten esiteini- ja teini-iän tullen itketään, kun ne ei osaa automaattisesti vaihtaa haisevia vaatteita puhtaisiin tai käydä pesulla.
Ja pienikin lapsi haisee oikeasti pahalle, jos tätä ei pestä säännöllisesti ja vaihdeta puhtaita vaatteita. Olin nuorempana päiväkodissa töissä ja välillä piti pidätellä oksennusta, kun lapset haisi niin pahalle. Eikä ollut mikään slummi vaan ihan tavallinen keskiluokkainen alue.
Mä olen ihmetellyt kun lapsia ei kotona opeteta pyyhkimään pissaamisen jälkeen. Housut suoraan vaan jalkaan. Ja jos niitä pikkareitakaan ei vaihdeta niin voi oksetus. Ja ihan 4-5 -vuotiaille on tullut uutena asiana tuo pissan pyyhkiminen.
Niin. Osalla on sitten näitä pyllynhajuisia lapsia, joista on pakko tehdä lasu. Alapäähajut eivät kuulu ”normiarkeen”, ei, vaikka kuinka niin haluaisit.