12v tyttö löi koulussa kiusaajaansa!
12v tyttö tuli eilen itkien koulusta kotiin. Ei suostunut kertomaan minulle mitä on tapahtunut, vaikka aavistelin, että taas oli kiusattu. Sainkin hyvin pian koulusta puhelun, jossa tytön opettaja ilmoitti, että lapsi oli koulussa lyönyt kiusaajaansa!
Kiusaaja oli kuulemma haukkunut tyttöä välitunnilla hyvin hävyttömästi, ja lopulta tyttö oli mennyt ja lyönyt poskelle. Ei tullut kiusaajalle vakavia vammoja.
Otin tytön puhutteluun ja itkien sanoi vain, että ei halua mennä enää kouluun.
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ansaitseeko tyttö lohdutusta vai rangaistuksen? Periaatteessa en hyväksy väkivaltaa, mutta ehkä tuo oli opetus kiusaajalle.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:37"]Entä saako lyöjää lyödä? [/quote] Varmaan myös kiusaajaa saa kiusata?
[/quote]
Ilmeisesti kiusaajaa saa mammojen mukaan lyödä.
Aivan oikein teki tyttö! Lohdutat tietenkin ja kerrot, ettei väkivalta ole mikään ratkaisu, mutta joissakin tilanteissa väkivalta on sallittua. Esimerkiksi:
Minua pienenä kiusattiin pahasti. Heiteltiin kivillä, vittuiltiin ja haukuttiin. Katselin sitä touhua hetken, koska en halunnut satuttaa ketään, koska tiedän että silloin tulee sattumaan. Yhtenä kertana sitten mua viskeltiin kauan kivillä. Istuin hiekkalaatikolla ja yksi niistä naapurin likoista aloitti hiekan heittelyn ja kivillä paiskomisen minua päin. Jumalauta minä sekosin sitten niin pahasti, että oksat pois. Juoksin tytöt kiinni ja löin heitä muutaman kerran naamaan ja taisi siinä toisen tytön kaulakorukin mennä rikki. Tytöt itkivät ja valittivat, että menevät kertomaan äidille.
Menin sitten kotiin oman äidin luokse odottamaan mitä tapahtuu. No, pian soi ovikello ja vihainen naapurin mamma on oven takana huutamassa ja vaatimassa korvauksia kaulakorusta. Äitini sanoi, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Lyöminenhän on väärin, mutta kyllä jokaisen ihmisen pitäisi osata puolustaa silti itseänsä ja laittaa kaikelle nöyryyttämiselle ja kiusanteolle stoppi. Äitini lopulta maksamaan, mutta kehoitti minua pysymään kaukana heistä ja heidän perhestään kun noin päästänsä vialla olivat kaikki.
Surullista, että joidenkin vanhemmat eivät usko, että omat lapset tekevät todella julmia juttuja toisille lapsille, kun silmä välttää. Lapset, varsinkin tytöt osaavat olla aivan helvetin julmia toisilleen. Tämän tapauksen jälkeen tytöt eivät enää heitelleet kiviä tai käyneet millään tavalla käsiksi, mutta se huutelu jatkoi silti silloin tällöin.
En luonteeltani ole agressiivinen tai kannata väkivaltaa, mutta jos minun tuleville lapsilleni tapahtuu jotain tällaista tai heitä kiusataan, niin kyllä minä neuvon lyömään turpaan, mikäli ei muu auta. Mielestäni on väärin, että jos puolustautuu tai antaa opetuksen, niin se käännetään kiusatun syyksi. Vähän sama juttu täällä suomessakin, jos joku tunkeutuu vaikka kotiisi uhaten sinua, niin et saisi puolustautua tai istut itse. Aika kieroutunutta on, kun ei täällä saisi missään tapauksissa ikinä puolustautua saamatta itse syytettä.
Jos ikinä ei osaa puolustautua, niin paskan sataminen niskaan vaan jatkuu. Ymmärrän, ettei kaikki pysty puolustautumaan tai halua, mutta ei tässä elämässä pärjää, jos ei ole itseänsä valmis suojelemaan.
Poliisikin kehoittaa kiusattuja ilmoittamaan siitä heille.
Totelkaa siis poliisia ja tehkää ilmoitus
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:19"]
Jos ensireaktio kiusaamiseen on nyrkit, se ei ole ok. Jos kiusaaminen ei lopu vaikka koulussa "yritetään puuttua asiaan", niin lasken turpaanvedon itsepuolustuksesi.
[/quote]
Näin juuri. Miksi itsensä puolustamisesta on Suomessa tehty rikollista. Voitaisiin vielä muistuttaa että itseään ja toisia saa puolustaa, mutta silloin pitää lyödä tarpeeksi lujaa, että kerta riittää.
Kyllä se kiusaaminen loppuu kun sossu lähtee purkamaan mitä kiusaajaa vaivaa. Kuuleman mukaan 6 kuukautta selvitys kestää. Kiusaajien vanhemmat joutuu nekin psykologille sekä sossuun joka viikko keskustelemaan aiheesta
Palkkion. Minustakin on ihan oikein pistää kampoihin. Vaikka väkivalta noin yleensä on ei-ok.
Kiusaaminen pahimmillaan invalidisoi. Itseäni kiusattiin pahoin lapsena, nyt aikusena olen syrjäytynyt työkyvytön. Ei perhettä, ei ystäviä, ei sosiaalista elämää, ei työelämää, ei seurustelusuhteita... vain neljä seinää ympärillä koska vain silloin koen olevani turvassa. En päästä ketään paria metriä lähemmäksi minua koska koen muut ihmiset uhkana. Näin jälkeenpäin mietin että olisinpa tehnyt enemmän, tai että aikuiset ympärilläni olisivat tehneet jotain. Jos lyömisellä olisi saanut kiusaamisen loppumaan niin olisi se ollut loppujen lopuksi kaikkein helpoin ja halvin keino. Mun kaltaiset tulee vain niin hiton kalliiksi yhteiskunnalle.
Eli mitä sanoisin ap:n tyttärelle? Jos ei kiusaaminen millään lopu muuten niin on oikeutettu käyttämään väkivaltaa. Se olisi se viimeinen keino. Tai sitten se että omat vanhemmat menee kovisteleen kiusaajia niinkuin muutamissa uutisissa on ollut. Ne on kaikki melkein tuomittu sakkoihin oikeudessa mutta mitä jostain pienestä tuomiosta jos se lopettaa kiusaamisen ja pelastaa kiusatun tulevaisuuden.
Jumalauta minkälaista porukkaa täällä liikkuu. Kiusaajaahan ei saa lyödä, jos on nimitellyt, syrjintänyt, hakannut tms. vaikka olisi jo kokeiltu puhumista ja rangaistuksia, vai?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:50"]
Jumalauta minkälaista porukkaa täällä liikkuu. Kiusaajaahan ei saa lyödä, jos on nimitellyt, syrjintänyt, hakannut tms. vaikka olisi jo kokeiltu puhumista ja rangaistuksia, vai?
[/quote]
Se on kyllä totta. Lastenkoti on oikea paikka niille.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:50"]
[/quote]
Se on kyllä totta. Lastenkoti on oikea paikka niille.
[/quote]
No ei kiusaajalla voi asiat hyvin olla. Ainakin nyt ongelmat nähdään.
Onhan se surullista että toiset lapset joutuu kasvattamaan kun omat vanhemmat ei oo viittiny. Olis kauheeta olla kiusaajan äiti, koska sehän tarkottais että on täysin epäonnistunut. Hävetkää kiusaajien vanhemmat!!!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:50"] Jumalauta minkälaista porukkaa täällä liikkuu. Kiusaajaahan ei saa lyödä, jos on nimitellyt, syrjintänyt, hakannut tms. vaikka olisi jo kokeiltu puhumista ja rangaistuksia, vai? [/quote] Se on kyllä totta. Lastenkoti on oikea paikka niille. [/quote] No ei kiusaajalla voi asiat hyvin olla. Ainakin nyt ongelmat nähdään.
[/quote]
Ei kukaan tervejärkinen ryhdy kiusaamaan. On se täyttä faktaa
Minulla lyöminen lopetti vuosia kestäneen kiusaamisen.:) Barbaareille barbaarien tavat.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:50"] Jumalauta minkälaista porukkaa täällä liikkuu. Kiusaajaahan ei saa lyödä, jos on nimitellyt, syrjintänyt, hakannut tms. vaikka olisi jo kokeiltu puhumista ja rangaistuksia, vai? [/quote] Se on kyllä totta. Lastenkoti on oikea paikka niille. [/quote] No ei kiusaajalla voi asiat hyvin olla. Ainakin nyt ongelmat nähdään.
[/quote]
Ei kukaan tervejärkinen ryhdy kiusaamaan. On se täyttä faktaa
[/quote]
Terveiset KivaJohannalle!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:03"]Poliisikin kehoittaa kiusattuja ilmoittamaan siitä heille.
Totelkaa siis poliisia ja tehkää ilmoitus
[/quote]
Kyllä, Ap:n tyttärestä pitää tehdä myös rikosilmoitus!! Ehdottomasti!
Ap vaikuttaa todella tasapainottomalta vanhemmalta.. Oisko peiliin katsomisen paikka?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:54"]
12v tyttö tuli eilen itkien koulusta kotiin. Ei suostunut kertomaan minulle mitä on tapahtunut, vaikka aavistelin, että taas oli kiusattu. Sainkin hyvin pian koulusta puhelun, jossa tytön opettaja ilmoitti, että lapsi oli koulussa lyönyt kiusaajaansa! Kiusaaja oli kuulemma haukkunut tyttöä välitunnilla hyvin hävyttömästi, ja lopulta tyttö oli mennyt ja lyönyt poskelle. Ei tullut kiusaajalle vakavia vammoja. Otin tytön puhutteluun ja itkien sanoi vain, että ei halua mennä enää kouluun. Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Ansaitseeko tyttö lohdutusta vai rangaistuksen? Periaatteessa en hyväksy väkivaltaa, mutta ehkä tuo oli opetus kiusaajalle.
[/quote]
Tasapainoiselta nykyihmiseltä näyttää
Kirjoitustyyli paljastaa, että Ap on kirjoittanut ja manipuloinut noita peukkuja.. Tää sama avaus on täällä AV:lla aina välillä, samoine kommenteineen. En usko edes, että Ap:lla on lasta. Todennäköisesti puhuu itsestään..
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:37"]Entä saako lyöjää lyödä?
[/quote]
Varmaan myös kiusaajaa saa kiusata?