Hiljaisuuden hinta ovat satojen kilometrien matkat arkisten asioiden hoitoon. Muuttaisitko Kilpisjärvelle?
Kyllä lähikaupan pitää olla 5 min kävelymatkan päässä.
Kommentit (54)
En, emmekä asu kaupungissa. Kauppaan on vajaa pari kilsaa, joka taitetaan autolla. Samalla suunnalla myös muut palvelut.
Ymmärrän tuon viehätyksen. Jos mulla olisi lapsiperhe ja olisin todellinen luontoihminen, voisin harkita. Koska olen mukavuudenhaluinen ja autottomuuteen sitoutunut kaupunkilainen niin en lähtisi.
Sen sijaan olen käynyt useita kertoja vaeltamassa Käsivarren maastossa mm. Haltilla ja palailen sinne harvakseltaan hyvin mieluusti mutta vain kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi. Terveys- ja kulttuuripalvelut on mulle aivan liian tärkeitä.
Kuinka usein tarvitset terveyspalveluita? Itse olen käynyt hammaslääkärissä vuosi sitten ja lääkärissä ehkä kolmisen vuotta sitten. Kulttuuririentoja en kaipaa.
Valitettavasti sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen. Esim. rintasyöpähoidot olisi aika hankalia tuolta käsin, tai kiireellinen hammaslääkäriin pääsy. Kulttuuritapahtumissa käyn kerran viikossa, joten elämä tuntuisi hyvin tyhjältä ilman sitä mahdollisuutta.
En pidä kylmästä enkä pimeydestä, joten en.,
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne arkiset asiat ovat, joita ei voi Kilpisjärvellä hoitaa? Siellä on monipuolinen kauppa, bensa-asema, posti, ravintoloita, hotelli, alko ja apteekin toimipiste.
Ei taida olla toista 100 asukkaan kylää, jossa olisi yhtä kattavat palvelut!
Yliopistokin siellä on...
Vierailija kirjoitti:
Kilpisjärveltä on päivittäinen suora bussiyhteys Rovaniemelle, josta juna- ja lentoyhteys Helsinkiin.
Aika moni paikka on paljon enemmän korvessa.
No joo, mutta Kilpisjärveltä Rovaniemelle vie bussilla seitsemän tuntia...
Voisin muuttaa muuten, mutta en ole ollenkaan varma selviytyisinkö niistä yli kolmenkympin pakkasista, kun jo kymmenenkin astetta pakkasta täällä etelässä on mulle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlailla siellä voi palstata netin välityksellä.
Useimmat asiat hoituvat netin kautta myös, esim. lääkärin etävastaanotto.
Sille joka tarvii lisävaloa kasvihuoneeseen niin tiedoksi että Lapissa on kesällä enemmän valoa kun Oulun etelä puolella.
Ja se pitkä päivähän se ongelma onkin monen kasvin kohdalla. Pitää sitten viritellä pimennyspeittoja tms että sato onnistuu, koska kasvit eivät ymmärrä virittäytyä kukkimaan, esimerkiksi. Ja koska kasvukausi on niin tolkuttoman lyhyt, on pakko esilasvattaa, jolloin on pakko joko lämmittää kasvari tai valaista sisätiloja. Kun jo Etelä-Suomessakin tämä on ongelma, niin ei se tilanne helpotu pohjoisessa. Tottakai toiset kasvit hyötyy pitkästä päivästä! Mutta valinnavara kapeutuu, käytössä on toki Lapin paikallinen taimituotanto (sitäkin on). Jos minulla on mennyt 20v oppiakseni, mikä täällä etelämmässä muuttuvassa ilmastossa toimii, niin olisin aivan pulassa jossain Kilpisjärvellä, kun ei olisi ekaan kymmeneen vuoteen mitään hajuakaan siitä, miten esimerkiksi paikallinen mikroilmasto toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa muuten, mutta en ole ollenkaan varma selviytyisinkö niistä yli kolmenkympin pakkasista, kun jo kymmenenkin astetta pakkasta täällä etelässä on mulle liikaa.
Lapissa sama astemäärä ei tunnu yhtä kylmältä kuin Helsingissä.
Mutta kun se astemäärä ei ole sama Lapissa ja Helsingissä. Lapissa on kylmempää.
Voisin muuttaakin, ellen jo valmiiksi asuisi ja työskentelisi syrjäkylällä. En kaipaa elämääni tapahtumia ja vipinää. Viihde ja ruoka tulee jo suurelta osin suoratoistopalveluista ja hävikkiruokakaupoista, nuoruudessa olen myös usein mökkeillyt ja sukuloinut Kilpisjärven suunnalla. Ja ihan peruspirtsakka kylähän tuo on, palveluvalikoima itseasiassa kasvaisi mulle nykyisestä.
En missään tapauksessa, koska harrastusmahdollisuuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa, koska harrastusmahdollisuuksia ei ole.
Retkeily, hiihto, kalastus, uinti, juokseminen...
Kaupassa käydessä saa silmilleen ja korvilleen pakkonorjaa! :)
Kaikki kyltit on norjaksi ja koronakauden ulkopuolella 90% asiakkaista on norjalaisia.