Onko menkkakivut menkkojen jälkeen merkki endometrioosista?
Menkkakivut ennen menkkoja on olleet tuttuja jo yli kymmenen vuotta. Vaan yli vuoden on ollut myös menkkakipuja menkkojen jälkeen ja niihin liittyen älytön väsymys. Vois vaan nukkua. Ensin ajattelin että joku tulehdus. No ei ollut. Sitten ajattelin että varmaan huono ferritiini ja söin kuukausia omin päin rautaakin ennen kuin kävin verikokeissa. No ei ollut sekään. Ferritiini oli 73. Crp:kin oli alle yksi, joten tulokseen voi luottaa. Tosin voiko sitten olla endometrioosikaan, jos crp on noin matala? Eikös se aiheuta kroonista tulehdusta? On kyllä tosi kummallista, että nämä menkkojen jälkeiset ja ennen menkkoja olevat kivut on pahempia kuin itse menkkakivut. Varsinkin nykyään nämä menkkojen jälkeiset. Ennen oli pahimmat ennen menkkoja. Nuorena pahimmat kivut oli menkkojen ekana ja tokana päivänä.
Kommentit (8)
Mulla tuntuu kohdunkaulan avautuminen ennen menkkoja ja sulkeutuminen menkkojen jälkeen voimakkaana vihlontana. Missä kipusi tuntuvat?
Vierailija kirjoitti:
Kuvailisitko kipujasi? Itselläni pari päivää menkkojen jälkeen alkaa munasarjoissa tuntumaan, kun keho valmistautuu ovulaatioon. Millaiset ovat ap hormonitasosi, estrogeenithan on yleensä tosi alhaalla heti kuukautisten jälkeen.
Ne on samanlaisia kramppimaisia kuin menkkakivut. Tuntuu siis lähinnä kohdussa ja selässä. Ei mielestäni munasarjoissa. Ovulaatiokivut tulee sitten myöhemmin. Menkkojen jälkeiset kivut on siinä kierron 5-9. päivä. Ovulaatiokivut joskus 14-17. päivä. En tiedä hormonitasoista. Pitäis varmaan mitata jossain.
-ap
Mulla on endometrioosi eikä crp ollut ennen leikkausta ja lääkehoitoakaan koskaan koholla (ilman muuta syytä). En usko että pelkästään noiden kipujen perusteella asiasta voi sanoa juuta eikä jaata, niille on lukematon määrä mahdollisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on endometrioosi eikä crp ollut ennen leikkausta ja lääkehoitoakaan koskaan koholla (ilman muuta syytä). En usko että pelkästään noiden kipujen perusteella asiasta voi sanoa juuta eikä jaata, niille on lukematon määrä mahdollisia syitä.
No hyvä tietää kuitenkin tuo, että endometrioosi voi silti olla, vaikka crp ei ois koholla. Muuten oisin ehkä hylännyt sen kokonaan. Pitää nyt varmaan tutkituttaa. Tai ensin mitata se hormonitaso. Voihan se olla sekin. On tässä kuitenkin ikää jo 38.
-ap
Mulla oli niin järkyttäviä kramppeja ja vuosin kun seula, kivut oli alaselkä ,vatsa ja veti myös reisiin ja lonkkiin., kipuja pitkin kiertoa ja menkat epäsäännölliset
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli niin järkyttäviä kramppeja ja vuosin kun seula, kivut oli alaselkä ,vatsa ja veti myös reisiin ja lonkkiin., kipuja pitkin kiertoa ja menkat epäsäännölliset
Mullakin on tosi runsaat menkat kyllä. Ollut aina. Sen takia tuli tuo raudanpuutekin mieleen, mutta ei se sitten ollut se.
-ap
Mulla on endo ja kivut (ja krampit ja oksentelut ja tajunnanmenetykset) vain menkkojen aikaan.
Kuvailisitko kipujasi? Itselläni pari päivää menkkojen jälkeen alkaa munasarjoissa tuntumaan, kun keho valmistautuu ovulaatioon. Millaiset ovat ap hormonitasosi, estrogeenithan on yleensä tosi alhaalla heti kuukautisten jälkeen.