***ELOISAT keskellä viikkoa (ke-to)***
Kommentit (34)
Vauva nukkuu vielä ja esikoinen tuijottaa lastenohjelmia...Ja äiti koneella :)
Käytiin eilen neuvolassa, poika on nyt 1 kk. Painoa oli kahdessa viikossa tullut kilo lisää ollen nyt 5655 g, pituutta oli 60 cm. Korviketta on kyllä mennytkin parina viikkona ihan älyttömästi, saattoi kerralla syödä sen koko tetran...Nyt on vähän tasoittunut tuo syöminen, kerralla menee 100-140 ml. On vaan käynyt öisin syömään kolme kertaa edellisten kahden syötön sijaan. Nuhasta kärsitään meilläkin, aamuyöllä alkaa se turina ja ähinä, me ei oikein miehen kanssa saada sen takia nukutuksi...Äiti valvoo ja kuuntelee että hengittääkö se vauva vielä ja käy välillä " niistämässä" vauvan nenää. Näin on mennyt jo useampi yö, aletaan olla aika väsyneitä.
Kävin tässä välissä laittamassa pullot kiehumaan, vesi olikin kiehunut jo jonkun aikaa...Tuppaa aina unohtumaan se...Kun vielä muistaisi nostaa ne pullot kohta sieltä kuivumaan. Joskus aina unohtuu...Onneksi en ole vielä kertaakaan polttanut niitä pohjaan (täytyy koputtaa puuta).
Sateista päivänjatkoa täältä Kymenlaaksosta...!
Täällä on huonosti nukuttu yö takana tai oikeastaan tää on jo toinen. Meijän pikku-ukko on vähän nuhainen. Päivät menee ihan kivasti pikku-ukon ollessa liinassa. Yöllä toi tukkoisuus haittaa nukkumista. Vitosellakin valuu nenä ja on kiukkuinen kun ampiainen kun ei koko ajan voi olla äitin sylissä. No pari yötä kun jaksais niin sit alkaa miehellä pitkä vapaa on nyt yövuorossa töissä.
Eilen oltiin neuvolassa. 3 viikkois mitat 4810g ja 54,5cm. Eli ei mikään ihme että pienimmät 50-56cm vaatteet rupeavat olemaan nafteja.
Ristiäissuunittelut ovat kovassa vauhdissa. Päivä ollaan varattu 21.10 ja papiksi saatiin se joka haluttiin. Sama pappi on kastanut meijän nelosen ja vitosen. Tilaisuus pidetään meillä kotona. kutsut laitoin eilen postiin. Tarjottavia tarvii vielä vähän miettiä. Kakku, voileipäkakku, pullaa, jotain suolasta ja keksiä lapsille.
Nimi vaan uupuu. Mä olen jotain nimiä miehelle ehdotellut mutta ei oo kelvannut ja miehen ehdotukset eivät ole mulle kelvanneet. Muutama nimi on joka käy molemmille niin on jo käytössä tuttava piirissä. Onko tökeröä käyttää samaa nimeä?
Jotain piti kommentoida mutta nyt en muista. Toisella kertaa sitten.
Jaahas nyt antaa pikku-ukolle maitoa ja sitten lähdetään taas perhe kerhoon. Pääsee toi nelonenkin (4v) leikkimään ikäistensä kanssa kun kotona ei oo kun pienempiä kavereita (vauva ja vitonen 1v8kk ja hoitotyttö 1v10kk) kun isommat ovat eskarissa ja koulussa. Itsellekin kiva henki reikä kun saa jutella toisten aikuisten kanssa.
Puuhis ja lauma 97,99,00,02,05, pikku-ukko 3vk 1pv ja hoitotyttö 04
Mä tulisin mielelläni tapaamiseen. Mies kun tekee vuorotyötä niin ei välttämättä onnistu. Katson nyt minkä päivän päätätte että pääsenkö mukaan vai en.
puuhis edelleen
Opemamma taas pirtsakkana aamulla avannut pinon :)
Ei mulla kyllä mitään asiaa ole, tulinpahan vaan kurkkimaan tännekin kun vauva nukahti.
Millähän tän MAHAN saisi pois? Paino on samassa kuin ennen synnytystä, mutta maha on kyllä aika järkky. Ehkä sitä ikä ja kolmas raskaus tekevät tepposet ja ei tää tästä enää mihinkää mee... Ihme sellainen löllö nahkakasa. Ja vyötärönympärys on 11 cm enemmän kuin ennen raskautta. Aikas masentavaa. En mä nyt niin ulkonäkökeskeinen ole, mutta olis se kiva jos olis taas vyötärö :(
Viime yö meni taas vauvan ähistessä. Nukkui suht hyvin noin kahteen saakka, mutta sen jälkeen ähistelikin koko loppuyön.
Meillä on sitten nimi tytsylle valmiina :) Ihan on erilainen kuin noilla vanhemmilla ja eri määrä nimiäkin, mutta sillä nyt mennään.
Vauva on alkanut seurata katseellaan ääntä ja kääntää päätään puheen suuntaan. Hymyilee myös tosi paljon meille. Aloitti pari päivää sitten. Paljon aiemmin kuin nuo meidän isommat lapset, kun mun mielestä ne hymyili tietoisesti vasta n. 6vk iässä. Selvästi on alkanut myös seurustella, yrittää " jutellakin" ja hakee kovasti kontaktia, myös lapsiin.
Jamssa + tytsy 1kk
Harvinainen aamupäivä. Vein isot tytöt yhdeksältä päiväkodille ja vauveli on nukkunut siitä asti. Kaksi edellistä päivää on ollut pelkkää tankkausta ja hereillä oloa (=kitinää..), nyt sitten nukkuukin taas kun tukki. Tissit jo huutaa imukonetta paikalle! Hyvin on kyllä pikkuneiti pitänyt huolen siitä, että tällä kertaa maitoa riittää. Ja niin epätoivoinen kun olin sillon rintatulehduksen kourissa. Onneksi vaan jatkoin sinnikkäästi imettämistä, nyt oma maito riittää typylle paremmin kun hyvin!
Tää " oma aika" on vielä niin outo käsite, että nytkin olen puhunut puhelimessa ja pyörinyt täällä koneella koko tän ajan kun typy on nukkunut, vaikka tekemistä olis yllin kyllin. Mulla olis ihan työasioitakin hoidettavana, mutta kun en ole viitsinyt levittää papereita pöydälle, kun jo hetken päästä saa taas juosta syöttämään neitosta. Voi kun alkaisikin nukkumaan jo kunnon pätkiä päivällä, niin uskaltaisin aina alottaa jonkun homman. Pääasiallisesti kun kaikki tekeminen jää yleensä kesken.
Täällä myös kaivataan kadonnutta vyötäröä takaisin! Sorruin jo katsomaan kaupasta isompia housuja, vaikka olen vakaasti päättänyt pitää verkkareita niin kauan kunnes mahdun vanhoihin housuihin. Noh, farkut jäi kauppaan, vaikka kyllä nää verkkarit jo nyrppii tosi pahasti. Ja tätä menoa mä käytän näitä vielä ens keväänä..
Minäkin yritän päästä tapaamiseen. Tuo isäntä vaan tuppaa olemaan niin harvoin kotona, että voi jäädä tälläkin kertaa yrittämiseksi. Mutta seurailen tapaamispinoa ja katsotaan mihin päivään enemmistö päätyy.
Nyt kyllä menen tekemään edes ruokaa, ennekun pitää noutaa keskimmäinen kerhosta.
Sateista päivän jatkoa!
Kirppu ja Taavi-vaavi
Ei täälläkään ihmeempiä.. Esikoinen on tosi räkäinen, nenä valuu solkenaan. Toivon vaan ettei tarttuis vauvaan! Vai tuleeko noin pienille ylipäätänsäkkään varsinaisesti flunssaa?
Opemamma, meilläkin tänään eka neuvola vaavilla. Samassa tahdissa siis mennään. :)
Palaan kertomaan neuvola kuulumisia kunhan taas hetkeksi koneelle ehdin..
Calathea ja Aava
Joku on käytellyt tuohon nimenanto-ongelmaan seuraavaa ratkaisua. Isä ja äiti kirjoittavat lapulle ne nimet joita haluaisi antaa, sitten vaihdetaan lappuja ja valitaan omasta mielestä sopiva, yleensä niistä hyvä löytyy. Kirjoitettuna nimi saattaa jopa alkaa tuntua paremmalle, kuin vaan sanottuna ;D
Puuhapetet: minulla on lapsilla kyllä käytössä jopa sukulaisillakin olevia nimi, ne kun vaan on niin nättejä minunkin mielestä. Serkuksilla jopa sama nimi, tosin sukunimi eri ja lapsetkin melko samanikäisiä. Minulla kun oli lapselle ollut nimi tiedossa jo murrosiästä lähtien, mutta kun se ex-käly kerkesi kastaa lapsensa ensin! Kysyin kyllä, että käypikö se, että saman laitan...
Poika on ruvennut kovasti seurustelemaan, eikä suostu päivällä, kakkosen päiväunien kohdalla nukkumaan, tosin ei kyllä tuo kaksivuotias kakkonenkaan suostu! Välillä kiristää muutakin kun pipoa täällä. Yö on nyt kaksi kertaa mennyt yhdellä syötöllä :D siitä iso kiitos! Alkuilta vaan tahtoo olla rallatusta, mitään aihetta itkuihin en kyllä keksi, ruoka yleensä auttaa, mutta kun sitäkään ei viitsisi yleettömiä. Velliä poika vetelee illalla melkein tetrallisen ja sen avuin kai sitten nukkuukin pidemmän session.
Apnea-hälytin edelleen käytössä, tosin onneksi ei ole hälytyksiä vähään aikaan tullut! Eikä tule!!!
Eria & Jaakko
Eilen olin iloinen kun sain tytön nukkumaan vaunuihin. Hän nukkui pitkät unet sekä aamupäivällä että illalla. Ilta unet menivät jopa niin pitkiksi, että jouduin toista vähän herättelemään. " Hyvin nukutut päiväunet takaavat hyvät yöunet." Kissan viikset!! Anni tuntui nukkuvan koko yön sellaista koiran unta. tunnin kahden välein oli pystyssä. Syötyään olisi jatkanut unia sylissä mutta sänkyyn siirrettäessä toinen havahtui ja eipä tyttöä nukuttanut enää lainkaan. Mun täytyy varmaan kans kokeilla tuota peitto-juttua jonka hanneli vinkkas. Nyt olen yrittänyt harson avulla siirtää tyttöä mutta tuo lämmin peitto toimii varmasti paremmin.
Eilen kävin varaamassa kampaaja-ajan. Kovasti piristi jo pelkkä ajatus uudesta päästä. olenpas sitten " edustava" tapaamisessakin ;)
Piti ihan kysyä, että kuinka teidän miehenne ovat jääneet kahden lapsen kanssa kotiin menojenne ajaksi? Meillä mies tuntuu kovasti jännittävän ajatusta ja kampaaja reissun ajaksi mummu ja pappa tulevatkin kaveriksi miehelle. ajattelin vaan että onkos tämä sellaista alkujännitystä ja kuin sitä rohkaisis miestä. Ehkä meillä mies jännittää vauvan itkua. Hän tuntuu stressaantuvan jos ei pysty auttamaan vauvaa heti. itse olen jo sen verran kovettunut, että jos esikoisen kanssa on joku juttu kesken (kakkavaippa on hyvä esimerkki) niin vauva jotuu kyllä hetken odottamaan.
Kovasti minäkin tapaamista odottelen. toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan.
pubu ja Anni 4. viikko jo menossa
Täällä Pubun kanssa samoissa fiilareissa eli eilinen päivä meni oikein nätisti ja hyvin nukkuen. Ilta sitten 3h itkettiin, syötiin ja ähistiin ja alkuyöstä neiti nukkui 4h klo 1 asti, mutta siihen se jäikin. Heti sänkyyn siirrettäessä alkoi hirmuinen ääntely ja lopulta sai itsensä hereille ja eikun taas syliin... ja sitten esikoinen heräsikin klo 5.30 ja päivä alkoi kunnolla.
Me ollaan typyn kanssa käyty jo 3 kertaa neuvolassa ja ensi viikolla taas!!! Neuvola on onneksi lähellä ja olen saanut aina hoitoapua esikoiselle. Kivaahan se on seurata toisen kasvamisia ja kohinalla kasvaakin. Mahallaan kannattelee jo hienosti päätään mitä hetkittäin jaksaa. Tietoisia hymyjä emme ole vielä saaneet vaikka välillä aina suu onkin virneessä ;)
Nopeita paranemisia flunssan kourissa kamppaileville pienille ja isommille.
Air ja tyttö 3vkoa+
mie sain nukkuu viimeyönä... tyttö söi kahdesti, ekalla kerralla jäi kainaloon ja ähis ja puhis siinä kolme tuntia niin et miun unista ei tullu mitään, mut toiselta kerralta laitoin sit omaan sänkyynsä ja mieki sain taas nukkuu....
MIES LAPSENVAHTINA: oikein mielellään jääpi kahden kanssa.. pärjää varmaan paremminki mitä minä, sillä on niin paljon pidempi pinna :)
NEUVOLALÄÄKÄRISSÄ kävi meidän vauva tänään ja kaikki oli kunnossa, painoakin tulee mukavasti.. semmonen 200g/vko, sama tahti mitä siskollaan vauvana.
aha vauva heräs.
hanneli ja natikka
Jamssa tais ehdottaa sitä riippumattoa, sen saa niinki kyhättyy et pinnasänkyyn sidot kantoliinan riippumatoksi (jos on semmonen sänky missä tää onnistuu). Meillä ei esikoinen pienenä vauvana osannu nukkuu isossa pinnasängyssä ni se nukkuki sitten pari ekaa kuukautta vaunun kopassa, samoin tää kakkonen nukkuu vaununkopassa. On paljon pienempi ja varmaan turvallisemman tuntunen.... toivottavasti nyt ees jostain löydätte keinon ja sieki saat nukuttua!
Hengissä...siis raahasin kaikki kolme mukana neuvolaan ja kaikki sujui ihan mukavasti. Nelonenkin oli suostuvainen kaikkeen ja kolmonen käytti tilaisuuden leikkiä neuvolan uusilla leluilla. Vimpula oli ottanut edellisestä punnituksesta 800g painoa eli noin 400g/vko ja pituutta muutaman sentin lisää. Hän on nyt saman kokoinen kuin kolmonen syntyessään, hih...eli 4790g ja 54cm.
Pakko mennä...palaan...
Opemamma
Pikasesti kerkeen käväsemään. Meillä alkoi tulemaan jo ihan oikea paniiki miehen kanssa nelkun nimestä. Eilen illalla netistä katottiin nimiä, jossa oli kaiken maailman nimiä. ALkoi väsymyksestä ja kai epätoivostakin mennä jo ihan pelleilyks. Siellä oli sellasia nimiä kun Tenu, Tenttu, Puntari ja kaikkein paras, Äijäpäivä! VRK:n mukaan ei kylläkään ketään suomessa ole sillä nimellä kastettu. Mietittiin miehen kans et jos sanottais papille et kerrotaan ekaks kaikille et nimeks tulee Tenu Aijäpäivä XXXXXX ja sit hetken aikaa kun on katottu muiden ilmeitä päästettäis räkäset naurut. Hehheh, no eilen illalla puol ykstoista se nauratti niin että vedet valu silmistä. Aamulla sit vielä mietittiin ja pitkän pohdinnan tuloksena annetaan kait nyt sti pojalle nimeks se joka meidän toisen pojan yhtenä nimenä jo on (ei kutsumanimi) vaikka jotenkin se itestä pölhölle tuntuu... Mut ei kerta kaikkiaan muut nimet menny miehen kanssa yksiin ja se on ainoa nimi josta kumpikin tykätään, sopii mielestämme meidän pojalle. Ainoa " mutta" on toi et se on jo tavallaan käytössä meidän perheessä... Saa nähdä mitä sukulaiset sanoo kun kuulee.
Tänään taistelin taas kantoliinan kanssa... Miten jaksatte muut pitää noita lämpöpattereita liinassa, mulla kun tuo hiki virtaa kun Niagarassa muutenkin. Olis ihanaa jos vois tuossa viileässä syysilmassa astella pelkät rintsikat päällä mut taitais saada rintatulehduksen... niinpä sitä sulatellaan rasvoja kiltisti takki päällä.
nyt tarvii taas mennä...
Minna ja nelkku 270806
Ihan hyvin oli neito kasvanut. Nyt oli paino 4145g, syntyissään siis 3350g ja ikää nyt 3vk 2pv. Pituutta oli tullun reilu kaks senttiä lisää. Aika vähän mun mielestä, tuohon nähden et painoo kuitenkin on tullut hyvin, ja oli syntyessään jo lyhyt, 48 cm. Mikähän kääpiö siitä tulee.. :) No, enpä kyllä itekkään mikään hujoppi oo, alle 160 cm.
Kävinkin jo tuonne tapaamispinoon ilmoittautumassa, tosi kiva nähdä sit muita elokuisia! Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan. Montako meitä olikaan kesällä Kaivarin piknikillä? Nyt taitaa useempi päästä mukaan. Mukavaa!
Nyt käy mahdottomaksi tää kirjottaminen kun tuo esikoinen terrorisoi sen verran tehokkaasti..
Calathea + Aava
tyttö nukkunu 2h omassa punkassa..pienen taiteilun jälkeen..
nyt opettaa vaan lisää :) nyt menox..moi
Se Tenu oli sai miehen nauramaan aivan vääränä kotona kun on ravintola-alan hommissa...Hih...Maha on aivan kipeänä täällä:)))))
Ihanaa tavata teitä silloin 20. päivä ja kenties ilmestyn myös joulukuun 1. päivä perjantaina tapaamiseen, mies lupaili jo lähtevänsä kuskiksi taas, jippii! Marraskuun 3. päivä on perjantai ja silloin en taida ehtiä paikalle, mutta joulukuussa saisi Kampissa tehtyä samalla hieman merkkivaateostoksia pukinkonttiin...
Jaaha sitten on taas kiiruhdettava...
Nettihäirikkö Opemamma taas...
puuhapetet77: Mun mielestä ei ole tökeröä käyttää samoja nimiä toisina tai jopa ekoina kun jossain tuttavapiirissä. Ehkei samoja etunimiä kuin mitä omat sisarukset tai miehen sisarukset on antaneet
jamssa: mun ratkaisu mahapömppöön on ristiäisissä tukisukkikset. Heh. Kunnon mummosukkikset ostin tänään joiden ainakin kuuluisi masua pikkasen litistää. No katsotaan toimiiko...
RISTIÄISET: Mä ostin tänään kahvit, teet ja muut systeemit. Sitten pitää vielä hankkia allergisten korvikeleivonnaiset. Aika hyvin muuten löytyi pakastealtaasta vehnätöntä ja pähkinätöntä kakkua. Laiska minä en mitenkään jaksa leipoa enkä laittaa mitään. En ole tässä talossa jossa olen asunut viitisen vuotta tainnut leipoa kertaakaan yhtäkään kakkua kun mulla on se kakkuvatikin vielä muovissa tuolla kaapissa :( Pitäisköhän sitä alkaa paremmaksi kotihengettäreksi...
Meilläkin vauva ihanasti koittaa jutella omalla kielellään esimerkiksi hyy...Voi kun se voikin olla maailman suloisin lapsi. Ihanasti siihen rakastuu joka päivä enemmän.
KAMPAAJASTA: Mä olin pubu muuten vauvan kanssa kampaajalla, koska ei mies ole kotosalla arkisin kampaajan aukioloaikoihin kuitenkaan ja vauva on yleensä tosi rauhallinen. Eli riskillä menin ja onnistuin. Tosin ei tullut väriä päähän kun sitä nyt en uskaltanut alkaa ottamaan ja itsehän voi värjätä sitten jos haluaa. Niin ja meilläkin mies vähän stressaantuu enemmän jos ei pysty vauvaa rauhoittamaan ja helposti yrittää tyrkätä vauvaa mun syliin...no kaipa se tästä.
Niin ja tosi mukavaa kun on tapaamisia tulossa ;)
Calatheallako oli esikoinen räkätaudissa?? Niin on meidänkin 3-vuotias ja nyt on sama räkätauti myös vauvalla. Todella levottomia ovat olleet pari viime yötä. Ensin ei saa unta, kun vauva röhisee ja tuhisee, sitten kun pinnasänky hiljenee, ei saa unta kun pelottaa, että onko vauvalla kaikki hyvin. Nyt näyttäisi siltä, että pahin nuha on takanapäin. Toivottavasti!
Me olemme huomenna lähdössä mökille itä-Suomeen ensimmäisen kerran sitten juhannuksen! Olen aivan innoissani tästä pienestä perheen yhteisestä lomapätkästä. Mies on ollut jo seitsemän viikkoa töissä vauvan syntymän jälkeen, joten kyllä tämä pikkuinen pätkä tulee tarpeeseen. Ovat kivoja säitäkin luvanneet.
Hienoa, että Pumpuli sai varattua meille sen kabinetin. Kävinkin juuri ilmoittautumassa mukaan tapaamiseemme.
Mukavaa viikkoa teille kaikille!!
Pepper & Neela (8 vkoa)
Pepper, juu täällä on esikko räkätaudissa ja mulla sormet ja varpaat ristissä ettei vauvalle tulis.. Toivottavasti teillä menee pian ohi ettei loma mene mönkään sen takia. Niin ja oikein mukavaa ja rentouttavaa lomaa kuitenkin toivottelen!
Calathea
Keskellä viikkoa ollaan taas, päivät vilisevät silmissä. Vimpulalla on tänään aamupäivällä eka neuvolakäynti. Nelosella samalla kerralla kaksivuotis-tarkastus. Toivottavasti on myötäsyntyinen eikä ala krisaamaan...siis nelonen...
Meillä takana taas loistava yö, yksi syöttö!!! Poika tekee unta illalla parin tunnin ajan tankkaamalla ja itkeskelemällä välillä, mutta kun sitten sammahtaa, nukkuu kuin tukki. Meillä nukutaan kaikista varoituksista huolimatta vatsallaan, kuten kaikki neljä edellistäkin ovat nukkuneet. Yöt ovat rauhoittuneet selvästi ja ähinät loppuneet. Öisin ei tule enää yleensä kakkaakaan vaan poika väkertää sen sitten aamulla ja päivän mittaan...Koputan täällä puuta (otsaani...), toivottavasti sama tahti jatkuu, poika on nyt selvästi tällaisten " vanhojen vanhempien lapsi" ...:))))
Monesta ELoisasta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään, toivottavasti eivät ole meitä kokonaan hylänneet. Tulkaahan kertomaan kuulumisianne ja KAIKKI MUKAAN TAPAAMISEEN!!!! Olisi niin mukava tavata mahdollisimman monta Eloista, kun kerran sinne pääkaupunkiin lähden täältä Aurajoen rannalta.
Nyt lähden valmistautumaan neuvolareissulle, Vimppa kyllä nukkuu vielä, mutta jospa tekisin itselleni jotain. Ihanaa päivää kaikille ja voimia arjen pyöritykseen!
Opemamma ja Vimpula