Voi nyyh, 7-v. ja maitohampaat täynnä reikiä
ja myös ne pari puhjennutta rautahammasta ovat reikiintyneet )):
En tajua miten niin huonoon kondikseen ovat menneet hoidosta huolimatta. Ikenessä oli lääkärin mukaan myös märkäpatti.
Tarkoittaako tämä, että lapseltani revitään hampaat pois ja asenetaan implantit? Onko myös rautahampaissa automaattisesti reikiä, jos maitohampaissakin on ollut?
On niin syyllinen olo, että tekisi mieli hypätä kaivoon.
Kommentit (32)
kuinka jo hyvin pienillä lapsilla on todella reikiintyneitä hampaita. Tosiasia on se, että ei ole olemassa " huonoa hammasluuta" , joka reikiintyisi joillakin helpommin... Fakta on suuhygieniassa; hyvässä harjauksessa, makeisten ja napostelujen välttämisessä, fluorin käytössä sekä ksylitolin riittävässä käytössä! Jotkut ovat myös saaneet vanhemmiltaan tms Streptococcus tartunnan eli bakteerin joka aiheuttaa kariesta niin rajuna että aih. paljon reikiintymistä, mutta tämäkin olisi ehkäistävissä siten, ettei esim. syöttäisi lasta omalla lusikalla- ei siis kertaakaan!
Mehujen, kaakaon yms.( ja varsinkin pullosta pienillä)litkiminen altistaa pienillä lapsilla hampaat helposti reikiintymiselle, ettei olisi kyse siitä tässä tapauksessa..
Kyllä vähän tulisi mennä itseensä ja miettiä missä vika, ja panostaa tulevaisuudessa näihin em. asioihi, jottei hampaat jatkossa olisi yhtä huonossa kunnossa. t.hammashoitajaVierailija:
En tajua miten niin huonoon kondikseen ovat menneet hoidosta huolimatta. Ikenessä oli lääkärin mukaan myös märkäpatti.Tarkoittaako tämä, että lapseltani revitään hampaat pois ja asenetaan implantit? Onko myös rautahampaissa automaattisesti reikiä, jos maitohampaissakin on ollut?
Reikiintymiseen vaikuttavat mm.
Ruokavalio -> syljen laatu
Kalsiumin saanti
tietysti huolto
ja hammasluun kovuus.
Vierailija:
kuinka jo hyvin pienillä lapsilla on todella reikiintyneitä hampaita. Tosiasia on se, että ei ole olemassa " huonoa hammasluuta" , joka reikiintyisi joillakin helpommin... Fakta on suuhygieniassa; hyvässä harjauksessa, makeisten ja napostelujen välttämisessä, fluorin käytössä sekä ksylitolin riittävässä käytössä! Jotkut ovat myös saaneet vanhemmiltaan tms Streptococcus tartunnan eli bakteerin joka aiheuttaa kariesta niin rajuna että aih. paljon reikiintymistä, mutta tämäkin olisi ehkäistävissä siten, ettei esim. syöttäisi lasta omalla lusikalla- ei siis kertaakaan!Mehujen, kaakaon yms.( ja varsinkin pullosta pienillä)litkiminen altistaa pienillä lapsilla hampaat helposti reikiintymiselle, ettei olisi kyse siitä tässä tapauksessa..
Kyllä vähän tulisi mennä itseensä ja miettiä missä vika, ja panostaa tulevaisuudessa näihin em. asioihi, jottei hampaat jatkossa olisi yhtä huonossa kunnossa. t.hammashoitajaVierailija:
En tajua miten niin huonoon kondikseen ovat menneet hoidosta huolimatta. Ikenessä oli lääkärin mukaan myös märkäpatti.Tarkoittaako tämä, että lapseltani revitään hampaat pois ja asenetaan implantit? Onko myös rautahampaissa automaattisesti reikiä, jos maitohampaissakin on ollut?
Te, jotka ette syö karkkia/juo mehua/limsaa kovin usein: mikä on " kovin usein" ? Mun mielestä pienillä lapsilla kaikki nämä edes kerran viikossa on aika usein. Kyllä, meidän lapsilla on karkkipäivä, joka mun mielestä tosin on turha, ja yritänkin tarjota välillä muitakin herkkuja, esim leipoa lasten kanssa pullaa tai jotain muuta makeaa. Mehua ja limsaa saavat vain silloin tällöin = pari kertaa kuussa. Limsaa ei edes niin usein.
Ja hampaat on harjattava aamulla ja illalla. Lapsilta mielellään vanhemmat hoitavat harjauksen ainakin iltaisin. Fluoripitoista hammastahnaa pitäisi käyttää, eikä huuhdella pois vedellä.
Olen sille sata kertaa sanonut ja kommentoi vaan, että höpö höpö! Eli antaa meidän tytölle omasta lusikastaan kun en ole näkemässä. Mutta toisaalta niin se on aina antanut minullekin eikä minulla ole yhtään reikää. Muutenkin olen hoitanut hampaitani aina tosi huonosti.
Miehelläni taas on todella huonot ja paikatut hampaat. Paljon on jouduttu vetämään poiskin. Ja hoitaa hyvin hampaitaan.
Nyt vaan toivotaan, että lapset " saa äidin hampaat" . Ei kirjaimellisesti.
Keltaisten hampaiden sanotaan olevaan vahvimmat (siis luonnostaan keltaiset)
Vierailija:
25 ei todellakaan ole alalla. T. hammaslääkäri
Minulla oli - hyvästä suuhygieniasta huolimatta - varmaan jokaikisessä maitohampaassa reikä...ja äiti syyllisti itseään - tottakai.
Muistan monet monituiset kerrat kun maitohampaitani paikattiin ja sain aina jonkin pienen muovieläimen mukaani hammaslääkäristä:) Eikäpä edes hammaslääkäripelkoa ole jäänyt!:)
No entäpäs sitten pysyvät hampaat? Minulla on tällä hetkellä kaksi pientä -aikoinaan paikatua- reikää (ja ikää jo 40 v.) ja olin 20v. ennenkuin oli ensimmäistäkään reikää!! Siis TÄYSIN RISAT maitohampaat ja ERITTÄIN HYVÄT pysyvät hampaat:) Vieläkin saan jokaikinen hammaslääkärireissu vain pelkästään kehuja valkoisista ja kauniista hampaistani!! Eipä olisi ikinä pikkutyttönä moista uskonut!
Niin ja sitten tuohon " ei saa syöttää omalla lusikalla" juttuun. Uskon että äiti voi todellakin siirtää oman bakteerikantansa vauvalle, mutta mielestäni se esim. minun tapauksessani on ollut vain hyväksi ja niinpäs olen surutta syöttänyt lapsiani omalla lusikalla!! Ja kuinka ollakaan yhdelläkään lapsistani ei ole koskaan ollut yhden yhtäkään reikää hampaissaan!! Vanhin lapsi on jo 17 v ja nuorin reilun vuoden ja ilmeisesti jokaiselle lapselleni olen onnistunut " tartuttamaan" omat " hyvät" bakteerini...niin ainakin toivon:D!
Mutta ap:lle siis toivon että sinunkin lapsellesi kävisi kuten minulle on käynyt!!:) Sillä niinkin voi käydä -todellisuudessakin:D
Vierailija:
Niin ja sitten tuohon " ei saa syöttää omalla lusikalla" juttuun. Uskon että äiti voi todellakin siirtää oman bakteerikantansa vauvalle, mutta mielestäni se esim. minun tapauksessani on ollut vain hyväksi ja niinpäs olen surutta syöttänyt lapsiani omalla lusikalla!! Ja kuinka ollakaan yhdelläkään lapsistani ei ole koskaan ollut yhden yhtäkään reikää hampaissaan!! Vanhin lapsi on jo 17 v ja nuorin reilun vuoden ja ilmeisesti jokaiselle lapselleni olen onnistunut " tartuttamaan" omat " hyvät" bakteerini...niin ainakin toivon:D!Mutta ap:lle siis toivon että sinunkin lapsellesi kävisi kuten minulle on käynyt!!:) Sillä niinkin voi käydä -todellisuudessakin:D
Noiden hampailla tarkoitettujen väritaulukoiden mukaan hampaani ovat taulokosta riippuen sävyltään 1 tai 2, yleensä 2.
Lapseltasi tuskin revitään hampaita irti, vaan ne paikataan. Maitohampaiden reikiintyminen kyllä lisää myös riskiä rautahampaiden reikiintymiseen, mutta hyvällä hoidolla voitte säästyä rautahampaiden reikiintymiseltä.
Nyt ei ole oikeastaan suurtakaan merkitystä sillä, ovatko lapsesi hampaat reikiintyneet jonkun synnynnäisen tekijän (esim. huonon hammasluun) takia vai vain huonon hoidon takia. Jos lapsellasi on joku synnynnäinen tekijä, jonka vuoksi hampaat reikiintyvät selvästi normaalia helpommin, tarkoittaa se vain sitä, että teidän pitää olla tavallistakin tarkempina hampaiden oikean hoidon suhteen, jotta saisitte reikiintymisen pysymään mahdollisimman pienenä.
Selvästikään lapsesi ei osaa pestä hampaita tarpeeksi hyvin itse, jos reikiä on lyhyessä ajassa tullut noin paljon. En ymmärrä, mitä tarkoitat sillä, että olet tarkistanut hampaat pesun jälkeen. Eihän niistä pysty paljaalla silmällä näkemään, onko johonkin jäänyt plakkia vai ei. Aivan selvästi teidän pitää muuttaa homma niin, että vanhempi huolehtii hampaiden pesusta ainakin iltaisin.
Kuten täällä on jo sanottu, kaikki mehut (myös sokerittomat tuoremehut) ja limsat (myös sokerittomat kevytjuomat) ovat hampaille vaarallisia. Rajoittakaa niiden juonti minimiin (max. pari kertaa viikossa), kun kerran hampaat jo ovat noin huonossa kunnossa. Pitääkää huoli siitä, että lapsi syö max 5-6 kertaa päivässä, eikä pane väliaikoina suuhun yhtään mitään (paitsi vettä). Jos teillä on karkkipäivä, niin pysykää silloinkin kohtuudessa ja käskekää lapsen syödä kaikki karkit puolen tunnin sisällä.
Lisää vinkkejä kannattaa pyytää hammaslääkäriltä.