Veriryhmä + sairastettu korona?
Vertaillaan koronaoireita ja veriryhmiä, onko niillä mitään yhteyttä?
Kerro alle veriryhmä + oireet, joilla sairastit koronan?
Kommentit (42)
O rh+
Oli jonkin verran kuumetta, yskää, nuhaa ja aika voimakkaita lihaskipuja. Olo oli kuin olisin sairastanut keuhkoputkentulehduksen. Kesti yhteensä noin viikon, pahimmat oireet pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
B, melko lievät oireet
Sama.
Muut?
Mulla 0-. Altistumisia, mutta en ole sairastanut.
0+
Koko muu perhe sairasti (joilla eri veriryhmät) , minä en. Olen varmuudella altistunut muulloinkin, mutta en ole sairastunut.
O+
Lievät oireet, ei rokotetta.
Hieman raajojen palelua päivän verran, nenä tukossa (ei tosin vuotanut ollenkaan), pientä yskää, ei kuumetta. Haju- ja makuaisti katosivat pariksi viikoksi, muut oireet olivat alle viikossa ohi.
Veriryhmäteoria on kumottu jo pari kuukautta sitten lopullisesti.
Mistä te tiedätte oman veriryhmänne?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte oman veriryhmänne?
Raskausajan tutkimuksissa selvisi.
A+
Kolmesti rokotettu, ei ensimmäistäkään koronan oiretta.
O+ ja 2 rokotetta, Omikron oli hyvin lievä
O+ veriryhmä enkä tietääkseni ole sairastanut kotonaa. Muutenkin olen todella harvoin räkätaudissa, vaikka lapseni olisivat.
Isäni on samanlainen ja hänelläkin O+. Ei sairastettua koronaa.
Hän on jo eläkkeellä. Työelämässä ollessa ei ollut koskaan sairaslomalla. Hänellä kyllä on muita sairauksia (reuma, psoriasis, 2 tyypin diabetes, ylipainoa) .
Todennäköisesti
1. Vastustuskykyni on niin hyvä, että se nujertaa Koronan
TAI
2. Vastustuskykyni on nii hyvä, että sairastan Koronan ja muutkin räkätaudit oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
O+ veriryhmä enkä tietääkseni ole sairastanut kotonaa. Muutenkin olen todella harvoin räkätaudissa, vaikka lapseni olisivat.
Hän on jo eläkkeellä. Työelämässä ollessa ei ollut koskaan sairaslomalla. Hänellä kyllä on muita sairauksia (reuma, psoriasis, 2 tyypin diabetes, ylipainoa) .Todennäköisesti
TAI
2. Vastustuskykyni on nii hyvä, että sairastan Koronan ja muutkin räkätaudit oireettomana.
Hyvin ootte onnistuneet välttämään. Me sairastettiin koko perhe noin vuosi sitten korona. Mulla oli yhden päivän kuumetta ja lämpöä sitten vielä pari päivää, päätä särki myös, makuaistiissa oli muutoksia. Yskää tai kurkkukipua tai jäsenien särkyä ei ollut ollenkaan, nuhaa sen sijaan kyllä. Influenssa on ollut kyllä paljon hirveämpi. Veriryhmä A+. Ei ole mitään perussairauksia.
O- kotitestin mukaan korona. Pari päivää lämmöt päällä. Siinä se.
O+, ei rokotteita. Alkoi kurkkukivulla, päälle pari päivää kuumetta ja viikon kestävä räkätauti. Yhtenä iltana oli kamalat kivut. Kaikki ne kropassa valmiiksi olevat kivut (iskias ja refluksi lähinnä) tuntui moninkertaisilta, mutta ei siis mitään uusia lihaskipuja, vanhat vain voimistuivat ja mietin tuliko sydäri. Ei, närästys vaan, helpotti närästyslääkkeellä.
Vauvalla oli 40 astetta kuumetta yhtenä päivänä, ei muuta. Hänkin tietääkseni O-veriryhmää. Taaperolla ei yhtään mitään, ei edes nuhaa. Miehen veriryhmää en tiedä, mutta hänellä oli vähän enemmän kuumetta kuin minulla, muuten samat oireet. Hänellä 2 rokotetta.
Appivanhemmilla kolme päivää 39 kuumetta (meillä oli n. 38), veriryhmää en tiedä, mutta rokotteita 3.
Omilla vanhemmilla A-veriryhmä ja O-. A:lla oli kurkkukipua ja köhää, O- oli pelkkä räkätauti. Rokotteita 4 kummallakin.
Onko tarpeeksi kattava otos? Lisäsin rokotestatuksenkin, koska sen pitäis vaikuttaa, mutta en tiedä oliko tässä tapauksessa sillä mitään vaikutusta. Oltiin kaikki samassa tautiketjussa nimittäin ja oireet lieveni ketjun edessä (appivanhemmat -> meidän perhe -> minun vanhemmat), kun altistuminen oli lievempää.
Veriryhmä O-, en ole sairastanut koronaa (ellei sitten täysin oireettomana), ei yhtään rokotetta otettuna.
B+, melko lievä akuutti tauti. Mutta seurauksena jo toista vuotta jatkunut melko hankala long covid.
tämän ketjun osalta ei kannata mitään pääteliä tehdä asiasta veriryhmien vaikutuksesta asiaan, kun otanta on sen verran pieni. ehkä googlaamaa voi löytyä tutkimustietoa siitä miten veriryhmät vaikuttavat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hän on jo eläkkeellä. Työelämässä ollessa ei ollut koskaan sairaslomalla. Hänellä kyllä on muita sairauksia (reuma, psoriasis, 2 tyypin diabetes, ylipainoa) .Todennäköisesti
TAI
Täydennän tätä omaa kirjoitustani:
Minä ja isäni olemme ottaneet kaikki koronarokotukset. Elämäni aikana olen ottanut 2 influenssarokotusta. Ekan otin vuosia sitten ja jälkimmäisen otin 2021 vuonna erään työpaikan vaatimusten vuoksi.
Tässä syksyllä eräs flunssan ensioireilu meni näin:
2-4 tunnin ajan oli lievää päänsärkyä ja aloin jo ajattelemaan että nyt olen tulossa kipeäksi. Se loppui eikä muita oireita tullut.
Ympärillä oli kipeitä perheenjäseniä eli olisin hyvin voinut saada tartunnan. Mahdollisesti sainkin, mutta lievillä oireilla.
B, melko lievät oireet