Missä Tampereella "saa" imettää?
Kertokaa tuoreelle äidille Tampereen keskustasta ja ostoskeskuksista imetyspaikkoja?
(Imettäisin mielelläni vaikka puiston penkillä jos olisi tarpeeksi lämmin mutta nämä mediassa pyörivät vihauutiset ja keskustelut mietityttävät. Yritän imettää huomaamatta mutta joskus se ei vain onnistu ja tärkeintä minulle on vauvani täysi vatsa ja onnellinen mieli.)
Olen uskaltautunut vasta kerran Koskariin ja siellä olikin hyvä imetyspaikka ylimmässä kerroksessa, mutta missä muualla keskustassa voisi imettää?
Ideaparkissa kävin kerran enkä taida toista kertaa mennä, en löytänyt muuta imetyspaikkaa kuin lastenhoito/invavessan jossa haisi edellisen muksun jäljiltä ripuli ja oli vain pieni kova penkki, olipahan kamala kokemus se 20min!
Kyselee tuore mökkihöperöityvä äiti ja vauva 6vko
Kommentit (34)
Kiitos vastauksista!
Ei ole mammakavereita ja tätä palstaa tulee luettua aika paljon (ja nettilehtiä), niin tuntuu siltä että uskaltaako sitä ovesta edes ulos. Kun katsoo vaikka tuota "imettäkää WC:ssä" -ketjua (miten se nyt capslockeilla olikaan kirjoitettu) ja erityisesti sen viestien saamia peukutuksia, eli imetysvastaisissa on enemmän yläpeukkuja kuin alapeukkuja.
WC:ssä en kyllä sen ideaparkin kokeilun jälkeen imetä enää kertaakaan, se on varmaa. Mielummin pysyn vaikka kotona.
Ap
Ei noihin "imettämään wc:ssä" ketjuihin täysjärkisen mene edes lukemaan tai peukuttamaan eli todellisessa elämässä imetysvastaisia sekopäitä on vain murto-osa. Itse ainakin aion imettää ihan missä huvittaa ja jos joku tulee mutisemaan niin voin mielelläni käydä pitkät keskustelut a) naisten oikeuksista ja rintojen seksuaalistamisesta ja b) kansainvälisten järjestöjen imetyssuosituksista (esim WHO ja Unicef vastustavat vessassa imetystä) Ihan töidenikin puolesta tiedän kummastakin aiheesta melkoiset määrät niin kyllä siinä pahoinkin persu-Pertti hetken päästä on hiljaiseksi puhuttu.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:10"]Anttilan alakerrassa oleva kahvila on kanssa kiva paikka. Metso on rauhallinen paikka taatusti. Hämeenkadulta kun malttaa poistua sivukaduille löytää monia kahviloita, tosin ovet voi olla vähän ahtaat vaunujen kanssa kulkea. Kesää kohti kun mennään, niin paikkoja löytyy enemmän. Puistot jne. [/quote] Jatkan vielä että Tullintorilla ja rautatieaseman ravintolamaailmassa on kahviloita joissa pääsee rauhassa imettämään. [/quote] Kiitos vinkeistä! Kuuluuko etikettiin muuten ostaa kahvikuppi että voi imettää ravintolassa? Mietin vain kun vauvallani tosiaan iskee nälkä nollasta sataan sillä sekunnilla kun herää vaunuissa ja unien pituuskin vaihtelee paljon, eli on todella vaikea ennakoida ainakin vielä. Ehkä isompana sitten on jo helpompaa.
[/quote]
Kyllä kuuluu. Osta vaikka tuoremehu jos kahvi liian kallis.
[/quote]
Kiitos tiedosta :) Ei ole liian kallis, mutta toivottavasti vain ei ole pitkiä jonoja että pääsee nopeasti imettämään itkevää vauvaa.
Tosin ymmärrän kyllä että monelle kahvi (tai tuoremehu) voi olla liian kallis joka imetykselle ostettavaksi, muistan omatkin opiskeluajat vielä hyvin ja osa ystävistäni on vähävaraisia tai pihejä eivätkä käy kahviloissa kuin ison suostuttelun jälkeen. Mitenhän tällaiset äidit imettävät talvisin? Vaikka eipä tuo minulle kuulu, kunhan mietiskelen.
Ap
[/quote]
Mä oon köyhä. Ostoskeskuksissa oon imettänyt mm. vaatekauppojen sovituskopeissa (hipelöin vähän vaatteita silmänlumeeksi) jos mitään rauhallista penkkiä ei löydy. Kirjastot ovat myös hyviä ilmaisia paikkoja imettää. Tampereella Sokoksella on hyvä imetyspaikka sekä ala- että yläkerran kahviossa. MLL laivapuiston perhetalossa on ilmainen mukava imetyshuone, jota voi käyttää talon aukioloaikoina arkipäivisin. Nyt kun ilmat lämpenee, myös puistonpenkit käy. Mitään suojuksia en oo käyttänyt eikä ketään ole missään tuntunut haittaavan imetykseni, ei ravintolassa, kahvilassa, junassa, kirkossa sen enempää kuin näyttelyissä. Ei oikeasti ihmiset ole sellaisia kuin netissä.
Jos onnistut vauvasi kanssa oppimaan kantorepussa tai liinassa imetyksen (riippuu sekä vauvasta että sun anatomiasta onko helppoa vai vaikeaa teille), se helpottaa paljon kaupungilla liikkumista kun vauva voi siellä ruokailla rauhassa suojassa vaikka olisit ruokakaupan kassalla ja jos sulla on vähän jotain huivia kaulassa, kukaan ei huomaa mitään!
Ihan missä vain minun puolestani.
Ideaparkissa on hieman tilavampi lastenhoitotila piipoon ja suplahuoneen lähellä. Sielläkin pn vessat samassa tilassa, mutta nojatuoli koppien ovien ulkopuolella eli sisään pääsee vaikka vesaat olis varattuja.
sokoksen neljännen kerroksen kahvilassa on imetystila lasten leikkipaikan takana, erilli en wc-tiloista.
koskikeskuksen kolmannessa kerroksessa angry birds puiston takanaon hyvä hoitohuone myös.
itse imettelen usein näissä, vähän suunnitellen reissua sen mukaan että näissä voi poiketa matkalla, muttamyös ulkosalla, esim kalaliinaa vaan vähän olkapäälle peittämään näkyvyyttä, ei ole kukaan tullut valittamaan esm pikkukakkosen puistossa.
Ideaparkissa on Piipoossa imetyshuone! Pari mukavaa nojatuolia ja pöytä, jonka päällä on hoitoalusta eli ei mikään vessa! Tosi rauhallinen ja mukava :)
Itse en välitä, missä imetän, jos vauvalla on nälkä. Kesäisin liikkuu paljon vähäpukeisimpia ja paljastelevampia ihmisiä kuin minä imettämässä. Ihmiset vaan jaksaa olla niin helvetin tekopyhiä... Ja jos mulle joku joskus sattuiskin tuleen mussuttaan asiasta, katsoisin vaan halveksuen takasin. Mun mielestä se huutava vauva on paljon isompi häiriö kuin hiljaa syövä vauva.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:59"]Ei noihin "imettämään wc:ssä" ketjuihin täysjärkisen mene edes lukemaan tai peukuttamaan eli todellisessa elämässä imetysvastaisia sekopäitä on vain murto-osa. Itse ainakin aion imettää ihan missä huvittaa ja jos joku tulee mutisemaan niin voin mielelläni käydä pitkät keskustelut a) naisten oikeuksista ja rintojen seksuaalistamisesta ja b) kansainvälisten järjestöjen imetyssuosituksista (esim WHO ja Unicef vastustavat vessassa imetystä) Ihan töidenikin puolesta tiedän kummastakin aiheesta melkoiset määrät niin kyllä siinä pahoinkin persu-Pertti hetken päästä on hiljaiseksi puhuttu.
[/quote]
Iso kiitos tästä. Järjen ääntä kuuluvissa! :)
Ap
(Ps. saa silti kertoa hyviä/kivoja imetyspaikkoja jos sellaisia jossakin on, Idea Parkin ripulivessasta jäi kammo.)
EIkö Idiksessä ole mitään kunnon lastenhoitotiloja? Onpas tylsää... itsekin raskaana ja käyn paljon ideaparkissa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:35"]Älä jaksa välittää näistä imetyskohuista ja -keskusteluista. Harso tai muu suoja päälle peittämään kriittisimmät alueet ja imetät missä vaan. [/quote] Harson kanssa olen kokeillut muutaman kerran syöttää (kotona, kun on ollut vieraita) ja on onnistunut ihan hyvin, mutta helpompi olisi jos tietäisi jotain paikkoja etukäteen minne mennä "sallitusti" imettämään. Surullista sinänsä että pitää tällaistakin miettiä, mutta olen tosiaan lukenut liikaa noita juttuja. Missä olisi hyvät imetystilat? Onko Stockalla esim. jotain paikkaa? Ap
[/quote]
Ihan sallitusti saat imettää missä tahansa ilman mitään harsoja.
Älä välitä täällä pyörivistä provoista.
Parempikin imettää jossain muuallakuin lastenhoitohuoneen vessassa tai invavessassa. Ei ole kiva pyörätuolipotilaalle tai taaperolle odottaa jalat ristissä kun joku varaa vessan imetystä varten.
Pieni vauva on mukava napata vaunuista makuupusseineen rinnalle. Makuupussi suojaa katseilta ja myös sinua, itse imetin näin ulkona ihan viileälläkin.
kantoliinassa voi anatomiasta riippuen oppia imettämään aivan huomaamatta, itsellä vauva nukkui jotkut juhlat sylissäni tissi koko ajan suussa, eikä kukaan huomannut tasan mitään.
Pienen vauvan imetystä ei kukaan täysjärkinen paheksu, imetä rauhassa! Näissä keskusteluissa ei yleensä eritellä lapsen ikää, vaikka ennakkoluulot kohdistuu ehkä enemmän taaperoimettämiseen, joka sekin on minusta tietenkin ok, mutta sinulla ei vielä ajankohtainen murhe :D
Olen imettänyt paljon julkisesti, lähinnä yrittänyt salaa. Ainut joka on tippaakaan paheksunut, on ujo puolisoni. Eipä hänkään yleensä huomannut mitään.
Nauti arjesta vauvan kanssa, älä anna höpsöjen netissähuutelijoiden häiritä.
Koskarissa on 3 kerroksessa lastenhoitohuone, siellä penkkejä on ja myös ihan erillinen nurkkaus. Sokoksella on myös yläkerrassa ruokapuolella imetysnurkkaus.
Ainakin sokkarin kahviossa siinä vessojen vieressä näytti mammat imettävän kun siinä poikkesin. Oli vielä kääntäny selän ettei mitään näkyny muuta ku vauvan päälakea. Ei sitä edes huomannu.
Stokkan kahvilassa sama.
Itse imetin missä sattu huvittaan, ei ihan kadulla kuitenkaan, eikä siitä kukaan mitään sanonu. Tamperelaiset on rentoa sakkia :)