Jos papa-kokeessa löytyy solumuutos
Niin johtuuko se aina HPV viruksesta vai mikä muu sen muutoksen voi aiheuttaa?
Ja jos aluksi on ollut lievää muutosta, mutta vuodessa kehittynyt joku isompi muutos, mikä vaatii jatkotutkimuksia, niin onko se yleensä vakavampi muutos, syövän alkua tms?
Kommentit (13)
Ei ole aina. Ihan tulehduksetkin aiheuttaa niitä, sytolyysi yms.
Minulla oli HPV kolme kuukautta ensimmäisen yhdynnän jälkeen pillereitä hakiessa tehdyssä rutiinipapassa. Lääkäri ei meinannut millään uskoa, koska yleensä kehittyy vuosia. Otettiin koepala, ei muita toimenpiteitä. Tästä 8- vuotta kävin kahden vuoden välein papassa ja sitten oli syövän esiaste kehittynyt. Minulle tehtiin polttohoito myös. Tämän jälkeen olen käynyt yksityisellä kerran vuodessa ottamassa HPV- näytteen varmuuden vuoksi.
Miksi nykyään ei enää kerrota, minkä luokan solumuutosta on tapahtunut ja onko sitä HPV virusta? Ei ainakaan itelle oo tullut mitään muuta tietoa, kuin että on sellainen solumuutos mikä vaatii jatkotutkimuksia, aika tuli kuukaudessa kolposkopiaan. Vuosi aiemmin oli vain lievää muutosta.
Tai Lukihan siinä lapussa kyllä, ettei solumuutos ole vielä syöpää, mutta mietin vain, jos vuoden aikana on ehtinyt muuttua enemmän, niin viittaako se kuitenkin johonkin syövän alkuun...
Minulla on pari kertaa löytynyt lievä solumuutos, jota on tarkemmin tutkittu kolposkopiassa. Molemmilla kerroilla HPV-testi on ollut negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina. Ihan tulehduksetkin aiheuttaa niitä, sytolyysi yms.
Ok
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli solumuutos ja hoitaja sanoi ”älä huoli ei se mikään syöpä ole”
Mutta jouduin kyllä toimenpiteeseen missä tehtiin jotain poltto-operaatioita jne. Ja virallisissa papereissa se oli syövän esiaste.Sen jälkeen piti käydä vuoden välein pahassa 5v ajan.
Minulla kai se oli HPV, onko niitä muita edes?
Ei ole sen jälkeen uusiutunut mutta hirvittää kun papa väli nykyään 5v. Julkisella en päässyt papaan aiemmin vaan ei oteta kuin 5v välein.
Syövän esiaste kehittyy hoitamattomana syöväksi mutta ei vielä ole itsessään syöpä/syöpää.
Minulla oli solumuutos, otettiin myöhemmin koepala missä ei näkynyt enää muutoksia. Tämän jälkeen ei ole nyt viiteen vuoteen ollut muutoksia. Maksoin omalla kustannuksella HPV-kokeen ja se oli negatiivinen. Eli jostain muusta johtui se solumuutos.
Ei välttämättä. Kun hain Essuren poistoon niin minulla oli solumuutoksia papa näytteessä. Puoli vuotta poiston jälkeen otettiin uusi näyte ja näyte oli puhdas. Eli muutokset voi aiheuttaa jokin pitkäaikainen krooninen tulehduskin joka ei liity HPV:n
HVP on joko aktiivisessa vaiheessa tai sitten uinuvassa. Mulla siinä aktiivisessa oli PAPA + kolposkopia ASH-US LSIL ja sitä seurailtiin koska kohdunnapukka näytti kuitenkin siistiltä. Sitten vuoden päästä NILM eli ei mitään, täysin puhdas. Eli uinuva vaihe. Tulehduksen tavoin se välillä nostaa päätään.
Vierailija kirjoitti:
HVP on joko aktiivisessa vaiheessa tai sitten uinuvassa. Mulla siinä aktiivisessa oli PAPA + kolposkopia ASH-US LSIL ja sitä seurailtiin koska kohdunnapukka näytti kuitenkin siistiltä. Sitten vuoden päästä NILM eli ei mitään, täysin puhdas. Eli uinuva vaihe. Tulehduksen tavoin se välillä nostaa päätään.
HPV***
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pari kertaa löytynyt lievä solumuutos, jota on tarkemmin tutkittu kolposkopiassa. Molemmilla kerroilla HPV-testi on ollut negatiivinen.
Minulla myös, mutta hpv posit.
"Histologisia LSIL-muutoksia ja sitä lievempiä muutoksia seurataan yleensä ilman hoitoa, koska niistä suurin osa paranee itsestään, erityisesti nuorilla naisilla.
Histologiset HSIL- ja sitä vahvemmat muutokset yleensä hoidetaan (muutosalueen kirurginen poisto)."
Itselläni oli solumuutos ja hoitaja sanoi ”älä huoli ei se mikään syöpä ole”
Mutta jouduin kyllä toimenpiteeseen missä tehtiin jotain poltto-operaatioita jne. Ja virallisissa papereissa se oli syövän esiaste.
Sen jälkeen piti käydä vuoden välein pahassa 5v ajan.
Minulla kai se oli HPV, onko niitä muita edes?
Ei ole sen jälkeen uusiutunut mutta hirvittää kun papa väli nykyään 5v. Julkisella en päässyt papaan aiemmin vaan ei oteta kuin 5v välein.