Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla mielestäsi varaa tähän hankintaan?

Vierailija
09.05.2015 |

Kaikkien lainerien ja vuokrien jälkeen käteen jäisi 520e/kk. Siitä täytyisi kustantaa 1hlö syöminen, liikunta, astmalääkkeet ja bensoja ehkä noin 70e:lla. En ole yksin, puolisollani on kaksi kertaa isompi bruttopalkka kuin minulla joten hän tietysti voi jeesata jos tulee tiukempi paikka, vaikka esim pesukone pettää yms yms...

Tilannetta jatkuisi 4kk, sitten saan yhden toisen lainan maksettua loppuun ja silloin tuo käteen jäävä summa on 720e/kk. Tästä vielä muutamia kuukausia lisää ja käteen jäävä summa kasvaa yhä 50e/kk.

Ottaisinko riskin vai onko tässä riskiä. Paljonko teidän mielestänne käteen pitäisi jäädä maksujen jälkeen jotta olisi turvallinen mieli.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:23"]

Ja miksi teidän täytyy ylipäätään tietää mikä hankinta on kyseessä? Kysymykseen nähden se on täysin tarpeetonta :D

[/quote]

No kun ap kysyi, että onko varaa tähän hankintaan. Siksi kyselemme.

Vierailija
22/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta autoa. Liian kallis. Odota kun saat velat maksettua ja harkitse asiaa sitten uudelleen. Kulje julkisilla siihen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:26"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:23"]Ja miksi teidän täytyy ylipäätään tietää mikä hankinta on kyseessä? Kysymykseen nähden se on täysin tarpeetonta :D [/quote] No kyllä vähän pitää voida arvioida että onko kuinka kallis hankinta kyseessä. Esim itselläni on juuri nyt varaa hankkia polkupyörä, mutta ei välttämättä asuntoa   Aha ok. Auto on 12.000e ja maksuaika 5v. [/quote] [/quote] Liian kallis sinulle

[/quote]

Tiedätkö mitään autoista? Onko sulla mitään perustetta mihin nojaat lausuntosi. Voisinhan toki ostaa vaikka vanhemmankin auton 5000e hintaan, mutta kilometrejä on mittarissa silloin jo pitkälle yli 200 000 ja olen kohta samassa autonremppa kierteessä. Autokorjaukset maksaa ihan tuhottomasti. Nämä on ne riskit joita täytyy arvioida. Parempi kuntonen auto eikä hyvällä onnella vuodessa tuu muita kuluja kuin huolto ja katsastus. Toisaalta voi se kalliskin alkaa reistailla. Kun nyt harkitsen tätä autoa niin ehdottomasti kaikki tällaiset "liian kallis sulle" viestit täytyy jotenkin perustellakin. Saan vuoden kuluessa  maksettua kaikki muut lainani joten käyttövaraa on sen jälkeen 1300e ja sillä luulis jo elelevän ihan leveästikin.
[/quote]

No sitten sulla varmaan on varaa ja sen jo tiedätkin eli turha kysellä täältä ihmisiltä jotka eivät millään voi tietää kokonaistilannettasi, elintapojasi, stressinsietokykyäsi tulanteessa jos miehesi tai oma työ lähtisi alta jne...

Vierailija
24/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teillä miehen kanssa ohan erilliset "rahataloudet"? Ettekö pelaa samaan pussiin?

Vierailija
25/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pärjäisin noilla tuloilla. Mut siis mitä oot hankkimassa?

Vierailija
26/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sijoisin tuon rahan uuteen 12000 maksavaan autoon, joka olisi viiden vuoden kuluttua 5v vanha ja sillä ajaisi vielä vaikka kuinka pitkään. Enkä 7v vanhaa autoon joka on 12v vanha kun sen saat maksettua ja vaatii jo korjausta ennenkuin saat sen maksettua.

Vierailija
27/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä on miehen kanssa erilliset rahataloudet, mutta emme varsinaisesti laske mitä kukin maksaa. Mies maksaa enemmän elämisestä sillä maksaa yksin vakuutuksemme ja sähkön. Ruokaa ostaa kaappiin se joka ehtii eli mies suurelta osin koska itse en ehdi hirveästi ruoanhakureissuille. Tästä saan aasinsillan siihen että koen että tarvitsen auton koska se helpottaa elämää. Julkisilla menisi päivässä yhteensä 1,5-2h matkoihin ja ne jos ynnää epäsäännöllisiin työaikoihin (projektiluontoinen dedisten mukaan joustava työ) niin mulla ei välttämättä tunnit riitä vuorokaudessa. Esim 14h päiväliukuma ei ole mitenkään harvinaista mun duunissa. Siihenkun lisää vielä 2h työmatkat ja viikonlopputyöt niin aikaa kuluu ihan kauheasti hukkaan julkisissa.Tässä eräs kuukausi tein yli 70h "ylityötä" liukumaan. Ei ihanne tilanne, mutta saan sentään palkkaa enkä ole työttömänä.

Vierailija
28/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:01"]

Minä sijoisin tuon rahan uuteen 12000 maksavaan autoon, joka olisi viiden vuoden kuluttua 5v vanha ja sillä ajaisi vielä vaikka kuinka pitkään. Enkä 7v vanhaa autoon joka on 12v vanha kun sen saat maksettua ja vaatii jo korjausta ennenkuin saat sen maksettua.

[/quote]

Eipä ole tullut edes mieleen että 12000 saisi uuden auton. Olen selaillut vain käytettyjä kun olen ajatellut että kaikki auton uutena maksaa sen päälle 20.000. Kiitti vinkistä.

Vierailija
29/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, autohaku suoritettu. Tuolla hintaluokalla ei saa muita kuin keveitä kopperoita. Juuri noita syvästi inhoamani hatchbackeja. Ne on niin rumia... Sedanin jonka haluaisin lähtöhinnat alkaa olla tuolla 19.000e.

Vierailija
30/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:20"]Unohtui se hankinta! Ripsari? Asunto-osake? 
[/quote]

Kerro mulle yksikin ripsari joka maksaa noin paljon? Joskus voi ystävällisemminkin asiat kysyä.

Vierailija
31/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:22"]Joo ihan autoa ajattelin enkä käsilaukkua. Vanha 1996 vuodenh autoni hajosi lopullisesti. Sen korjauskulut nousisi useampaan tonniin joten ajattelin päivittää auton toiseen vuoden 2008 malliin.
[/quote]

Säästä ja sijoita ja saat mersun

Vierailija
32/32 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun Chanelit on sijoituksia. Hinnat nousee kokoajan ja ikinä ei tingitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi