Auttakaa nuorta työhön liittyvässä asiassa!
Täällä varmaan on ihmisiä, jotka osaavat auttaa minua.. Itsellä ei ole kertynyt vielä niin paljon kokemusta työelämästä ja vaikka olen työsopimuksen lukenut läpi, en saanut vastausta kysymykseeni.
Tilanne on siis se, että jäin työttömäksi reilu kuukausi sitten, lähdin heti hakemaan töitä ja ehdin olla viikon työttömänä, kun minulle tarjottiin keikkatyösopimusta yhdestä vuokrafirmasta. Keikkatyösopimus on siis vaan sopimus yleisistä työskentelyehdoista ja jokainen keikka on ns työsopimus itsessään. Keikkatyöstä voi kieltäytyä jos ei halua tehdä. Tein keikkoja about viikon, kun minulle tarjottiin vakituisempaa työpaikkaa. Kävin haastattelussa asiakasyrityksessä, siellä kertoivat että työtä on ihan vakituisesti. Sovittiin että katsotaan muutama viikko eteenpäin kuinka töissä sujuu ja sen perusteella sitten jatketaan. Olen nyt ollut töissä pari viikkoa. Nyt minulle tarjottiin määräaikaista sopimusta tuonne yritykseen, mutta samalla sain todella hyvän työtarjouksen toisesta yrityksestä. Työtarjous on sellainen että se ehdottomasti kannattaa ottaa vastaan.
Periaatteessa en ole edes suullisesti sopinut jatkavani kyseisessä yrityksessä, en ole tehnyt muuta sopimusta kuin tuon "keikkasopimuksen", mutta toki kaikki olettavat että jatkan tuolla... Olenko kuitenkin ihan vapaa lähtemään? Pelottaa kertoa etten halua jatkaa, koska asiakasyrityksen pomot ovat muutenkin helposti suuttuvaa sorttia ja huutavat ja kiroilevat työntekijöille jo ilman mitään sen kummempaa syytä. Minulla on vuoroja vielä ensiviikoksi ja sitä seuraaaksi viikoksi, joten ne on pakko tehdä ilmeisesti mutta sitten voi lopettaa? Ketään ei saa näin viikonloppuisin kiinni tietenkään niin pakko kysyä täältä, että saan mielenrauhan asian kanssa. Olen niin innoissani tuosta toisesta työpaikasta etten halua että mikään pilaa mahdollisuuksiani päästä sinne.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:31"]
Spämmään tänne yksinäni näitä kysymyksiä, mutta miten ihmeessä kiemurtelen tästä tilanteesta ilman että poltan sillat takanani? Tiedän että nykyiseen asiakasyritykseen ei helpolla saada ketään töihin sen maineen takia, yrittäjät toki tietävät sen myös joten he ovat ihan pulassa kun lopetan. Tämä ei ole siis mikään syy olla lähtemättä, mutta tiedän että oikeasti suuttuvat kun lähden. ap
[/quote]21 vastasi jo hyvin.
Jätät (tässä tilanteessa) parhaan mahdollisen vaikutelman, kun irtisanoudut paikan päällä (ei puhelimella/sähköpostilla) ja esität syyksi tuon mitä 21 sanoi. Älä missään nimessä sano, että sait paremman paikan, koska ottavat sen sitten arvosteluna. Voit myös kiittää mahdollisuudesta, jonka he antoivat, ja kertoa vielä että heillä viettämäsi aika oli sulle kaikin puolin positiivinen kokemus.
[/quote]
Nyt kannattaa muistaa, että ei ole mitään, mistä pitää irtisanoutua, koska ei ole mitään sopimusta! Sille määräaikaista tarjoavalle firmalle riittää, että ilmoittaa saaneensa vakipaikan muualta eikä voi enää jatkaa. Se siitä. Jos firma käyttää vuokratyöntekijöitä, se ottaa riskin, että työntekijät vaihtavat paikkaa ripeästikin. Siksi ei tarvita selityksiä, perusteluja, puolusteluja jne. vaan pelkkä neutraali ilmoitus.
[/quote]
Mutta on varmaan ihan kohteliasta kertoa silti syy? Tosin itse en tiedä tuossa tilanteessa alkaisinko selittelemään mitään, jos vastaanotto on joka tapauksessa huono. Sovitut vuorot on tehtävä ja on myös hyvä ilmoittaa ajoissa, ettei aio jatkaa. On varmaan hyvät tunnelmat tehdä viimeiset viikot töitä tuollaisessa paikassa. Jos tilanne menee huutamiseksi niin missä kohtaa menee raja, että voi lopettaa saman tien? Itse en kuuntelisi huutoa hetkeäkään.
[/quote]
Ap ei ole missään sellaisessa sopimussuhteessa työnantajayritykseen, että hänen pitäisi kertoa syytä. Työnantaja on tuo vuokratyöfirma, jonka kanssa on 0-sopimus. Ap:n ainoa velvollisuus on tehdä sovitut keikkatyövuorot, mihinkään muuhun hän ei ole sitoutunut eikä mistään muusta ole tilivelvollinen. Jos hän saa vakisopparin, kannattaa tietenkin irtisanoa 0-sopimus samantien, mutta sehän ei nytkään sido kumpaakaan osapuolta oikeastaan mihinkään. Tuo ehkä-sopimusta tarjonnut firma löytää kyllä toisen työntekijän.
Sulla on kolmen kuukauden koeaika, voit siis lähteä toiseen työhön
Jos sinulla on nyt 2 vko mittainen keikkatyösopimus (määräaikainen työsopimus), niin sen päätyttyä olet valmis lähtemään toisen työnantajan palvelukseen. Koska sinulle on aluksi tarjottu parin viikon koeaikaa (?) eikä ole tehty sopimusta määräaikaisesta työsuhteesta, et ole sopimuksella kiinni ko. yrityksessä. Suullista sopimusta ei ole syntynyt siinä vaiheessa, kun on sovittu parin viikon koeajasta, sopimus koskee vain sitä pätkää (kai sinulla on tämä paperilla?) ja jos sen aikana on tarkoitus "katsoa jatkoa" niin katsominen ei ole vielä sopimus. Oletus jatkosta ei sekään ole sopimus.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 09:57"]
[/quote]
Mistä tämän keksit? Määräaikaisessa työsuhteessa ei ole koeaikaa, ellei sitä erikseen sovita.
Koeaika? Ei kyllä olla sovittu mistään sellaisesta kun ei ole kunnon sitovaa sopimustakaan? ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 09:57"]
[/quote]
Mistä tämän keksit? Määräaikaisessa työsuhteessa ei ole koeaikaa, ellei sitä erikseen sovita.
[/quote]
Kyllä muuten tasan on koeaika
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 09:57"] Sulla on kolmen kuukauden koeaika, voit siis lähteä toiseen työhön [/quote] Mistä tämän keksit? Määräaikaisessa työsuhteessa ei ole koeaikaa, ellei sitä erikseen sovita. [/quote] Kyllä muuten tasan on koeaika
[/quote]
Kunhan se on erikseen sovittu. Muussa tapauksessa ei ole. Työsopimuslaki 4§. Jos työnantajaa sitoo työehtosopimus, jossa on ehto koeajasta, pitää se kertoa työntekijälle. Ei siis ole automaatti.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:01"]
Koeaika? Ei kyllä olla sovittu mistään sellaisesta kun ei ole kunnon sitovaa sopimustakaan? ap
[/quote]
Jos sinulla on sopimus vain tuosta 2 viikosta, olet sen jälkeen vapaa vaihtamaan työpaikkaa.
Eli olin ilmeisesti hyvin epäselvä tuossa aloituksessa, pahoittelut. Eli olen allekirjoittanut keikkasopimuksen, joka ei ole määräaikainen, vaan siinä allekirjoitetaan vaan yhteiset pelisäännöt millä työskentely sujuu. Voisin tehdä tällä sopimuksella niin kauan eri firmoissa keikkoja kuin tahdon.
Jatkoin tässä nykyisessä firmassa samalla keikkasopimuksella, mutta haastattelussa oli puhetta että työtä on pidemmäksi aikaa ja haluavat sitten jossain vaiheessa kirjoittaa ns kunnon sopimuksen, kun ollaan katsottu miten sujuu. Haastattelussa oli puhetta, että jatkon näkee oikeasti vasta sitten kun on pari viikkoa tehnyt töitä ja molemmin puolin nähdään olenko töihin sopiva. Torstaina juttelin vuokrayrityksen edustajan kanssa ja hän ehdotti että allekirjoitetaan määräaikainen sopimus, joka sitoo siis minut tähän asiakasyritykseen/heidän palvelukseensa. Sanoin kuitenkin että en tahdo vielä sopimusta tehdä vaan katsoa miten työ lähtee oikeasti sujumaan.
Paperilla ei ole mitään muuta kuin nämä yleiset työskentelyehdot. Niissä mainitaan että keikkatyösopimuksella saa kieltäytyä töistä, sovittuja työvuoroja ei saa perua, määräaikaisessa on koeaika maksimissaan puolet määräaikaisen kestosta jne. Mutta eihän tämä ole määräaikainen? Erillinen ohjevihko sanoo vaan että "työskennellessäsi säännöllisesti yhden työnantajan palveluksessa, toivomme sinulta sitoutumista työpaikkaan". ap
Siis sopimusta ei ole kahdesta viikosta, ei kuukaudesta eikä vuodesta, vaan olen käynyt tekemässä vuoroja tuolla keikkasopimuksella.. Juuri tätä tarkoitin kun en ymmärrä näitä asioita, jos olen tietämättäni jo sitoutunut johonkin... Kiitos kaikille jotka jaksavat vastata! :) ap
Eli onko sinulla nyt määräaikainen sopimus? Ja epämääräisiä lupauksia suullisesti jatkosta?
Teet määräaikaisen loppuun ja vaihdat tuohon uuteen hommaan. Kerrot reilusti ja liioittele palkkaa uudesta duunista. Ja sano että se on vakituinen... Silloin saavat miettiä tarjoavatkin sulle kunnon ehdot. Pelaa nyt fiksusti korttisi polttamatta siltoja.
Saathan noista keikoista kieltäytyä jos et tuolta toiselta duunilta ehdi/halua.
Tarjoavat aina keikka kerrallaan duunin? Ei mitää tunteja luvattu? Sillin voit putää voimassa 0 tunti sopparin ja mennä muualle duuniin. Jos tarjoavat keikkaa, pääset tai et.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:09"]
Eli olin ilmeisesti hyvin epäselvä tuossa aloituksessa, pahoittelut. Eli olen allekirjoittanut keikkasopimuksen, joka ei ole määräaikainen, vaan siinä allekirjoitetaan vaan yhteiset pelisäännöt millä työskentely sujuu. Voisin tehdä tällä sopimuksella niin kauan eri firmoissa keikkoja kuin tahdon.
Jatkoin tässä nykyisessä firmassa samalla keikkasopimuksella, mutta haastattelussa oli puhetta että työtä on pidemmäksi aikaa ja haluavat sitten jossain vaiheessa kirjoittaa ns kunnon sopimuksen, kun ollaan katsottu miten sujuu. Haastattelussa oli puhetta, että jatkon näkee oikeasti vasta sitten kun on pari viikkoa tehnyt töitä ja molemmin puolin nähdään olenko töihin sopiva. Torstaina juttelin vuokrayrityksen edustajan kanssa ja hän ehdotti että allekirjoitetaan määräaikainen sopimus, joka sitoo siis minut tähän asiakasyritykseen/heidän palvelukseensa. Sanoin kuitenkin että en tahdo vielä sopimusta tehdä vaan katsoa miten työ lähtee oikeasti sujumaan.
Paperilla ei ole mitään muuta kuin nämä yleiset työskentelyehdot. Niissä mainitaan että keikkatyösopimuksella saa kieltäytyä töistä, sovittuja työvuoroja ei saa perua, määräaikaisessa on koeaika maksimissaan puolet määräaikaisen kestosta jne. Mutta eihän tämä ole määräaikainen? Erillinen ohjevihko sanoo vaan että "työskennellessäsi säännöllisesti yhden työnantajan palveluksessa, toivomme sinulta sitoutumista työpaikkaan". ap
[/quote]
Et ole sitoutunut mihinkään, koska et ole tehnyt sopimusta siitä, että jatkat pitempään tuossa asiakasyrityksessä. Keikkafirman kanssa taas kyseessä lienee ns. nollasopimus, joka ei käytännössä sido ketään mihinkään, mutta on hankala, jos joudut osoittamaan olevasi työtön.
Kysymys kuuluukin nyt, onko sinulle vakituista työtä tarjoava yritys henkilöstövuokrafirma vai varsinainen työnantajayritys ja jos se on varsinainen työnantajayritys, onko se "keikkatyöfirmasi" asiakas. Sinun kannaltasi ongelmaa ei ole, mutta joskus on typeriä työnantajasopimuksia, joissa työnantajayritys sidotaan henkilöstövuokraajaan siten, että ne joutuvat "maksamaan" sinusta, jos siirryt heille vakitöihin.
13, juuri näin. Mutta nyt tämä kyseinen yritys haluaa että olen vain heidän käytettävissään ja teen määräaikaisen sopimuksen, mutta koska en ole sitä vielä tehnyt, olen vapaa lähtemään, kunhan olen sovitut vuorot tehnyt?
11, ei ole vielä määräaikaista. Vain "epämääräisiä" lupauksia ja sopimuksia jatkosta. ap
14, vakituista työtä tarjoava yritys ei ole millään lailla sidoksissa tähän vuokrafirmaan. Nämä ehdot tiedänkin. Olen ihan eri kautta saanut tämän työtarjouksen, eli ei liity mitenkään työhön tai yritykseen missä tällä hetkellä työskentelen. ap
Kyseessä on siis ihan yksityisyrittäjä, joka tarjoaa minulle tätä työtä. ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:27"]14, vakituista työtä tarjoava yritys ei ole millään lailla sidoksissa tähän vuokrafirmaan. Nämä ehdot tiedänkin. Olen ihan eri kautta saanut tämän työtarjouksen, eli ei liity mitenkään työhön tai yritykseen missä tällä hetkellä työskentelen. ap
[/quote]
Ok, teet sovitut vuorot ja kieltäydyt jatkossa keikoista. Menet uuteen duuniin
Spämmään tänne yksinäni näitä kysymyksiä, mutta miten ihmeessä kiemurtelen tästä tilanteesta ilman että poltan sillat takanani? Tiedän että nykyiseen asiakasyritykseen ei helpolla saada ketään töihin sen maineen takia, yrittäjät toki tietävät sen myös joten he ovat ihan pulassa kun lopetan. Tämä ei ole siis mikään syy olla lähtemättä, mutta tiedän että oikeasti suuttuvat kun lähden. ap
Hehän sanoivat sinulle, että katsotaan miten työ lähtee sujumaan ja päätetään sitten jatkosta. Myös sinä saat tässä osoittaa mielipiteesi, ei vain firma. Sinä olet nyt todennut että paikassa on mm. huonoilmapiiri ja sinun on siellä paha olla. tätä ei tietyst tarvitse sanoa, kun sinun syysi lähteä on se että sait vakipaikan. Itse olen myös keikkalainen, ja hyvä puoli tässä on se, että näkee erilaisia paikkoja, hyviä ja huonoja. en todellakaan jää niihin huonoihin paikkoihin kiduttamaan itseäni, kun ei ole mikään pakko.