Onko tällaista koiraa olemassa?
Kriteerit:
-pieni
-ei irtoa karvaa (ainakaan paljoa)
-karvat on kuitenkin oltava, ei mitään rottaa
-ei hauku (ainakaan paljon)
-ei tarvitse pitkiä lenkkejä, mutta jaksaa sellaisia kuitenkin tehdä silloin, kun itse ehdin sellaiselle lähteä
-lapsirakas ja ihmisläheinen
-pystyy kouluttamaan niin, että ei nuohoa ja nuole esim. kotiin tulevia vieraita, jos he eivät sitä halua ja asia kielletään
-muutenkin hyvin koulutettavissa, että ei hypi sängylle yms
Tiedostan, että en välttämättä näiden vaatimusten perusteella olekaan koiraihminen. JOS kriteereihin sopiva rotu kuitenkin on olemassa, haluaisin koiran enemmän kuin mielelläni. Joten, ehdotuksia rodusta? :)
Kommentit (64)
Pentukurssille olisin ehdottomasti valmis menemään, ajattelen sen nimenomaan kivana asiana, enkä pakollisena pahana :)
Ap
Ollaanpas täälä taas jyrkkiä. Ap kyseli koiraa joka ei vaadi PITKIÄ lenkkejä.. jos löytyy omakotitalo niin monet kääpiörodut juoksee omalla pihallakin tyytyväisinä tai osallistuu pihatouhuihin ja pärjäävät hyvin ilman pitkiä lenkkejä.
Kaikki koirat oppivat kyllä käyttäytymään vieraita kohtaan ja tottelemaan kun tarpeeksi näkee vaivaa. Etenkin Bichon rodut ovat niin ihmisrakkaita ( ja fiksuja että omapäisiä välillä) että saat kyllä nähdä vaivaa jotta saat koiran jättämään vieraat vain rauhaan. Lisäksi jos et halua koiraa sängylle/sohvalle niin en suosittele myöskään näitä, koska ovat oikeita sylikoiria.
Tämän lisäksi bichon-rotujen turkki vaatii todella paljon hoitoa verrattuna moniin muihin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:05"]Ota mieluummin kissa.
[/quote]
Samaa mieltä! Itsenäisempi kuin koira eikä vaadi ulkoilua lainkaan.
Cavalier muuten, mutta monet hyvin ihmisrakkaita vieraitakin kohtaan ja kqrvaa lähtee jonkin verran. Terveystilanne huomioitava, mutta suomessa on monia vastuullisia kasvattajia
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:43"]-karvat on kuitenkin oltava, ei mitään rottaa
[/quote]
Rotilla on karvat
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:02"]
Itse haluan kyllä pitää koiraa sylissä ja antaa läheisyyttä
[/quote]
Istunet sitten lattialla koiran kanssa etkä nosta sitä sängylle tai sohvalle syliisi ettei koira opi hyppimään perääsi ja muutenkin kiellettyihin paikkoihin. Koirat ei nimittäin ymmärrä jos välillä joku asia on kielletty ja välillä sama asia on sallittu.
Moni sai nyt käsityksen, että en ole halukas viemään koiraa ollenkaan lenkeille, mikä on täysin väärä käsitys :D Pidän itse ulkoilusta ja liikunnasta muutenkin todella paljon ja olen kyllä halukas lenkittämään koiraa. Pointtina oli vain se, että tiedän esimerkiksi novaskotian noutajan olevan todella liikunnallinen koira; ystäväperheelläni on tällainen ja vaikka he lenkittävät koiraa 10km joka päivä, ei se tunnu kyseiselle koiralle riittävän. Resurssit mulla ei riitä joka päivä yli 10km lenkkeihin, siksi esim. novaskotian noutaja ei ole itselleni vaihtoehto :)
Ap
Joku seurakoiraryhmän koira voisi tulla kyseeseen. Katso ryhmät kennelliiton sivulta. Käytännössä ainoa turkin laatu jonka saa pidettyä sellaisena ettei pudota kauheasti karvoja on kikkara kuten villakoiralla. Haukkumattomuus ja muu käytös vaatii osaavaa koulutusta ja koiran päivittäistä aktivointia etenkin jos valittu rotu on aktiivinen luonteeltaan kuten villakoirat. Tylsistyneenä koirat tuppaavat keksimään itselleen viihdyttävää tekemistä joka usein ei ole ihmisen mieleen.
Meillä oli aikalailla samat kriteerit ja roduksi valikoitui havannankoira. On tosi nopea oppimaan, pihassa haukkuu jonkin verran muille koirille(koulutus hidasta kun niitä kulkee niin harvoin), lenkillä ollessa ei. Turkki on nyt työläimmässä vaiheessa kun vaihtaa pentuturkkia pois, leikkaan kyllä osan löytyneistä takuista heti pois kun turkki on tarkoitus leikata ihan lyhyeksi kun kelit lämpenee. Mutta nyt pitää harjailla joka päivä ja turkki kerää kyllä risuja ja kaikkea :D mutta lyhyenä sitten helpompi. Meidän koira tykkää tosi paljon ihmisistä ja etenkin lapsista, toisia koiria kohtaan on pidättyväisempi.
Meillä on bichoni ja kyllä päivittäin tulee käveltyä semmoinen 10-15km yhteensä. Aamulla vain pieni lenkki, koska minä tai koira emme aamuista välitä, mutta päivällä ja illalla pidempi että tulee se about 10km päivittäin täyteen. Toki myönnän että hirveällä kaatosateella vähän lintsataan ja kovalla pakkasella koira itse ei suostu pitkälle lähtemään.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:58"]Ehkä sinulle sopisi aikuinen kodinvaihtaja paremmin kuin pentu? Luonne olisi tiedossa, samoin liikunnantarve jne.
[/quote]
Ja luulet että ap:lla olisi aikaa/kiinnostusta/kokemusta hoitaa mahdollisesti ahdistunutta ja huonosti kohdeltua hylätyksi tullutta eläintä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:58"]Ehkä sinulle sopisi aikuinen kodinvaihtaja paremmin kuin pentu? Luonne olisi tiedossa, samoin liikunnantarve jne.
[/quote]
Ja luulet että ap:lla olisi aikaa/kiinnostusta/kokemusta hoitaa mahdollisesti ahdistunutta ja huonosti kohdeltua hylätyksi tullutta eläintä?
[/quote]
Sori, en suosittele ap sulle minkäänlaista koiraa! "...silloin, kun itse ehdin..." hyppäsi ohi mun silmien.
Nimenomaan tämä aikuisena tullut on kaikkein hellyydenkipein meidän koirista.
Toi 10 km tuntuu aika hurjalta. 15 min aivojumppa vastaa aika montaa kilometriä liikuntaa, jos koiran tarvitsee purkaa energiaa.
Mopsi voisi olla, se tykkää yleensä tehdä pitkiä lenkkejä mutta ei kuitenkaan niitä aina tarvitse. Kannattaa myös muistaa että koiratkin ovat yksilöitä, rotu määrittää vain ääripäät. Kaverilla kolme samanrotuista koiraa samoilta vanhemmilta - yksi kunnon ADHD, yksi niin laiska että lenkit ovat hirveintä mitä tietää ja kolmas todella tottelevainen. Koiran käyttäytyminen on suurimmaksi osaksi myös ihan omistajan osaamista kouluttaa se koira.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:27"]
Mopsi voisi olla, se tykkää yleensä tehdä pitkiä lenkkejä mutta ei kuitenkaan niitä aina tarvitse.
[/quote]
Mitään lyttykuonoa ei kannata ottaa ristikseen ellei sitten nauti vammaisista koirista ja niiden terveysongelmista.
Joo sitä kannattaa tietysti miettiä että imurointi on nopeammin tehty kuin karvaamattoman turkin hoito..
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:18"]Toi 10 km tuntuu aika hurjalta. 15 min aivojumppa vastaa aika montaa kilometriä liikuntaa, jos koiran tarvitsee purkaa energiaa.
[/quote]
Mutta ei auta lihasten kehittymiseen tai painonhallintaan
Itse mieluummin hoidan vaikeatakin turkkia kuin siivoan jatkuvasti niitä karvoja asunnostani ja silti niitä olisi koko ajan joka paikassa :)
Ap
Olen kyllä halukas lenkittämään koiraa useasti päivässä, mutta jos fakta on tosiaan niin, että kaikki rodut tarvitsevat vähintään 10km lenkkejä joka päivä, niin siinä tapauksessa en voi ottaa koiraa. En halua tarjota koiralle missään nimessä huonoa kotia, sen takia selvitänkin nyt, että onko sellaista rotua olemassa, jolle minun kotini olisi sopiva vai ei. Mikäli ei ole, niin en missään nimessä ota koiraa. Itse haluan kyllä pitää koiraa sylissä ja antaa läheisyyttä, mutta en halua sellaista koiraa, joka nuolee ja kiehnää vieraita jatkuvasti kielloista huolimatta. Kaikki kun eivät pidä koirista ja luonani käy usein vieraita. Pieniä villakoiria ja bichon friseitä olen nähnyt kavereillani ja tykännyt kovasti. Koiran haluaisin, koska siitä on seuraa, minusta olisi kiva saada erilainen perheenjäsen, haluaisin hoitaa koiraa, käydä sen kanssa lenkeillä jne. Miksi nyt yleensä ihmiset koiria haluavat. Näyttelyistä en ole kiinnostunut :)
Ap