Voi nyyh, 7-v. ja maitohampaat täynnä reikiä
ja myös ne pari puhjennutta rautahammasta ovat reikiintyneet )):
En tajua miten niin huonoon kondikseen ovat menneet hoidosta huolimatta. Ikenessä oli lääkärin mukaan myös märkäpatti.
Tarkoittaako tämä, että lapseltani revitään hampaat pois ja asenetaan implantit? Onko myös rautahampaissa automaattisesti reikiä, jos maitohampaissakin on ollut?
On niin syyllinen olo, että tekisi mieli hypätä kaivoon.
Kommentit (32)
Miten on mahdollista et 7v. hampaat on noin surkeassa kunnossa? Kyllä voisit todellakin katsoa peiliin ja miettiä et pidätkö lapsistasi ollenkaan huolta!!!!
niin kävi meillä ja nyt pestään äidin avustuksella toisinaan..poika kyllä kävi reippaasti paikkauttamassa hampaansa mutta hirveät syyllisyyden tuskat minulla...
Vaadit hyvät ohjeet, joita sitten noudatatetaan! Ei suuhun mitään ruoka-aikojen välissä. Syönnin jälkeen pesu/xylitol purkka. Fluoria hampaiden pintaan säännöllisesti jne.
Siitä saan kiittää vanhempiani. Aamuin illoin pestiin hampaat HYVIN, eli toisin sanoen sen jälkeen, kun aloin itse pestä hampaita, vanhempani aina huolellisesti tarkastivat puhtauden ja tarvittaessa pesin uudelleen. Säännölliset ruoka-ajat, ei koskaan napostelua, ei mehuja ja limsoja kuin juhlissa, aina purkka ruuan jälkeen. Tässä minun reseptini. Ei auta kaikilla, mutta varmasti vähentäisi paljon näitä tapauksia..
" hyvä hoito" on suhteellinen käsite..
Se pitäisi tarkistaa. Kiillevauriossa hampaat reikiintyvät vaikka niitä miten hoitaisi ja välttäisi makeaa ym. Itselläni ei ole tästä kokemusta mutta olen kuullut asiasta. Katsopa vaikka googlesta!
Ei " normaalien" hampaiden kyllä pitäisi tulla täyteen reikiä vaikka joskus hammaspesu jäisi väliin tai vaikka sillon tällön söisi nameja ja joisi makeita mehuja.
Osaisiko joku vielä vastata kysymyksiini?
ap
itselläni ei ole ollut reikiä eikä lapsillani, vaikka me ei aina ihan 100 prosenttisen tunnollisia ollakaan. Eli on ihan turha pelkästään ylistää itseään hyvistä hampaista tai toisaalta pelkästään syyttää itseään reiistä.
Minä vihasin nuorempana hampaiden harjausta ja jätin usein koko pesun väliin. Vaikka hoidin hampaitani todella surkeasti, ensimmäinen reikä minulta paikattiin vasta 24-vuotiaana.
Joillakin on enemmän taipumusta saada niitä reikiä ja harjaaminen toki auttaa ja ehkäisee, mutta ei estä niitä kokonaan.
mun kaverin lapsen hampaat meni pilalle kun niiden kaivovedessä oli liikaa fluoria.
Nykyään ei fluoritabletteja enää suositella. Ksylotolitabletteja kyllä.
Seuraavana vuonna 1 ja seuraavan 30 aikana ollut korkeintaan 1 reikä. Joskus on vanha paikka irronnut ja sitä korjailtu.
En tiedä lohduttaako sinua, mutta mulla noin rajun alun jälkeen kuitenkin hyvät hampaat, omat rautahampaat ja viisaudenhampaatkin puhkesivat ihan terveinä.
Toivotaan, että sun ekaluokkalaisella menee suunnilleen samalla tavalla; suuri osa reikähampaista (siis maito) putoaa ja tilalle tulee uudet ja hyvät. Pari paikkaa hampaissa ei vielä menoa haittaa.
Me asumme Saksassa ja täällä lapset syövät fluoritabletteja (yhdistetty fluori-d-vitamiini) 2-viikkoisesta 2-vuotiaaksi.
Kannattaa todellakin miettiä ruokatottumuksia, syödä fluoria. Ja itseäkin kannattaa syyttää, ei tuollaista määrää oikein saa muutakuin huonolla suuhygienialla tuon ikäisellä varsinkin.
T:Suuhygienisti
Äidilläni ja miehelläni on sen verran huonoja kokemuksia, ja etenkin kun luin sen uuden tutkimuksen niistä.
Fluoritabletithan vahvistaa hammasluuta, mutta samalla ne " vahvistaa" muitakin luita eli saattaa seurata järkyttävät kasvukivut. Äitini kertoo aina, kuinka hän monet illat itki jumalattomia kasvukipuja, ja lekurit jäljittivät syyn fluoritabletteihin :(. Miehellä oli sama juttu.
Näen kauhuskenaarioita siitä, että lapseni kulkee tekarit suussa. No, ei kai näin pitkälle sentään kai tarvite itseään panikoida.. kai.
ap
Ei karkkia, limua , mehukattia kyllä. Hampaiden reikiintyminen on varmasti yksilöllinen asia, joillekin reikiä tulee helpommin kuin toisille.
Paljon olet joutunut uhraamaan hampaiden takia. Toivottavasti nautit hampaistasi.
Vierailija:
Siitä saan kiittää vanhempiani. Aamuin illoin pestiin hampaat HYVIN, eli toisin sanoen sen jälkeen, kun aloin itse pestä hampaita, vanhempani aina huolellisesti tarkastivat puhtauden ja tarvittaessa pesin uudelleen. Säännölliset ruoka-ajat, ei koskaan napostelua, ei mehuja ja limsoja kuin juhlissa, aina purkka ruuan jälkeen. Tässä minun reseptini. Ei auta kaikilla, mutta varmasti vähentäisi paljon näitä tapauksia..
" hyvä hoito" on suhteellinen käsite..
sain vain harvoin. Minulla on vaan sellainen hammasluu että se reikiintyy vaikka mitä tekisi. Tämä on fakta.
Omilla lapsilla paljon paremmat hampaat, 10 vuotiaalla ei yhtää reikää ja 8 vuotiaalla yksi pieni. Minä kyllä pesen heidän hampaat sähköhammasharjalla joka ilta ja aamu ja xylitolia kuluu. ONNEKSI eivät ole saaneet minun hampaitani
Hampaisiin voi tulla reikiä, vaikka niitä jynssättäis harjalla ja tahnalla 4krt/pv! Toisilla ihmisillä on vaan huono hammaslaatu.
Esim. minulla on paikattu hampaita liki joka hammaslääkärireissulla (alaasteiästä lähtien) ja siskollani on ollut ainoastaan yksi reikä hampaassa! Hampaat ollaan aina pesty 2 krt/pv ja siskoni on se " herkkuperse" , joka syö karkkia liki joka päivä.
Itselläni on hyvät ja tasaiset hampaat.
Lutkutin tuttipulloa unille mennessä kaksi vuotiaaksi ja tuttia lutkutin melkein kolme vuotiaaksi.
Reikiä on tasan tarkkaan 3 ja nekin on pieniä; viimeisen kerran multa on paikattu hammas tokalla tai kolmannella. Pienenä söin karkkia, join mehuja ja limskoja mielin määrin. Hampaita harjasin, kun muistin (kerran tai kaksi viikossa) ja noin teen edelleen. Hampaani ovat valkoiset. Lukion ekalla hammaslääkäri ei ollut uskoa mua, kun sanoin ettei mulla ole koskaan ollut rautoja. Koska hänen mielestään näin tasaista hammasrivistöä ei saa syntymässä vaan ne ovat rautojen tuloksia. Myös mammani on antanut mulle ties kuinka monta kertaa samasta lusikasta jotain, kun olin vauva jne.
Samoin kahdella siskollani on samanlaiset hampaat ja isälläni oli myöskin. Äidilläni puolestaan on hirveät hampaat; reikiä on, vaikka muille jakaa.