Vasemmisto katoaa suomesta kokonaan?
Tommi Uschanov esseessään: Sdp ja vasemmistoliitto voivat jopa kadota eduskunnasta
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1431059263021
Kaatuuko Vasemmisto omaan mahdottomuuteensa vai ymmärtävätkö puolueet lyödä vihdoinkin voimansa yhteen?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:00"]
Paskapuhetta. Meillä on mennyt niin hyvin muutaman vuosikymmenen, että äänestyskäyttäytymiseen on tullut kieroutuma. Ihmiset ovat äänestäneet jostakin käsittämättömistä imagoperusteista. Vaikka duunari on halunnut profiloitua ylöspäin äänestämällä oikeistoa, sillä ei ole ollut hänelle juurikaan negatiivista merkitystä. Rahaa on riittänyt hyvinvointiin ja kapitalistille on ollut edullista ruokkia ostovoimaa. Nyt kun on tullut tie pystyyn ja joudutaan leikkaamaan kaikesta, tilanne tulee realisoitumaan wannabe-porvareille. Ruokajonossa alkaa monella kytkeä ajatus "minua on petetty" ja se nostaa luonnolisesti vasemmiston kannatusta. Ei kukaan huuda katuojasta vastuunkannon perään. Olen varma, että nyt kun porvarihallitus painaa duunarin mutaan, seuraavassa hallituksessa on taas SDP.
[/quote]
Vasemmiston ongelma on se, että se pitää edelleen todellisuutena jotain vanhaa työnantaja vs. työntekijät -asetelmaa. Jos vasemmisto, varsinkin SDP, pystyisi uudistumaan ja olemaan oikeasti vähäosaisempien puolella, puolueella olisi mahdollisuus selvitä. Mutta kun he ajavat edelleen nimenomaan turvallisesti työsuhteessa olevien duunareiden asemaa, puolueen äänestäjäkunta pienenee jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:07"]Tämä vasemmistolaisten selitys siitä "ettei sairaanhoitajat ymmärrä asemaansa äänestäessaan Kokoomusta" on juuri malliesimerkki siitä miten kujalla vasemmistolaiset ovat todellisuudesta.
Voisiko olla niin ettet sinä ymmärrä asemaasi? tai oikeastaan yhteiskunnasta mitään? Onko sinulle tullut mieleen, että sairaanhoitaja pitää juuri Kokoomuksen linjaa reiluna tapana kehittää yhteiskuntaa?
Olen pienituloinen, mutta olen myös sitä mieltä että jokaisen on ansaittava rahansa. Se, että rahaa vain siirretään rikkailta köyhille, koska tuloerot ovat suuret ei ole ratkaisu. Tämä ei kannusta työntekoon. Siksi työnverotuksen alentaminen, mikä on "porvari"-puolueiden yksi suurista teemoista, vetoaa äänestäjiin.
[/quote]
Toivottavasti ymmärrät, että kokoomus ajaa vahvasti suuryritysten etuja.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:07"]Tämä vasemmistolaisten selitys siitä "ettei sairaanhoitajat ymmärrä asemaansa äänestäessaan Kokoomusta" on juuri malliesimerkki siitä miten kujalla vasemmistolaiset ovat todellisuudesta. Voisiko olla niin ettet sinä ymmärrä asemaasi? tai oikeastaan yhteiskunnasta mitään? Onko sinulle tullut mieleen, että sairaanhoitaja pitää juuri Kokoomuksen linjaa reiluna tapana kehittää yhteiskuntaa? Olen pienituloinen, mutta olen myös sitä mieltä että jokaisen on ansaittava rahansa. Se, että rahaa vain siirretään rikkailta köyhille, koska tuloerot ovat suuret ei ole ratkaisu. Tämä ei kannusta työntekoon. Siksi työnverotuksen alentaminen, mikä on "porvari"-puolueiden yksi suurista teemoista, vetoaa äänestäjiin. [/quote] Toivottavasti ymmärrät, että kokoomus ajaa vahvasti suuryritysten etuja.
[/quote]Siellä myös muitakin vaihtoehtoja kuin Kokoomus. En äänestä itse Kokoomusta, mutta ymmärrän miksi jotkut äänestävät. Politiikassa täytyy olla realismia, sen täytyy johtaa johonkin mikä on mahdollista saavuttaa. Sadut kuuluvat lapsuuteen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:07"]Tämä vasemmistolaisten selitys siitä "ettei sairaanhoitajat ymmärrä asemaansa äänestäessaan Kokoomusta" on juuri malliesimerkki siitä miten kujalla vasemmistolaiset ovat todellisuudesta. Voisiko olla niin ettet sinä ymmärrä asemaasi? tai oikeastaan yhteiskunnasta mitään? Onko sinulle tullut mieleen, että sairaanhoitaja pitää juuri Kokoomuksen linjaa reiluna tapana kehittää yhteiskuntaa? Olen pienituloinen, mutta olen myös sitä mieltä että jokaisen on ansaittava rahansa. Se, että rahaa vain siirretään rikkailta köyhille, koska tuloerot ovat suuret ei ole ratkaisu. Tämä ei kannusta työntekoon. Siksi työnverotuksen alentaminen, mikä on "porvari"-puolueiden yksi suurista teemoista, vetoaa äänestäjiin. [/quote] Toivottavasti ymmärrät, että kokoomus ajaa vahvasti suuryritysten etuja.
[/quote]Siellä myös muitakin vaihtoehtoja kuin Kokoomus. En äänestä itse Kokoomusta, mutta ymmärrän miksi jotkut äänestävät. Politiikassa täytyy olla realismia, sen täytyy johtaa johonkin mikä on mahdollista saavuttaa. Sadut kuuluvat lapsuuteen.
[/quote]
[/quote] En ole henkilö, jolle viesti on osoitettu, mutta onko tuo nyt sitten niin huono asia? Oliko asiat huonommin silloin, kun esim. Nokian oli vielä kannattavaa toimia Suomessa? Onko se huono asia, jos Suomi on houkutteleva sijoituskohde rikkaille? Eikö se ole hienoa, jos joku yritys voi kannattavasti työllistää tuhansittain ihmisiä? Lisäksi mielestäni kokoomus on varteenotettava vaihtoehto myös pienempien yrittäjin näkökulmasta. Minun näkemykseni mukaan hyvinvoiva suuryritys voisi tarjota suurelle joukolle suomalaisia perheitä mielekkään toimeentulon ja hyvinvointia.
Duunarikin on vihdoin ihan itse ymmärtänyt, että myös hänen etunsa on se, että palkasta jäisi enemmän rahaa käteen tai itse painaa kovaa duunia, mutta toinen saa lähes saman rahan makaamalla sohvalla tai kaikki tässä maassa on niin kallista, että perheen elättäminen on vaikeaa. Vasemmisto ei tarjoa nykypäivän ihmiselle mitää hyvää. Ei Suomessa oikeistokaan ole heikoimmassa asemassa olevia kurittamassa tai ihmisiä kerjäämään laittamassa. Lopputuloksena on se, ettei vasemmiston äänestäminen tuo mitään lisäarvoa Suomalaiseen yhteiskuntaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:12"]
[/quote] En ole henkilö, jolle viesti on osoitettu, mutta onko tuo nyt sitten niin huono asia? Oliko asiat huonommin silloin, kun esim. Nokian oli vielä kannattavaa toimia Suomessa? Onko se huono asia, jos Suomi on houkutteleva sijoituskohde rikkaille? Eikö se ole hienoa, jos joku yritys voi kannattavasti työllistää tuhansittain ihmisiä? Lisäksi mielestäni kokoomus on varteenotettava vaihtoehto myös pienempien yrittäjin näkökulmasta. Minun näkemykseni mukaan hyvinvoiva suuryritys voisi tarjota suurelle joukolle suomalaisia perheitä mielekkään toimeentulon ja hyvinvointia.
[/quote] Nimenomaan. Kaikki eivät voi olla menestyviä yksityisyrittäjiä - kaikki eivät halua, tai ei ole yksinkertaisesti kapasiteettia. Tällaisen tavallisen duunarin etu on nimenomaan vahvat suuryritykset, jotka tarjoavat leivän pöytään, ja jotka antavat heille tilaisuuden omalla ahkeruudella vaikuttaa elintasoonsa, joilla ei ole esimerkiksi poikkeuksellisia taitoja, joilla kilpailla. Ennen kaikkea näiden ihmisten etu on se, että suuryritysten on täällä kannattavaa toimia. Luovilla, älykkäillä ja koulutetuilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet erikoistua ja pärjätä omillaan. Mutta kukaan ei voi sille mitään, millaiset geenit ja elämän eväät on sattunut saamaan.
Vasemmiston teemat on sellaisia, että niiden puolesta on kovin vaikea äänestää: verojen jatkuva kiristäminen, holhouksen lisääminen (esim. alkoholin mainostamiskiellot), julkisen sektorin paisuttaminen (ja esim. viiden vuoden irtisanomissuoja), laittomien lakkoilun kannattaminen, valtion velan lisääminen jne. Valveutunut ihminen ei näe vain tällaisten teemojen edistämisessä mitään järkeä.
Vihreät tulee paikkaamaan vasemmiston kannatuksen heikkenemistä. Yksi nuorten suosituimpia puolueita.
Vasemmiston ongelma on se, että se pitää edelleen todellisuutena jotain vanhaa työnantaja vs. työntekijät -asetelmaa. Jos vasemmisto, varsinkin SDP, pystyisi uudistumaan ja olemaan oikeasti vähäosaisempien puolella, puolueella olisi mahdollisuus selvitä. Mutta kun he ajavat edelleen nimenomaan turvallisesti työsuhteessa olevien duunareiden asemaa, puolueen äänestäjäkunta pienenee jatkuvasti.
[/quote]
Ovatko ihmiset näin tyhmiä nykyään. Porvarithan puolustavat työvoiman vuokrausta joka on käytännössä tyehtosopimusten laillista kiertämistä työntekijän ollessa täysin työnantajan mielivallan armoila, porvarit haluavat poistaa EU:n ulkopuolisen työvoiman tuonnin rajoitukset, työvoiman vapaa liikkuvuus on aiheuttanut Suomessa esi. rakennusalalla valtavan työttömyyden ja toki suomalaiset pienurakoitsijatkin ovat kärsineet menettäessään työt virolaisille, porvarit pyrkivät kaikin tavoin heikentämään työtekijän asemaa Suomessa yms. Nuoret äänestävät Kokoomusta samalla kun tekevät pätkätöitä surkeimmalla tessin minimillä 5 vuotta jossain vuokrafirmassa.
[/quote]
Palkkavaron alentaminen on kyllä ihan työssäkävijän etu, eikä suuryritysten. Jos Suomessa saadaan investointeja ja työtä Suomalaisille niin eikö sekin ole Suomalaisten etu. Mutta jatka vaan hokemaa suuyritysten etujen ajamisesta, jos sillä saat perusteltua itsellesi vasemmiston äänedtämisen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:51"]
Vihreät tulee paikkaamaan vasemmiston kannatuksen heikkenemistä. Yksi nuorten suosituimpia puolueita.
[/quote]
Nimenomaan, ainakin täälläpäin mitä olen jutellut kavereiden kanssa niin Vihreiden ja Kokoomuksen kannattajia enimmäkseen. Suomesta muuten mielestäni puuttuu oikeistoliberaali puolue, Vihreissä on myös vasemmistoa ja Kokoomuksessa konservatiiveja. -Lukiolainen
[/quote]
Vihreät ovat aivan kirjaimellisesti "Kokoomuksen puisto-osasto". Vihreät eivät koskaan puolusta vähäosaisia tai suomalaista duunaria.
[/quote]
Vihreät on taitavalla brändäyksellä osannut vetää höplästä Helsinkiläisiä äänestämään vasemmistoa. On muodikasta äänestää vihreitä mutta ei vasemmistoa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:36"]
Duunarikin on vihdoin ihan itse ymmärtänyt, että myös hänen etunsa on se, että palkasta jäisi enemmän rahaa käteen tai itse painaa kovaa duunia, mutta toinen saa lähes saman rahan makaamalla sohvalla tai kaikki tässä maassa on niin kallista, että perheen elättäminen on vaikeaa. Vasemmisto ei tarjoa nykypäivän ihmiselle mitää hyvää. Ei Suomessa oikeistokaan ole heikoimmassa asemassa olevia kurittamassa tai ihmisiä kerjäämään laittamassa. Lopputuloksena on se, ettei vasemmiston äänestäminen tuo mitään lisäarvoa Suomalaiseen yhteiskuntaan.
[/quote]
Porvaripuolueiden toiveena on mm. TES:in poistaminen, jolloin duunarille voi sanella orjapalkan. Siinä saa painaa kovaa duunia vielä vähän enemmän elääkseen. Ei ne verohelpotukset duunareihin vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:12"] Toivottavasti ymmärrät, että kokoomus ajaa vahvasti suuryritysten etuja. [/quote] En ole henkilö, jolle viesti on osoitettu, mutta onko tuo nyt sitten niin huono asia? Oliko asiat huonommin silloin, kun esim. Nokian oli vielä kannattavaa toimia Suomessa? Onko se huono asia, jos Suomi on houkutteleva sijoituskohde rikkaille? Eikö se ole hienoa, jos joku yritys voi kannattavasti työllistää tuhansittain ihmisiä? Lisäksi mielestäni kokoomus on varteenotettava vaihtoehto myös pienempien yrittäjin näkökulmasta. Minun näkemykseni mukaan hyvinvoiva suuryritys voisi tarjota suurelle joukolle suomalaisia perheitä mielekkään toimeentulon ja hyvinvointia. [/quote] Nimenomaan. Kaikki eivät voi olla menestyviä yksityisyrittäjiä - kaikki eivät halua, tai ei ole yksinkertaisesti kapasiteettia. Tällaisen tavallisen duunarin etu on nimenomaan vahvat suuryritykset, jotka tarjoavat leivän pöytään, ja jotka antavat heille tilaisuuden omalla ahkeruudella vaikuttaa elintasoonsa, joilla ei ole esimerkiksi poikkeuksellisia taitoja, joilla kilpailla. Ennen kaikkea näiden ihmisten etu on se, että suuryritysten on täällä kannattavaa toimia. Luovilla, älykkäillä ja koulutetuilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet erikoistua ja pärjätä omillaan. Mutta kukaan ei voi sille mitään, millaiset geenit ja elämän eväät on sattunut saamaan.
[/quote]
Etkö ole huomannut vielä että "luovia ja älykkäitä ihmisiä" valmistuu vuosittain Kiinan ja Intian yliopistoista kymmeniä miljoonia. He ovat menestyksen nälkäisiä ja tyytyvät vähempään kuin "kallis" suomalainen. Yritysten suunnittelu työt siirtyvätkin luonnollisesti seuraavaksi tehtaiden perässä Kauko-Itään. Suomikin muuten kouluttaa ylipistoissa kiinalaisia veronmaksajien rahoilla:D
Uschanovin jutusta puuttuu persujen nousun vaikutus kokonaan. Vuoden 2007 vaaleissa ps oli vielä viiden edustajan pikkupuolue. Sen jälkeen muut puolueet ovat pienentyneet seuraavasti, vertailu 2015 vaalitulokseen:
kesk -2 paikkaa
kok -13
sdp -11
vihr +/-0
vas -5
rkp +/-0
kd -2
Kokoomus on siis menettänyt määrällisesti ja suhteellisesti enemmän kuin Sdp. Vasemmistoliiton ja kd:n lasku on ollut suhteessa kokoomuksen luokkaa. Mutta persujen taru on lopussa. Mahalasku hallituksessa on väistämätön kaiken takinkäännön ja mokailun seurauksena. Sieltä tulee muille puolueille paluumuutto, joka keskustalle tuli jo näissä vaaleissa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:59"]
[/quote]
Vihreät ovat aivan kirjaimellisesti "Kokoomuksen puisto-osasto". Vihreät eivät koskaan puolusta vähäosaisia tai suomalaista duunaria.
[/quote]
Ville Niinistön vaalienjälkeiset puheet viestii toisenlaista sanomaa. Tästä voi vielä tulla hyvää koko oppositiolle (pois lukien tietenkin kd). Ja huom vaalien JÄLKEISET puheet, ei vaaleja edeltäneet, kuten kepun kusettaessa äänestäjiä.
Vasemmistoliiton äänestäjillä on tutkitusti paremmat politiikkatiedot kuin muiden puolueiden äänestäjillä, eli sen perusteella avain kannatuksen nousuun on äänestäjäkunnan tietotason nousussa (toki demareilla asia ei ole ihan näin).
Nythän tilanne on se, että pihtiputaan mummot ja sedulan pissikset äänestää talouskysymyksistä, joista edes talouden nobelistit eivät ole yksimielisiä.
Tämä vasemmistolaisten selitys siitä "ettei sairaanhoitajat ymmärrä asemaansa äänestäessaan Kokoomusta" on juuri malliesimerkki siitä miten kujalla vasemmistolaiset ovat todellisuudesta.
Voisiko olla niin ettet sinä ymmärrä asemaasi? tai oikeastaan yhteiskunnasta mitään? Onko sinulle tullut mieleen, että sairaanhoitaja pitää juuri Kokoomuksen linjaa reiluna tapana kehittää yhteiskuntaa?
Olen pienituloinen, mutta olen myös sitä mieltä että jokaisen on ansaittava rahansa. Se, että rahaa vain siirretään rikkailta köyhille, koska tuloerot ovat suuret ei ole ratkaisu. Tämä ei kannusta työntekoon. Siksi työnverotuksen alentaminen, mikä on "porvari"-puolueiden yksi suurista teemoista, vetoaa äänestäjiin.