Nyt loppuu se lasten syyttely ja pelottelu
Lapsille kuuluu turvallinen arki, koulut ja harrastukset! Lopetatte kaiken pelottelun ja syyttelyn. Riskiryhmät voi eristäytyä ja rokottautua. Lapsille hyvä lapsuus takaisin. Synttäreineen, kavereineen ja hymyineen.
Kommentit (219)
Ennen pandemiaa tälläkin palstalla oli välillä kirjoituksia, joissa ihmeteltiin, miksi Suomessa lapsille ei enää hymyillä. Siis kaupassa, joukkoliikennevälineissä jne. Ihmeteltiin, miten aikuiset suhtautuvat lapsiin niin välinpitämättömästi. Tuon neuvolalääkärin havainnosta voi siis päätellä, että ne ennen pandemiaa olevat palstakirjoitukset eivät pitäneet paikkaansa vaan me suomalaiset olemme ennen pandemiaa todellakin hymyilleet lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset sitä lapset tätä, mikään yhteiskunta ei pyöri lasten ehdoilla lapsia varten.
Eikö sinua huoleta millaiset kauaskantoiset vaikutukset ja haitat tästä jää lasten psyykkeeseen?
Lapsilla on koko elämä edessä, he ovat juuri nyt herkässä kehitysvaiheessa henkisesti ja fyysisesti. Jos heiltä kielletään harrastukset, kaverikontaktit, leikit jne ja heidän opetetaan olevan muille vaaraksi tämä jättää pahimmillaan valtavat traumat pieneen ihmiseen, ehkä jopa loppuiäksi. Ei yhdelläkään yhteiskunnalla ole tällaiseen varaa!!
Joo mutta tällaista elämä on. Me olemme vaan unohtaneet sen kun meidän aikana ei tämmöistä tilannetta ole ollut aikaisemmin. Aina on syntynyt lapsia keskelle vaikeita tilanteita ja aikoja yhteiskunnassa, sotia, nälänhätiä, luonnonkatastrofeja.
Nyt on kuitenkin olemassa laitteet, joilla koulunkäynti ja yhteydenpito mahdollisia, ruokaa pöydässä eikä niitä maskeja tarvitse kotona käyttää. Kuka edes käyttää? Ja ainakin meillä päin näkyy lapset ihan normaalisti leikkivän ulkona leikkipaikalla kuten kuuluukin. Miksi terveet lapset ei voisi leikkiä keskenään?
Olen työskennellyt koulussa ja samoin on muutkin meidän perheessä ja se vaan on fakta, että koulussa ja päiväkodissa jos missä leviää kaikki pöpöt. Jos on pandemia, niin pakko sen leviämistä on yrittää edes ehkäistä, jottei sairaanhoito ylikuormitu, kun nämä rokotteet ei sitä täysin estä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen pandemiaa tälläkin palstalla oli välillä kirjoituksia, joissa ihmeteltiin, miksi Suomessa lapsille ei enää hymyillä. Siis kaupassa, joukkoliikennevälineissä jne. Ihmeteltiin, miten aikuiset suhtautuvat lapsiin niin välinpitämättömästi. Tuon neuvolalääkärin havainnosta voi siis päätellä, että ne ennen pandemiaa olevat palstakirjoitukset eivät pitäneet paikkaansa vaan me suomalaiset olemme ennen pandemiaa todellakin hymyilleet lapsille.
KUKA hymyilee itselle vieraille lapsille tuolla jossain ja mistä lähtien se on ollut normaalia? Miksi vieraalle lapselle pitäisi hymyillä? Itse en ainakaan muista, että itselleni olisi vieraat ihmiset hymyilleet, kun olin lapsi. Sukulaiset asia erikseen.
Ja soisi kyllä vähän hälytyskellot, jos joku ventovieras alkaisi hymyilemään ja tekemään lähempää tuttavuutta lasten kanssa. Nyt on kyllä ihan absurdia settiä.
Vierailija kirjoitti:
so you've ruined your life kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota hymyä mä en ymmärrä, saahan sitä hymyillä koronankin jyllätessä. Ei kai se tartuntaa edistä.
Maskin takaa ei hymy näy. Ja jos vanhemmat ei hymyile enää kotona niin paljon tai muutkaan.
Kyllä näkyy. Silmistä näkee ihan selkeästi koska ihminen hymyilee. Ja vaikka ei näkiskään niin miksi ei voisi silti hymyillä? Ja sehän on vanhempien vastuulla kuinka paljon hymyilevät. Ei mun hymy ainakaan ole hyytynyt koronan takia, vaikka se kurjaa onkin niin löydän silti mielettömän paljon elämästä hyviä asioita joista iloita.
No monella on. Juurihan kerrottiin, että neuvoloissa on huomattu, että vauvat hymyilevät vähemmän. Ei vauva tajua hymyä pelkistä silmistä. Vauvoille hymyilee tuntemattomatkin ja nyt heillä on maskit. Vauvat myös näkevät nyt vähemmän ihmisiä muutenkin.
Mä hymyilen aina kun vauva menee musta pois päin.
Samoin. Olen tyytyväinen jos tämä pandemia edea vähän estää ihmisiä lisääntymästä.
Ei se kyllä estä. Pikemminkin lisää. Moni lapsenteon suhteen kahden vaiheilla ollut tuttu, kaveri ja läheinen on tehnyt nyt lapsen.
Itseäni kaduttaa tämä yksikin, jonka syntymän jälkeen maailma on mennyt vain alamäkeä. Terrori-iskut Euroopassa, pakoilaskriisi, ilmastonmuutoksen paheneminen ja nyt korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaadi lapseltani mitään mutta vaadin kaikilta muilta minun lapseni eteen
Tuohan se on narsistisen nykyvanhemman asenne:
No eikä ole. Narsistin tyttärenä voin kertoa että narsku vähät välittää lapsistaan, ellei niistä ole jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKA hymyilee itselle vieraille lapsille tuolla jossain ja mistä lähtien se on ollut normaalia? Miksi vieraalle lapselle pitäisi hymyillä? Itse en ainakaan muista, että itselleni olisi vieraat ihmiset hymyilleet, kun olin lapsi. Sukulaiset asia erikseen.
Ja soisi kyllä vähän hälytyskellot, jos joku ventovieras alkaisi hymyilemään ja tekemään lähempää tuttavuutta lasten kanssa. Nyt on kyllä ihan absurdia settiä.
No sieltä tuli ensimmäinen!!! Mutta kysymykseesi "kuka" vastaan, että ainakin minä. Tosin olen jo 60-vuotias ja muistan oikein hyvin lapsuudestani Helsingissä, miten aikuiset ihmiset vielä hymyilivät lapsille. Jos sinä olet oikeassa ja em neuvolalääkäri väärässä, niin jotain on suomalaisille tapahtunut muutaman vuosikymmenen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja soisi kyllä vähän hälytyskellot, jos joku ventovieras alkaisi hymyilemään ja tekemään lähempää tuttavuutta lasten kanssa. Nyt on kyllä ihan absurdia settiä.No sieltä tuli ensimmäinen!!! Mutta kysymykseesi "kuka" vastaan, että ainakin minä. Tosin olen jo 60-vuotias ja muistan oikein hyvin lapsuudestani Helsingissä, miten aikuiset ihmiset vielä hymyilivät lapsille. Jos sinä olet oikeassa ja em neuvolalääkäri väärässä, niin jotain on suomalaisille tapahtunut muutaman vuosikymmenen aikana.
Nykyään miehenä jos hymyilet tuntemattomalle naiselle saat syyttelyn ahdistelusta, jos miehenä hymyilee lapselle saa äidiltä syyttely ahdistelusta johon lisätään pervous syyttely
Vierailija kirjoitti:
Lapset sitä lapset tätä, mikään yhteiskunta ei pyöri lasten ehdoilla lapsia varten.
Lapset ovat tulevaisuus?!! Lapsista kasvaa aikuisia. Joten kyllä, yhteiskunta tavallaan kyllä pitäisi olla myös lapsia varten. Yksikään yhteiskuntaa ei kauan yhteiskuntailisi ilman lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota hymyä mä en ymmärrä, saahan sitä hymyillä koronankin jyllätessä. Ei kai se tartuntaa edistä.
Maskin takaa ei hymy näy. Ja jos vanhemmat ei hymyile enää kotona niin paljon tai muutkaan.
Kyllä näkyy. Silmistä näkee ihan selkeästi koska ihminen hymyilee. Ja vaikka ei näkiskään niin miksi ei voisi silti hymyillä? Ja sehän on vanhempien vastuulla kuinka paljon hymyilevät. Ei mun hymy ainakaan ole hyytynyt koronan takia, vaikka se kurjaa onkin niin löydän silti mielettömän paljon elämästä hyviä asioita joista iloita.
No monella on. Juurihan kerrottiin, että neuvoloissa on huomattu, että vauvat hymyilevät vähemmän. Ei vauva tajua hymyä pelkistä silmistä. Vauvoille hymyilee tuntemattomatkin ja nyt heillä on maskit. Vauvat myös näkevät nyt vähemmän ihmisiä muutenkin.
Oli ihan kamalaa katsoa päivänä eräänä kun maskinaamainen isäoletettu yritti ottaa kontaktia taaperoikäiseen. Isä yritti kutsua lasta luokseen, lapsiparka tuijotti hämmentyneenä ja pelokkaana. Kääntyi katsomaan ympärilleen ja huomasi minut ilman maskia. Se hymy mikä levisi lapsen kasvoille.. Sääliksi käy näitä pieniä (ja tulevaisuudessa myös heidän uhreikseen joutuvia, aikamoisia psykopaatteja on sukupolvellinen kasvamassa).
No nyt on draamat pinnassa
Onko tuo aloitus joku persujen yhdessä lanseeraama teksti vai sarjapommittaako Timo tännekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua huoleta millaiset kauaskantoiset vaikutukset ja haitat tästä jää lasten psyykkeeseen?
Lapsilla on koko elämä edessä, he ovat juuri nyt herkässä kehitysvaiheessa henkisesti ja fyysisesti. Jos heiltä kielletään harrastukset, kaverikontaktit, leikit jne ja heidän opetetaan olevan muille vaaraksi tämä jättää pahimmillaan valtavat traumat pieneen ihmiseen, ehkä jopa loppuiäksi. Ei yhdelläkään yhteiskunnalla ole tällaiseen varaa!!
Joo mutta tällaista elämä on. Me olemme vaan unohtaneet sen kun meidän aikana ei tämmöistä tilannetta ole ollut aikaisemmin. Aina on syntynyt lapsia keskelle vaikeita tilanteita ja aikoja yhteiskunnassa, sotia, nälänhätiä, luonnonkatastrofeja.
Nyt on kuitenkin olemassa laitteet, joilla koulunkäynti ja yhteydenpito mahdollisia, ruokaa pöydässä eikä niitä maskeja tarvitse kotona käyttää. Kuka edes käyttää? Ja ainakin meillä päin näkyy lapset ihan normaalisti leikkivän ulkona leikkipaikalla kuten kuuluukin. Miksi terveet lapset ei voisi leikkiä keskenään?
Olen työskennellyt koulussa ja samoin on muutkin meidän perheessä ja se vaan on fakta, että koulussa ja päiväkodissa jos missä leviää kaikki pöpöt. Jos on pandemia, niin pakko sen leviämistä on yrittää edes ehkäistä, jottei sairaanhoito ylikuormitu, kun nämä rokotteet ei sitä täysin estä.
Ja kun korona on tullut jäädäkseen, niin kuinka pitkään me vielä eristetään, suljetaan ja estetään leviämistä? Kyllähän sinäkin sen tiedät, että ei korona häviä minnekään, se on seuranamme vielä 100 vuoden jälkeenkin. Eli elämmekö eristyksessä tästä eteenpäin hamaan tulevaisuuteen? Tämäkö on se uusi normaali? Mitä se tarkoittaa yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta? Mitä tapahtuu, kun suuri osa yrityksistä menee konkkaan samaan aikaan, kun sosiaali- ja terveysmenot kasvavat? Kuinka pitkään me jatkamme tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti ne lapsetkin lannistuu jos vanhemmat öyhöttää ja on naama nurinpäin. Ainahan kaikki vanhemmat toitottaa miten tuntuu pahalta kun ei ole aikaa olla lasten kanssa. Nyt on ollut aikaa eikä ole sekään yhtään hyvä kun joutuu olemaan omien lasten kanssa eikä niitä saakkaan tuupattua harrastuksiin pois jaloista pyörimästä. Halusitte itse ne lapset nyt hoitakaa me myös itse ja touhutkaa kivoja juttuja. Älkääkä vaan sanoko että kaikki kiva on jonkun muun ohjaamaa tekemistä.
Meillä ollaan otettu rokotukset ja ollaan koko tämä aika puuhattu aktiivisesti lasten kanssa. Hassutellaan myös kotona, nauretaan, yritetään suunnata katsetta tulevaisuudeen ja nähdä positiivisia puolia vastoinkäymisissäkin ja tätä opetetaan lapsillekin. Ollaan käyty hiihtämässä, luistelemassa, laskemassa mäkeä, leikitty hippaa ja piilosta, retkillä, uimassa, pelattu kotona jne.
Silti lapset totesivat jo pari kuukautta sitten, että ovat aivan poikki koronaan. Eivät jaksaisi enää. Vanhin lapsi on ollut viime aikoina todella allapäin, ahdistunut ja itkuinen. Huolestuttaa mitä tämä yhä vain jatkuva rajoittaminen tekee lapsien mielenterveydelle, jos kerta meilläkin oireillaan, vaikka tehdään kaikkemme lasten hyvinvoinnin eteen…
Meilläkin ollaan yritetty pitää elämää niin normaalina kuin mahdollista. Harrastukset on onneksi pyörineet lähes koko ajan. Olemme tehneet perheenä yhdessä paljon.
Ei niitä rajoituksia silti pysty lapsilta täysin häivyttämään. Maskit, turvavälit ja käsidesit. Vanhemmat eivät pääse mihinkään mukaan, vaan koulun juhlat ja harrastuksen kilpailut pitää pärjätä itse. Tehdään kotitestejä, että uskalletaan nähdä isovanhempia, jotka ovat moninkertaista riskiryhmää. Ollaan oltu karanteenissa parikin kertaa ja tultu hulluksi ihan vaan omalla porukalla.
Kyllä minun lapset ainakin kaipaavat kavereita ollessaan karanteenissa. He kaipaavat perheen yhteistä tekemistä, kun kävimme ennen paljon enemmän Superparkeissa, kylpylöissä, minigolfeissa, teatterissa, leffassa, laivalla, tapahtumissa… lista on loputon eikä sitä korvaa mikään metsä tai pulkkamäki nyt, kun tämä on kestänyt niin pitkään. Nyt kaikki kiva on harvinaista luksusta. Kyllä se väsyttää lasta. Ja varmasti vaikuttaa lapsiin, että heiltä viedään pariksi vuodeksi mahdollisuus normaaliin elämään.
Et kai luule että vauva-palstalla läyhääminen vaikuttaa jotenkin olennaisesti maailmanlaajuisen pandemian katoamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ihan kamalaa katsoa päivänä eräänä kun maskinaamainen isäoletettu yritti ottaa kontaktia taaperoikäiseen. Isä yritti kutsua lasta luokseen, lapsiparka tuijotti hämmentyneenä ja pelokkaana. Kääntyi katsomaan ympärilleen ja huomasi minut ilman maskia. Se hymy mikä levisi lapsen kasvoille.. Sääliksi käy näitä pieniä (ja tulevaisuudessa myös heidän uhreikseen joutuvia, aikamoisia psykopaatteja on sukupolvellinen kasvamassa).
No nyt on draamat pinnassa
Jep. Mitähän hittoa nyt taas? Jos taaperon kanssa käydään maski päällä kaupassa ja ollaan siellä n.15min ei se lapsi saa elinikäisiä traumoja tilanteesta, jossa vanhemman maski peittää hymyn. Tämä oli minulle vieras fakta muutenkin, että vanhemmat hymyilee maanisesti lapsilleen 24/7 ja vieraiden ihmistenkin tulee osallistua tähän ”hymyilyyn”. Jos et hymyile, jonkun lapsesta voi kasvaa psykopaatti ja joudut ehkä vanhoilla päivillä sarjaraiskaajamurhaajan uhriksi. Jotta hymyä pyllyyn vaan, sedät ja tädit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun korona on tullut jäädäkseen, niin kuinka pitkään me vielä eristetään, suljetaan ja estetään leviämistä? Kyllähän sinäkin sen tiedät, että ei korona häviä minnekään, se on seuranamme vielä 100 vuoden jälkeenkin. Eli elämmekö eristyksessä tästä eteenpäin hamaan tulevaisuuteen? Tämäkö on se uusi normaali? Mitä se tarkoittaa yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta? Mitä tapahtuu, kun suuri osa yrityksistä menee konkkaan samaan aikaan, kun sosiaali- ja terveysmenot kasvavat? Kuinka pitkään me jatkamme tätä?
Pandemiat kestää yleensä 4-5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pyörii. Lapset on tulevaisuus. Ilman heitä ja tulevaisuutta yhteiskunta on turha. Tai on ainakin 70 vuoden kuluttua. Viimeinen sammuttaa valot.
Millä tavalla se on meidän tulevaisuus joilla ei ole mahdollisuutta parisuhteeseen ja perheeseen?
Eihän teillä olekaan väliä, olette vain ihmiskunnan sivuraide. Lisääntyvät ihmiset ovat tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Loputonta typerää möhkää! Jos koulu ei ole turvallinen, se ei ole.
Näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä pandemioita ollut ennenkin. Ei ne kestä ikuisesti. Koronan kohdalla todennäköisesti käy niin, että se joko hiipuu tavalliseksi nuhaksi, tai katoaa kokonaan. Tai sitten kehitetään kunnolla toimiva rokote/lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ”psyykeen”, ei psyykkeeseen.
Ei kai tämä pandemia ole kenellekään mukava, joten ei myös lapsille. Aikuiset ovat eristäneet itseään jo pari vuotta, ja nyt on lasten vuoro, koska juuri he ovat nyt niitä tarunnan levittäjiä, sekä kouluissa että päiväkodeissa. Useimmat tartunnat tulevat perhepiiristä lasten tuomina, urheiluharrastuksista ja koulusta. Olisi siisnpitänytnpanna myös koulut etäopetukseen, jos koronalta halutaan taittaa niskat.
Vaan ei, meillä moni haluaa valita täysin holtittoman leviämisen tien, laumaimmuniteetin hankkimisen Ruotsin mallin mukaan. Katsotaan, kauanko kestää, ennen kuin tilanne on huipussaan ja kouluja suljetaan, kun opettajat ovat sairaina ja lukat tyhjinä,
Vertaat Ruotsiin mutta kai ymmärrät että lähtötilanne oli täysin eri kuin nyt?
Ruotsissa rokotekattavuus on jopa parempi kuin meillä ja kuolemantapauksia aika vähän per viikko.
Nyt ei olla lähtötelineissä enää. Ne suomalaiset lähes 600 000 joilla ei vielä (eikä ehkä ikinä) covidrokotetta, ovat lievän omikroninkin kanssa edelleen riskiryhmäläisiä.... Koskaan ei tiedä kenelle kellot soivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pandemiat kestää yleensä 4-5 vuotta.
Kestääkö meidän talous 4-5 vuoden sulkuja ja rajoituksia? Jo nyt eletään reunalla ja moni yritys on joutunut sulkemaan lopullisesti ovensa, valtiovelka kasvaa räjähdysmäisesti, samoiten sosiaali- ja terveydenhuollon kulut. Millä me maksetaan tämä kaikki ja jälkiseuraukset?
Se on ”psyykeen”, ei psyykkeeseen.
Ei kai tämä pandemia ole kenellekään mukava, joten ei myös lapsille. Aikuiset ovat eristäneet itseään jo pari vuotta, ja nyt on lasten vuoro, koska juuri he ovat nyt niitä tarunnan levittäjiä, sekä kouluissa että päiväkodeissa. Useimmat tartunnat tulevat perhepiiristä lasten tuomina, urheiluharrastuksista ja koulusta. Olisi siisnpitänytnpanna myös koulut etäopetukseen, jos koronalta halutaan taittaa niskat.
Vaan ei, meillä moni haluaa valita täysin holtittoman leviämisen tien, laumaimmuniteetin hankkimisen Ruotsin mallin mukaan. Katsotaan, kauanko kestää, ennen kuin tilanne on huipussaan ja kouluja suljetaan, kun opettajat ovat sairaina ja lukat tyhjinä,