Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaan Kuolemaan valmistautuminen

Vierailija
09.05.2015 |

Mitä tehdä ennen kuolemaa helpottaakseen omaisten taakkaa? Ajattelin ainakin koota asiapaperit tiettyyn, helposti löytyvään paikkaan. Siivoan asunnon ja heitän turhimpiä krääsätuotteita etukäteen pois. Suljen myös turhat pankkitilit ja -kortit. Tuhoan paperit, joita en halua omaisten näkevän.

Olisiko jotain muita tärkeitä juttuja, joilla helpottaa omaisten taakkaa? Oveen jätän ei mainoksia kiitos-kyltin, koska kuolemastani menee ehkä useita päiviä, ennen kuin asuntooni tullaan omaisten toimesta käymään.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:24"]

voisit ottaa yhteyttä hautaustoimistoon jo nyt, siellä on ammattilainen joka osaa auttaa. Tietääkseni voisit hoitaa käytännön asiat jo nyt tai jos haluat, voinet valtuuttaa hänet tekemään järjestelyt pitkälti sitten. . Ehkä jos jaksat voisit myydä omaisuuttasi, kuolinpesä ei saa niin helposti muuttaa omaisuutta rahaksi ainakaan nopeasti. . On todella huomaavaista ajatella sukulaisia ja ne jotka ihmettelevät että ajattelee rahaa eivät varmasti ole joutuneet järjestämään omaiselleen hautajaisia. Kyllä, ne maksavat ja se on hankalaa jos ei ole rahaa vaan kaikki omaisuus jotain epämääräistä joka pitäisi ensin realisoida.

[/quote]

Minulla on tosiaan omaisuutta, joka on yhteisomistuksessa omaisten kanssa. Sellaista on hankala realisoida, mutta sossusta ei saa mitään, vaikka tilillä olisi nolla euroa. Ajattelin vielä selvittää etukäteen paikkakunnaltani hyvän asianajajan yhteystiedot perunkirjoitusta varten. Hautajaisjärjestelyihin en kuitenkaan halua puuttua, hautajaiset ovat eläviä varten. -ap

Vierailija
42/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:24"]voisit ottaa yhteyttä hautaustoimistoon jo nyt, siellä on ammattilainen joka osaa auttaa. Tietääkseni voisit hoitaa käytännön asiat jo nyt tai jos haluat, voinet valtuuttaa hänet tekemään järjestelyt pitkälti sitten.
.
Ehkä jos jaksat voisit myydä omaisuuttasi, kuolinpesä ei saa niin helposti muuttaa omaisuutta rahaksi ainakaan nopeasti.
.
On todella huomaavaista ajatella sukulaisia ja ne jotka ihmettelevät että ajattelee rahaa eivät varmasti ole joutuneet järjestämään omaiselleen hautajaisia. Kyllä, ne maksavat ja se on hankalaa jos ei ole rahaa vaan kaikki omaisuus jotain epämääräistä joka pitäisi ensin realisoida.
[/quote]

Niin mutta ei omaisten ole mikään pakko maksaa järjestelyistä maltaita. Se on sitten oma päätös jos haluaa hankkia sen hienoimman ja kalleimmat arkun. Ja kuten ylempänä sanottiin niin siihen on mahdollista saada rahallista tukea.
[/quote]
mahdollista saada tukea, mutta myönnetäänkö kaikille?
Montako kertaa olet lähiaikoina lukenut arkkukatalogia hintoineen?? JA arkku on vain osa kokonaissummaa, vainajaa pitää kuljettaa monet kerrat edes takaisin - tietääkseni vähintään kerran, vaikka mitään siunausta ei tehtäisikään. Tuhkat voi tietenkin hakea krematoriosta itse vaikka polkupyörällä, mutta vainajaa tuskin huolitaan kokonaisena bussiin tai saat kuormattua tarakalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:24"]

voisit ottaa yhteyttä hautaustoimistoon jo nyt, siellä on ammattilainen joka osaa auttaa. Tietääkseni voisit hoitaa käytännön asiat jo nyt tai jos haluat, voinet valtuuttaa hänet tekemään järjestelyt pitkälti sitten. . Ehkä jos jaksat voisit myydä omaisuuttasi, kuolinpesä ei saa niin helposti muuttaa omaisuutta rahaksi ainakaan nopeasti. . On todella huomaavaista ajatella sukulaisia ja ne jotka ihmettelevät että ajattelee rahaa eivät varmasti ole joutuneet järjestämään omaiselleen hautajaisia. Kyllä, ne maksavat ja se on hankalaa jos ei ole rahaa vaan kaikki omaisuus jotain epämääräistä joka pitäisi ensin realisoida.

[/quote]

Minulla on tosiaan omaisuutta, joka on yhteisomistuksessa omaisten kanssa. Sellaista on hankala realisoida, mutta sossusta ei saa mitään, vaikka tilillä olisi nolla euroa. Ajattelin vielä selvittää etukäteen paikkakunnaltani hyvän asianajajan yhteystiedot perunkirjoitusta varten. Hautajaisjärjestelyihin en kuitenkaan halua puuttua, hautajaiset ovat eläviä varten. -ap
[/quote]
hautajaisista usein halutaan kuitenkin tehdä ns vainajan näköiset. Itse useampia hautajaisia järjestäneet minulle toi lohtua ajatus siitä, että kuollut oli elinaikanaan tullut maininneeksi minkä muotoisen arkun haluaa tai että ei kukkahärpäkkeitä vaan mahdollisimman pienieleiset yms. Mutta kukin tavallaan ja kukaan ei tietenkään voi vaatia Sinun tekevän jotainfoa mikä ei tunnu mielekkäältä.
Toivottavasti voit elää loppuelämäsi mielekästä elämää ja saat tehtyä asioita, joista nautit, vaikka omaisuus onkin yhteisomistuksessa. Kai voisit myydä osuutesi, vai odottavatko he sen tippuvan aikanaan ilmaiseksi perintönä syliin?

Vierailija
44/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lohtua toisi myös se, että kirjoitat jonkun kivan puheen kaikille ja siellä soitettaisiin sun lempimusiikkiasi. Kaikille jäisi parempi mieli jälkikäteen, kunhan toipuvat surusta.

Vierailija
45/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:45"]

Harkitsetko itsemurhaa siis?

[/quote]

Ei sitten muu vaihtoehto käy mielessä, esim. sairaus?

Vierailija
46/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:24"] voisit ottaa yhteyttä hautaustoimistoon jo nyt, siellä on ammattilainen joka osaa auttaa. Tietääkseni voisit hoitaa käytännön asiat jo nyt tai jos haluat, voinet valtuuttaa hänet tekemään järjestelyt pitkälti sitten. . Ehkä jos jaksat voisit myydä omaisuuttasi, kuolinpesä ei saa niin helposti muuttaa omaisuutta rahaksi ainakaan nopeasti. . On todella huomaavaista ajatella sukulaisia ja ne jotka ihmettelevät että ajattelee rahaa eivät varmasti ole joutuneet järjestämään omaiselleen hautajaisia. Kyllä, ne maksavat ja se on hankalaa jos ei ole rahaa vaan kaikki omaisuus jotain epämääräistä joka pitäisi ensin realisoida. [/quote] Minulla on tosiaan omaisuutta, joka on yhteisomistuksessa omaisten kanssa. Sellaista on hankala realisoida, mutta sossusta ei saa mitään, vaikka tilillä olisi nolla euroa. Ajattelin vielä selvittää etukäteen paikkakunnaltani hyvän asianajajan yhteystiedot perunkirjoitusta varten. Hautajaisjärjestelyihin en kuitenkaan halua puuttua, hautajaiset ovat eläviä varten. -ap [/quote] hautajaisista usein halutaan kuitenkin tehdä ns vainajan näköiset. Itse useampia hautajaisia järjestäneet minulle toi lohtua ajatus siitä, että kuollut oli elinaikanaan tullut maininneeksi minkä muotoisen arkun haluaa tai että ei kukkahärpäkkeitä vaan mahdollisimman pienieleiset yms. Mutta kukin tavallaan ja kukaan ei tietenkään voi vaatia Sinun tekevän jotainfoa mikä ei tunnu mielekkäältä. Toivottavasti voit elää loppuelämäsi mielekästä elämää ja saat tehtyä asioita, joista nautit, vaikka omaisuus onkin yhteisomistuksessa. Kai voisit myydä osuutesi, vai odottavatko he sen tippuvan aikanaan ilmaiseksi perintönä syliin?

[/quote]

Luulen kuitenkin, että omaisten on ikävintä hoitaa kaikenlaista pankki, verotus ym. byrokratiaa. Hautajaisten järjestäminen on kuitenkin puuhaa, joka on hyvää vastapainoa surulle. Kukaan lähiomaiseni tai minä emme usko jumaliin tai kuolemanjälkeiseen elämään, joten hautajaiset ovat tosiaan eläviä varten. Minua henkilökohtaisesti ei tosiaan kiinnosta yhtään, vaikka ruumiini poltettaisiin tikun nokassa nuotiolla, olen silloin jo kuollut. -ap

Vierailija
47/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, oon niin pahoillani puolestasi. Itse menetin kälyni, hyvän ystäväni, alkuvuodesta syövälle. Ihana, kun jaksat ajatella myös läheisiäsi ja helpottaa myös heidän surutyötään. Nauti kovasti lomareissustasi ja paljon tsemppiä

Vierailija
48/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä turvautuu Jumalaan, kun tulee tosipaikka. Ei sinullekaan ole myöhäistä. Elämä on ikuinen, jos uskoo.

Vierailija
49/52 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:51"]

Suurin osa ihmisistä turvautuu Jumalaan, kun tulee tosipaikka. Ei sinullekaan ole myöhäistä. Elämä on ikuinen, jos uskoo.

[/quote]

On sullakin otsaa. Ihminen on kuolemassa ja sä olet selittämässä jotain satuja sille. "Usko sinäkin tähän satuolentoon, mielisairaus on oikein mukavaa".

Vierailija
50/52 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tyhjentää vainajan asunnon? Vainajan läheiset vai siivousfirma, viranomaiset...?

Vierailija
51/52 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranen aika, tää on hirveää luettavaa.

Mutta sinänsä monet valmistautuu kuolemaansa. Esimerkiksi eräs puolituttu perheenisä sai tietää syövästä ja elinaika annettiin minimissään 4kk. Ikää alle 40, pienet lapset. Tämä mies laitti tuulemaan. Heillä hän oli aina ollut se bisnesmies ja nainen taustalla kotona, mies hoitanut esim. raha-asiat. Hän myi omaisuuttaan hirveällä kiireellä, sopi yrityksen kuviot jne. Eli 6-7kk, josta viimeisen kuukauden vasta huonossa kunnossa ja ehti tehdä kyllä hirveästi asioita helpottaakseen lasten ja vaimon elämää. Oli yhteiselle tutulle sanonut, että sitä asiaa ei pysty poistamaan ja surua, mutta jos edes sitten näissä arkiasioissa vaimolla olisi helpompaa...

Vierailija
52/52 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:08"]Älä tee sitä. Minullakin ollut samanlaisia ajatuksia mutta onneksi minut ohjattiin hoitoon. Nyt oikeat lääkkeet ja terapia. Elämä tuntuu ihan hyvältä. Miksei sinullakin voisi ?

Jos on parantumattomasti sairas, tuollainen puhe ei ihan kamalasti auta. Elämä voi tuntua hyvältä, ja silti voi kuolla.

Juu. Luin keskustelun uudestaan ajatuksella. Fyysiselle sairaudelle ei voi mitään.. mielenterveyshäiriöiden hoitoon on toivoa. Jaksamisia aplle

Itse taas mielenterveysongelmaisena olen monesti toivonut, että olisipa minulla sensijaan joku fyysinen sairaus. Olisi niin paljon helpompi kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan