Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokaiselle vauvalle uusi patja?

20.09.2006 |

[color=maroon]Mietin tässä, että tällasen väittämän oisin jossai joskus kuullu. Pitääkö paikkaansa ja miksi näin olis??

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin patjaa on säilytetty jossain mistä se on voinut saada esim. homesientä, hajuja tms haitallisia juttuja. Minä ainakin pidin molemmilla lapsilla samaa patjaa, ikäeroa miltei tasan 2v. Patjan säilytimme vaatekaapissa, emme varastossa tms, joten siellä oli täysin kuivassa ja hajuttomassa ympäristössä. Tuuletin sen vain ennen käyttöönottoa ja tarkistin ettei ole mitään haisuja.

Mutta tämä siis vain mun tietämystäni, viisaammat korjatkoon tietämättömyyteni, kiitos :)

Vierailija
2/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänellä on sama patja kuin esikoisella oli (esikoiselle - nyt 3,5v - hommattiin silloin uusi patja, toka kun syntyi, esikoinen siirtyi seuraavaan sänkyyn). Kolmonen syntyy helmikuussa, silloin saa toka taas luovuttaa kolmannelle pinniksen. En ala patjaa uusimaan, ihan hyvä se vielä on. Koko ajan ollut käytössä viimeiset 3,5v, eli ei ole missän ullakon tomuissakaan välillä pyörinyt. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu siihen, että jos patjaan tulee esim. pukluja tms. kosteutta, niin patjassa alkaa kehittyä ajan mittaan erilaisia homeitiöitä, joita ei toki silmä näe. Näistä itiöistä vapautuu jotain haitallisia aineita, jotka _saattavat_ olla osasyynä kätkytkuolemaan. Vanhalla patjalla nukkuminen on siis yksi riskitekijä kätkytkuolemissa.

Meillä esikoiselle ostettiin uusi patja. Käytin alusta lähtien patjassa muovitettua froteeta ja pestävää petaria, eikä meillä patja ole kastunut tai edes kostunut ikinä, esikoinen ei muutenkaan pulautellut oikeastaan yhtään. Patja on myös säilytetty aina sisätiloissa, ei ulkovarastossa. Näin ollen tohdin käyttää samaa patjaa myös uudella tulokkaalla.

Vierailija
4/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=maroon]Nyt palautuu mieleen, ku luin tuota Marrastoiveen tekstiä. Eli jostai olin kuullu, ett vois olla yhteyksiä kätkytkuolemaan.

Koska otetaan ä-pakkaus niin ainakin alussa pikkukakkonen on uuella patjalla, mutta pitää vielä miettiä mitä tekee pinnasängyn patjan kanssa. En kyllä jaksa muistaa, että sitä oisi kylmässä varastossa pidetty vaan aina mielestäni lämpimässä.

Z

Vierailija
5/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut että jokaisella sisaruksella pitäisi olla oma patja,

kätkytkuolema riskin vuoksi.

Mutta olen myös kuullut että vaahtomuovi patjasta nousee jotain kätkytkuolema riskiä aiheuttavaa " höyryä" ,

ihmettelenkin miten sitten ä-pakkauksessa voi olla vaahtomuovipatja.

Meillä ostettu tulevalle vauvalle oma VANU patja.

En tiedä onko jutuissa mitään perää, mutta varmuuden vuoksi :)

Vierailija
6/15 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä uskon tuohon jokaiselle vauvalle uusi patja neuvoon..

olen kanssa kuullut siitä kätkytkuolemariskistä. neuvolasta myös suosittelivat uutta patjaa.

itse ajattelen vaihtavani patjan ihan jo siksi, että jos jotain sattuu, niin kyllä varmaan omatunto soimaa 25e säästämisestä justiin tossa asiassa..

uusi tavallinen pinniksen patja maksaa lastentarvikkeessa sen 25-30e, siis.

pinnis on jo purettu melkein vuosi sitten, poika on nyt reilut 2v. ja se patja on ollut pojalla siitä lähtien leikeissä/olkkarissa mukavana köllöttelypakkana, suojana päällä pussilakana, niin on kätevä pestäkin.

nyt helmikuuksi pitää ostaa sitten uusi patja, kun on sisarus tulossa. petauspatjaa (konepestävä) ajattelin kyttää samaa, mutta patjan ostan kyllä uuden, olisin ostanut, vaikka tätä nykyistä patjaa ei olisikaan otettu mukaan leikkeihin.

Vierailija
7/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama patja ja ikäeroa tuli 4v2kk eikä siinä patjassa ollut mitään,tuuletin kans ja katsoin että puhdas on.

äityliini ja poju liki 10kk

Vierailija
8/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meidän tuleva vauva on jo kahdeksas lapsi, joka käyttää tuota patjaa. Ostettu siis meidän esikoiselle, joka täyttää joulukuussa jo 11 v ja patja on tuon sängyn mukana ollut meidän 2 muulla lapsella, siskon lapsilla ja parin kaverin lapsella. Nyt siis takaisin meillä.. Patja on siis koko ajan kyllä ollut käytössä ja pesty tietenkin aina välissä. Tosin tuo sänky on sellainen rottinki-sänky, jota voi käyttää vain n. 4 kuukautta, kun jää jo pieneksi.

Mutta mäkin olen kuullut tuon kätkytkuolema-jutun liittyvän patjaan, mutta en ole sen takia joka kerta uutta patjaa tehnyt/käyttänyt...

Tuittuli ja vaavi 37+6

Vierailija
9/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]että pitäisi siis ehottomasti olla vanua?

Vierailija
10/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopsaan tähän 30.8. lokakuisiin kirjoittamani viestin, kun siellä oli puhe tästä aiheesta enkä ihan rehellisesti jaksa kirjoittaa samaa uusiksi :) Asiasisältö on kuitenkin sama.

--

NAZU puhuit tuosta patjanvaihdosta ja KÄTKYTKUOLEMARISKISTÄ...

Siitä oli keskustelua täällä palstalla joskus keväällä ja itse osallistuin sillon keskusteluun ihan aktiivisesti. Tosiaan joku sellainen legenda kiertää, ja siinä oli muistaakseni takana Vauva-lehden vähän valikoivasti kirjoittamat noin 20 sanan viittaukset tutkimuksiin.

Tutkiskelin silloin itse asiaa, koska mua alkoi kauheasti ärsyttää se vehtaaminen ja syyllistäminen, kun joku ei patjaa meinannut vaihtaa... Asia meni niin, että jos vanha patja on kastunut esim. pulauttelusta, siellä voi olla jotain tiettyjä homeitiöitä joita on löydetty kätkytkuolleiden lasten hengitysteistä - tosin noita samoja itiöitä on ihmisen hengitysteissä normaalistikin. Muistaakseni ei ole toistaiseksi ainakaan pystytty mitenkään todentamaan, että nämä tietyt itiöt olisivat sitten varsinaisesti vastuussa kätkytkuolemasta.

Kansainvälisen kätkytkuolemayhdistyksen sivuilta löytyy suosituksia ja tietoa tuosta tutkimuksesta. Tästä löytyy tietoa:

http://www.sidsandkids.org/pdf/october05_statement.pdf

Lyhyesti tuo yhdistys ei suosita patjan vaihtoa, jos patja on hyväkuntoinen eikä ole rikki.

Tässä oli vielä muutakin tietoa kätkytkuoleman tämänhetkisestä tutkimuksesta:

http://www.sidsandkids.org/current_topics.html

Minusta tuo oli ihan hyvä saitti, suhtautuivat asiallisesti arkaan asiaan ja lähestyvät asioita tutkimusten kautta. Ongelma mun mielestä piilee usein siinä, että tutkimuksia lukevat, tulkitsevat ja uudelleenkirjoittavat sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään alkuperäistietoa asiasta. He tulevat helposti oikoneeksi mutkissa, varsinkin kun on jutulla deadline edessä ja lukijoitakin pitäisi saada... multa vaati myös aika pitkän aikaa etsiskellä tosiasiallista tietoa aiheesta, joten työn takana se oli. Siinä siis varmaan kuitenkin syy kaupunkilegendan leviämiselle.

Anyways, itse en aio patjaa vaihtaa ellei sille nyt sitten tässä välissä tapahdu jotain, esikoinenhan sillä tulee nukkumaan kuitenkin vielä pitkään kun vauva nukkuu meidän välissä ja vaunuissa. Kerran on tyttö tainnut siihen pulauttaa ja kerran oksentaa, rikki se ei ole ja 1,5 v vanha.

--

Ja vielä linkki siihen ketjuun jossa tuo pitkä keskustelu toukokuussa oli:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7387073&p=&mpage=1&tmode=…

Toivottavasti linkki toimii.

Coe rv 35+1

Vierailija
11/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Pääpiirteittäin luin ja täällä näköjään on käyty keskustelua tosissaan aiheesta. En hoksannukkaa haulla kokeilla :)

Zatu

Vierailija
12/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides lapsi tulossa, nolla kätykytkuolemaa ja sama patja. Sitä on pesty tarpeen tullen (eli aika usein) ja päällinen on vaihdettu. En ole koskaan kuullutkaan että se pitäisi vaihtaa ja rehellisesti sanottuna niin en vaihda nytkään vaikka asiasta kuulin =)

Kukin taplaa tyylillään.

Vierailija
13/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin sellainen vanupatja, joka on paloturvallinen, jossa pestävä kangaspäällinen (60 asteessa),

sisällä vanua oleva patja, jonka pitäsi olla hengittävä, ilmava

ja siihen ei ala kasvamaan pieniä homeitiöitä, joita helposti tulee vaahtomuovipatjaan, joista voi aiheuta kätkytkuolemaa.

Vanun saa myös suihkuttamalla pestä,

jota ei voi vaahtomuovipatjalle varmaankaan tehdä (?).

Patja on myöskin toiselta puolelta pehmeämpi ja toiselta puolelta vähän kovempi,

kun vauva hieman kasvaa ja tulee enemmän painoa,

niin on hyvä kun patja on vähän kovempi silloin.

Patja on tietysti hieman kalliimpi kuin vaahtomuovi patja.

Maksaa n.50-60e.

Niitä myydään joissain lastentarvike liikkeissä ja ihan tavallisissa huonekaluliikkeissä.

Kannattaa niistä kysellä vielä tarkemmin.

Meillä ollut esikoisella jo tällainen vanupatja ja nyt ostimme tulevalle vauvalle oman.

Vierailija
14/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kovassa pakkasessa/kuumassa saunassa kun patjaa pitää joskus, niin ne kaikki öhkömönkiäisetkin kuolee.

Vierailija
15/15 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten Familonin ovat ainakin ihan turvallisia, ainakin niin myyjä kovasti vakuutti kun ostimme vauvan pinnasänkyyn uuden patjan :)

Ulkolaisissa (jotka siis valmistetaan esim kaukoidässä) saattaa olla homeenesto- ja käsittelyaineita ko maan kosteiden olojen ja pitkän kuljetusmatkan vuoksi, jotka höyrystyy ja ne eivät välttämättä ole kovin terveellistä vauvan hengitellä. Tälläistä tietoa siis sain patjaa ostaessani.

Uusi patja tuli hankittua, koska sänky ostettiin käytettynä enkä halua toisten vauvaojen pukluissa/pissavahingoissa vauvaa nukuttaa... jos olisi oman lapsen patja ja tietäisin, ettei vahinkoja ole päässyt niin emme olisi uutta hankkineet.

Mayella rv 39