Miten joku voi saada yli 10 raskauskiloa?
Tai tuntuu tuo 10 kiloakin aika paljolta. Siinähän on jo ihan törkeästi rasvaa mukana! Jos lapsi painaa 3-4 kiloa ja kohtu yms noin kilon, niin miettikää mikä määrä pitää ahtaa ruokaa napaan saadakseen sen ylimääräisen 5-7 kiloa vielä yhdeksässä kuukaudessa kerrytettyä! Ja miettikää kuinka paljon vaivaa pitää nähdä päästäkseen niistä sitten eroon. Järjetöntä.
Kommentit (73)
Mulle on tullut 15kg, raskausviikkoja 37.
Vauvan painoksi on arvioitu nyt reilut 2600g, siihen istukka, lapsivedet, lisääntynyt veri jne, eli tosiaan muutaman lisäkilon olen itselleni syönyt.
BMI ennen raskautta oli 16, ja nyt ekaa kertaa elämässä oikeasti onnistun lihomaan syömällä. Lisäksi herkuttelen. Mitä ap sanot? ;D
Aion muuten toivottavasti myös pitää edes osan näistä kiloista. T.7
Myös lapsivesi painaa. Elimistö kerää nestettä, mikä on hyvä, koska synnytyksessä voi menettää paljon verta. lievä turvotus ei viittaa raskausmyrkytykseen.
mulla tullut painoa kaikissa kolmessa raskaudessa n.11kg, vaikka olen alusta loppuun oksentanut ja ollut vähintään 8 kertaa (2-5 päivää kerralla) tiputuksessa. Muutenkin syönti ollut huonoa raskaus aikana enkä koskaan ole pystynyt mässäilemään enkä muutenkaan välittänyt herkuista.
Mutta painoa ei ole jäänyt, ekan syntymän jälkeen 3 pv synnytyksestä miinuksella, toisella viikon päästä miinuksella ja kolmannelta kuukauden päästä oli paino vähemmän mitä ennen raskautta.
Tiedän toki, että tämä avaus on trollausta, mutta ihmettelen, millainen ihminen viitsii tehtailla tällaisia. Ei voi olla kovin kivaa oman pään sisällä hänellä.
Onko ap kuullut koskaan lapsivedestä? Se tulee vielä vauvan ja kohdun painon lisäksi. Ei tarvitse olla edes varsinaista raskausmyrkytystä, kun nestettä kertyy. Ei ole mitenkään harvinaista, että synnytyksen tai sektion jälkeen virtsaa tulee 5 litraa vuorokaudessa.
Entä onko täysin vieras ilmiö, että hemoglobiini laskee raskausaikana? Syynä on verimäärän lisääntyminen. Elimistö kun varautuu mahdolliseen veren menetykseen synnytyksen yhteydessä. Yleensä myös rinnat turpoavat jo odotusaikana, ja painoa tulee siitäkin.
Eli aika pieni osuus on varsinaisella läskillä. Surullista, jos nuoret naiset ovat näin painonhallinnan orjia! Toivottavasti ap ei ainakaan tule raskaaksi ennen kuin saa jonkinlaisen käsityksen normaalista raskaudesta.
Kaikissa kolmessa raskaudessa tullut painoa 15-20 kiloa. Yhdessä raskaudessa minulla oli alkava raskausmyrkytys joten turvotusta oli aika paljon. Söin aika lailla normaalisti raskauksien aikana.
Olen myös aina ollut alta kahden viikon vanhoissa mitoissani (en laihduttanut enkä imettänyt).
Minun painoni nousi 16,5 kiloa raskauden aikana. Minulla ei ollut raskausmyrkytystä eikä turvotusta. En syönyt yhtään enempää kuin ennen raskauttakaan, enkä epäterveellisesti (oikeastaan olin tuolloin ortorektikko). Kuukauden päästä synnytyksstä painoin 5 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta laihduttamatta yhtään (ja koska se ennen raskautta oli ollut normaalipainon alarajoilla, olin tuolloin sitten jo huomattavan alipainoinen, pyörtyilin sen takia, jne)
Sanoisin, että painon nousu noin 20 kiloon asti on vielä normaalia. Mutta jos niitä kiloja ei halua ikuisesti omakseen (mikä mun puolesta on ihan fine ja voi joskus olla hyväksikin), niistä olisi syytä hankkiutua eroon noin vuoden kuluessa synnytyksestä.
vauva + istukka + lapsivesi + lisääntynyt verimäärä + elimistöön kerääntynyt turvotus = helpostikin +10 kg.
Vaikka eihän tuota provoa oikeasti viitsisi ruokkia.
Taitaa ap olla lapseton, tai tynnyrissä kasvanut.
Vaikka ei herkuttelisi niin elimistöhän kerää rasvaa esim. lantiolle koska sitä imetykseen tarvitsee. Useasti sen takia lähtöpainoltaan hoikat saavat enemmän painoa raskauden aikana.
Kun olen ollut alipainoinen ennen raskaaksituloa, paino nousi 15 kiloa, ja kaikki myös lähti. Terkkari oli tyytyväinen, että painoa tuli, koska hänen mielestään keskenmenoriskini olisi muuten ollut suuri.
Kun olin pullukampi ennen raskautta, painoa tuli vain viitisen kiloa, ja painoin synnytyksen jälkeen vähemmän kuin ennen raskaaksituloa. Elimistöni tiesi, että nyt lisäravintoa ei tarvita.
Sopiva painonnousu riippuu paljon lähtöpainosta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:01"]
Vaikka ei herkuttelisi niin elimistöhän kerää rasvaa esim. lantiolle koska sitä imetykseen tarvitsee. Useasti sen takia lähtöpainoltaan hoikat saavat enemmän painoa raskauden aikana.
[/quote]
Mun havaintojen mukaan sitä painoa kyllä saavat yleensä juuri ne, joilla sitä on ollut jo ennestään. Ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki hoikat naiset saaneet sen normaalin 6-8 raskauskiloa, ei yhtään enempää.
Mulla oli lähes 5 kg vauva, kilon istukka, sekä runsaasti lapsivettä.
Aloittajan kannattaisi palata takaisin bilsantunnille. Raskauden aikana naisen verivolyymi kasvaa, kudokset keräävät nestettä, rinnat kasvavat, elimistö varastoi rasvaa synnytykseen saakka ja on siinä tietty se lapsi, lapsivesi ja istukka. Keskimäärin paino nousee semmoiset 10-12kg, mutta jos on alkujaan hoikka on suotavaa kerryttää enemmän, jopa 20kg.
Sopivaa on elää terveellisesti eikä miettiä kiloja
Mulla kaksi raskautta ja molemissa +14 kiloa. Ja molemmilla kerroilla tuo 14 kiloa putosi pois jo sairaalassa.
Ihmettelen vieläkin... no, kai olin onnekas :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:01"]
[/quote]
Mun havaintojen mukaan sitä painoa kyllä saavat yleensä juuri ne, joilla sitä on ollut jo ennestään. Ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki hoikat naiset saaneet sen normaalin 6-8 raskauskiloa, ei yhtään enempää.
[/quote]
Mun tuttavapiirissä just toisinpäin, jo alkujaan ylipainoisille ei ole lisäkiloja juuri tullut. Itsekin olen ylipainoinen ja nyt rv 23, ja paino on noussut kilon.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:01"]
[/quote]
[/quote]
Mun tuttavapiirissä just toisinpäin, jo alkujaan ylipainoisille ei ole lisäkiloja juuri tullut. Itsekin olen ylipainoinen ja nyt rv 23, ja paino on noussut kilon.
[/quote]
Komppaan tätä. Oikeasti harva ylipainoinen kerrytttää 20 raskauskiloa, mutta sen sijaan hoikilla se on aika normaalia. Itselläni lähtötilanteen BMI oli jotakuinkin 25 ja painoa tullut nyt rv33 mennessä noin 6kg.
Mulle tuli ekassa raskaudessa 13kg ja viikon päästä synnytyksestä oli 3kg enää jäljellä. Turvotusta oli todella paljon ja vessassa sai juosta koko ajan synnytyksen jälkeen, kun tämä turvotus alkoi häviämään. Että ihmettele ap vaan ihan rauhassa. Nyt toinen raskaus ja sama näyttäisi toistuvan.