Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällaisia nimiyhdistelmiä kehutaan kauniiksi? - en ymmärrä

Vierailija
13.01.2022 |

Somessa törmää siihen, että tämän tyylisiä nimiyhdistelmiä kehutaan kovin kauniiksi ja tyylikkäiksi:

Adessa Tuula-Natalie Tahvontytär
Kerttu Alicia Tarja
Leon Taisto Gabriel
Risto-Jesse Maximilian Paavo

Itse en ymmärrä ollenkaan, kun mielestäni nimet eivät sovi ollenkaan toisiinsa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniikkeja lumihiutalenimiä

Vierailija
2/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ja noita näkee ihan tavallistenkin nimien yhdistelmissä: eivät vain sovi yhteen. Sitä aina miettii, että vanhemmilla oli kaikki mahdollisuudet antaa lapselleen hyvä nimi, ja sen sijaan antoivat huonon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tajuan, että joskus toiset nimet tulee suvusta ja siksi halutaan tietyt nimet, vaikkei sopisi yhteen. Sitä en tajua, miksi tosi perinteisiin nimiin sotketaan kaikkea uutta.

Vierailija
4/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tajuan, että joskus toiset nimet tulee suvusta ja siksi halutaan tietyt nimet, vaikkei sopisi yhteen. Sitä en tajua, miksi tosi perinteisiin nimiin sotketaan kaikkea uutta.

Tämä. Jos suvusta haluttais vaikka lapselle toisiksi nimiksi Reino ja Antero, niin miksi siitä lapsesta pitää tehdä joku Miquel Reino Antero tai Käpy-Sammal Reino Antero?

Vierailija
5/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri antoi lapselleen kauniin, perinteisen nimen. Ei ollut mitenkään kikkaileva nimi. Kukaan ei somessa kehunut, että onpa sievä nimi. Toinen työkaveri sai senkin edestä kehuja, kun lapsella on persoonallinen uusionimi.

Vierailija
6/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan nimi on varmaan joidenkin mielestä tällainen outo nimi.

En nyt tässä sano oikeaa nimeä, mutta nimi on luokkaa Samuel Viljami Valtteri. Etunimi löytyy kalenterista ja on vanha nimi, mutta käy ulkomaillakin. Toiset nimet tulee edesmenneiltä isoisiltä ja nimet ovat tosi samankaltaisia keskenään. Sen verran katsottiin, ettei etunimi ole mikään kovin erikoinen.

Haluttiin kuitenkin nuo molemmat nimet, niin on kummankin suvun isoisät pojan nimessä mukana.❤️

Vierailija
7/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tulee nimille sokeiksi, niistä se nimi on maailman kaunein

Vierailija
8/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä suvun vanhoja nimiä

Vierailija
9/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jaksaa hymyilyttää tosi eri ikäpolvien nimien yhdistelmät.

Jos se etunimi on joku Isla-Elea, niin ei Pirkko tai Marjatta siihen jatkoksi sovi.

Vierailija
10/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä suvun vanhoja nimiä

Minä taas ymmärrän. Historiaa, joka kulkee suvussa. Poikani toinen etunimi on ollut käytössä suvussani 1700-luvulta lähtien.

Vierailija
11/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimivalikoima oli paljon suppeampi joskus 100 v sitten. Ja nimet oli suomalaiseen suuhun sopivia, eksoottisia nimiä ei pahemmin ollut. Ne vanhat nimet ei vain sovi uudempien nimien kanssa. Vähän sama kuin yhdistäisi jotain karjalanpaistia ja sushia keskenään.

Vierailija
12/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, ja noita näkee ihan tavallistenkin nimien yhdistelmissä: eivät vain sovi yhteen. Sitä aina miettii, että vanhemmilla oli kaikki mahdollisuudet antaa lapselleen hyvä nimi, ja sen sijaan antoivat huonon.

Sinäkö olet joku nimituomari, joka ratkaisee onko joku nimi hyvä tai huono? Ne ovat ihan mielipidekysymyksiä onko joku nimi hyvä vai ei, ei kenenkään yksittäisen nimijumalan päätettävissä.

Vierailija
13/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se etunimi on joku Isla-Elea, niin ei Pirkko tai Marjatta siihen jatkoksi sovi.

Harvoinpa sitä koko nimilitaniaa käytetään ja jos jokaisella nimellä on oma tarinansa, niin varmasti merkityksellinen tälle henkilölle. Muiden "hymyilyillä" ei mitään merkitystä olekaan.

Vierailija
14/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eilen jossain tällaisen nimen, Bella-Eliana. Siis oikeasti. 🤓

Vierailija
15/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimeksi halutaan usein joku nimi, joka ei ole ennestään tuttu tai muistuta kenestäkään. Se rajaa niitä omalla/aiemmilla sukupolvilla olleita etunimiä pois. Harva 70-luvulla syntynyt olisi omalle lapselleen antanut nimeksi Saria tai Jannea eikä 90-luvulla syntynyt anna nyt syntyvälle lapselleen nimeksi Lauraa tai Jesseä. Ne Lunat ja Noelit ei ole kuluneet aiempien sukupolvien käytössä samalla tavalla.

Vierailija
16/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeastaan ole koskaan edes ajatellut, että nimen pitäisi olla jotenkin kaunis. Ei rumakaan tietty, mutta sellainen selkeä, mukava ja omannäköinen.

Eli älä oleta, että kaikkien tavoitteena olisi jokin ”kaunis” nimi tai että kaikkien ajatus kauneudesta olisi sama kuin sun.

Vierailija
17/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi, unohdit lisätä.

Vierailija
18/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla enemmän häiritsee, kun ihmiset antaa tosi erikoisia nimiä ja loukkaantuu, kun toiset eivät muista/osaa ääntää niitä. Herkästi myös menee samankaltaiset nimet sekaisin. En mä muista, onko naapurin lapsi Werner, Verner vai Verneri.

Vierailija
19/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat antaa varmaan noita ketjussa mainittuja nimiyhdistelmiä

Vierailija
20/21 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla enemmän häiritsee, kun ihmiset antaa tosi erikoisia nimiä ja loukkaantuu, kun toiset eivät muista/osaa ääntää niitä. Herkästi myös menee samankaltaiset nimet sekaisin. En mä muista, onko naapurin lapsi Werner, Verner vai Verneri.

Tämä! Myös kaksosaiset nimet on tosi hankalia. Oliko se nyt Annasofia vai Anna-Sofia ja kutsutaanko Annaksi, Sofiaksi vai kokonimellä...