Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys keskiluokkaiselle?

Utelias työtön
13.01.2022 |

Kerro miten sinulle käy jos korona tai sen lieve ilmiöt vievät sinulta työt ja tipahdat pitkäaikaistyttömäksi. Oletko jo velaton vai kohtaatko kaiken menetyksen. Oletko henkisesti valmis?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menetän kaiken jo nyt. Munt irtisanotaan rokotamattomuuden takia. Meillä firmassa ei ole töitä joita voisin tehdä. Auto, talo, molemmista velkaa. 3 lasta. En uskalla ajatelle elämääni kuukauden päähän.

Vierailija
2/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menetän kaiken jo nyt. Munt irtisanotaan rokotamattomuuden takia. Meillä firmassa ei ole töitä joita voisin tehdä. Auto, talo, molemmista velkaa. 3 lasta. En uskalla ajatelle elämääni kuukauden päähän.

Tsemppiä T: samanläpikäynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista se pari vuotta ensin. Aikaa keventää kulurakennetta. Koti ja kakkoskoti on velattomat, sijoitusasunnosta jää lainasta huolimatta muutama kymppi omaan taskuun. Pakollisista menoista selviämme yhden palkalla tai kahdella ansiosidonnaisella, joten parempipalkkaisenkaan työttämyys ei ole katastrofi. Lapsi täysi-ikäistyy muutamassa vuodessa ja hänelle on säästetty opiskeluita varten. Eläkkeeseen on 16-18 vuotta aikaa.

Varman ihan ekana mulla olis listalla auton vaihtaminen johonkin parin tonnin kulkuneuvoon, siitä saisi heti kymppitonnin tilille ja vakuutusmaksut minimiin.

Varmaan aika pian muuttaisimme johonkin oulun korkeuksille ja nauttisin talvesta.

Mä ihan oikeesti teen näitä mielikuvitusharjoitteita aina välillä. Tuo levollisuutta kun tajuaa että vaihtoehtoja on vaikka kuinka .

Vierailija
4/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole rokotusta estävää sairautta sanoisin että oma valinta.

Voi voi.

Vierailija
5/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen velaton ja saisin 500 päivää 2400€/kk puhtaana käteen.

Vierailija
6/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oma valinta, sääliksi ei käy tippaakaan.

Vierailija
7/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista se pari vuotta ensin. Aikaa keventää kulurakennetta. Koti ja kakkoskoti on velattomat, sijoitusasunnosta jää lainasta huolimatta muutama kymppi omaan taskuun. Pakollisista menoista selviämme yhden palkalla tai kahdella ansiosidonnaisella, joten parempipalkkaisenkaan työttämyys ei ole katastrofi. Lapsi täysi-ikäistyy muutamassa vuodessa ja hänelle on säästetty opiskeluita varten. Eläkkeeseen on 16-18 vuotta aikaa.

Varman ihan ekana mulla olis listalla auton vaihtaminen johonkin parin tonnin kulkuneuvoon, siitä saisi heti kymppitonnin tilille ja vakuutusmaksut minimiin.

Varmaan aika pian muuttaisimme johonkin oulun korkeuksille ja nauttisin talvesta.

Mä ihan oikeesti teen näitä mielikuvitusharjoitteita aina välillä. Tuo levollisuutta kun tajuaa että vaihtoehtoja on vaikka kuinka .

Millä ihmeen paskakotterolla sää ajat jos siitä saa kymppitonnin??

Vierailija
8/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollen itse sairastu pahasti niin ei hätää. Niin kauan kuin ihmisiä elossa on niin minulle riittää töitä vaikka muille jakaa.

Vierailija
9/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun mielestä kun en ota itseni suojaksi rokotetta joka ei toimi olen pelkkä nolla ja jatkossa haluat maksaa veroissa si myös mun tt tuen sekä asumistuen ulosotot jos niitä jää kun kaikki on jo mennyt.

Ap

Vierailija
10/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sun mielestä kun en ota itseni suojaksi rokotetta joka ei toimi olen pelkkä nolla ja jatkossa haluat maksaa veroissa si myös mun tt tuen sekä asumistuen ulosotot jos niitä jää kun kaikki on jo mennyt.

Ap

Voihan olla, että rokottamattomana saat taudin vakavan muodon ja parin viikon tehohoidon jälkeen ei sinusta tule enää kustannuksia.

Vierailija
11/25 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen velaton. Rahaa mukavasti tilillä. Minulla on vakituinen työpaikka ja myös opinto-oikeus yliopistossa. En tipahtaisi työttömäksi vaan opiskelijaksi.

Vierailija
12/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: lieveilmiö on yhdyssana. Voisitko edes aloituksessa olla tarkkana? Sinunlaisillesi neuvoksi: jos adjektiiviä ei voi laittaa sanan keskelle, se on yhdyssana. Adjektiivi on vaikka iso tai pieni tai nopea tai punainen tai pehmeä tai kaunis.

Lieve iso ilmiö ei käy. Siis iso lieveilmiö.

Omena vanha puu ei käy. Siis vanha onenapuu.

Syli kaunis lapsi ei käy. Siis kaunis sylilapsi.

Aikuinen ruma mies käy. Siis aikuinen plus mies ei ole yhdyssana.

Kiitos etukäteen!

Vierailija
13/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti rupeaisin hakemaan uutta työtä, onhan tässä ennenkin työpaikkaa vaihdettu. Ansiosidonnaista en saa, asun ulkomailla (EU maa) enkä jaksa lähteä siihen paperihommaan kun en maan kieltäkäön edes puhu

Säästöjä on ja mies on töissä niin ei kyllä huoleta. Olen valmis etsimään ”alempaa” työtä, jos ei entistä vastaavaa löydy

Vierailija
14/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa ei ole, säästöillä pärjäisin nykyisillä asumis- ja ruokakuluilla kolmatta vuotta ilman mitään muita tuloja. Jos palkkatyö menisi alta niin rythtisin myymään jälleen yrittäjänä osaamistani, kokemusta on ja yritysideoitakin on mutta ei aikaa niihin. Palkkatyön lisäksi saan vuosittain kokouspalkkioita noin 6000 e/v.

Vierailija
15/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei nykylainsäädännön mukaan voida irtisanoa rokottamattomuuden takia. Jos olet hoitoalalla, niin työnantajan on tarjottava sinulle muita töitä. Jos hän ei voi tarjota muita töitä, hän voi keskeyttää palkanmaksun mutta ei irtisanoa. Ja työnantaja saa käyttää rokottamatonta työvoimaa jatkossakin, jos se on tarpeen ja onhan se tarpeen, kun on työntekijöistä puutetta muutenkin ja nyt vielä osa heistäkin koronan takia pois.

Vierailija
16/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkaa ei ole, säästöillä pärjäisin nykyisillä asumis- ja ruokakuluilla kolmatta vuotta ilman mitään muita tuloja. Jos palkkatyö menisi alta niin rythtisin myymään jälleen yrittäjänä osaamistani, kokemusta on ja yritysideoitakin on mutta ei aikaa niihin. Palkkatyön lisäksi saan vuosittain kokouspalkkioita noin 6000 e/v.

Lisään vielä, että aluksi tietysti olisin oikeutettu ansiosidonnaiseen. Uteliaisuuttani kävin katsomassa, paljono se olisi, ja nykyisellä veroprosentilla netto olisi noin 1500 e/kk.

Vierailija
17/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin kävisi, niin eihän siinä auttaisi muu kuin alkaa hakea uutta työtä. Ansiosidonnaisen takia aluksi ei tarvitsisi tinkiä palkkatoiveesta, mutta toki sitä pitäisi miettiä uudestaan jos työttömyys jatkuisi pidempään. Asuntolainan voi tarvittaessa laittaa lyhennysvapaalle. Ei se elämä työttömyyteen päättyisi, toki vaatisi eri tavalla suunnitelmallisuutta.

Vierailija
18/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin varmaan työttömänä, saisin kai ansiosidonnaista lapsikorotuksineen 400 pv. 400 pv:n aikana alkaisin jotain yrittämistä tai uudelleen koukuttautumista (jotta saa ansiosidonnaista pidempään) miettiä, ettei tarvitsisi käyttää rahastosäästöjä. Koen olevani keskiluokkainen vaikkei ole vielä omistusasuntoa, tosin saisin kyllä lainaa tällä hetkellä, muttei sopivaa kotia ole vielä löytynyt.

Tää oli vastaus aloittajan ajatusleikkiin jos elintaso olisi minusta kiinni. Oikeastihan se on kiinni äkkirikastuneesta yrittäjämiehestä. On myös kokemusta siitä kun rahat ei vain riitä. Oli pikkaisen rankkaa kun miehen tulojen vuoksi emme muinoin saaneet toimeentulotukea vaikka yrityksen menot olivat enemmän. Enää en jaksa sitä paljon muistella. Pitkää pinnaa kaikille köyhyyden kanssa kamppaileville. Itseä auttoi edes vähän kaikki ilmainen, luonnossa liikkuminen ja kirjastot jne. Valitkaa itse seuranne, hyviä ja pahoja ihmisiä on kaikissa luokissa.

Vierailija
19/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto ja auto löytyy, sen verran säästöjä ja sijoituksia, että nykyinen elintaso pysyy ainakin 10v.

Vierailija
20/25 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksellani ja koulutuksellani en putoaisi pitkäaikaistyöttömäksi. Jos niin kuitenkin kävisi, eläisin ansiosidonnaisella, peruspäivärahalla ja säästöilläni eläkeikään saakka. Laskin, että nykyisellä elintasolla joutuisin vielä syömään säästöni ja myymään yhden sijoitusasunnon. Kahden vuoden päästä en joutuisi enää tekemään sitäkään. Eläkettäkin on kertyntyt jo 1700€/kk, eli yli suomalaisen keskieläkkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan