Miten jotkut, varsinkin miehet eivät opeta lapsille käytöstapoja?
Ei semmoinen Homer Simpson tyylinen kasvatus vie pitkälle, et sillä tavalla saa fiksuja lapsia. Että jos lapsi vaikka pieraisee julkisesti, niin vain nauretaan sille. Minkälaista openkin on viedä tuollaisia lapsia jonnekin ihmisten ilmoille, esim kirkkoon, joille ei ole opetettu käytöstapoja.
Ennen oli erikseen nämä tyhmät höhöttäjät niitä oli yksi tai kaksi luokassa, nyt melkein koko luokka on sellaisia.
Kommentit (31)
Tässä eräänä päivänä jonotettiin Mäkkärillä, niin eikös siihen purjehtinut jostakin 30+ isä lastensa kanssa. Hän kiilasi eteemme Euroopan omistajan elkein ja sitten alettiin pohtia kovaan ääneen, mitä kukakin ottaisi. Mielestäni isä porukkansa kanssa olisi voinut jäädä kiltisti odottamaan vuoroaan ja siinä odotellessa olisivat miettineet ostamisiaan. Nyt meidän piti seurata tätä typerää arpomista, josta ei tuntunut tulevan loppua ollenkaan, koska jälkikasvu oli yhtä pihalla kuin typerä isänsä.
Huomattu ihan sama asia. Entinen miesystävä oli hyvä esimerkki tästä. Lapset kiroilee ja se oli vaan todella hauskaa tän miehen mielestä. Koulussa nuorempi lapsista oli lyönyt heti ekalla luokalla toista oppilasta turpaan ja mies oli ihan fiiliksissä kuinka pojallensa ei kukaan vittuile. Joo, poistuin melko pian takavasemmalle.
Sinäkö ap tiedät miten jokaisessa perheessä kasvatetaan ?
Meillä se on juuri toisinpäin, eli mies opettaa kasvatustapoja
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:11"]
Sinäkö ap tiedät miten jokaisessa perheessä kasvatetaan ? Meillä se on juuri toisinpäin, eli mies opettaa kasvatustapoja
[/quote]
Kyllä tiedän, ihan jokaisen tottakai.
Sinäkö ap tiedät miten jokaisessa perheessä kasvatetaan ? Meillä se on juuri toisinpäin, eli mies opettaa kasvatustapoja
[/quote]
Varmaankaan ap ei puhunut kaikista perheistä, enkä usko, että hän luulee tietävänsä, miten joka ikisessä perheessä kasvatetaan. Mikä sai sinut ajattelemaan, että hän tarkoitti ihan kaikkia perheitä?
Huomattu ihan sama asia. Entinen miesystävä oli hyvä esimerkki tästä. Lapset kiroilee ja se oli vaan todella hauskaa tän miehen mielestä. Koulussa nuorempi lapsista oli lyönyt heti ekalla luokalla toista oppilasta turpaan ja mies oli ihan fiiliksissä kuinka pojallensa ei kukaan vittuile. Joo, poistuin melko pian takavasemmalle.
[/quote]
Harmi ettei kukaan opeta, varsinkin poikien kohdalla se korostuu ja näyttävät tyhmemmiltä kuin ovatkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:11"]
[/quote]
Harmi ettei kukaan opeta, varsinkin poikien kohdalla se korostuu ja näyttävät tyhmemmiltä kuin ovatkaan.
[/quote]
Niinpä. Näistäkin pojista olis tullut ihan kunnollisia jos edes jompi kumpi vanhemmista olis halunnut kasvattaa niitä.
Joo aika surullista. Ja samoissa perheissä äiti loistaa henkisellä poissaolollaan kun ei voi siirtää katsettaan puhelimesta edes hetkeksi, milloin fb:ssä, milloin vauvapalstalla. Sitten ihmetellään kun lapset voi huonosti ja pahoinpitelee toisiaan. Niistä käytöstavoista nyt puhumattakaan.
[/quote]
Ja näin taas rönsyillään alkuperäisestä aiheesta aivan muualle... av:lla osataan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:22"]
[/quote]
Ja näin taas rönsyillään alkuperäisestä aiheesta aivan muualle... av:lla osataan.
[/quote]
Mutta tuli mieleen sanonta: "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa."
No joo mun miehelle on myös tärkeää että poika pitää puoliaan. Itse yritän opettaa kohteliaisuutta ja tyttöjen/naisten kunnioitusta, taitoja jotka ainakin nykymiehiltä osalta uupuu..
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:07"]
No joo mun miehelle on myös tärkeää että poika pitää puoliaan. Itse yritän opettaa kohteliaisuutta ja tyttöjen/naisten kunnioitusta, taitoja jotka ainakin nykymiehiltä osalta uupuu..
[/quote]
Kaikki osaavat pitää puoliaan, kun suuttuu tarpeeksi. Opetan lapselle, että itsepuolustus ei ole kiellettyä, vastavalla voimankäytöllä saa puolustaa itseään.
Nykyään normaalit käytöstavat ovat "paskan tärkeyttä" ja ties mitä narsismia.
Ylipäänsä toisen ihmisen kunnioittaminen ja siihen kasvattaminen/opettaminen tuntuu olevan katoamaan päin. Minusta se on sääli koko yhteiskunnan ja tulevaisuuden kannalta.
Uskoisin, että sellainen perustavanlaatuinen henkinen hyvinvointi lähtisi siitä, että on kohtalaisessa balanssissa ympäröivän maailman ja ihmisten kanssa. Se vaatii molemminpuolista kunnioitusta ja vastavuoroisuutta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:07"]
[/quote]
Kaikki osaavat pitää puoliaan, kun suuttuu tarpeeksi. Opetan lapselle, että itsepuolustus ei ole kiellettyä, vastavalla voimankäytöllä saa puolustaa itseään.
[/quote]
Joo mutta meinasin että mun mies olisi myös onnesta pinkeenä jos poika kouluun mennessään löisi turpaan toista..
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:09"]
[/quote]
[/quote]
Oletteko testanneet mitä tapahtuu, jos jossain tilanteessa ei olekaan nyrkit pystyssä puolustamassa itseään?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:07"] No joo mun miehelle on myös tärkeää että poika pitää puoliaan. Itse yritän opettaa kohteliaisuutta ja tyttöjen/naisten kunnioitusta, taitoja jotka ainakin nykymiehiltä osalta uupuu.. [/quote] Kaikki osaavat pitää puoliaan, kun suuttuu tarpeeksi. Opetan lapselle, että itsepuolustus ei ole kiellettyä, vastavalla voimankäytöllä saa puolustaa itseään. [/quote] Joo mutta meinasin että mun mies olisi myös onnesta pinkeenä jos poika kouluun mennessään löisi turpaan toista..
[/quote]
Mä kyllä olisin onnesta pinkeenä jos pääsisin moisesta ameebasta eroon.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:07"] No joo mun miehelle on myös tärkeää että poika pitää puoliaan. Itse yritän opettaa kohteliaisuutta ja tyttöjen/naisten kunnioitusta, taitoja jotka ainakin nykymiehiltä osalta uupuu.. [/quote] Kaikki osaavat pitää puoliaan, kun suuttuu tarpeeksi. Opetan lapselle, että itsepuolustus ei ole kiellettyä, vastavalla voimankäytöllä saa puolustaa itseään. [/quote] Joo mutta meinasin että mun mies olisi myös onnesta pinkeenä jos poika kouluun mennessään löisi turpaan toista..
[/quote]
Entä jos kävisikin toisinpäin, poika saisi itse turpaan?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:09"]
[/quote]
[/quote]
Oletteko testanneet mitä tapahtuu, jos jossain tilanteessa ei olekaan nyrkit pystyssä puolustamassa itseään?
[/quote]
Ei me sellaista aleta kokeilemaan. Todennäköisesti silloin saisi yhden iskun sijaan useamman.
Suomessa ei toisten huomioon ottaminen ole korkeassa kurssissa. Lapset eivät opi käytöstaoja, mutta eivät aikuisetkaan niitä osaa, vaikka nyt ehkä pierua osaavatkin pidättää.