Liian paljon telkkaria lapsille?
Meillä on jatkuva kiistan aihe, minkä verran 3 ja 6v on sopiva katsos televisiota. Minusta max on pikkukakkonen tai sitten joku dvd päivässä, sairaana eri tilanne (ja niitä päiviä riittää..) ja normaaliarjessa voisi hyvin olka ilmankin. Mutta meillä mies on usein arkena lasten kanssa aamut ja alkuillat kun minulla menee työmatkoihin, miehen työajat itse sovuteltavissa ja paljon arkivapaita jos vkol töissä. Laittaa lapsille telkkarin heti kun ekat lastenohjelmat alkaa ja 6 itse sulkee kun kouluikäisten(?) Galaxy loppuu. Siinä tulee jo 1.5h. Mies nauttii kun saa olla rauhassa itse aamulla... sitten vie lapset hoitoon ja hakee kolmelta. Antaa katsoa dvd:n jonkun barbien tms tai pikkukakkosen. Ylipäätään lapset saa itse päättää milliäoin sulkevat, mies nauttii että voi olla omissa oloissaan. Kyllä odallistuu ulos ja harrastuksiin viemisiin ja lukee iltatuja, mutta minusta väärin liika telkkarin katsominen! Mies sanoo että ei se niin vakavaa ja eipähän ainakaan tappele.. pyydän että vaikka pelaisi lasten kanssa tai ottaisi mukaan ruuanlaittoon mutta eeei.. ja tokaisee mulle että tee sä sit laste kanssa niitä ja hän on se joka näyttää televisio-ohjelmia. Että tapansa kullakin.
Just...
Kommentit (14)
Onneksi ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla 2, 5-vuotias lapsi, joka istuisi hipihiljaa tv edessä vaikka päivän. Muuten touhukas ja villi. Max 2 muumi jaksoa päivässä eikä tv:tä todellakaan joka päivä
Meillä yksi neljävuotias tyttö ja ei kyllä anneta katsoa lastenohjelmia päivittäin. Välillä voi kotona ollessa mennä viikkojakin, ettei katso lastenohjelmia. Pitkillä automatkoilla katsoo ipadista pääosin Kaapoa. Aikuisten ohjelmia lapsi tietty välillä seuraa mukana, mutta päivittäin ei katsota niitäkään, lähinnä jotain tiettyja sarjoja tms. Jos meillä katsottaisiin lastenohjelmia joku 2-3 tuntia päivässä, leikkiaika jäisi kyllä hyvin vähäiseksi, kun ulkoillaan paljon. Mielestäni kuitenkin leikkiminen, kirjojen luku, ulkoilu ym. puuhat ovat paljon tärkeämpiä kuin telkkari.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:54"]Meillä yksi neljävuotias tyttö ja ei kyllä anneta katsoa lastenohjelmia päivittäin. Välillä voi kotona ollessa mennä viikkojakin, ettei katso lastenohjelmia. Pitkillä automatkoilla katsoo ipadista pääosin Kaapoa. Aikuisten ohjelmia lapsi tietty välillä seuraa mukana, mutta päivittäin ei katsota niitäkään, lähinnä jotain tiettyja sarjoja tms. Jos meillä katsottaisiin lastenohjelmia joku 2-3 tuntia päivässä, leikkiaika jäisi kyllä hyvin vähäiseksi, kun ulkoillaan paljon. Mielestäni kuitenkin leikkiminen, kirjojen luku, ulkoilu ym. puuhat ovat paljon tärkeämpiä kuin telkkari.
[/quote]
Mitä se lapsi siellä ulkona tekee jos ei leiki? Ajaa aina pyörällä vai istuu rattaissa tai keinussa? Pakotat haravoimaan? O____O
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:54"]Meillä yksi neljävuotias tyttö ja ei kyllä anneta katsoa lastenohjelmia päivittäin. Välillä voi kotona ollessa mennä viikkojakin, ettei katso lastenohjelmia. Pitkillä automatkoilla katsoo ipadista pääosin Kaapoa. Aikuisten ohjelmia lapsi tietty välillä seuraa mukana, mutta päivittäin ei katsota niitäkään, lähinnä jotain tiettyja sarjoja tms. Jos meillä katsottaisiin lastenohjelmia joku 2-3 tuntia päivässä, leikkiaika jäisi kyllä hyvin vähäiseksi, kun ulkoillaan paljon. Mielestäni kuitenkin leikkiminen, kirjojen luku, ulkoilu ym. puuhat ovat paljon tärkeämpiä kuin telkkari. [/quote] Mitä se lapsi siellä ulkona tekee jos ei leiki? Ajaa aina pyörällä vai istuu rattaissa tai keinussa? Pakotat haravoimaan? O____O
[/quote]
Meinasin kyllä sisäleikkejä, olisi pitänyt erikseen näköjään mainita.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:54"]Meillä yksi neljävuotias tyttö ja ei kyllä anneta katsoa lastenohjelmia päivittäin. Välillä voi kotona ollessa mennä viikkojakin, ettei katso lastenohjelmia. Pitkillä automatkoilla katsoo ipadista pääosin Kaapoa. Aikuisten ohjelmia lapsi tietty välillä seuraa mukana, mutta päivittäin ei katsota niitäkään, lähinnä jotain tiettyja sarjoja tms. Jos meillä katsottaisiin lastenohjelmia joku 2-3 tuntia päivässä, leikkiaika jäisi kyllä hyvin vähäiseksi, kun ulkoillaan paljon. Mielestäni kuitenkin leikkiminen, kirjojen luku, ulkoilu ym. puuhat ovat paljon tärkeämpiä kuin telkkari. [/quote] Mitä se lapsi siellä ulkona tekee jos ei leiki? Ajaa aina pyörällä vai istuu rattaissa tai keinussa? Pakotat haravoimaan? O____O
[/quote]
Meinasin kyllä sisäleikkejä, olisi pitänyt erikseen näköjään mainita.
Tästäkin on näköjään menty ihan hysteeriseksi. Vai ei missään nimessä saa katsoa joka päivä telkkaria.. mitä haittaa siitä on, jos katsoo vaikka tunnin päivässä? Sitä paitsi niistäkin oppii asioita!
Meillä 1,5-vuotias ja 4-vuotias katsovat ainoastaan pikkukakkosen illalla. Aamulla nukutaan niin pitkään että jää aamuohjelmat katsomatta :D sitten jos on sellainen keli ettei ulkoilu nappaa, niin saavat sen pikkukakkosen lisäksi yhden leffan katsoa, jos haluavat.
Monissa perheissä katsotaan aamuisin ja iltaisin telkkua..
Minä aukasen aamusin pikkukakkosen 2v:lle ja telkku on yleensä auki sinne asti kun Galaxi alkaa. Lapsi kattoo mitä kattoo, leikkii ja touhuaa samalla ja toki aamupalakin siinä syödään jne. Itse olen niin aamu-uninen, että minusta ei ole järkevää seuraa heti aamusta, PK:n ansiosta saan laittaa sen aamupalan rauhassa valmiiksi, käydä vessassa jne, ilman että lapsi on koko ajan perässä. Iltapäivän PK:n aikaan on monesti ruoka ja sillon tulee enemmän isoille suunnattuja ohjelmia joita lapsi ei jaksa katsoa joten se jää monesti välistä. Sadepäivinä tai kun itsellä on jotain tekemistä johon pitää keskittyä, laitetaan ehkä Fröbelit tai TiTi-nellet pyörimään. Minua ei niinkään vaivaa se kuinka paljon telkkaria katsotaan vaan se, mitä sieltä katsotaan, monet isommille suunnatuista lastenohjelmista on ihan hirvittävää kuraa joita ei kyllä pitkiin aikoihin meillä katsota! Lapsen ollessa hereillä ei aikuisten ohjelmia katsota, jotain urheiluja lukuunottamatta. Tosin ei lapsi kyllä ole enää hereilläkään sillon kun itseä kiinnostavat sarjat tulee.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:09"]Tästäkin on näköjään menty ihan hysteeriseksi. Vai ei missään nimessä saa katsoa joka päivä telkkaria.. mitä haittaa siitä on, jos katsoo vaikka tunnin päivässä? Sitä paitsi niistäkin oppii asioita!
[/quote]
Mun on pakko tähän vielä lisätä, että itseni on pienenä istutettu telkkarin eteen ihan liian usein, joskus varmaan koko päivän katsonut lastenohjelmia vhs:ltä ja telkkarista, mutta en mä silti mikään kieroonkasvanut ole. Mä oikeasti opin niistä paljon myös esim. empatiaa (mm. Halinallet jossa ne nallet puuttuu kiusaamiseen ). Monet ohjelmat on oikeasti tosi hyviä ja opettavaisiakin lapsille, kyse on tosiaan enemmän siitä mitä katsoo, kun miten paljon. Ei tietty silti aina monta tuntia päivässä ole hyvä katsoa.
Mutta eikö tuo päiväkotielämä ole sen verran kuormittavaa että nuo määrät voi katsoa. Eikä meillä lapsi ainakaan joku ohjelmasta tykkää. Leikkii ohessa ja katsoo välillä.